چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۰۲:۱۲

آیا کاهش قیمت مسکن در آذر ماه مقطعی است؟

آیا کاهش قیمت مسکن در آذر ماه مقطعی است؟
در ادامه بررسی خواهیم کرد که آیا کاهش قیمت مسکن در ابتدای آذر ماه مقطعی است یا خیر.

به گزارش تیتربرتر: در حالی که قیمت مسکن در اغلب مناطق تهران طی اولین هفته آذرماه ۱۳۹۹ کاهش یافته است اما کارشناسان حوزه مسکن اعتقاد دارند که مؤلفه‌های تاثیرگذار در قیمت نهایی مسکن کاهش قیمت نداشته بلکه کاهش قیمت مسکن در آذر ماه مقطعی است و در آینده بازار مسکن دوباره ملتهب خواهد شد.

 کاهش قیمت مسکن در هفته ابتدایی آذر

 کاهش قیمت مسکن در هفته ابتدایی آذر
 کاهش قیمت مسکن در هفته ابتدایی آذر

به گزارش تیتربرتر به نقل از ایسنا، رصد جدیدترین وضعیت بازار مسکن نشان دهنده افت قیمت در اغلب مناطق تهران طی اولین هفته آذرماه ۱۳۹۹ است. بررسیها نشان می دهد نرخهای پیشنهادی فروش ملک در هفت روز ابتدایی آذرماه نسبت به هفته پایانی آبان ماه در منطقه یک ۴.۷ درصد، منطقه دو ۱۱ درصد، منطقه چهار ۴ درصد، منطقه هفت ۱.۴ درصد، منطقه هشت ۳.۳ درصد، منطقه نه ۵.۵ درصد، منطقه ده ۰.۳ درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۸ درصد کاهش داشته است.

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید همچنین حاکی از آن است قیمتهای پیشنهادی در منطقه پنج ۱.۵ درصد و منطقه شش ۴ درصد افزایش یافته است. مناطق ۱۱ تا ۲۱ به دلیل پایین بودن تعداد آگهی ها در این گزارش لحاظ نشده است. به طور کلی نرخهای پیشنهادی در شهر تهران طی همین بازه زمانی ۲.۲ درصد کاهش نشان می دهد.

افزایش عرضه مسکن

از طرف دیگر در هفته اول آذرماه نسبت به هفته پایانی آبان ماه، تعداد آگهی های فروش ملک در منطقه یک ۱۰ درصد، منطقه دو ۳۳ درصد، منطقه هشت ۳ درصد، منطقه نه ۱۲ درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۲ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر تعداد آگهی ها در منطقه سه ۲ درصد، منطقه چهار ۸ درصد، منطقه پنج ۱۳ درصد، منطقه شش ۵ درصد، منطقه هفت ۵۵ درصد و منطقه ده ۷ درصد کاهش نشان می دهد. در این زمینه نیز آمار از افزایش ۴ درصدی تمایل برای فروش مسکن در کل شهر تهران حکایت دارد.

در ماه گذشته نیز مقایسه تعداد آگهی های آبان نسبت به آگهی های مهرماه افزایش ۲۵ درصدی را نشان می دهد.

کاهش ۱ تا ۱۱ درصدی نرخها طی روزهای اخیر در حالی اتفاق افتاد که در نیمه دوم آبان ماه نیز قیمتها در بعضی مناطق تا ۱۰ درصد پایین آمده بود. افزایش تمایل برای فروش مسکن در بعضی مناطق پایتخت که اغلب با افت قیمتهای پیشنهادی همراه شده، ترمز افزایش قطعی قیمتها را نیز کشید؛ به طوری که بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد قیمت مسکن شهر تهران از حدود ۱۰ درصد در هفت ماهه نخست امسال به ۱.۸ درصد در آبان ماه رسید. در عین حال بازارهای سکه و ارز هم افت کردند. کارشناسان معتقدند کاهش قیمتها در بازارهای غیرمولد از تحولات بین المللی، امیدواری به اقتصاد کشور و پایان روند کاهشی ارزش پول ملی نشأت می گیرد.

راه کنترل قیمت مسکن چیست؟

با این حال بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن می گوید که نوسانات کوتاه مدت بازار مسکن نباید دولت را از اصلاح ساختارهای اقتصادی غافل کند.

وی ثبات قیمت مسکن را مشروط به کنترل رشد نقدینگی دانست و گفت: متاسفانه دولتها طی ۴۲ سال گذشته دائما تولید نقدینگی کرده اند. اقتصاد نیز دولتی است و کارآیی چندانی ندارد. دولت تحت هر شرایطی نقدینگی را افزایش داده است. وقتی به کسری بودجه می خورد نقدینگی را بالا می برد، صادرات نفت افزایش می یابد، نقدینگی رشد می کند، صادرات نفت کاهش می یابد نقدینگی را بالا می برد. تا زمانی که دولت به طرفیت از مردم، تجارت می کند نمی توان انتظار برنامه ریزی داشت، مگر به نفع خودش. 

ستاریان اظهار کرد: در تشکیلات دولت مسکن جایگاه چندانی ندارد؛ در حالی که ۶۵ درصد مردم با اقتصاد ساختمان در ارتباط هستند و مسکن نیمی از اقتصاد کشور را در بر می گیرد. اما می بینیم که جایگاه مسکن را در حد یک معاونت می بینند. مسکن در وزارت راه و شهرسازی فقط یک معاونت دارد؛ وزارتخانه ای که از حدود ۲۰ معاونت تشکیل شده است. بر این اساس برنامه قوی و منسجمی را در حوزه مسکن نمی بینیم. معتقدم از ابتدای سال آینده ساخت و ساز افزایش می یابد و ممکن است قیمتها نیز دچار نوسان شود.

با این حال مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن دیدگاه متفاوتی دارد. او خاطرنشان می کند: در دهه های گذشته معمولا متوسط قیمت مسکن در تهران با متوسط ۱۰۰۰ دلار در متر مربع مقیاس شده است. در دوره هایی این نرخ به ۶۰۰ دلار و در زمانهایی تا ۱۴۰۰ دلار هم بالا رفته است. قیمت فعلی روی ۱۰۰۰ دلار است و در واقع با میانگین بلندمدت برابری می کند. اگر در ماههای آینده دلار کاهشی شود قیمت مسکن برای یک دوره سه تا چهار ساله به ثبات می رسد.

وی افزود: رفتار بازار مسکن این گونه است که عدد اسمی آن کاهشی نمی یابد بلکه وارد ثبات می شود. وقتی این اتفاق می افتد از تورم بقیه کالاها عقب می ماند؛ تا دوره بعدی که مجددا بازارها دچار جهش شوند.

در همین حال علیرضا سرحدی می‌گوید: در این مقطع باید منتظر کاهش بیش از پیش معاملات بود و این بدان معنی است تاثیر مقطعی کاهش نرخ ارز و امید به رخ دادن اتفاقاب خوب یا بد سیاسی در آینده، مردم را برای خرید مردّد ساخته است. این روزها تنها کسانی که نیاز عاجل دارند، مسکن می‌خرند و فقط معدود سازندگانی با تعهدات مالی، تعداد ناچیزی از واحدهایشان را با نرمش بیشتر عرضه می‌کنند تا بخشی از سرمایه به آنان برگردد.

وی معتقد است در ۴ دهه اخیر قیمت نهاده‌های ساختمان از قبیل سیمان،آهن، دستمزد کارگر و در مجموع هزینه تمام شده ساخت، سیر صعودی داشته و امسال متاثر از نرخ ارز، شاهد افسارگسیختگی قیمت مسکن هستیم که چنانچه  در بعد کلان اقتصاد، شاهد بهبود پایه ای شاخص‌هایی مانند تورم و نقدینگی نباشیم، می‌توان این مقطع را نقطه شروع فاز رکود تورمی‌بازار مسکن دانست.

سرحدی می‌گوید: منحنی سینوسی حوزه مسکن هر چند سال یک بار فازهای رکود و رونق را بر بازار حاکم می‌کند و با ورود به فاز رکود تورمی، هم مردم متضرر خواهند شد و توان خرید ندارند و هم سازنده زیان خواهد دید.

مطالب مرتبط:

آیا کاهش قیمت مسکن مقطعی است؟

آیا کاهش قیمت مسکن مقطعی است؟
آیا کاهش قیمت مسکن مقطعی است؟

به گزارش تیتربرتر به نقل از قدس آنلاین، کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران طی هفته‌های اخیر و مشخصاً افت یک تا ۱۱ درصدی قیمت‌ها در هفته ابتدایی آذر ماه در مقایسه با هفته پایانی آبان، با استناد به مشاهدات میدانی و همچنین آمار ارائه شده در فضای مجازی، از سوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم تأیید می‌شود اما برخی تحلیل‌های کارشناسان بر این اصل استوار است که مؤلفه‌های تاثیرگذار در قیمت نهایی مسکن کاهش قیمت نداشته و در اقتصاد کلان هم بهبودی قابل ذکر، رخ نداده لذا آن چه امروز تحت عنوان کاهش قیمت مسکن مطرح می‌شود، در سال‌های گذشته نیز به صورت مقطعی رخ داده و می‌تواند آبستن رکودی تورمی ‌برای حوزه مسکن باشد؛ رکودی که در آن نه خریدار واقعی، توان خرید دارد و نه سازنده و عرضه کننده، امکان فعالیّت مولّد پیدا خواهد کرد.

‌کاهش قراردادها در ۸ ماه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: در تهران و از ابتدای فروردین ۹۹ تا ۴  آذر ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تعداد کل قراردادهای منعقده ( اجاره، خرید و فروش) ۳۴ درصد، مبایعه نامه‌ها (خرید و فروش) ۶۰ درصد کاهش داشته است و آمار معاملات نسبت به ماه قبل هم ۲۰ درصد کاهش داشته است.  

مصطفی قلی خسروی، کرونا را اوین عامل اثرگذار در کاهش تعداد معاملات می‌داند و ادامه می‌دهد: با این روند کاهشی قیمت، خریداران به انتظار کاهش بیشتر، از خرید دست کشیده‌اند و تعداد فایل‌های عرضه شده به بنگاه‌ها افزایش چشمگیری یافته است. بر همین اساس انتظار می‌رود کاهش قیمت‌ها ادامه دار باشد.

وی پیش بینی می‌کند حداقل تا پایان سال جاری روند قیمت‌ها، کاهشی باشد و می‌گوید: چهار مؤلفه اثرگذار بر قیمت مسکن، ارز، طلا، بورس و قیمت حامل‌های انرژی هستند و با توجه به آرامش نسبی بازارهای موازی، بازار مسکن هم روندی کاهشی در پیش گرفته است.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: