یکشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۹ ۲۳:۲۵

راهنمای سفر به آبشار شِوی، بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه

راهنمای سفر به آبشار شِوی، بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه
در این مطلب راهنمای کامل سفر به آبشار شِوی، بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه را تهیه کرده ایم.

تیتربرتر: آبشار شِوی، که به عنوان بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه شناخته می شود یکی از زیبا ترین مناطق توریستی استان خوزستان و نیز ایران است، این آبشار در رشته‌کوه‌های زاگرس در روستایی با همین نام در شهرستان دزفول در استان خوزستان واقع شده است.

معرفی بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه

معرفی بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه
معرفی بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه

دزفول شهری در استان خوزستان و در جنوب‌ غربی ایران است. این شهر در حاشیه رود دز و بخشی از جلگه حاصلخیز قرار دارد. از میان تمامی آبشارهای زیبا و پرطرفداری که در شهرستان دزفول قرار دارند، آبشار شوی با ارتفاع 100 متر و عرض 40 متر، مسافران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند. همچنین این آبشار به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی استان خوزستان در تاریخ 29 دی 1393 به ثبت رسید. از آنجایی که آبشار شوی در نزدیکی مرز خوزستان و لرستان قرار دارد، برخی از مردم لرستان بر این باورند که این آبشار متعلق به استان لرستان است. آبشار شوی دزفول در دامنه‌ی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه محسوب می‌شود.

آبشار شوی از درون غاری سرچشمه می‌گیرد و از صخره‌های بلندی به پایین می‌ریزد. آب این آبشار مسافتی را از میان دشت‌ها و کوه‌ها می‌پیماید و در نهایت به دریاچه سد دز، در استان خوزستان وارد می‌شود. در نزدیکی آبشار شوی، آبشار دیگری وجود دارد که با عنوان آبشار شوی دوم یا آبشار سنگ مار از آن یاد می‌شود و این آبشار در فاصله‌ی حدودا 30 دقیقه‌ای از آبشار اصلی قرار دارد. پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی مانند بید، انجیر، انگور، زبان‌گنجشک، افرا، کیکم و بلوط تشکیل شده و در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن، گیاه سیاه‌وشان و سایر گیاهان آب‌دوست روییده است. بیشتر ساکنانی که در اطراف این آبشار زیبا زندگی می‌کنند، اقوام لر و بختیاری هستند. شوی در واقع یک واژه لری به معنای لطافت است.

پوشش گیاهی آبشار شِوی

پوشش گیاهی آبشار شِوی
پوشش گیاهی آبشار شِوی

طبیعت اطراف آبشار شوی و اکوسیستم خاص آن مکان مناسبی برای زندگی حیوانات و رویش گیاهان است. موقعیت مکانی این آبشار سبب شده است که حیواناتی همچون کل، بز، پلنگ، سمندر ایرانی و خرس در آن زندگی کنند. به اطراف و پوشش گیاهی این منطقه که بنگرید پوشش انبوهی از درختان بلوط، افرا، زبان‌گنجشک، مو، انجیر، کیکم و بید را خواهید دید که به صورت خود رو در این منطقه روییده است. براستی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در اطراف این آبشار رویده است. یکی از گیاهان با ارزشی که در کنار این آبشار می‌روید، گیاه سیاوشان است، که خاصیت دارویی دارد. این گیاه کف بستر آبشار به صورت خودرو رویده است.

تفریحات ممکن در آبشار شوی

تفریحات ممکن در آبشار شوی
تفریحات ممکن در آبشار شوی

مسیر آبشار شوی: یکی از ویژگی هایی که افراد را به سوی آبشار شوی می کشاند، پیمایش در طبیعت و مسیر زیبای این آبشار است. برای رسیدن به شوی، بخشی از مسیر را با وسایل نقلیه می پیمایید؛ اما در نهایت باید حدود 2 تا 3 ساعت پیاده روی در مسیر شیب دار و سنگلاخی را به جان بخرید تا بتوانید آبشار را ببینید. به جای استفاده از ماشین می توانید با قطار خودتان را به ایستگاه تله زنگ برسانید و از آنجا به سوی شوی بروید؛ البته باید بدانید حدود 3 ساعت به زمان پیاده روی تان افزوده می شود.

در مسیر آبشار زیبایی های زیادی را می بینید؛ از دره های سرسبز گرفته تا آبشارهای کوچک و بزرگ که با زمزمه آب شما را همراهی می کنند، همه و همه به روح شما جانی تازه می دهند و خستگی را از تن تان به در می کنند.

آب بازی و آب تنی: می توانید به زیر آبشار بروید و کمی آب بازی کنید. در پایین آبشار دوم، حوضچه ای وجود دارد که به دلیل عمق مناسب و موقعیت خوبش می توانید در آن شنا کنید.

غارنوردی: در محل خروجی آبشار غاری دیده می شود که به نقل از محلی ها، کیلومترها طول دارد. البته بدون ابزار و ادوات غارنوردی و آشنایی به اصول اولیه نباید وارد آن شوید؛ اما اگر تجهیزات لازم را دارید بازدید از آن خالی از لطف نیست.

کمپینگ: کمپ در کنار آبشار یکی از جذابیت های سفر به شوی است؛ اگر لوازم این کار را دارید و از توانایی های لازم برخوردارید، این فرصت را از دست ندهید.

فصل سفر به آبشار شوی

فصل سفر به آبشار شوی
فصل سفر به آبشار شوی

بهترین زمان برای سفر به این منطقه و لذت بردن از جاذبه‌های آن در فصل بهار و به خصوص فروردین است. در این موقع از سال، آبشار در بهترین حالت خود قرار دارد و طبیعت اطراف آن نیز زیبایی، سرسبزی و شادابی خود را به رخ می‌کشد. ولی اگر در فصل بهار به آبشار شوی رفتید، خودتان را برای بارش‌های شدید بهاری آماده کنید. چون این آبشار در ابتدای استان خوزستان قرار گرفته و دارای آب و هوای گرم می‌باشد. به همین دلیل است که فصل بهار را برای رفتن به آنجا به شما پیشنهاد می‌کنیم. چون در ماه‌های گرم تابستان آب و هوای آن می‌تواند آزاردهنده باشد و در ماه‌های زمستانی نیز به دلیل کوهستانی بودن آب و هوایش از نقاط دیگر خوزستان سردتر خواهد بود. پس بهترین حالت آن همان از اواسط اسفند تا اواخر فروردین است. اگر دوست داشتید می‌توانید شب را در اطراف آبشار شوی چادر بزنید اما حتما باید تجهیزات مربوط به سفر و ایجاد کمپ را همراه خود ببرید و به این موضوع توجه کافی را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

ملزومات سفر به آبشار شوی

ملزومات سفر به آبشار شوی
ملزومات سفر به آبشار شوی
  • طبق نظرات گردشگرانی که به آبشارشوی سفر کرده‌اند، سفر انفرادی به این آبشار منع شده است.
  • با داشتن تجهیزات سلامت خود را تضمین کنید، چون ممکن است بدون تجهیزات دچار دردسر شوید.
  • برای دریافت راهنمایی لازم درباره این آبشار به برگزارکنندگان تور به مقصد این آبشار یا کسانی که تجربه پیمودن این مسیر و سفر به آبشارشوی را داشته‌اند مراجعه کنید.
  • شوی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران است و بلندترین آبشار خاورمیانه محسوب می‌شود.
  • مسیر پیمایش آبشار، در عین سختی، جذاب است. دلیل این امر شاید سرسبز بودن مسیر باشد.
  • در حوالی آبشار شوی هیچ امکاناتی وجود ندارد. تنها در نزدیکی این آبشار می‌توانید بر روی چند کانکس و یک سرویس بهداشتی حساب باز کنید.
  • لوازمی که برای کمپینگ باید همراه خود داشته باشید شامل کیسه خواب، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، کوله‌پشتی، کیسه زباله، آب آشامیدنی، هیزم و ذغال، میان وعده، وعده غذایی، لباس اضافه، زیرانداز، پتو و لوازم خواب، چادر مسافرتی، کبریت و فندک و کرم دفع حشرات است. در واقع شما با این تجهیزات با خیال راحت می‌توانید کمپ بزنید و از سفر خود لذت ببرید.
  • از دیگر چیزهای خیلی مهم برای سفر به آبشار شوی دزفول، داشتن کفش مناسب برای جلوگیری از لیز خوردن بر روی سنگ‌ها به منظور عبور از قسمت سنگی مسیر است.

آدرس آبشار شوی دزفول

آدرس آبشار شوی دزفول
آدرس آبشار شوی دزفول

برای رفتن به این آبشار مسیری کوهستانی در پیش رو دارید پس حتما کفش مناسب بپوشید و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. آبشار شوی در استان خوزستان در ۱۰۰ کیلومتری مرکز دزفول قرار دارد و برای رسیدن به آن دو را در پیش رو دارید که یکی از این مسیرها طولانی ست و بیشتر به درد ساکنان خود دزفول می خورد اما مسیری دیگر این است که از دزفول راهی روستای سرتنگ شوید، مسیری ۱۳۰ کیلومتری و مناسب که شما را تا نزدیکی این آبشار هدایت می کند. همین که به روستای سرتنگ رسیدید ماشین خود را در گوشه ای پارک کنید، از اینجا به بعد یکی دو ساعت کوهنوردی در مسیری پر از جاذبه های طبیعی در انتظارتان است، مسیری زیبا که لذت کوهنوردی را برایتان دوچندان می کنند.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: