دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۱:۳۲

بهبود اقتصاد ایران با کاهش قیمت دلار

بهبود اقتصاد ایران با کاهش قیمت دلار
اقتصاد ایران وابستگی بسیار زیادی به دلار دارد و با نوسان قیمت این ارز، اقتصاد ایران نیز دچار نوسان می شود.

به گزارش تیتربرتر: اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت شاخص مدیران خرید(شامخ) اعلام کرد که با کاهش قیمت دلار در آبان ماه وضعیت اقتصادی ایران بهبودی نسبی در مقایسه با مهر ماه امسال داشته است.

رشد اقتصادی با کاهش قیمت دلار

رشد اقتصادی با کاهش قیمت دلار
رشد اقتصادی با کاهش قیمت دلار

به گزارش تیتربرتر به نقل از ایسنا، این گزارش که به شکل ماهانه و از سوی اتاق بازرگانی منتشر می‌شود، نتیجه بررسی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کشور در بازه زمانی یک ماهه و مقایسه شرایط آنهاست. بر این اساس هرچه که عدد شامخ به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد به معنی رشد مثبت و رونق و هرچه به زیر ۵۰ متمایل شود به معنی رکود اقتصادی است.

آخرین ارزیابی‌های اتاق ایران از وضعیت اقتصادی کشور در آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد که عدد شامخ با رشد بیش از یک واحدی به عدد ۴۵.۷ رسیده است که هرچند نشان دهنده باقی ماندن در فضای رکودی است اما بهبودی نسبی را مقایسه با مهر ماه امسال نشان می‌دهد.

بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در طرح شامخ آبان ماه، به‌غیراز مؤلفه میزان سفارشات جدید مشتریان درمجموع وضعیت سایر زیرشاخص‌های اصلی را بدتر از ماه قبل ارزیابی کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد درحالی‌که در این ماه اکثر فعالیت‌های بخش صنعت با رکود روبرو بوده است، افزایش اندک در شاخص کل ناشی از کم شدن شدت رکود در بخش خدمات بوده است.

در این ماه، شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار نسبت به مهرماه با نرخ کاهش کمتری روبرو بوده است. هرچند میزان تولیدات و ارائه خدمات در بخش ساختمان و به‌ویژه در صنعت با کاهش روبرو بوده است اما ملایم تر شدن نرخ کاهش در بخش خدمات و کشاورزی، درمجموع باعث افزایش اندک در شاخص کل میزان فعالیت‌های کسب‌وکار شده است.

از سوی دیگر شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده نسبت به مهرماه نرخ افزایش کمتری داشته است و برای اولین بار طی ۷ ماه گذشته شدت در افزایش در قیمت‌ها کمتر بوده است که دلیل عمده آن روند کاهش نرخ ارز بوده است. این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه آبان ۵.۲ درصد یعنی نسبت به نرخ ۷ درصدی مهر اندکی کاهش یافته اما نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ۲۹ درصد و نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در آبان ماه، ۴۷.۶۳ است و اکثر فعالیت‌های بخش صنعت نسبت به مهرماه (۵۲.۲۲) با رکود روبرو بوده‌اند. این شاخص که طی ۷ ماه گذشته یکی از کمترین مقادیر خود را به ثبت رسانده است، نشان می‌دهد که از یک‌سو تأثیر کاهش در تقاضا-ناشی از محدودیت‌های کووید ۱۹- و همچنین امیدواری به کاهش قیمت‌ها و از سوی دیگر کمبود شدید نقدینگی تولیدکنندگان باعث رکود در این بخش شده است. فعالان اقتصادی بخش صنعت به‌غیراز سرعت انجام و تحویل سفارش، وضعیت سایر زیرشاخص‌های اصلی را بدتر از ماه قبل ارزیابی کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

آخرین وضعیت قیمت دلار

آخرین وضعیت قیمت دلار
آخرین وضعیت قیمت دلار

با شروع هفته در روز گذشته و به پایان رسیدن محدودیت ها قیمت دلار همراه با کاهش بوده و قیمت آن روندی کاهشی را آغاز کرد که انتظار می رود ادامه داشته باشد.

در حال حاضر هر دلار آمریکا 25600 تومان و هر یورو 31 هزار تومان قیمت دارد که صرافی ملی در صبح امروز قیمت آنها را 100 تومان کاهش داد. اختلاف نرخ خرید و فروش همچنان در هزار تومان باقی مانده است.

اگر دلار به طور کامل کانال 26 هزار تومان را از دست بدهد مسیر برای سقوط های بسیار بیشتر آن فراهم می شود و با کاهش قیمت درهم این اتفاق در حال صورت گرفتن می باشد.

البته باید توجه داشت که در صورتی که دلار بخواهد به زیر سطح 25 هزار تومانی بازگردد درهم نیز باید به زیر سطح 7000 تومانی کاهش یابد.

با توجه به قیمت درهم و فرایندی کاهش دلار می توان پیش بینی کرد که سقف دلار تهران در امروز 26 هزار تومان خواهد بود.

به نظر می رسد بازار ساز همچنان تمایل خود برای کاهش قیمت دلار را حفظ کرده و در صدد کاهش بسیار آرام آن است و نمی خواهد به یک باره با کاهش قیمت به بازار شوک وارد کند.

همچنین با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه گذاران و معامله گران به دنبال خرید و فروش های سنگین نبوده و بازار چندان ریسک پذیر نمی باشد.

این موضوع نیز می تواند به بازار ساز کمک کرده تا با اطمینان بالاتری روندی کاهشی را شروع کرده و از قیمت دلار بکاهد.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند