پنج شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۸:۲۷
یارانه جدید معیشتی شامل چه کسانی خواهد شد؟

آغاز واریز یارانه 100 هزار تومانی کرونا از امشب

یارانه جدید معیشتی شامل چه کسانی خواهد شد؟
بر اساس اعلام جدید سازمان برنامه و بودجه پرداخت یارانه جدید ۱۲۰ هزار تومانی از ۲۷ آذر ماه آغاز خواهد شد.

به گزارش تیتربرتر؛ بر اساس مصوبه مجلس  (قانون پرداخت یارانه کالاهای اساسی) از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده بود؛ مقرر شد به مدت 6 ماه تا پایان سال جاری یارانه جدید به 60 میلیون نفر پرداخت شود.

اعتبار کلی برای پرداخت این یارانه 30 هزار میلیارد تومان عنوان شده بود.

در گزارش سازمان برنامه اعلام شده است به تمام افرادی که در گروه یارانه کمک معیشتی قرار دارند نیز ماهیانه 100 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

جزییات پرداخت یارانه 100 هزار تومانی کرونا

جزییات پرداخت یارانه 100 هزار تومانی کرونا
جزییات پرداخت یارانه 100 هزار تومانی کرونا

بر اساس اعلام جدید سازمان برنامه و بودجه پرداخت یارانه جدید ۱۲۰ هزار تومانی از ۲۷ آذر ماه آغاز خواهد شد.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی و به دنبال تفاهم‌ حاصله مبنی بر حمایت از معیشت اقشار کم درآمد که در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا کسب در آمد آنها مختل شده است، مقرر گردید:

  1. به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه 120 هزار تومان پرداخت شود.
  2. به سایر افراد با مشخصات زیر نیز ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

بر این اساس یارانه جدید ۱۰۰ هزار تومانی شامل افراد زیر خواهدشد:

  • افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند
  • افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه پرداز نباشند
  • افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند.
  • افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند.

گفتنی است این وجوه از آذرماه به مدت چهار ماه پرداخت خواهد شد.

اولین مرحله این حمایت معیشتی ساعت ٢4 روز ١٣٩٩/٩/٢٧ به حساب افراد مشمول واریز می‌شود.

چند درصد ایرانی‌ها یارانه می‌گیرند؟

چند درصد ایرانی‌ها یارانه می‌گیرند؟
چند درصد ایرانی‌ها یارانه می‌گیرند؟

 آماری که به تازگی از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام و نشان دهنده پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ۹۵ درصد ایرانی است از تکرار پرداخت های گسترده و آمار ۹۵ درصدی حکایت دارد.

بنابر نوشته ایسنا؛ محمدحسین صابر - رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها - در تازه ترین اظهاراتش اشاره کرده به اینکه یارانه به معنای مجموعه اقداماتی است که دولت برای رساندن منافع به تولیدکننده‌ها برای کاهش هزینه‌ها ارائه می‌کند. از سمتی نیز دولت باید منافعی را به مصرف‌کننده نهایی برساند.

گرچه وی گفته منظور از هدفمندی ، بالا بردن سطح درآمدی دهک‌های پایین است و افزایش با منابع محدود نیازمند کم شدن دهک‌های بالاتر اضافه شدن به دهک‌های پایین است، ولی آماری که منتشر کرده این موضوع را تایید نمی کند زمانی که اعلام می کند به بیش از ۹۵ درصد مردم یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت می‌شود، مشخص است که جمع زیادی از غیرنیازمندان و دهک های بالا در این لیست قرار دارند.

این مساله ای نیست که انتظار حل آن از سوی مردم وجود داشته باشد و دولت و مجلس باید طی این ۱۰ سالی که از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گذشته نسبت به غربالگری یارانه بگیران و اصلاح روند پرداخت یارانه نقدی اقدام می کردند.

این در حالی است که در چند سال اخیر همواره حذف سه دهک بالا در بودجه سنواتی به دولت تکلیف شده و در نهایت باز هم آمار منتشره نشان از تکان نخوردن جمعیت یارانه بگیر ندارد.

سال ۱۳۹۶ بود که گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها نشان داد حدود ۷۶ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۵۰ نفر در هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این در حالی بود که با توجه به این‌که براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت ایران حدود ۷۹ میلیون نفر برآورد شده بود، بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور در آن زمان یارانه نقدی دریافت می‌کردند.

اکنون سه سال بعد بازهم آمار ۹۵ درصدی از پرداخت یارانه نقدی اعلام می شود که به صراحت بر خرج هزاران میلیارد تومان در هر ماه برای جمعی که بخش زیادی از آن به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیاز ندارند، تاکید دارد.

بودجه ها نیز همچنان بر حذف سه دهک بالا تاکید دارند ولی در عمل اتفاقی نمی افتد و پرداخت های اغلب بی هدف ادامه دارد.

گفتنی است؛ دولت در لایحه بودجه سال آینده پرداخت ۴۲۸ هزار میلیارد ریال یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار و ۳۱۰ هزار میلیارد ریال برای طرح حمایت معیشتی خانوار پیش‌بینی کرد.

مطالب مرتبط:

پرداخت وام یک میلیونی به ۶.۹ میلیون سرپرست خانوار

پرداخت وام یک میلیونی به ۶.۹ میلیون سرپرست خانوار
پرداخت وام یک میلیونی به ۶.۹ میلیون سرپرست خانوار

تاکنون بالغ بر ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از وام یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

بنابر گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، حسب اعلام مدیریت کل اعتبارات این بانک، براساس مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا بالغ بر ۲۱ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۱۵۵ نفر تاکنون از تسهیلات یک میلیون تومانی سیستم بانکی (طی پنج مرحله) بهره‌مند شده‌اند که مقرر شده اقساط تسهیلات پرداختی طی ۳۱ قسط از حساب یارانه‌ای ایشان کسر شود.

همچنین در ادامه حمایت‌های ستاد ملی مدیریت کرونا و شبکه بانکی از یارانه بگیران در هفته گذشته، تعداد چهار میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۳۹ نفر سرپرست خانوار که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند و فاقد درآمد ثابت هستند از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها (با اخذ پیامک از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) شناسایی و به نظام بانکی معرفی شدند، از تسهیلات مجدد یک میلیون تومانی بهره‌مند شدند.

همچنین در مرحله جدید تا ساعت ۱۲ روز پنجشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۹ از تعداد ۲ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۹۰ سرپرست خانوار یارانه بگیر معیشتی که از سوی سازمان هدفمندی به شبکه بانکی معرفی شده‌اند، تسهیلات مربوط به حساب ۹۹.۹ درصد از افراد یاد شده واریز شده است. همچنین امکان واریز تعداد ۱.۶۴۹ فقره تسهیلات به دلایلی از جمله مسدودی حساب، فوت سرپرست خانوار و سایر خطاها میسر نشده است.

بر این اساس در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه بگیران معیشتی، تاکنون بالغ بر ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

بدیهی است در صورت اخذ اطلاعات افراد مشمول جدید در مراحل بعدی (یارانه بگیران معیشتی فاقد درآمد ثابت) از سوی سازمان هدفمند سازی یارانه ها تسهیلات یک میلیون تومانی به حساب متقاضیان متعاقباً واریز خواهد شد. ‌

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: