شنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ۰۷:۳۶
معاملات بورس در هفته اول آذر 99 به کدام سمت می رود؟

پیش‌بینی بورس در هفته آغاز تعطیلات کرونایی بازارها

معاملات بورس در هفته اول آذر 99 به کدام سمت می رود؟
تعطیلات کرونایی بازارها در هفته آغازین آذرماه می تواند تأثیر مثبتی بر معاملات بورس داشته باشد؟

به گزارش تیتربرتر؛ بازار سهام در هفته گذشته شاهد جوی رو به رشد بود به نحوی که با رشد ۲/ ۱۰ درصدی شاخص، بهترین عملکرد هفتگی از زمان آغاز اصلاح بازار در ۱۹ مرداد رقم خورد.

همزمان، افزایش مجدد حجم معاملات خرد روزانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در برخی از روزهای هفته گذشته، نوید آشتی نسبی سرمایه‌گذاران با بازار سهام پس از یک دوره پرتلاطم را می‌دهد.

در این میان شاخص کل بورس تهران آخرین روز آبان‌ماه را نیز مثبت سپری کرد و این‌بار با ثبت بیشترین درصد رشد از ۵ شهریورماه، مرز حساس ۳/ ۱ میلیون واحد را نیز پشت‌سر گذاشت. به این ترتیب برای ۶ روز متوالی شاهد صعود نماگر اصلی سهام به میزان ۱۱ درصد بودیم تا ماه منفی بورس پایانی سبز را تجربه کند. به این ترتیب افت دماسنج تالار شیشه‌ای در آبان‌ماه به ۷/ ۴ درصد محدود شد.

پس از اصلاح بیش از ۴۱ درصدی نماگر اصلی بورس تهران در سه ماه گذشته، حال شاخص کل ۶ روز کاری است که مسیر صعودی را برگزیده و تا پایان معاملات روز چهارشنبه به‌عنوان آخرین روز کاری آبان‌ماه ۱۱درصد ارتفاع گرفته است. از زمان آغاز اصلاح سهام یعنی از ۲۰ مردادماه تاکنون هیچ‌گاه شاخص سهام برای ۶ روز متوالی صعودی نبوده است و در روز‌های صعودی خود نیز هیچ‌گاه رشد در این بازه را تجربه نکرده بود.

پیش‌بینی معاملات بورس در هفته اول آذر 99

پیش‌بینی معاملات بورس در هفته اول آذر 99
پیش‌بینی معاملات بورس در هفته اول آذر 99

احسان رضاپور کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه هفته جاری معاملات بهتری در انتظار بازار سهام است، به فرارو گفت: با توجه به روند رو به رشد و مثبتی که بازار طی هفته‌ای که گذشت، سپری کرد، به نظر می‌رسد در هفته پیش رو نیز اقبال خوبی به بازار سرمایه صورت بگیرد و نقدینگی قابل توجه‌ای به بورس تزریق شود، زیراکه در حال حاضر بازار‌های موازی بورس از جمله سکه، طلا و ارز نیز با رکود مواجه هستند و خروج نقدینگی از آن‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: متوقف شدن عرضه سهام عدالت و همچنین گشایش‌های سیاسی که به نظر می‌رسد در حوزه بین الملل در حال وقوع است می‌تواند بسیار موثر باشد، این در کاهش ریسک‌های موجود در بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند به رشد بورس کمک شایانی کند، بنابراین انتظار می‌رود، در یک روند به رو به رشد، بازار بتواند کف‌های قبلی را که شکسته بود را پس بگیرد، اما یک نکته مهم آن است که سرمایه گذاران باید اتفاقاتی که در چهار ماه ابتدایی سال افتاد را فراموش کنند، زیرا آن وضعیت دیگر تکرار نخواهد شد.

رضاپور با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، کف جدید بازار باشد، اظهارداشت: با توجه به اینکه بازار طی سه ماه اخیر با ریزس بیش از ۵۰ درصدی روبرو بود، برخی‌ها حتی کاهش بیشتر را برای بورس متصور بودند، اما با برگشت شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، یک کف مستحکم برای بازار شکل گرفته که دیگر شاخص کل از آن پایین‌تر نخواهد رفت که این موضوع خود می‌تواند بسیار مهم باشد و به نوعی می‌توان گفت، دیگر شاخص در حال خروج از کانال نزولی خود است.

مطالب مرتبط:

این کارشناس بورس اضافه کرد: کاهش نرخ دلار نیز در بازار تاثیرگذار بوده، اما به نظر می‌رسد نرخ ارز نیمایی که برای بورس بسیار مهم است تا یک سال آینده به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا نکند، که این موضوع برای سهام مفید خواهد بود، از طرف دیگر گزارش‌های آبان ماه شرکت‌های نیز از اواسط هفته آینده منتشر خواهد شد که پیش بینی می‌شود آن‌ها با رشد همراه خواهند بود که این موضوع نیز در ادامه روند صعودی بورس بسیار اثرگذار است.

احتمال تکرار رشد شارپی عید نوروز در بورس

احتمال تکرار رشد شارپی عید نوروز در بورس
احتمال تکرار رشد شارپی عید نوروز در بورس

حمیدرضا افشار کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بورس بعد از مدت‌ها و بعد از برخورد به کف کانال نزولی روندی مثبت در پیش گرفته است، گفت: این بار برخلاف دفعات قبل این رشد تداوم داشته و ورود نقدینگی را نیز باعث شده است. این درحالی است که شاخص کل بورس نیز بعد از مدت‌ها رشد بیش از ۴۵ هزار واحدی در یک روز معاملاتی را تجربه کرد و ارزش معاملات به بیش از بیست هزار میلیارد تومان رسید که فعالان بازار را نسبت به روز‌های هفته آتی خوشبین کرد.

وی افزود: در معاملات هفته آینده شاخص به مقاومت مهمی یعنی سقف کانال نزولی خواهد رسید و احتمال افزایش عرضه در روز‌های ابتدایی هفته دور از ذهن نیست، البته با این تفاوت که این بار به اعتقاد بنده فرصت ورود است نه خروج و این افزایش حجم احتمالی نیز برای شکسته شدن کانال و تغییر روند لازم است.

افشار اظهار داشت: یکی از نکات قابل تامل و تاثیرگذار در هفته آینده تعطیلی اکثر اصناف و بازار‌ها به علت شیوع کرونا است که این امر با توجه به وضع مشابه در ابتدای سال، به خصوص عید نوروز، احتمالا باعث ترغیب اقشار جامعه به سرمایه گذاری در بازار‌های سرمایه گذاری می‎شود و با توجه به عدم جذابیت بازار‌های موازی و سیر نزولی ارز و طلا، بورس و از آن طرف به دلیل اصلاح مناسب و شیب مثبتی که بورس گرفته، بازار سهام می‌تواند مناسبت‌ترین و جذاب‌ترین بازار برای جذب نقدینگی باشد.

این فعال بازار سهام اضافه کرد: در صورت تثبیت شاخص کل بورس در بالای محدوده یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحدی مسیر صعود شاخص تا کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی هموار است، از سویی بعد از رسیدن به این محدوده مقاومتی باید تحلیل بیشتری نسبت به سهم‌ها داشت و نماد‌های بنیادی و ارزنده‌تر را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد کم کم اعتماد سرمایه گذاران به بازار بورس در حال بازگشت است، از سویی عدم جذابیت در بازار‌های موازی نیز سبب ساز آن شده تا نقدینگی سرگردان به بورس سرازیر شود، بنابراین در چنین شرایطی باید در نظر داشت که بورس می‌تواند این روند صعودی که به خود گرفته را حفظ کند، اما سهام داران می‌بایست این مسئله را در نظر داشته باشند که به سراغ هر سهمی نروند، زیراکه این مسئله با ریسک همراه است.

پیش‌بینی رییس سازمان بورس از آینده شاخص

پیش‌بینی رییس سازمان بورس از آینده شاخص
پیش‌بینی رییس سازمان بورس از آینده شاخص

 رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها که بر روی کدال منتشر شده نشان‌دهنده شرایط بسیار خوبی است و امید می‌رود روند متعادل بازار ادامه‌دار باشد.

حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیازمند صبر و حوصله است و در پاسخ به این پرسش که فراز و نشیب شاخص در روزهای گذشته چه عاملی داشت؟ گفت: در خرید ملک به دنبال نوسان قیمت و سود روزانه هستیم؟منصفانه نگاه کنیم. سرمایه گذاری در سهام هم همین روند را دارد و نباید نگاهی کوتاه مدت داشت. بازار سرمایه بازار ساده‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست.

قالیباف اظهار داشت: اگر سهم به درستی انتخاب شده باشد، قطعا در بلند مدت با بازده مناسب همراه است و سهام‌دار نباید نگران آینده سرمایه‌گذاری خود باشد.

وی با بیان اینکه حفظ حقوق سرمایه‌گذاران اولویت و رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار است و بدون شک در تلاشیم شرایط بازار سرمایه مطلوب و متعادل باشد، گفت: نهاد ناظر از روند منفی قیمت‌ها راضی نیست و زیان سهام‌داران هم به نفع هیچ فرد و گروهی نیست، اما موضوع ورود و خروج سرمایه گذاران به بازار و همچنین چیدمان پرتفو، مسوولیت شخصی است و امیدوارم سرمایه گذاران به این موضوع توجه کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در نیمه نخست سال، نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شد، افزود: هرچند برای مدتی قیمت ها در بازار سرمایه روند نزولی در پیش گرفتند اما تجربه نشان داده، روند نزولی دائمی نیست و بازار راه خود را پیدا و افت ها را جبران می کند. به عبارتی، افراد صبور همیشه برنده خواهند بود.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: