یکشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۰۱

پیش بینی وضعیت آب و هوا در زمستان 99

پیش بینی وضعیت آب و هوا در زمستان 99
سازمان هواشناسی ضمن اعلام افزایش آلودگی هوا از ورود سامانه بارشی جدید به کشور خبر داد.

به گزارش تیتربرتر؛ بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از امروز تا دوشنبه با توجه به پایداری و سکون نسبی هوا در اکثر مناطق کشور، انتظار می‌رود بر غلظت آلاینده‌های جوی در کلان شهرها و شهرهای صنعتی به ویژه تهران، البرز، اراک و اصفهان افزوده شود.

بر این اساس از امروز تا دوشنبه هوای سرد در شمال شرق کشور ماندگار خواهد بود و در سایر مناطق کشور روند افزایش دما روی می‌دهد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی سه شنبه با ورود سامانه بارشی از سمت غرب، ، بارش برف و باران در غرب، شمال غرب و شمال کشور آغاز می‌شود. چهارشنبه بارش‌ها نیمه غربی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در جنوب غرب و جنوب به شکل رگبار، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی خواهد بود.

ورود سامانه بارشی به کشور از سه شنبه

ورود سامانه بارشی به کشور از سه شنبه
ورود سامانه بارشی به کشور از سه شنبه

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز صبح در بیشتر مناطق کشور به خصوص بخش‌هایی که رطوبت کافی داشتند، مه صبحگاهی پدیده غالب بوده است.

وی افزود: در کلانشهر‌هایی همچون تهران، اصفهان و مشهد پدیده غالب غبار محلی خواهد بود و این پدیده تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در اواخر وقت روز سه شنبه با ورود سامانه بارشی فعال از غرب کشور بارندگی‌ها از نیمه غربی کشور آغاز و برای روز چهارشنبه به ویژه در روز پنجشنبه این سامانه کاملا تقویت شود و نیمه غربی کشور را کاملا در برگیرد.

کارشناس هواشناسی گفت: عمده و شدت بارش‌ها در مناطق غربی، دامنه‌های زاگرس و جنوب غربی کشور خواهد بود و یک شاخه شدت بارش‌ها هم در شهر‌های شمالی کشور پیش بینی می‌شود.

وی افزود: در مناطق شمالی و سردسیر و ارتفاعات، بارندگی همراه با برف همراه خواهد بود و در مناطق جنوبی‌تر احتمال وقوع رعد و برق وجود دارد.

کارشناس هواشناسی گفت: همچنان ماندگاری هوای سرد در بیشتر مناطق کشور وجود دارد و پیش بینی می‌شود در روز‌های آینده به خصوص دوشنبه و سه شنبه در مناطق شمال کشور، دما روند افزایش نسبی داشته باشد.

وی گفت: با سرعت گرفتن وزش باد، آب‌های مناطق جنوبی کشور خلیج فارس و دریای عمان مواج خواهد بود.

کارشناس هواشناسی بیان کرد: پیش بینی می‌شود در تهران غبار محلی و مه صبحگاهی پدیده غالب باشد و در روز‌های پایانی هفته بارش خفیف در تهران هم دور از انتظار نیست.
وی گفت: دما در گرم‌ترین زمان در تهران امروز به حدود ۸ درجه خواهد رسید.

دلیل خطا در پیش‌بینی بارش‌های پاییزی

دلیل خطا در پیش‌بینی بارش‌های پاییزی
دلیل خطا در پیش‌بینی بارش‌های پاییزی

درحالی سازمان هواشناسی کشور پاییز خشک و کم‌بارشی را برای ایران پیش‌بینی کرده بود که بر اساس آخرین اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از ابتدای مهرماه تاکنون ۶۱ میلیمتر بارش در کشور داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۲۰ درصد و نسبت به سال گذشته حدود سه درصد بیشتر بوده است.

سحر تاجبخش رییس سازمان هواشناسی کشور درباره علت وقوع خطا در پیش‌بینی‌ بارش‌های پاییزی به ایسنا گفت: در درجه اول پیش‌بینی‌های هواشناسی در همه کشورهای دنیا با عدم قطعیت‌ همراه است. زمانی‌که از فصل بهار برای پاییز پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها یا ترسالی و خشکسالی صورت می‌گیرد، به‌طور قطع درصد خطا افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر بارش‌های حدی (بارش‌های شدید در مدت زمان کوتاه) قابلیت پیش‌بینی در بلند مدت را ندارند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بارش‌های ایران طی آذرماه در استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و... بارش‌های حدی با دوره بازگشت طولانی بودند، تصریح کرد: عمده بارش‌های کشور در چند استان بوده و همین بارش‌های حدی سبب شده است که میزان بارش‌ها نسبت به بلند مدت افزایش یابد و درنتیجه پیش‌بینی‌ها ما با درصدی خطا همراه شود. با دقت به آمار متوجه می‌شویم که بارش‌ها از مهر ماه تاکنون در تعدادی از استان‌ها ازجمله آذربایجان‌شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، گیلان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمتر از حد نرمال بوده است.

تاجبخش در ادامه با بیان اینکه با وجود کم‌بارشی در تعدادی از استان‌ها، مجموع بارش‌ها در ایران حدود ۱۰ میلیمتر بیشتر از میانگین بلند مدت است، گفت: در تعدادی از استان‌ها ازجمله کهگیلویه و بویراحمد بارش‌های قابل ملاحظه و پیش‌بینی نشده‌ای داشتیم که بر میانگین بارش‌ها تاثیر زیادی گذاشته است. برای مثال در همین استان بارش‌ها ۸۷ درصد، در استان خوزستان ۶۶ درصد و در استان بوشهر ۶۷ درصد افزایش یافته است.

به گفته رییس سازمان هواشناسی کشور ترسالی در پاییز ناشی از بارش‌های حدی شدید در چند استان بوده است که البته این بارش‌های حدی در بلندمدت قابل پیش‌بینی نیستند و به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهند همچنین بارش‌های حدی خود ناشی از تغییر اقلیم هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر بارش‌های حدی در چند استان کشور به‌وقوع نمی‌پیوست اکنون وضعیت بارش‌ها در ایران کمتر از میانگین بلندمدت گزارش می‌شد، تصریح کرد: به‌طور کلی پیش‌بینی پدیده‌های حدی در سایر کشورها نیز کار سختی است و همواره درصدی خطا دارد اما با این وجود پدیده‌های حدی ۱۰ تا ۱۲ روز پیش از آغاز فعالیت تا حدودی قابل پیش‌بینی هستند.

مطالب مرتبط:

پیش‌بینی زمستان پربرف در کشور

پیش‌بینی زمستان پربرف در کشور
پیش‌بینی زمستان پربرف در کشور

تاجبخش در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پیش‌بینی‌های هواشناسی از وضعیت بارش‌ها در ایران طی زمستان اظهار کرد: طی سه ماه پایانی سال دمای هوا در نیمه شرقی و نوار شمالی کشور سردتر از حد معمول پیش‌بینی می‌شود همچنین بارش‌ها به‌ویژه در نیمه شمالی کشور به‌صورت برف خواهد بود و چند بارش برف خوب در کشور طی زمستان خواهیم داشت.

رییس سازمان هواشناسی کشور در پایان با بیان اینکه بارش‌ها در دی ماه قابل ملاحظه نخواهد بود و کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، گفت: انتظار می‌رود که در بهمن و اسفند بارش‌ها در محدوده نرمال قرار گیرند.

تشدید آلودگی هوا در 5 شهر صنعتی کشور

تشدید آلودگی هوا در 5 شهر صنعتی کشور
تشدید آلودگی هوا در 5 شهر صنعتی کشور

کارشناس  سازمان هواشناسی از ادامه آلودگی هوا در کلانشهرهای کرج، تهران، اراک، اصفهان و مشهد مقدس خبر داد و گفت: گروه‌های حساس از تردد در سطح شهر خودداری کنند.

امین حسین نقشینه در گفتگو با ایرنا از پایداری نسبی هوا در بیشتر مناطق کشور تا روز سه شنبه خبر داد.

وی گفت: به دلیل این پایداری بر میزان غلظت آلاینده‌های جوی در مناطق پرجمعیت و شهرهای صنعتی افزوده می‌شود.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی تهران، اصفهان، اراک کرج و از فردا مشهد مقدس با انباشت آلاینده‌ها مواجه است و برای گروههای حساس ناسالم است و کاهش تردد در سطح شهر توصیه می‌شود.

وی گفت: همچنین بعد از ظهر سه‌شنبه سامانه بارشی از شمال‌غرب و غرب وارد کشور می‌شود و موجب بارش برف و باران در شمال‌غرب و غرب کشور خواهد شد.

نقشینه گفت: این سامانه بارشب روز چهارشنبه نیمه غربی و روز پنج شنبه نقاطی از شرق را دربرمی‌گیرد.

وی از افزایش نسبی دما در نوار شمالی روز سه شنبه خبر داد و گفت: دریای عمان و خلیج فارس روز سه شنبه مواج است. هم چنین آسمان تهران تا سه روز آینده صاف تا کمی ابری و غبارآلود و روز چهارشنبه تهران بارانی پیش‌بینی می‌شود.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: