جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ۰۲:۴۰

تقویت سریع ریه با 20 گیاه و میوه

تقویت سریع ریه با 20 گیاه و میوه
در ادامه 20 گیاه و میوه معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آنها میتوانید ریه های خود را به سادگی در مدت کوتاهی تقویت کنید.

تیتربرتر: بسیاری از بیماری ها مهلک و فصلی ازجمله کرونا برای آسیب زدن به بدن بیمار به ریه های او حمله میکنند و اگر ریه فرد آسیب پذیر و ضعیف باشد به راحتی میتوانند در بدن فرد بیمار تکثیر شوند به همین علت داشتن تقویت ریه ها میتواند اهمیت فراوانی برای مقابله با بیماری های تنفسی بخصوص کرونا داشته باشد.

گیاهان تقویت کننده ی ریه

گیاهان تقویت کننده ی ریه
گیاهان تقویت کننده ی ریه

این گیاهان کار خارج کردن اخلاط، تبادل گازها، تحریک بافت ریه‌ها و مرطوب سازی هوا، بهبود عملکرد مغز در کنترل تنفس و افزایش جریان خون در بافت‌های ریه‌ها را آسان می‌کنند.

گل ماهور (Mullein)

هم گل و هم برگ گیاه ماهور برای درمان موفق سرماخوردگی، برنشیت، زکام، امفسیما و لارانژیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه ماده‌ای دارد که اخلاط سینه را نرم می‌کند. این گیاه آرام‌بخش نیز هست و خاصیت ضدالتهابی برای سیستم عصبی دستگاه تنفسی دارد. یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۳ همچنین نشان می‌دهد که ماهور خاصیت ضد غده‌ای و نیز ضد چربی خون دارد.

شیرین بیان (Licorice)

این گیاه خلط‌ آور است و مجاری تنفسی را مرطوب کرده و اخلاط سینه را نرم و سرفه را کم می‌کند. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ریشه شیرین بیان خاصیت ضد باکتری دارد و فعالیت‌های ضد التهابی را افزایش می‌دهد که مانع انتشار سلول‌های سرطانی شده و جراحت‌های ریوی را التیام می‌دهد. ماده موثره شیرین بیان سلول‌های ملتهب را سرکوب کرده خشکی و دفع پروتئین را کاهش می‌دهد.

کهن‌دار (Gingko Biloba)

تحقیقات زیادی روی خواص دارویی کهن‌دار شده است. این گیاه برای ریه هم مفید است. برای مثال در سال ۲۰۱۲ تحقیقات روی سگ‌ها نشان می‌دهد که عصاره این گیاه باعث تحریک ضد التهابی بافت‌های ریه می‌شود.

مخروطسان (Echinacea)

این گیاه خاصیت ضد میکربی و ضد ویروسی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. مخروطسان تولید سلول‌های سفید خون و حالت تهاجمی آن‌ها را سرعت می‌دهد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مخروطسان می‌تواند خاصیت عفونی ویروس‌ها را معکوس کرده و ترشح خلط در انسان‌ها را بهبود بخشد. متخصصان براین باورند که این گیاه در هنگام سرماخوردگی می‌تواند تولید خلط را کاهش دهد.

رومارَن یا اِکلیل کوهی یا رُزماری (Rosemary)

رومارَن یا اِکلیل کوهی هم مانند مخروطسانان خاصیت ضد میکربی دارد و روغن آن یک ماده قوی ضد عفونی‌کننده، ضد باکتری و ضد قارچ است. گیاه‌شناسان مدت‌هاست که از اِکلیل کوهی در درمان سرماخوردگی، گلودرد، زکام، سرفه، برنشیت و عفونت‌های سینه استفاده می‌کنند. کارنوسول یکی از عناصر موجود در این گیاه است که در تحقیقات سال ۲۰۱۱ خاصیت ضد سرطان ریه آن مشخص شده است. پژوهشگران دانشگاه شیکاگو متوجه خاصیت سمی کارنوسول برای سلول‌های سرطانی شده‌اند، در حالیکه سلول‌های عادی را به خطر نمی‌اندازد. حیوانات هم این ماده را بخوبی قبول می‌کنند.

اوکالیپتوس (Eucalyptus)

اوکالیپتوس یکی از پر رشد ترین درختان جهان است که ۷۰۰ نوع و ۳۰۰ گونه دارد. این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد و روغن آن در درمان انواع بیماری‌های تنفسی همچون آنفولانزا، مننژیت، سرماخوردگی، تب، گلودرد، سینوزیت و برونشیت استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت ضدعفونی کننده قوی، ملایم کنندگی، ضد انگلی، تسکین دهنده، ضد گرفتگی، ضد التهابی، ضدویروسی دارد و برای ریه بسیار مفید است.

بخاطر ماده سینه‌اوله موجود در اکالیپتوس برای ریه بسیار مفید است. این ماده سرفه را آرام می‌کند و برای درمان سینوزیت مفید است. اکالیپتوس خاصیت ضد اکسیدانت دارد و سیستم ایمنی بدن را در هنگام بیماری تقویت می‌کند.یک تحقیق در سال ۲۰۱۲۲ نشان می‌دهد که عصاره اکالیپتوس خاصیت جلوگیری کننده از انتشار سلول‌های سرطانی دارد.

خزه ایرلندی (Irish Moss)

این گیاه جالبی در درمان بسیاری از بیماری‌های تنفسی است. در واقع این گیاه ماده اصل بسیاری از داروهایی است که در درمان برنشیت، سرفه و برای دیگر مشکلات ریه‌ها تجویز می‌شود. از آنجایی که این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی منگنز، ید، سدیم و کلسیم است، خاصیت ضد ویروسی دارد و می‌تواند با ویروس آنفلوآنزای ب مبارزه کند.

خزه ایرلند خاصیت ضد التهابی و آرام‌بخش دارد و در درمان سینه پهلو و سل هم از آن استفاده می‌شود. پزشکان گیاهی چین هزاران سال است که خزه ایرلندی را برای درمان سرماخوردگی، زکام، سینه پهلو، سیاسرفه، گلودرد استفاده می‌کنند.

زوفا (Hyssop)

زوفا عطری مشابه رازیانه دارد و خواص مفیدی برای ریه‌ها دارد. این گیاه حاوی موادی برای شربت سینه است که گرفتگی بینی ناشی از سینوزیت و دیگر بیماری‌های ویروسی را از میان می‌برد. این گیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانت، ضد التهاب و روان‌ساز دارد و تب را کاهش می‌دهد.

شربت این گیاه سرفه را آرام می‌کند. در دوران گذشته برای درمان آسم، دل درد و گرفتگی بینی از آن استفاده می‌کردند. امروزه مشخص شده که این گیاه خاصیت ضد ویروس دارد و عروق را آرام می‌کند.

نارون (Slippery Elm)

نارون (در متون طب سنتی دردار) چندین خاصیت درمانی دارد و از جمله برای درمان ناراحتی‌های تنفسی مفید است. خواص این گیاه از جمله ضد التهاب، ضد عفونی، صمغی، ادرارآور، روان کننده مزاج و سینه است. گفته می‌شود که برای درمان برنشیت، خونریزی ریه‌ها و سرفه مفید است و خلط آور می‌باشد.

این گیاه برای آسم مفید است و با نرم کردن مخاط بینی، ناراحتی‌های تنفسی را آرام می‌کند.

پای خر (Coltsfoot)

پای خر (از نام های دیگر آن فرفره، فنجیون، حشیشةالسعال، سعالی، سعله، علف سرفه، منجون، فخریون، فرفر، فنجیوون و توسیلا‍ژ) خاصیت درمانی قوی دارد و در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی از آن استفاده می‌شود. این گیاه برای سیاه سرفه، سرماخوردگی و دیگر ناراحتی‌های ریوی مفید است. حالت شربت سینه دارد و خلط آور می‌باشد. خاصیت ضدالتهابی آن در درمان ناراحتی‌های ریوی مفید است. چای پای خر برای درمان امفسیما، سرفه و حمله‌های آسمی مفید است.

مطالب مرتبط:

میوه های تقویت کننده ی ریه

میوه های تقویت کننده ی ریه
میوه های تقویت کننده ی ریه

 

سیب

مقادیر بالای فلاونوئید ها، ویتامین C و ویتامین E موجود در سیب به سلامت ریه کمک کرده و باعث بهبود عملکرد آن می شود.

تحقیقات در بیمارستان سنت جورج لندن نشان داده افرادی که هر روز سیب را در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، عملکرد ریه های آن ها بهبود پیدا کرده و خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهند.

 پرتقال

پرتقال مقادیر بالایی ویتامین C و ویتامین B6 دارد که انتقال اکسیژن در ریه ها را بهبود بخشیده و به سلامت ریه کمک می کند.

زردآلو

مقادیر بالای ویتامین A موجود در زردآلو باعث سلامت ریه شده و خطر ابتلا به عفونت های ریه را کاهش می دهد.

توت ها

توت ها مانند توت فرنگی، تمشک، زغال اخته و شاتوت حاوی مقادیر بالای آنتی کسیدان ها هستند و انجمن سرطان آمریکا تایید کرده که انواع توت به درمان سرطان ریه کمک می کنند.

انار 

تحقیقات نشان داده که آب انار به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان الاجیک اسید که دارد، رشد تومور های سرطانی در ریه را کاهش می دهد.

طالبی

مقادیر بالای ویتامین C موجود در میوه طالبی، رادیکال های آزاد را از بین برده و خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد.

آووکادو

آووکادو حاوی مقادیر بالای ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، ریبوفلاوین، نیاسین و یک آنتی اکسیدان به نام گلوتاتیون است که رادیکال های آزاد را از بین می برند و خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهند.

گریپ فروت 

نارانینگین یک فلاونوئید موجود در گریپ فروت است که پس از ترک سیگار، به پاک سازی و ترمیم ریه ها کمک می کند.

 کدو حلوایی

کدو حلوایی مانند هویج غذای دیگری است که سرشار از بتاکاروتن و ویتامین C است .

انگور

نارینژین ، فلاونوئیدی موجود در انگور ، مانع از فعالیت آنزیم هایی می شود که باعث ایجاد سرطان هستند . انگور سفید حاوی مقادیر زیادی از این فلاونوئید است ، در حالی که انگور سفید هم زمان با آن حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن نیز است ،مخصوصا بعد از ترک سیگار انگور برای تمیز کردن ریه ها خیلی خوب است .

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: