پنج شنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۹ ۲۲:۲۶

6 روش طب سنتی برای درمان میخچه

6 روش طب سنتی برای درمان میخچه
در ادامه 6 روش طب سنتی برای درمان میخچه را مطالعه میکنیم.

تیتربرتر: یکی از بیماری های شایع پوستی را میتوان میخچه عنوان کرد که میتواند باعث ایجاد درد فراوان در یک ناحیه از بدن ما شود. تا حدی که اگر این میخچه در کف پا رشد کرده باشد ممکن است فرد قادر به حرکت با آن پا نباشد.

علل ایجاد میخچه چیست؟

علل ایجاد میخچه چیست؟
علل ایجاد میخچه چیست؟

مهمترین علل آن عبارتند از:

  • کفش نامناسب – کفش زیاد تنگ به پا فشار میاورد. کفش گشاد هم میتواند موجب افزایش سایش کفش به انگشت و افزایش احتمال میخچه شود
  • تغییر شکل انگشتان مثل انگشت چکشی
  • کفش پاشنه بلند –  به علت ایجاد فشار زیاد روی پنجه پا
  • مالش مکرر پا روی یک برجستگی نامناسب در داخل کفش
  • جوراب هایی که اندازه پا نیستند

درمان خانگی میخچه با طب سنتی

درمان خانگی میخچه با طب سنتی
درمان خانگی میخچه با طب سنتی

درمان میخچه با پیاز و سرکه

یکی از روش های موثر و توصیه شدن در طب سنتی هند و چین برای درمان میخچه استفاده از پیاز است.

برای درمان سریع میخچه بایستی یک تکه پیاز را با سرکه خیس کنید سپس آن را روی میخچه قرار دهید. بعد از قرار گرفتن صحیح پیاز آغشته به سرکه روی میخچه جوراب نرم و نخی خود را بپوشید.

باقی ماندن این داروی قوی روی میخچه از شب تا صبح باعث نابود شدن میخچه خواهد شد. صبح روز بعد جوراب را از پایتان دراورده و با کمک آب ولرم و سنگ پا میخچه را سایش دهید. با استفاده از این روش با سرعت باورنکردنی میخچه نابود خواهد شد.

مطالب مرتبط:

درمان خانگی میخچه با زردچوبه

یکی دیگر از درمانهای خوب برای درمان میخچه زردچوبه است. با توجه به ماهیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین،  درد  را کاهش و به سرعت بهبود دهد

یک قاشق چای خوری زردچوبه  و کمی عسل مخلوط کنید تا خمیر شود به محل آسیب دیده بزنید . بگذارید خشک شود دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که  درمان شود ادامه دهید.

درمان میخچه با روغن سقز

سقز یک ضد عفونی کننده قوی است که می تواند میخچه را درمان کند. روغن این گیاه به سرعت به پوست نفوذ می کند، بنابراین زمان بهبودی سریعتر می شود.
یخ را در یک پارچه نازک قرار دهید و منطقه آسیب دیده را دو دقیقه با آن ماساژ دهید.سپس منطقه را خشک کرده و کمی روغن سقز روی آن بمالید.سپس از یک باند برای بستن میخچه استفاده کنید و تا صبح صبر کنید.این کار را هر روز قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

روش دیگر:

یک چهارم فنجان روغن نارگیل را در مایکروویو ذوب کنید.یک قاشق غذاخوری روغن سقز و دو قاشق غذاخوری روغن کافور را در آن مخلوط کنید.مخلوط را کنار بگذارید.بعد، پا را در آب گرم چند دقیقه بشویید و سپس روغن را روی آن بمالید.این درمان را دو یا سه بار در روز انجام دهید.

درمان میخچه با تره فرنگی

برای رفع میخچه و زگیل باید مدت بیست‌وچهار ساعت یک برگ تره فرنگی را در سرکه قوی بخیسانید و بعد از اینکه جای میخچه و زگیل را کاملا شسته و پاک کردید یک قطعه از برگ تره فرهنگی را از سرکه که درآوردید و روی زگیل و یا میخچه‌ی پا بگذارید و روی آن را با نواری محکم ببندید و بگذارید تا صبح فردای آن روز بماند. بعد نوار و برگ تره را از روی زگیل بردارید و با ناخن آن را بکنید، بعد انگشت خود را روی آن بگذارید، اگر احساس درد نمی‌شود میخچه یا زگیل به کلی خارج شده است، ولی اگر بر عکس احساس درد کردید علامت این است که ریشه‌های آن هنوز باقی است و باید یک قطعه پیاز یا برگهای عشقه (پیچک) را محکم به آن بمالید. 

برای رفع زگیل، وسط پیاز برگی را گود کنید و در داخل آن گودی، مقداری نمک آشپزخانه بریزید تا آنجا بماند و آب شود. صبح و شب زگیل را با مایعی که در گودی پیاز پیدا شده است بمالید و پوسته‌های خشک گوشت زگیل را ببرید تا به کلی رفع گردد. 

درمان میخچه با جوش شیرین

جوش شیرین لایه بردار طبیعی است که پوست مرده میخچه را از بین می برد ، همچنین ضد قارچ  است و خواص ضد باکتریایی آن به پیشگیری از عفونت کمک میکند

برای درمان میخچه 2-3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را مقداری آب گرم اضافه کنید. پای خود را در این محلول برای 10 تا 15 دقیقه فرو ببرید.  منطقه مبتلا  را با سنگ پا مالش دهید تا پوست مرده از بین برود یا با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو وکمی  آب  خمیر درست کنید. در منطقه آسیب دیده مالیده و رویش را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی کرده و با سنگ پا لایه برداری میکنیم.

درمان میخچه با لیمو

یکی دیگر از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان و از بین بردن میخچه استفاده از لیمو است. لیمو به دلیل خاصیت اسیدی بودن باعث نرم شدن پوست می‌شود و درنتیجه میخچه التیام می‌یابد. برای استفاده از لیمو به این صورت عمل کنید که آب یک لیمو را بگیرید و آن را با استفاده از یک‌تکه پنبه روی قسمتی که دچار این ضایعه پوستی است بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. این عمل را هرروز سه مرتبه تکرار کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

روشی دیگر به این صورت است که دو قطعه میخک را در یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو خیس کنید و اجازه دهید به مدت‌زمان پانزده دقیقه به همین حالت در آب‌لیمو باقی بماند تا میخک به‌طور کامل حل شود و پس از گذشتن این مدت‌زمان حالا آن را به قسمت آسیب‌دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود. این عمل را چند بار در روز تکرار نمایید..

گزدآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: