سه شنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۹ ۰۸:۲۲

تأثیر ریزش نرخ ارز و طلا بر بازار مسکن /کاهش قیمت مسکن ادامه دارد؟

تأثیر ریزش نرخ ارز و طلا بر بازار مسکن /کاهش قیمت مسکن ادامه دارد؟
بنابر گفته فعالان اقتصادی به دنبال ریزش نرخ ارز و طلا بازار مسکن در وضعیت رکود قرار دارد و قیمت ها نیز مقداری کاهش داشته اند.

به گزارش تیتربرتر؛ وزیر راه و شهرسازی نیمه نخست آبان با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت ارز در بازار و تاثیر آن بر قیمت مسکن گفته بود: ریزش نرخ ارز و طلا به‌طور طبیعی، کالا و خدمات و از جمله مسکن را متاثر می کند.

اسلامی کاهش قیمت مسکن را در شرایط فعلی، انتظاری بجا، مورد تایید و کاملا  درست اعلام کرد و گفت: تداوم کاهش قیمت ارز قیمت مسکن را کاهش خواهد داد.

قیمت دلار در آبان ماه امسال کاهش چشم‌گیری داشته و از حدود ۳۱ هزار تومان تا کانال ٢٤ هزار تومانی نیز افت کرد. به نظر کارشناسان، اگرچه قیمت ارز نوسان دارد و امکان دارد، دوباره اندکی بالا برود، اما چشم‌انداز حرکت آن، نزولی است.

متوسط قیمت مسکن در تهران برای مهر ماه امسال بر اساس اعلام بانک مرکزی، ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در هر متر مربع بود. این شاخص در مقایسه با ماه گذشته (شهریور ۹۹) رشد ۱۰ و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهر ماه ۹۸) رشد ۱۱۰.۱ درصدی داشته است.

تعداد معاملات مسکن نیز در مهر ماه امسال ۸۶۵۶ فقره بود که نسبت به ماه گذشته که ۸۴۶۳ فقره بود، رشد ۲.۳ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مهر ماه ۹۸) که ۳۴۰۱ فقره معامله ثبت شده بود، افزایش ۱۵۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش بیشترین تعداد واحدهای معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا به واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۷ درصد از کل معاملات مسکن مهر ماه اختصاص داشت. واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت با ۱۹ درصد کل معاملات در رتبه بعدی قرار داشتند.

کاهش معاملات در بازار مسکن

کاهش معاملات در بازار مسکن
کاهش معاملات در بازار مسکن

 رییس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۴۸ و ۳۱ درصدی معاملات ملک به ترتیب در شهر تهران و کل کشور طی یک ماه گذشته خبر داد و به ایسنا گفت: با توجه به پایین آمدن قیمت مسکن، خریداران در انتظار افت بیشتر نرخهای پیشنهادی هستند.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: در آبان ۱۳۹۹ تعداد ۵۰۷۲ فقره قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه گذشته ۴۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: در کل کشور نیز طی آبان ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۳۹ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش) منعقد شده که از افت ۳۱ درصد نسبت به مهرماه امسال و رشد ۶۷ درصد نسبت به آبان پارسال حکایت دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تعداد قراردادهای اجاره نیز گفت: با توجه به آمار سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور، آبان ماه امسال ۱۶ هزار و ۵۸۳ اجاره نامه در شهر تهران به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۶ درصد افزایش یافته است.

خسروی تصریح کرد: در کل کشور نیز طی آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۳۳ هزار و ۹۶ قرارداد اجاره به امضا رسیده که ۹ درصد کمتر از مهرماه سال جاری و ۲۷۳ درصد بیشتر از آبان سال گذشته بوده است.

وی درباره علت کاهش معاملات مسکن در آبان ماه گفت: با توجه به امیدواریهایی که نسبت به آینده اقتصاد کشور ایجاد شده، افت قیمت ارز و کاهش نرخهای پیشنهادی مسکن شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار املاک بودیم که به افت معاملات منجر شد. تقاضای بالقوه ای در بازار وجود دارد اما بسیاری از متقاضیان در انتظار افت بیشتر قیمتها هستند.

نرخ‌های کاذب مسکن بدون خریدار

نرخ‌های کاذب مسکن بدون خریدار
نرخ‌های کاذب مسکن بدون خریدار

 رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اکنون نرخ‌های کاذب مسکن خریدار ندارد، زیرا عرضه مسکن در بازار افزایش و تقاضا افت کرده است، طوری که در سه هفته اخیر در شهر تهران قیمت مسکن حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و فشار عرضه نشان می‌دهد که شرایط برای سوداگری در بازار ملک فراهم نیست.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه کاهش معاملات ناشی از انتظار خریداران برای افت قیمت‌ها و مقاومت فروشندگان برای کاهش قیمت است، گفت:چشم انداز اقتصاد کشور مثبت ارزیابی می شود. از طرف دیگر نرخ ارز کاهش یافته که به افت نرخ‌های پیشنهادی مسکن منجر شده است. هم اکنون نرخ‌های کاذب خریدار ندارد؛ زیرا عرضه مسکن در بازار افزایش و تقاضا افت کرده است.

خسروی با بیان اینکه طی سه هفته اخیر در شهر تهران قیمت مسکن حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: فشار عرضه نشان می دهد که شرایط برای سوداگری در بازار ملک فراهم نیست. در عین حال ظرفیت بالقوه ای در طرف تقاضا دیده می شود که در انتظار شرایط اقتصادی کشور به سر می برد. توصیه ای به خرید و فروش نمی کنیم ولی ارزیابی ما این است که اوضاع کنونی فرصت مناسبی را در اختیار متقاضیان مصرفی قرار داده است.

وی تأکید کرد: به کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار مسکن را دارند توصیه خرید نمی کنیم اما با توجه به اینکه حجم قابل توجهی فایل در بازار وجود دارد متقاضیان مصرفی می توانند ضمن بررسی نرخها، شرایط واحد مسکونی مدنظر خود را سنیجده و اقدام به خرید کنند.

تاثیر نرخ سود بانکی بر قیمت تمام‌ شده مسکن

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران به خبرآنلاین گفت: نرخ سود بانکی و هم‌ زمان با آن رشد نقدینگی،‌ تورم و نرخ ارز، در حرکتی موازی و مشابه روی قیمت در بازار مسکن اثر افزایشی دارند.

خشایار باقرپور درباره نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر بازار مسکن اظهار کرد: نرخ سود بانکی همواره به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تغییر در رفتار اقتصادی جامعه و همچنین اهرمی برای جهت دادن به نقدینگی، توسط سیاست‌گذاران دولت به کار گرفته‌ شده است؛ اما در برهه‌هایی از زمان، انتخاب مدل و ابعاد استفاده از این اهرم، نه‌ تنها کارگشا و حلال مشکل نبوده، که خود تبدیل به معضل جدیدی شده است.

وی تاکید کرد: دستکاری در نرخ سود بانکی در تمام بازارها تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد.مهم‌ترین اثر نرخ سود بانکی بر بازار مسکن را شاید بتوان افزایش بهای تمام‌ شده پول در این بازار دانست.

مطالب مرتبط:

باقرپور افزود: از دیگر اثرات نرخ سود بانکی در بازار مسکن که همواره مورد نقد کارشناسان بوده است، خروج نقدینگی از بانک و حمله آن به بازارهای دیگر است، اما وضعیت معکوس آن‌هم در بازار مسکن به ‌شدت محسوس و قابل‌ مشاهده است.

وی بیان کرد: در دوره‌هایی که نرخ سود بانکی افزایش پیدا کرده است علاوه بر بالا رفتن بهای تمام‌ شده پول برای بخش مولد، سود سپرده‌گذاری بلند مدت در بانک از سود دهی ساخت ‌و ساز پیشی گرفته و سازندگان و تأمین‌کنندگان، برای فرار از دردسرهای حاشیه‌ای ساخت و هزینه کردن سرمایه در پروژه‌های ساختمانی که نقد شوندگی اصل و سود سرمایه را حداقل 2 تا ۴ سال به تأخیر می‌اندازد، ترجیح دادند سرمایه‌های خود را در بانک سپرده‌گذاری کرده و از سود بی‌دردسر آن استفاده کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران تصریح کرد: از این ‌رو باید گفت نرخ سود بانکی و هم‌ زمان با آن رشد نقدینگی،‌ تورم و نرخ ارز، در حرکتی موازی و مشابه روی قیمت در بازار مسکن اثر افزایشی دارند.

وی با اشاره به سایر بازارهای دیگر توضیح داد: با توجه به بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز و طلا و بعد از آن بورس که طی ماه‌های گذشته روند نزولی به خود گرفته است، بازار مسکن موقعیت مناسبی برای جذب نقدینگی و همچنین کنترل آن به‌ صورت سرمایه‌گذاری در تولید است. این مهم جز با حساسیت بالا و وسواس در افزایش نرخ سود بانکی ممکن نیست.

وی در پایان با تاکید و هشدار درباره تیغ دو لبه بودن نرخ سود بانکی عنوان کرد: نرخ سود بانکی اگرچه به‌ عنوان ابزاری برای جذب نقدینگی رها در بازارها به کار می‌رود، اما درنهایت منجر به خلق نقدینگی بیشتر هم خواهد شد. پس سیاست‌گذاران پولی و مالی کشور باید حتماً در نظر داشته باشند که در صورت هرگونه حرکت شتاب‌زده و تصمیم غیر کارشناسانه در بازار پول، با بالا بردن نرخ سود بانکی، آن را به ‌عنوان تیغ دولبه‌ای برای افزایش هر چه بیشتر نقدینگی و هم‌زمان، گران‌تر شدن مسکن استفاده کرده‌اند.

احتمال جهش قیمت مسکن در ۱۴۰۰

احتمال جهش قیمت مسکن در ۱۴۰۰
احتمال جهش قیمت مسکن در ۱۴۰۰

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که متوسط قیمت مسکن در تهران به بیش از 26 میلیون تومان رسیده است. میزان رشد ماهانه قیمت مسکن در آخرین آمار یعنی مهر ماه امسال 10 درصد اعلام شده که حتی نسبت به دیگر بازارها نیز روند صعودی‌تر داشته است.

در همین حال در روزهای نزولی شدن قیمت دلار و طلا برخی از فعالان بازار مسکن از کاهش قیمت در این بازار نیز سخن گفتند اما اکنون یک کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی متفاوتی را مطرح کرده است. او در حالی از احتمال افزایش قیمت مسکن سخن گفته که به دلیل کاهش نااطمینانی‌هایی مانند باخت ترامپ در انتخابات آمریکا و شاید کاهش تحریم‌های ایران چنین رشدی احتمال بالایی ندارد.

بیت‌الله ستاریان در پاسخ به این سوال که با توجه به روند فعلی بازار و نوسان قیمت مصالح ساختمانی آیا تا پایان سال بر هزینه ساخت مسکن افزوده خواهد شد؟ اظهار کرد: با توجه به تورمی که پیش‌بینی می‌شود باید گفت تا پایان سال به حتم بر هزینه ساخت افزوده خواهد شد.

ستاریان که با خبرآنلاین گفتگو می‌کرد  در مورد میزان افزایش قیمت مسکن در سال 1400 عنوان کرد: بنده روند شش تا 10 درصد افزایش قیمت در ماه را تا پایان سال قطعی می‌دانم. اما جهش اصلی در بهار سال آینده خواهد بود که جهش بسیار بالایی خواهد بود.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند: