شنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶

جزییات جدید از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400

جزییات جدید از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400
28 خرداد 1400 موعد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است اما پاندمی کرونا فرایند برگزاری انتخابات را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش تیتربرتر؛  انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400مهمترین رویداد سیاسی و جنجالی کشور به شمار می آید. حالا کمتر از 7 ماه تا انتخابات دولت دوازدهم باقیمانده است و در این فرصت باقیمانده نمایندگان مجلس در حال اصلاح قانون انتخابات هستند که در هفته جاری نهایی می شود.

طبق برنامه زمانبندی انتخابات در 28 خرداد 1400 برگزار می‌شود اما این دوره از انتخابات زیر سایه پاندمی کرونا قرار دارد و روند کار را به دلیل ضرورت فاصله گذاری اجتماعی سخت تر کرده است.

برنامه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

برنامه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
برنامه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

وزیر کشور از هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت بهداشت برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونا خبر داد و گفت: نظر شورای نگهبان را هم خواهیم گرفت، سپس گزارش نهایی را به مجلس می‌فرستیم.

به گزارش تیتربرتر به نقل از خانه ملت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در پاسخ به این سؤال که وزارت کشور چه تمهیداتی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 با توجه به تداوم شرایط بحرانی کرونا در نظر گرفته است، گفت: با وزارت بهداشت هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم و تجربیات کشورهای دیگر را نیز که در این شرایط، انتخابات برگزار کرده‌اند مطالعه و استفاده می‌کنیم.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: وزارت کشور هنگامی که به جمع‌بندی مناسب برسد موضوع را با شورای نگهبان مطرح می‌کند و نظر شورای نگهبان را هم خواهیم گرفت، سپس به مجلس شورای اسلامی نیز گزارش نهایی را می‌فرستیم.

احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲ روز

احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲ روز
احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲ روز

 رئیس ستاد انتخابات کشور از احتمال ۲ روزه شدن انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت:‌ما این پیشنهاد را می‌دهیم و اجرایی شدن آن منوط به موافقت شورای نگهبان و تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور با حضور در خبرگزاری تسنیم، به تشریح روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 در خرداد ماه پرداخت.

وی با متفاوت توصیف کردن  انتخابات ریاست جمهوری 1400 نسبت به دوره‌های پیشین اظهار داشت: با توجه به وضعیت کرونا و با فرض وجود این بیماری در آن مقطع در کشور، پیشنهادها و سناریوهای مختلفی در حال بررسی است از جمله دو گزینه ای که محتمل‌تر از سایر گزینه‌ها است.

عرف در تشریح پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیشنهاد ما درباره زمان و مکان انتخابات است؛ مبنی بر اینکه زمان اخذ رای را از یک روز به 2 روز افزایش دهیم، یعنی یکی از پیشنهادهای ما افزایش تعداد روزهای رای‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: البته قانون اجازه برگزاری انتخابات در 2 روز را نداده اما ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌تواند با تصویب این موضوع ( 2 روزه شدن انتخابات) دست ما را در این زمینه باز بگذارد.

مطالب مرتبط:

معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: پیشنهاد دیگر ما افزایش شعب اخذ رای است. یعنی فرضا اگر ما 60 هزار شعبه داریم، این تعداد را به 80 هزار شعبه افزایش دهیم.

عرف اجرایی شدن این پیشنهاد را منوط به موافقت شورای نگهبان و تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ما قانون انتخابات ریاست‌جمهوری  را داریم و عملاً قانون موجود محدودیت‌هایی را در این زمینه برای مجریان پیش‌بینی کرده است، نیاز داریم پیشنهادمان در صورت موافقت شورای نگهبان به تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا برسد، چراکه مصوبات این ستاد در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.

وی تاکید کرد: اصل بر این است که 28 خرداد 1400 انتخابات برگزار می‌شود و انتخابات یک روز هم عقب نمی‌افتد. ضمن اینکه در زمینه تبلیغات و حضور میدانی طرفداران و کاندیداها انتخابات متفاوتی خواهیم داشت و به مانند انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی ممنوع خواهد بود.

نقش کرونا در تعیین سرنوشت انتخابات 1400

طیبه سیاوشی نماینده سابق مجلس به نقش و تاثیر کرونا در انتخابات اشاره کرد و به ایرنا گفت: با نگاه تحلیلی به نتایج انتخابات آمریکا، می‌توان به راحتی یکی از عوامل پیروزی جو بایدن را موضوع کرونا دانست. موضوعی که زندگی همه مردم جهان را در حال حاضر و در حدود یک سال است که درگیر خود کرده و صاحب نظران و کارشناسان سیاسی نیز معتقدند اگر کرونا نبود؛ پیروز انتخابات آمریکا به جای جو بایدن، دونالد ترامپ بود. به دلیل همین فراگیری و گستردگی موضوع کرونا در ابعاد مختلف زندگی خصوصی وعمومی مردم، در انتخابات آینده نیز بحث کرونا به طور جدی می‌تواند در تعیین سرنوشت نامزد منتخب مردم بسیار تاثیر گذار باشد؛ چرا که برای مردم بسیار مهم و حیاتی است که فردی که قرار است در رأس امور سیاسی و اجرایی کشور قرار گیرد در مواجهه با کرونا در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی و همچنین رفع مشکلات و پیامدهای حاصل از آن چه رویکرد و اقداماتی انجام خواهد داد.

 سیاوشی در ادامه به تحلیل مناسبات جدید سیاسی در جهان و در شرایط کرونایی پرداخت و اظهار داشت: تحلیلگران در ارتباط با انتخابات آینده در سراسر جهان نیز بر اهمیت حوزه بهداشت در انتخاب سیاستمداران تاکید فراوان دارند. حوزه سلامت و بهداشت اصلی‌ترین اولویت تمام انسان ها در سراسر دنیا محسوب می شود از این رو انتخاب کاندیدای منتخب نیز در شرایط همه گیری کرونا ارتباط نزدیکی با موضوع بهداشت و سلامت مردم خواهد داشت؛ حتی این پیش بینی  نیز در میان کارشناسان سیاسی و تحلیلگران وجود دارد که مقامات عالی رتبه کشورها در آینده همچون صدراعظم، نخست وزیر یا ریاست جمهوری از میان پزشکان انتخاب شوند.

کشور ما هم ناگزیر از این قاعده جهانی نخواهد بود و به طور قطع با توجه به مشکلات اقتصادی که ویروس کرونا برای دولت و ملت ایران به وجود آورده، انتخاب سیاستمداری که بتواند با حل مشکلات ناشی از کرونا فشار و بار اقتصادی ناشی از این بیماری را کاهش دهد برای مردم بسیار حائز اهمیت خواهد بود. اهمیت این موضوع در کشور ما دو چندان خواهد بود چرا که سیاستگذاری در ایران عمدتاً قائم به فرد است، برخلاف دیگر کشورهای دنیا که سیاستمداران دارای پشتوانه های تشکیلاتی و حزبی هستند، از این رو انتخاب فردی که بتواند در موضوع کرونا و مهار و مدیریت آن ایده ها و رویکردهای  علمی و عملی ارائه دهد، می تواند در تعیین و انتخاب او نقش مهمی را ایفا کند. 

در تایید این روند و تحلیل می توان به اخبار و اطلاعاتی که در ماه های اخیریه صورت شایعه پخش شده مراجعه کرد که خبر از معاون اولی یا یک پست اجرایی بلندمرتبه در دولت بعدی برای آقای نمکی وزیر فعلی بهداشت و درمان دولت تدبیر می‌دهد.

وی در پایان متذکر شد: کرونا ویروس عنصر مهمی در انتخاب مردم ایران است ولی همه  آن نیست چون مشکلی اساسی مانند، تحریم باید از سر راه مردم برداشته شود و از آنجایی که اقبال کمی به انتخابات سال ۹۸ بود باید دید چه عامل مهمی می تواند به مردم برای ورود به عرصه انتخابات انگیزه دهد. ولی در هرحال کسانی مبارزات انتخاباتی را در دست می گیرند که در این شرایط بحران کرونا در عین انعطاف پذیری وهمدردی(بامردم) و دغدغه مندبودن و عمل دسته جمعی و گوش دادن(به ویژه به مقامات بهداشتی) و احترام به همکاری شجاعت لازم را هم داشته باشند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: