دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۴

افزایش رقم وام ازدواج در سال 1400

افزایش رقم وام ازدواج در سال 1400
مبلغ وام ادزواج در حال حاضر 50 میلیون تومان که در سال آینده افزایش می یابد.

به گزارش تیتربرتر؛ وام ازدواج در قانون بودجه 99 با افزایش 20 میلیونی برای هر یک از زوجین به از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافت و بر اساس این مصوبه به هر یک از زوجین 50 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که جمعاً دو نفر می‌توانند 100 میلیون تومان وام بگیرند. بانک مرکزی هم موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

مبلغ وام ادزواج در سال 1400

مبلغ وام ادزواج در سال 1400
مبلغ وام ادزواج در سال 1400

حال که زمزمه‌هایی از افزایش رقم وام ازدواج در سال آینده از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان به گوش می‌رسد؛ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره مشخص نبودن رقم قطعی «وام ازدواج» سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: بار‌ها گفته‌ایم که ما مخالف افزایش رقم وام ازدواج در جهت کمک به جوانان نیستیم، اما باید دستورالعمل‌های لازم در جهت جلوگیری از سوء استفاده و آسیب‌های احتمالی افزایش رقم وام ازدواج تدوین شود و مجلس هنگام تصویب و یا افزایش مبلغ پیشنهادی برنامه و بودجه به این نکات توجه کند.

محمد مهدی تندگویان در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تامین تضامین و بازپرداخت وام ازدواج باید در توان زوجین باشد، گفت: تاکنون دستور العملی توسط بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از افزایش رقم وام ازدواج تدوین نشده است، از سوی دیگر در تمام این سال‌ها با افزایش رقم وام ازدواج شاهد افزایش تعداد ازدواج‌ها نبوده‌ایم.

در حالی که زمزمه‌هایی از افزایش رقم وام ازدواج در سال آینده از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان به گوش می‌رسد، تندگویان معتقد است که برای افزایش آمار ازدواج جوانان باید هم‌راستا با پرداخت وام ازدواج، راهکار‌های بلندمدت نظیر مسکن ارزان زوجین و یا تامین اشتغال پایدار برای زوجین را در پیش گرفت چراکه در غیر این صورت با افزایش رقم وام ازدواج شاهد افزایش تعداد ازدواج نخواهیم بود.

تندگویان افزود: هرسال آمار ازدواج کاهش بیشتری داشته است. ما نیازمندیم تا در کنار رسیدگی به موضوعات اقتصادی، فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش جوانان به سمت تشکیل زندگی و خانواده، برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی بلند مدتی را همگام با سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده در پیش گیریم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در انتها گفت: افزایش رقم وام ازدواج در سال آینده باید بر مبنای بررسی کارشناسانه و مشخص انجام شود تا زوجین توان بازپرداخت آن و تامین تضامین لازم را داشته باشند.

مطالب مرتبط:

شرایط دریافت وام ازدواج

شرایط دریافت وام ازدواج
شرایط دریافت وام ازدواج

طبق بخشنامه بانک مرکزی برای هر 50 میلیون تومان وام ازدواج یک ضامن نیاز است و شرایط بازپرداخت آن 84 ماه، 7 ساله بوده و با سود 4 درصد است همچنین پیش ثبت نام از طریق سایت است و زوجین هنگام دریافت کدرهگیری می‌توانند به شعبه معرفی شده مراجعه کنند.

زوجین برای ثبت نام دریافت وام ازدواج باید به سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir «سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج» مراجعه کنند، این آدرس سایت تسهیلات ازدواج در کشور است به جز این لینک هر سایت دیگری کلاهبرداری است.

مدارک مورد نیاز برای وام 50 میلیونی ازدواج

تسهیلات وام ازدواج برای هر یک از زوجین 50 میلیون تومان و با دوره بازپرداخت 7 ساله است که برای اخذ آن زوجین نیاز به داشتن یک ضامن معتبر و سفته دارند.

مشمولان وام ازدواج  با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، می توانند برای دریافت این وام ثبت نام کنند. در واقع اولین قدم شما ثبت نام در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج است.

 پس از ثبت نام، با دریافت کد رهگیری 10 رقمی خود و با همراه داشتن مدارک لازم به شعبه ای از بانک که سامانه به شما اعلام کرده رفته و جهت پذیرش توسط بانک اقدام کنید.

لازم به ذکر است، برای مراجعه به بانک حداکثر 12 روز وقت دارید و در صورت عدم مراجعه در این زمان، اطلاعات ثبت نامی شما از سامانه حذف میشود. پس از پذیرش توسط بانک، 45 روز کاری فرصت دارید، تا مدارک خود را تکمیل نموده و به بانک تحویل دهید.

مدار مورد نیاز بدین ترتیب است:

  • اصل و کپی سند ازدواج. 
  • اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه های زوجین.
  • اصل و کپی شناسنامه های ضامن ها.
  • اصل و کپی کارت ملی زوجین. (موقت یا دائم)
  • اصل و کپی کارت ملی ضامن. (موقت یا دائم)
  • کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین.
  • کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام.

شرایط ضامن برای دریافت وام ازدواج

شرایط ضامن برای دریافت وام ازدواج
شرایط ضامن برای دریافت وام ازدواج

با توجه به نارضایتی متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج مبنی بر سختگیری رؤسای شعب جهت اخذ ضامن، به منظور سهولت در اجرای طرح وام ازدواح و بهره‌مندی آن دسته از متقاضیانی که در استان‌های محروم و روستایی بوده و امکان تأمین ضامن مورد نظر شعب از نظر ارائه گواهی تعهدکسراقساط را ندارند، بانک مرکزی از سال ۱۳۹۶ به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی اجازه داده است حسب مفاد شرایط و دستورالعمل مندرج در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی به شرح ذیل اقدام نمایند:

الف- چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین امکان‌پذیر است.

ب- چنانچه متقاضی اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت کننده یارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست.

پ- چنانچه متقاضی دریافت تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نـهـاد‌ها و مـوسسات عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته‌امداد، هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهی تـعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق و حکم کارگزینی منوط به آن که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، پذیرفته شده و نیازی به اخذ ضامن نیست.

ت- ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهاد‌ها و مـوسسات عمومی (نظیرشهرداری و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و ... امکان پذیر می‌باشد.

ث- ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد.

ج- ضمانت‌یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب که به تأیید وتشخیص شعبه پرداخت‌کننده رسیده باشد.

چ- در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا).

ح- سایر وثایق قابل قبول از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنان.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: