جمعه, ۰۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۰۷
کولاک برف و آبگرفتگی گسترده معابر در راه است

پیش‌بینی ورود سامانه بارشی قوی و بحرانی به کشور از شنبه/ رسیدن ارتفاع برف به 40 متر

کولاک برف و آبگرفتگی گسترده معابر در راه است
سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی بحران‌آفرین به کشور خبر داد و به مسئولان در این زمینه هشدار داد.

به گزارش تیتربرتر؛ بارش سنگین برف از ظهر روز پنج‌شنبه در اکثر مناطق شدت گرفته است تا حدی که در برخی از بخش‌های مختلف شهرهای آذربایجان‌غربی موجب بروز مشکلات اساسی از جمله قطعی برق ۲ شهرستان شده است.

کندی تردد در خیابان‌ها، شکستن شاخه‌های درختان به تبع آن افتادن این شاخه‌ها بر روی سیم‌های برق و قطعی برق بیشتر مناطق شهرستان ارومیه و مهاباد و تردد تنها با زنجیرچرخ بخشی از مشکلات پیش روی مردم آذربایجان‌غربی با بارش سنگین برف است.

حالا در این میان زمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی هشدار داده اشت.

هشدار بارش شدید برف و باران در ۲۱ استان

هشدار بارش شدید برف و باران در ۲۱ استان
هشدار بارش شدید برف و باران در ۲۱ استان

 سازمان هواشناسی از تقویت سامانه بارشی خبر و نسبت با بارش شدید برف و باران در ۲۱ استان، کولاک برف، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی گسترده معابر هشدار داد.

اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور به شرح زیر است؛

توصیف سامانه: ادامه و تشدید بارز فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: صبح شنبه 1399/09/08

زمان پایان: پیش از ظهر دوشنبه 1399/09/10

نوع مخاطره: باران، برف، تگرگ، رعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلوبه و بویراحمد

اثر مخاطره: کولاک برف در جاده های کوهستانی، طغیان رودخانه ها در اثر بالا آمدن ناگهانی سطح آب، جاری شدن سیلاب، آب گرفتگی گسترده معابر، کاهش دید و لغو پروازها

توصیه: لغو سفرهای غیر ضروری درون شهری و برون شهری، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب، اجتناب اکید از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه و مسیل ها، کنترل آب بندها و استفاده از سیل بندها در کنار رودخانه ها، مدیریت سدها، اعلام آماده باش به کلیه نیروهای مدیریت بحران، راهداری، هلال احمر، شهرداری و فرمانداری ها به منظور جلوگیری از خسارت.

پیش‌بینی کولاک برف و آبگرفتگی گسترده معابر

پیش‌بینی کولاک برف و آبگرفتگی گسترده معابر
پیش‌بینی کولاک برف و آبگرفتگی گسترده معابر

سازمان هواشناسی همچنین طی اطلاعیه ای به شرح زیر از تقویت سامانه بارشی در برخی استان های کشور خبر و نسبت به کولاک برف، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی گسترده معابر هشدار داد؛

تقویت سامانه بارشی و تشدید بارش

زمان پایان: بعدازظهر یک‌شنبه 1399/09/09

نوع مخاطره: بارش شدید باران و برف، در مناطق جنوبی رگبارو رعدوبرق و احتمال وقوع تگرگ

منطقه اثر:

جمعه 1399/09/07 : خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلوبه و بویراحمد، جنوب لرستان، بوشهر، شمال فارس، کردستان، جنوب آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران و شمال استانهای زنجان، قزوین، البرز و تهران.

شنبه 1399/09/08 : لرستان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، اصفهان، غرب یزد، ایلام، کرمانشاه و جنوب کردستان.

یک‌شنبه 1399/09/09 : لرستان، بوشهر، نیمه شمالی فارس، ایلام، کرمانشاه، اصفهان، همدان، نیمه جنوبی کردستان، قم، مرکزی، قزوین، البرز، تهران

اثر مخاطره: اختلال در تردد جاده ای، جاری شدن روان آب، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، برخورد صاعقه در استانهای جنوبی، بارش برف در مناطق کوهستانی، کاهش دید در عبور از گردنه ها، احتمال وقوع سیل در مناطق جنوبی

توصیه: جلوگیری از تردد غیر ضروری، اجتناب از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه و مسیل ها،احتیاط در صعود به ارتفاعات و تجهیز خودروها به وسایل زمستانی هنگام عبور از مناطق کوهستانی

فعالیت سامانه بارشی در کدام استان‌ها بحرانی می‌شود؟

فعالیت سامانه بارشی در کدام استان‌ها بحرانی می‌شود؟
فعالیت سامانه بارشی در کدام استان‌ها بحرانی می‌شود؟

 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی بحران‌آفرین به کشور خبر داد و به مسئولان در این زمینه هشدار داد.

صادق ضیائیان با اشاره به آغاز بارش برف در شمال‌غرب کشور، اظهار کرد: انتظار داریم بارش برف در مناطق شمال‌‌‌غرب کشور از جمله استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، بخش‌هایی از کردستان، زنجان و همچنین اردبیل، ادامه داشته باشد.

وی بیان این‌که ارتفاع برف در این مناطق به 40 سانتی‌متر و بیشتر از این مقدار نیز می‌رسد، افزود: برای روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه نیز بارش را در نیمه‌غربی و نوار شمالی کشور خواهیم داشت. همچنین در استان‌‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، نوار غربی اصفهان، شمال‌غرب فارس، شمال بوشهر، کرمانشاه، کردستان، غرب مازندران، گیلان و همچنین تهران، البرز، قزوین و زنجان، بارش‌های خوبی انتظار می‌رود.

مطالب مرتبط:

وی یادآور شد: از شنبه و یکشنبه، بارش در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و همچنین لرستان با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. احتمال وقوع سیلاب در این استان‌ها نیز وجود دارد؛ بنابراین باید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود و هموطنان نیز از سفرها و ترددهای جاده‌ای غیرضروری در این مدت پرهیز کنند و از مسیل‌ها و رودخانه‌ها فاصله بگیرند و خود را در معرض خطر قرار ندهند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از نظر بارش برف و در جنوب غرب از نظر بارش باران ، مناطق بحرانی در این مدت خواهند بود.

جزییات بحران برف در آذربایجان‌غربی

جزییات بحران برف در آذربایجان‌غربی
جزییات بحران برف در آذربایجان‌غربی

بارش سنگین برف که از ظهر امروز پنج‌شنبه شدت گرفته، موجب بروز مشکلات اساسی در بخش‌های مختلف شهرهای آذربایجان‌غربی از جمله قطعی برق ۲ شهرستان شده است.

برخی جاده های استان هم  بسته است و تردد بدون زنجیر چرخ در محورهای استان به خصوص شهرهای جنوب استان امکان پذیر نیست، بارش برف و وجود مه غلیظ، تردد در گردنه‌ها و محورهای مواصلاتی را کند و رانندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

براساس اعلام هواشناسی آذربایجان غربی، بارش‌ها تا ۲ روز آینده تداوم دارد و دمای هوای استان ۶ درجه سردتر می‌شود و با ادامه این روند اگر دستگاه‌های اجرایی مدیریت بحران نتوانند وضعیت به وجود آمده را مدیریت کنند، با بحران برف در استان مواجه خواهیم شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکاب گفت: بارش برف و کولاک شدید موجب بسته شدن تمام محورهای مواصلاتی منتهی به این شهرستان شده و هم‌اینک تردد در جاده‌ها امکان‌پذیر نیست.

"امیر یدبیضا" پنج‌شنبه شب در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه میران بارش برف در گردنه "مایین بلاغ" به بیش از ۴۰ سانتی‌متر رسیده است افزود: کولاک شدید جاده‌های تکاب از جمله محورهای دسترسی به شهرهای شاهین‌دژ، بیجار، دوراهی ایرانخواه و دندی را فراگرفته و تردد در این محورها را غیرممکن کرده است.

وی بیان ‌کرد: شهروندان و رانندگان خودروها و وسایل نقلیه از هرگونه تردد شبانه در محورهای مواصلاتی این شهرستان به‌طور حتم خودداری کنند تا در کولاک و برف گرفتار نشوند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان ارومیه با اشاره به کاهش قابل توجه دما در روزهای اخیر و فرارسیدن فصل یخبندان از شهروندان ارومیه خواست، موارد لازم را برای جلوگیری از یخ‌زدگی کنتور و تأسیسات آبی رعایت کنند.

صابر خسروزاده در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به وارد شدن سامانه بارشی به استان و افت ناگهانی دمای هوا و موج سرما رعایت موارد لازم شامل پوشاندن کنتور، دریچه آن، لوله‌های روکار مسیر کنتور تا محل مصرف، دقت در پوشش دریچه بازدید واقع در دیواره دایک (کانال لوله)، درزهای قسمت پایین و اطراف درب منازل و سرویس‌های بهداشتی برای جلوگیری از جریان هوای سرد به داخل، خودداری از ریختن آب‌جوش بر روی کنتور و ریختن آب ولرم به منظور باز شدن ملایم جریان آب در صورت یخ‌زدگی ضروری است.

وی اضافه کرد: عایق کردن دور کنتور به وسیله پشم شیشه، گونی، تمیز کردن داخل حوضچه کنتور، تهیه خاک اره از نجاری‌ها، ریختن خاک اره در کیسه‌های پلاستیکی و قرار دادن کیسه‌ها در اطراف کنتور، ایجاد فشردگی لازم، بستن درب حوضچه کنتور و عایق‌بندی لوله‌های آب در فضای باز ساختمان از جمله دیگر راهکارها برای جلوگیری از یخ زدگی‌کنتور در این روزها است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: