پنج شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۹:۲۲

پیش بینی وضعیت بورس در تعطیلات کرونایی آذر ماه

پیش بینی وضعیت بورس در تعطیلات کرونایی آذر ماه
در ادامه به پیش بینی وضعیت بورس در تعطیلات کرونایی آذر ماه میپردازیم.

تیتربرتر: بورس در چند ماه اخیر دچار افت شدیدی شده بود که خوشبختانه در هفته ای که گذشت روندی مثبت یافت و رشد قابل توجهی را تجربه کرد در ادامه بررسی خواهیم کرد که آیا بازار بورس در دوران تعطیلات کرونایی چه وضعیتی خواهد داشت.

وضعیت بورس در تعطیلات کرونایی آذر

وضعیت بورس در تعطیلات کرونایی آذر
وضعیت بورس در تعطیلات کرونایی آذر

به گزارش تیتربرتر به نقل از  تجارت‌نیوز، در آبان ماه امسال هرچند بازار سهام بازدهی منفی دو درصدی داشت اما همین بازدهی هم بهترین بازدهی بین بازارهای مالی محسوب می‌شود. از سوی دیگر در هفته اخیر بعد از مدت‌ها بازدهی مثبت بورس دو رقمی شد و از دیگر بازارها پیشی گرفت. آیا در هفته آینده هم بورس بازدهی مثبت خواهد داشت؟

سیگنال‌های مختلفی برای بورس هفته آینده قابل مشاهده است.

تعطیلی فراگیر شاید مهمترین اتفاق هفته آینده باشد. با این اتفاق بازارهای رقیب بورس یعنی  طلا و ارز تعطیل هستند اما بورس همچنان مشغول به فعالیت خواهد بود.

از سوی دیگر قوه مقننه نیز مثل قوه مجریه در چند وقت اخیر برای بهبود بازار سهام تلاش‌هایی داشته است.

رئیس مجلس بیان اینکه مشکلات بازار سرمایه را به برخورد قضایی نمی‌توانیم حل کنیم، تاکید کرد: تعارض منافع که در سطوح و لایه های مختلف وجود دارد مانع اصلی حل مشکلات بورس است و باید حل شود.

علاوه بر این، از سوی قوه مجریه نیز اظهارات حمایتی همچنان ادامه دارد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در چهارشنبه با بیان اینکه شرایط بازار سرمایه بهتر می‌شود، گفت: بازار سهام طبیعت یک روندی دارد که به نظر من با نوع تصمیماتی که اخیراً در شورای عالی بورس گرفتیم یکسری از عوامل محرک تقاضا هست را به جریان انداخته و تقویت کردیم.

فرهاد دژپسند همچنین در هفته اخیر گفت بورس مورد حمایت حکومت است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به مصوبه‌های جدید شورای عالی بورس به تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه با مجوز بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: این اتفاق می‌تواند منجر به توسعه نهادهای مالی و نیز تنوع خدمات قابل ارائه در بازار سرمایه شود.

در کنار این اخبار، اخبار متعدد درباره واکسن کرونا نیز نااطمینانی‌ها در بازارها را کاهش داده که خود می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار سهام باشد. رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس گفته است: واکسن کرونا احتمالا تا تابستان به ایران می‌رسد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم بیان کرده است: به زودی پنج هزار مرکز بهداشتی، از مردم تست رایگان کرونا می‌گیرند و به مبتلایان داروی رایگان می‌دهند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا نیز ضمن تشریح جزئیات روند صدور مجوز کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا، گفت: ما اگر بخواهیم قول واکسیناسیون جمعی را به مردم کشورمان بدهیم احتمالا مهر ماه سال ۱۴۰۰ است.

از سوی دیگر همزمان با انتشار این اخبار دو بازار طلا و دلار نیز روندی نزولی به خود گرفته‌اند که شاید این هم سیگنال مثبتی برای بازار سهام محسوب شود که نقدینگی مردم سمت بازار سرمایه حرکت کند.

مطالب مرتبط:

راه موفقیت بورس چیست؟

راه موفقیت بورس چیست؟
راه موفقیت بورس چیست؟

به گزارش تیتربرتر به نقل از اقتصاد۲۴، بسیاری از افرادی که دارای کد بورسی بودند سال ۹۸ را با سود‌های قابل ملاحظه‌ای به‌ پایان رساندند و این وضعیت در اوایل سال ۹۹ هم ادامه پیدا کرد، به‌طوری‌که چند میلیون ایرانی که هیچ‌گاه در بورس حضور نداشتند برای گرفتن کد بورسی و به امید دست پیدا کردن به سود، وارد این بازار شدند. از طرفی هم، دولت مردم را به حضور در این بازار سرمایه تشویق کرد، اما خیلی زود شاخص‌های بورس سقوط کرد و حالا میلیون‌ها ایرانی اصل پول خود را هم از دست‌رفته می‌بینند. هرچند، چند روزی است که دوباره شاخص بورس روند صعودی یافته و امیدها به زنده شدن پول‌ها افزایش یافته است.

برخی معتقدند اگر سهام شرکت‌های دولتی قدرتمند وارد بورس شوند می‌توان اوضاع را به نفع مردمی که با هزار امید و آرزو وارد آن شدند، تغییر داد.

در همین خصوص، حسن لطفی نماینده رزن گفت: برای اینکه بورس سودده شود باید در ساختار اقتصادی کشور اصلاح صورت گیرد. یکی از مشکلات اقتصاد ایران، استفاده شرکت‌‎های دولتی از رانت است، یعنی این موضوع باعث شده در نبود رقابت سالم بین شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی، این شرکت‌های دولتی باشند که به سود‌های کلان برسند.

وی افزود: پویایی اقتصاد هر کشور در گرو رقابت سالم و منصفانه بین همگان است. تا زمانی که بخش خصوصی مغلوب فضای حاکم رانتی باشد خیلی نمی‌توان در اندیشه روز‌های بهتر بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: من معتقدم دولت باید در یک برنامه زمان‌بندی مشخص، شرکت‌های زیرمجموعه خود را واگذار کند. معنی ندارد که دولت درگیر شرکت‌داری باشد. دولت باید سیاست‌های وضع‌شده را به بهترین شکل اجرا کند نه اینکه اقتصاد را از دست مردم و بخش خصوصی خارج کند.

لطفی با اشاره به اینکه شرکت‌های دولتی سودده باید وارد بورس شوند، گفت: برخی شرکت‌های دولتی سودده نیستند و حضورشان در بورس خیلی توفیقی ندارد. از سوی دیگر، دولت موظف است سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را محاسبه‌شده وارد بورس کند. اینکه سود و زیان شرکت در گذشته مشخص نباشد و یا دارایی‌های دقیق آن را ندانیم و مردم بدون اطلاع سهامشان را بخرند اصلاً پذیرفته نیست و این رویکرد در آینده باعث نارضایتی در جامعه می‌شود.

نماینده رزن یادآور شد: نقش وزیر اقتصاد در شفافیت وضعیت شرکت‌های خصوصی که می‌خواهند وارد بورس شوند، کلیدی است. ما نمایندگان باید تایید وزیر را بگیریم تا اگر مشکلی پیش آمد از او انتظار پاسخگویی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های دولتی سودده با محاسبه دقیق و با سهام واقعی وارد بورس شوند، حتماً اوضاع از وضع کنونی بهتر خواهد شد.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: