سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵

صعود شدید در انتظار قیمت جهانی طلا

صعود شدید در انتظار قیمت جهانی طلا
کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت جهانی طلا به پایان روند نزولی خود رسیده است.

به گزارش تیتربرتر: مدتیست که روزهای خوش اونس به پایان رسیده است و هر روز با افزایش امیدها نسبت به قیمت کشف واکسن کرونا قیمت طلا بیشتر کاهش می یابد تا جایی که امروز اونس شدیدترین افت ماهانه در طی 4 سال گذشته را تجربه کرد اما کارشناسان پیش بینی میکنند که این روند نزولی به پایان رسیده است.

شدیدترین افت قیمت اونس در 4 سال گذشته

شدیدترین افت قیمت اونس در 4 سال گذشته
شدیدترین افت قیمت اونس در 4 سال گذشته

به گزارش خبرگزاری تیتربرتر به نقل از تسنیم، در حالی که نگرانی ها در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا سبب خنثی شدن خوش بینی ناشی از ساخت واکسن کرونا شده و بار دیگر سرمایه گذاران را نسبت به حضور در بازار طلا علاقمند ساخته است، قیمت فلز زرد امروز شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.46 درصد افزایش به 1785 دلار و 5 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه با 0.34 درصد افزایش به 1787 دلار رسید.

روز دوشنبه فلز زرد شدیدترین افت ماهانه در طی 4 سال گذشته را تجربه کرد و به پایین ترین رقم از دوم ماه جولای یعنی 1764 دلار و 29 سنت رسید.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفت، برخی از شهروندان آمریکایی ممکن است قبل از کریسمس واکسن کرونا را دریافت کنند. این خبر سبب شد تا ارزش سهام در بورس های آسیایی افزایش یابد.

اما عاملی که سبب تضعیف مجدد چشم انداز اقتصادی شد، عبور تعداد مبتلایان جدید به کرونا در آمریکا از مرز 1.1 میلیون نفر در هفته گذشته بود.

اکنون سرمایه گذاران روی سخنان جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در کمیته بانکی سنا متمرکز شده اند که قرار است امروز ایراد شود و احتمالا حاوی سرنخ هایی در مورد مسیر آینده سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود.

هووی لی، اقتصاددان بانک او سی بی سی گفت، اگر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در طی 2 هفته آینده سیاست های انبساطی بیشتری از خود به اجرا بگذارد، نگرانی ها از تبعات تورمی بار دیگر افزایش خواهد یافت و این می تواند به نفع بازار طلا تمام شود.

مطالب مرتبط:

صعود شدید در انتظار قیمت اونس

صعود شدید در انتظار قیمت اونس
صعود شدید در انتظار قیمت اونس

قیمت طلا پس از کاهش های بسیار زیاد خود طی یک ماه اخیر به نظر می رسد که روند نزولی را متوقف کرده و کارشناسان معتقدند که دیگر بیش از این کاهش نخواهد یافت.

همم اکنون در حالی که این متن نوشته می شود قیمت هر انس طلا 1793 دلار است و تلاش می کند تا برای بار دیگر وارد محدوده 1800 دلار شود.

کارشناسان معتقدند که طلا از پشتیبانی خوبی در نقطه 1765 دلار برخوردار می باشد و در تلاش است تا بار دیگر به سمت قیمت های بالاتر کمک کند.

هر چه پیش می رویم تاثیر اخبار مثبت واکسن کرونا کاهش یافته و فشار آن بر قیمت طلا کاهش می یابد. همچنین باید توجه داشت که در شرایط هیچ تغییری به وجود نیامده است و اقتصاد جهانی هنوز در شرایط نابسامانی به سر می برد.

رئیس بانک مرکزی آمریکا جروم پاول طی اظهاراتی در روز گذشته بیان داشت که واکسن تاثیرات مثبتی را ایجاد کرده است اما وضعیت اقتصاد همچنان بحرانی بوده و تا حد زیادی به ویروس کرونا طی ماه های آینده بستگی دارد.

این اظهارات به اضافه شرایط موجود می تواند انس طلا را برای بار دیگر به بالای 1800 دلار برساند و طبق پیش بینی های کارشناسان در شش ماهه ابتدایی سال 2021 انس طلا به بالای 2000 دلار بازخواهد گشت.

در کوتاه مدت نیز با در نظر گرفتن تعطیلات پایان سال میلادی و افزایش روز بهروز مبتلایان به ویروس کرونا می توان گفت که کاهش بیشتر قیمت طلا بسیار بعید بوده و می توان انتظار رشد قیمت ها را داشت.

پیش بینی محمد کشتی آرای از قیمت اونس

پیش بینی محمد کشتی آرای از قیمت اونس 
پیش بینی محمد کشتی آرای از قیمت اونس 

رئیس کمیته طلا و جواهدات اتاق اصناف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه روند کاهش ارزش اونس جهانی طلا ادامه دارد، گفت: در حال حاضر پس از تغییر دولت آمریکا و انتشار خبرهای از اثرگذاری واکسن کرونا قیمت نفت در بازار جهانی روندی صعودی پیدا کرده است و این حس امیدواری به آینده باعث شده که قیمت انس در جهت وقت اخیر روندی کاهشی داشته باشد.

محمد کشتی آرای با اشاره به اینکه بازارهای کشور به دلیل محدودیت های کرونایی در تعطیل به سر می برند، تصریح کرد: هرچند داد و ستدهای فیزیکی وجود ندارد اما معاملات فردایی و آنلاین و... روی قیمت ها تاثیرگذار است و به نوعی روند کاهش قیمت طلا را کندتر کرده است.

کشتی آرای با تاکید بر اینکه نوسانات سال های اخیر در قیمت ارز و طلا باعث کاهش تولید و مصرف طلا در کشور در ۵ سال گذشته شده است، اظهار کرد: در این مدت تولید و مصرف مصنوعات طلا در کشور به یک سوم کاهش یافته که بخشی از این مساله تحت تاثیر وضعیت اقتصادی کشور و تغییر نگرش مردم به مصنوعات طلا است.

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت طلا در سال های گذشته انگیزه خرید را کاهش داده است، اظهار کرد:  در حال حاضر رکود اقتصادی و مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت نهایی تولیدات طلا تاثیر گذاشته و در کاهش بیشتر تقاضای مردم موثر بوده است.

کشتی آرا با تاکید بر اینکه علت افزایش قیمت طلا در ماه های گذشته دو عامل داخلی و خارجی بود، اظهار کرد: به دلیل تشدید شدن تحریم ها در دو سال گذشته قیمت دلار در ایران افزایش یافته بود به همین دلیل قیمت طلا هم که ارزش آن با دلار محاسبه می شود افزایش یافته بود و از طرف دیگر به دلیل تشدید کرونا در جهان بسیاری از شرکت ها فعالیت خود را به حداقل رسانده بودند و این کاهش تولید باعث ابهام در شرایط اقتصادی جهان شده بود و بسیاری از سرمایه گذاران به سمت خرید طلا به عنوان یک منبع مالی معتبر سوق پیدا کرده بودند به همین دلیل قیمت انس طلا در بازار جهانی افزایش پیدا کرده بود.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار جهانی روندی معکوس را دنبال می کند، گفت: با افزایش امید سرمایه گذاران به آینده و بالا رفتن تقاضا برای نفت قیمت انس جهانی هم کاهش یافته است، هرچند در شرایط کنونی واکسن به صورت گسترده در اختیار عموم قرار نگرفته و همچنان درصد ابتلا به کرونا بالاست با این حال چشم انداز بازارهای مالی جهانی مثبت است.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: