چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰

حداقل و حداکثر عیدی کارگران و کارمندان در سال 1400

حداقل و حداکثر عیدی کارگران و کارمندان در سال 1400
میزان عیدی پایان سال 99 و 1400 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ بر اساس قانون، همه شرکتها و سازمانهای مشمول قانون کار باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش به کارگران و نیروهای کار خود بدهند.

اعلام میزان عیدی و پاداش سال ۹۹ 

اعلام میزان عیدی و پاداش سال ۹۹ 
اعلام میزان عیدی و پاداش سال ۹۹ 

 

بر خلاف عیدی و پاداش پایان سال کارمندان دولت که همه ساله به موجب تصویب نامه هیات وزیران مبلغ آن مشخص و در خصوص کلیه کارمندان دولت به طور یکسان اعمال می شود، مبنای تعیین و پرداخت عیدی و پاداش به کارگران مشمول قانون کار، ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی است. برابر ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر حداقل دستمزد خواهد بود.

با توجه به مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ با افزایش ۲۶ درصدی به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید که با احتساب ماده واحده قانونی، حداقل عیدی کارگران ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و حداکثر عیدی، ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان خواهد بود.بنابر این عیدی پرداختی به کارگران در انتهای سال نباید کمتر از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد.

بر اساس قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰، کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار ، معادل ۶۰ روز آخرین مزد، ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگران تجاوز کند.

جدول میزان عیدی 99 و عیدی 1400
جدول میزان عیدی 99 و عیدی 1400

 

البته پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه ها مشغول به کار بوده اند نیز الزامی بوده و مبلغ عیدی پرداختی به آنان باید به ماخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارگر و روزهایی که در آن محل به کار مشغول بودند محاسبه و پرداخت شود. در حالی که بسیاری از کارفرمایان عیدی و پاداش کارگران را در انتهای سال پرداخت می کنند اما همه ساله فعالان و مقامات کارگری از کارفرمایان می خواهند به جهت رفاه حال خانوارهای کارگری و حفظ قدرت معیشت کارگران، مبالغ عیدی و پاداش را تا قبل از پایان سال به کارگران خود بپردازند تا از این طریق بتوانند بخشی از مایحتاج مورد نیاز خود را در زمان مناسب تهیه کنند. اگر چه تا پایان سال هنوز زمان باقی مانده است اما با توجه به اوضاع معیشتی کارگران، مبلغ عیدی شاید تنها کمک خرج یک خانوار در این روزهای کرونایی باشد.

مطالب مرتبط:

میزان افزایش حقوق و عیدی کارکنان دولت در 1400

میزان افزایش حقوق و عیدی کارکنان دولت در 1400
میزان افزایش حقوق و عیدی کارکنان دولت در 1400

 

طبق بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰  توسط رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.  

سازمان برنامه و بودجه نیز به منظور تنظیم لایحه بودجه، بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.  

براساس ضوابط مالی ناظر در تهیه و تنظیم بودجه۱۴۰۰، افزایش ضریب ریالی حقوق به طور متوسط ۲۵ درصد تعیین شده است که دستگاه‌ها باید در چارچوب همین ضریب مشخص شده بودجه خود در سال آینده را در بخش جاری پیش‌بینی کنند.

رقم قطعی افزایش حقوق کارکنان در نهایت به تصویب هیات وزیران رسیده و در لایحه بودجه گنجانده خواهد شد.  

افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار نیز ۲۵ درصد تعیین شده و رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید. بر این اساس، سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه کار کارکنان در بودجه سال ۱۴۰۰ حداکثر معادل اعتبار سرانه اضافه کار در سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی خواهد شد.  

میزان افزایش حقوق کارکنان در سال جاری به طور متوسط ۱۵ درصد بود که طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان ۲.۸ میلیون تومان تعیین شد.همچنین طبق ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغ پاداش پایان سال کارکنان (عیدی) یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است. 

میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400

به موجب پیش‌بینی صورت گرفته در تبصره ۱۲ افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی به استثنای مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران از قبیل کارکنان کشوری و لشکری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی به میزان ۲۵ درصد تعیین شده است.

بر این اساس ضریب ریالی این افزایش به طور جداگانه توسط دولت تعیین می‌گردد.

پیش‌بینی شده است پس از افزایش ضریب ریالی حقوق برای گروه های مختلف حقوق بگیر، موضوع جز یک این بند و معادل افزایش ضریب ریالی برای افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مجموعه مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد و حکم حقوق بازنشستگان متناسب سنوات خدمت قابل قبول از ۳۵ میلیون ریال کمتر نباشد.

به این ترتیب در سال ۱۴۰۰ در کلیه دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر بگیران حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و مستمری ها و سایر حمایت‌های متناسب با آنها معادل افزایش ضریب ریالی افزایش می یابد لازم به توضیح است که مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران از شمول این پیش‌بینی خارج هستند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: