چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا در دهه سوم آذر 99

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا در دهه سوم آذر 99
سازمان هواشناسی کشور از تداوم بارش برف و باران و ماندگاری هوای سرد در کشور تا پایان آذر ماه خبر داد.

به گزارش تیتربرتر؛ براساس پیش بینی ها امسال بارش های پاییزه در وضعیت نرمال قرار دارند اما زمستان سردی را در پیش رو خواهیم داشت.بر این اساس با نزدیک شدن به روزهای آغازین فصل زمستان شاهد سردی پیش از موعد هوا هستیم.

پیش بینی برف و یخبندان در دهه سوم آذر

پیش بینی برف و یخبندان در دهه سوم آذر
پیش بینی برف و یخبندان در دهه سوم آذر

بر اساس نقشه های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی از امروز تا اواسط هفته آینده در اکثر مناطق کشور ماندگاری هوای سرد پیش بینی شده که باعث افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا در کلانهشرها و شهرهای صنعتی به ویژه تهران، اراک و اصفهان در ساعات اولیه روز خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 24 ساعت آینده بارش برف و باران در استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل پیش بینی شده است.

پنجشنبه رگبار باران و در برخی ساعات بارش برف در استان های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی ادامه خواهد داشت و برای شمال آذربایجان شرقی، شمال خراسان رضوی و برخی مناطق کرمان بارش باران و در ارتفاعات و مناطق سردسیر  بارش برف  پیش بینی شده است.

روز جمعه و شنبه هفته آینده در برخی مناطق سواحل دریای خزر و شمال شرق بارش پراکنده ادامه می یابد و روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور آسمان صاف و جو آرامی پیش بینی شده است.

پیش بینی هواشناسی برای فصل زمستان

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: مطابق نقشه‌های هواشناسی پیش بینی می‌شود زمستان امسال بارش‌ها در بخش‌های شمالی کشور بالاتر از نرمال باشد.

سحر تاجبخش با اشاره به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی برای فصل زمستان اظهار کرد: در بعضی از بازه‌های فصل زمستان با هجوم هوای سرد مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: مناطق جنوبی کشور در زمستان، تقریبا دمای خیلی سردی را تجربه نخواهند کرد؛ اما نقشه‌های فعلی نشان می‌دهد که در نیمه زمستان، هوای سرد را همراه با بارش برف تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد، بارش‌ها در بخش‌های شمالی کشور در زمستان بالاتر از نرمال باشد؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم همچنان در غرب کشور، شرایط چندان مساعدی نداشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌های فصل پاییز و ماه‌های مهر و آبان، نرمال و کمتر از نرمال است؛ تقریبا از آذرماه شرایط به سوی شروع بارش‌ها خواهد رفت. 

تاجبخش گفت: پیش‌بینی‌های بلندمدت، همواره با عدم قطعیت همراه است و اگر تغییری در اجرای مدل‌ها مشاهده شود، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

تردد در جاده‌های برف گیر فقط با زنجیرچرخ

تردد در جاده‌های برف گیر فقط با زنجیرچرخ
تردد در جاده‌های برف گیر فقط با زنجیرچرخ

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران اعلام کرد: طبق قانون استفاده از زنجیر چرخ در مناطق کوهستانی و برف گیر از ۱۵ آذرماه الزامی شده و عوامل پلیس راهور در این زمینه با متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.

عادل مصدقی روز چهارشنبه در این باره به ایرنا گفت: طبق قانون ۱۸۹ راهنمایی و رانندگی از ۱۵ آذرمان تردد انواع خودروهای سبک و سنگین در مناطق کوهستانی و صعب العبور بدون زنجیر چرخ تخلف محسوب شده و عوامل پلیس راهور در این زمینه برخورد قانونی خواهند داشت.

وی با اشاره به بارش های برف اخیر در مناطق کوهستانی استان تهران تاکید کرد: در این بارش ها بیشتر خودروهای عبوری متاسفانه زنجیر چرخ به همراه نداشتند و با توجه به تلاش های شبانه روزی عوامل راهداری برخی از خودروها در این مناطق دچار مشکل شده بودند.

معاون راهداری استان تهران ادامه داد: در مدت کمتر از یک هفته بیش از ۶۰۰ تن شن و نمک در جاده ها به منظور جلوگیری از لغزندگی در جاده ها مصرف شد و اگر مردم در تجهیز خودروها به زنجیر چرخ همکاری کنند این حجم واقعا اصلا ضرورت ندارد.

وی با بیان اینکه با تلاش عوامل راهداری هیچ مسیر روستایی و شهری استان تهران بدلیل بارش انسداد پیاده نکرد افزود: عوامل راهداری از مدت ها قبل با امکانات کامل در آماده باش کامل هستند و در همین برف اخیر در مناطق صعب العبور بصورت شبانه روزی عملیات برف روبی و شن و نمک پاشی انجام دادند.

به گفته مصدقی، همانطور که عوامل راهداری برای آرامش و آسایش در کنار مردم شبانه روزی پای کار هستند مردم نیز باید در این زمینه همکاری داشته باشند و حداقل کار این است که در فصل سرما خودرو خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.

وی درباره آخرین وضعیت جوی در مسیرهای استان تهران نیز گفت: هم اکنون بیشتر مناطق کوهستانی و شمالی استان سفید پوش است و طبق پیش بینی هواشناسی تا روز جمعه بارش برف و باران در سطح استان به ویژه در مناطق کوهستانی داریم و از مردم می خواهیم با رعایت سرعت مطمئنه و با داشتن امکانات کامل در مسیرها به ویژه مسیرهای کوهستانی استان تردد کنند.

مصدقی همچنین از مردم خواست جهت اطلاع از آخرین وضعیت ترافیکی و جوی در کلیه مسیرهای کشور به سامانه ۱۴۱ تماس حاصل کنند.

افزایش تردد در جاده‌های کشور

افزایش تردد در جاده‌های کشور
افزایش تردد در جاده‌های کشور

 مرکز مدیریت راه‌های کشور، از افزایش ۱۱.۹ درصدی تردد در جاده‌های کشور در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز مدیریت راه‌های کشور، سهم وسایل نقلیه سنگین از این ترددها ۱۹.۲ درصد، اوج تردد بین ساعت‌های ۱۷ تا ۱۸ و کمترین تردد بین ساعت‌های سه تا چهار بامداد انجام شده است.

مرکز مدیریت راه‌ها همچنین از بارش برف و باران در برخی محورهای استان‌های خراسان شمالی و رضوی و نیز ترافیک سنگین در آزادراه قزوین- کرج- تهران حدفاصل پایانه «شهید کلانتری» تا پل «کلاک» و در ادامه ترافیک نیمه‌سنگین محدوده «گرم‌دره» و ترافیک سنگین در محورشهریار - تهران، محدوده‌های شهر قدس و «زرنان» خبر داد.

در شبانه‌روز گذشته بیشترین تردد خودرویی به ترتیب در آزادراه های کرج- تهران، کرج- قزوین و تهران- کرج، به ثبت رسید.

همچنین محورهای رامیان – اولنگ – شاهرود ، واقع در استان‌های گلستان و سمنان، محور فرعی شمشک – دیزین واقع در استان‌های البرز و تهران، محور شهداد – نهبندان  واقع در استان کرمان، محور خرم آباد – پلدختر  واقع در استان لرستان، کیلومتر ۱۱۰ محور قزوین-  همدان  واقع در استان همدان، محور فرعی سی سخت- پادنا واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد،  محور گنجنامه- تویسرکان واقع در استان همدان، محور سروآباد - پاوه واقع در استان کردستان،  محور وازک - بلده واقع در استان مازندران، محور پونل - خلخال واقع در استان گیلان، محور پدافند جنوب غرب - امیدیه واقع در استان خوزستان و محور خرامه - مرودشت واقع در جنوب استان فارس، به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود هستند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: