دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ۲۱:۳۵

افت شدید قیمت مسکن در دو هفته گذشته

افت شدید قیمت مسکن در دو هفته گذشته
در ادامه گزارشی از نوسانات قیمت مسکن در دو هفته گذشته برای شما تهیه نموده ایم.

به گزارش تیتربرتر:بررسی ها نشان می دهد که قیمت مسکن در دو هفته گذشته افت 5.5 درصدی را تجربه کرده است از طرفی دیگر تعداد فروشندگان در بازار مسکن به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

افت قیمت مسکن در دو هفته گذشته

افت قیمت مسکن در دو هفته گذشته
افت قیمت مسکن در دو هفته گذشته

به گزارش تیتربرتر به نقل از تجارت‌نیوز، آخرین داده های به دست آمده از قیمت‌های پیشنهادی مسکن در شهر تهران نشان دهنده افت ۵.۵ درصدی نرخ‌ها است. در عین حال از ۸ تا ۲۱ آذرماه تمایل برای فروش در مقایسه با دو هفته قبل از آن ۱۳.۵ درصد افزایش یافته است. از بین ۱۱ منطقه پرتقاضا که به نوعی بورس بازار مسکن محسوب می‌شوند بیشترین افت قیمت در منطقه ۸ به میزان ۱۷ درصد رخ داده و در عین حال در منطقه هفت نرخ‌‌‌های پیشنهادی ۷.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. در هر دو منطقه مذکور عرضه مسکن به ترتیب ۱۷ و ۱۶ درصد در مقایسه با دو هفته قبل از آن کاهش یافته است.

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید که تغییرات تعداد آگهی‌ها و قیمت مسکن را رصد می‌کند نشان دهنده افزایش ۱۳.۵ درصدی عرضه آپارتمان در هفته‌های دوم و سوم آذر نسبت به هفته آخر آبان و اول آذرماه است. در همین بازه زمانی نرخ‌های پیشنهادی ۵.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از ۸ تا ۲۱ آذرماه قیمت‌های پیشنهادی در منطقه یک ۱.۸ درصد، منطقه دو ۱.۶ درصد، منطقه چهار ۳.۱ درصد، منطقه هشت ۱۷ درصد، منطقه ۹ بالغ بر ۲.۴ درصد، منطقه ۱۰ به میزان ۰.۶ درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۰.۲ درصد در مقایسه با دو هفته قبل از آن کاهش یافته است.

در عین حال بررسی آگهی ها از رشد قیمتهای پیشنهادی در منطقه سه به میزان ۵.۴ درصد، منطقه پنج ۳ درصد، منطقه شش ۲ درصد و منطقه هفت ۷.۸ درصد حکایت دارد. ۱۱ منطقه دیگر شهر تهران به دلیل پایین بودن تعداد آگهی ها در این گزارش لحاظ نشده است. در عین حال در ۱۱ منطقه شهر تهران که حجم داده های آن قابل اتکا است نرخهای پیشنهادی ۵.۵ درصد افت نشان می دهد.

بررسی تغییرات تعداد آگهی های هفته دوم و سوم آذرماه نسبت به هفته آخر آبان و اول آذرماه نیز نشان می دهد عرضه مسکن در منطقه دو ۲۲ درصد، منطقه پنج ۵۱ درصد، منطقه شش ۱۰ درصد، منطقه ۹ بالغ بر ۱۵۵ درصد و منطقه ۱۰ به میزان ۴۳ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر در منطقه یک تعداد آگهی ها ۱۴ درصد، منطقه سه ۲۵ درصد، منطقه چهار ۲۲ درصد منطقه هفت ۱۶ درصد و منطقه هشت ۱۷ درصد کاهش یافته است.

به طور کلی نیز در شهر تهران تعداد آگهی ها در بازه زمانی مذکور ۱۳.۵ درصد افزایش داشته و در عین حال تقاضا برای واحدهای مسکونی رشد ۲۰ درصدی نشان می دهد. تا پیش از این تقاضا ۴۴ درصد کاهش یافته بود. افزایش تمایل برای خرید ملک می تواند نشان دهنده ورود اولین گروه مصرفی که ریسکهای کمتری را می پذیرند باشد.

اما دو نمایه از افت قیمت و افزایش نسبی عرضه مسکن در تهران طی دو هفته اخیر در حالی اتفاق افتاده که در هفته اول آذرماه نیز نرخها ۲.۲ درصد نسبت به هفت روز قبل از آن کاهش یافته بود. ریزش پله ای قیمتها به اعتقاد کارشناسان، تخلیه حباب بازارمسکن است که می تواند تا زمان کاهش نرخ ارز ادامه پیدا کند.

پیش بینی قیمت مسکن

علی اکبر لبافی، کارشناس حوزه کار با اشاره به دورنمای بازار مسکن می‌گوید: پیش‌بینی من این است که اتفاقات خوبی در بخش مسکن می‌افتد. در حال حاضر افزایش قیمت‌ها روزانه تثبیت می‌شود و ماه به ماه پایین می آید لذا انتظار می رود قیمتها به حدی پایین بیاید که بازار به یک تعادل قابل قبول برسد.

رهایی بازار مسکن از چنگ دلالان

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان نیز با بیان اینکه آغاز روند تخلیه حباب بازارها اتفاق خوبی است بیان می کند: اینکه بازارهای موازی مسکن حبابشان خالی شود انتظارات تورمی را در بخش مسکن کاهش می دهد و تاثیرش در آینده به شکل کاهش معاملات سفته بازانه بروز خواهد یافت. کسانی که نظم بازار مسکن را با رفتارهای سوداگرانه به هم می ریزند در حال خروج از بازار هستند. در این شرایط می توان امیدوار بود بازار مسکن از یک ثبات اقتصادی تبعیت کند که برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

مسکن در نیمه اول سال99 چقدر گران شد؟

مسکن در نیمه اول سال99 چقدر گران شد؟
مسکن در نیمه اول سال99 چقدر گران شد؟

به گزارش تیتربرتر به نقل از ایسنا، طبق بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره قیمت و معاملات خانه در شش ماهه اول سال، ماه‌های فروردین و تیر به ترتیب کمترین و بیشترین تعداد معاملات مسکن در تهران را داشته‌اند و کمترین و بیشترین قیمت مسکن نیز در ماه‌های فرودین و شهریور رخ داده است. بنابراین، قیمت و معاملات مسکن از ابتدای سال تا شهریور روند صعودی طی کرده به گونه‌ای که قیمت مسکن از فروردین ماه تا ماه ششم سالجاری معادل ۶۲.۹ درصد و معاملات آن نیز در این مدت ۱۴.۱۱ درصد رشد کرده است.

بانک مرکزی هر ماه آمار مربوط به قیمت، تعداد معاملات و شاخص اجاره مسکن در شهر تهران را بررسی می‌کند که تاکنون تحولات بازار مسکن در هشت ماهه ابتدایی سالجاری را منتشر کرده  اما در گزارش حاضر تنها متغیرهای اصلی این بازار در شش ماهه اول سال مورد پردازش قرار گرفته است تا مشخص شود که در این مدت بیشترین و کمترین معاملات، قیمت و شاخص اجاره خانه در تهران در کدامیک از ماه‌های شش ماهه ابتدایی سال رخ داده است.

براین اساس، در اولین ماه سالجاری معادل ۱.۲ هزار واحد مسکونی معامله شد و متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی تهران ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. البته شاخص اجاره خانه در ماه موردنظر در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب ۲۸.۷ و ۳۱ درصد افزایش را تجربه کرده است.

همچنین، در اردیبهشت ماه به میزان ۱۱ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی معامله صورت گرفته است که در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معادل ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده و شاخص اجاره خانه در دومین ماه سال در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب ۲۸.۵ و ۳۱.۳ درصد افزایش یافته است.

علاوه براین، معادل ۱۰ هزار و ۸۰۰ فقره معامله در سومین ماه سالجاری صورت گرفته  و در خرداد ماه ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی در تهران بوده که شاخص اجاره مسکن در این ماه در تهران و کل مناطق شهری به میزان ۲۷.۶ و ۳۰.۷ درصد رشد داشته است.

آمار معاملات مسکن در سه ماهه دوم سال99

از سوی دیگر، آمار مربوط به تیرماه بیانگر این است که در تیر ماه معادل ۱۴ هزار فقره واحد مسکونی معامله شده و قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی به میزان ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده است که شاخص اجاره مسکن در این زمان در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب ۲۷.۶ و ۳۱ درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش، در پنجمین ماه سال ۹.۱ هزار واحد مسکونی در تهران معامله شده که قیمت هر یک متر مربع زیربنای این واحدها معادل ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان بوده است و در این ماه شاخص اجاره خانه در تهران و سایر مناطق شهری به ترتیب ۲۷.۴ و ۳۰.۶ درصد رشد کرده است.

همچنین، در آخرین ماه نیمه اول امسال قیمت خانه در تهران به ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید که در شهریورماه معادل ۸.۵ هزار واحد مسکونی معامله شده و اجاره خانه در این ماه در تهران و کل مناطق شهری رشدی معادل ۲۷.۳ و ۳۰.۱ درصد داشته است.

بیشترین افزایش قیمت

با این تفاسیر، ماه‌های فروردین و تیر به ترتیب کمترین و بیشترین تعداد معاملات مسکن در تهران را داشته‌اند و کمترین و بیشترین قیمت مسکن در ماه‌های فرودین و شهریور رخ داده است که البته ماه‌های فروردین و شهریور بیشترین و کمترین افزایش شاخص اجاره خانه در تهران را به خود اختصاص  داده‌اند.

به عبارت دیگر، قیمت و معاملات مسکن از ابتدای سال تا شهریور روند صعودی طی کرده است به گونهای که قیمت مسکن از فروردین ماه تا ماه ششم سالجاری معادل ۶۲.۹ درصد و معاملات آن نیز در این مدت ۱۴.۱۱ درصد رشد کرده است.

بررسی اعداد و ارقام مربوط به بازار مسکن در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارت خود برنامه اصلی این وزارتخانه را خروج سفته بازی و سوداگری را از بازار مسکن و برای ثبات قیمت در بخش مصرفی، افزایش تولید مسکن را هدف قرار داده است.

همچنین، کارشناسان نیز افزایش ساخت و ساز را شرط اصلی آرامش بازار مسکن می‌دانند.