یکشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹

پیش‌بینی 15 روز صعود مداوم برای بورس

پیش‌بینی 15 روز صعود مداوم برای بورس
چهارمین هفته معاملاتی آبان‌ماه با سبزپوشی بورس تهران همراه شده و بر اصلا تحلیل تکنیکالیست ها این روند تا 15 روز آینده ادامه دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص بورس امروز هم مثل روز گذشته کار خود را صعودی آغاز کرد و در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار ۲۱ هزار واحد پرید. با این وجود بعد از ۳۰ دقیقه نشانه‌هایی از کاهش در شاخص کل به وجود آمد و احتمالا روز پرنوسانی را در پیش داشته باشیم. در ابتدای بازار امروز شاخص کل ۱.۶۴ درصد و شاخص هم‌وزن ۵۷ صدم درصد رشد داشتند.

امروز از مجموع ۳۱۳ نماد معامله شده در بازار بورس ، ۱۹۸ نماد روند نزولی دارند و ۱۱۵ نماد با رنگ سبز روی تابلو ظاهر شده‌اند. از طرف دیگر در بازار فرابورس در بین ۲۳۴ نماد معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در ۱۶۲ نماد و افزایش نسبی قیمت در ۷۲ نماد هستیم که نشان می‌دهد نماد‌های قرمز بورس حداقل در تعداد خیلی بیشتر هستند.

در این میان تثبیت نسبی دلار در محدوده ۲۷ هزار تومانی، صعود قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی و سیگنال سیاست‌گذار پولی از کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ سود بانکی همزمان با افزایش ارزش معاملات در پایان هفته گذشته در بازگشت قیمت سهام به محدوده سبز تابلو بی‌تاثیر نبوده است.

بر این اساس چهارمین هفته معاملاتی آبان‌ماه با سبزپوشی بورس تهران آغاز شد و امروز نیز شروع پرنوسانی را شاهد هستیم.

بازار سرمایه حالا پس از ریزش ۹۰۰ هزار واحدی (حدود ۴۲ درصد) در شاخص کل برای آنکه بتواند حداقل در این مدت بخشی از سطوح از دست رفته را مجددا باز پس گیرد نسبت به هفته‌های قبل اوضاع بسیار بهتری دارد.

 اتفاقات مهم در راه بورس

 اتفاقات مهم در راه بورس
اتفاقات مهم در راه بورس

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه می گوید: پیش از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران بر اساس نظرسنجی‌ها بایدن را پیروز انتخابات در نظر گرفته بودند بازار سهام نیز بر همین اساس واکنش خود را از مدت‌ها پیش به این موضوع نشان داد. با این حال سیگنالی مبنی بر پیروزی ترامپ در ابتدای انتخابات ایجاد شد که فضای معاملاتی بازار سهام را تا حدودی دستخوش تغییر کرد که یک روز بیشتر دوام نداشت.

طی چند وقت اخیر افزایش نرخ صنایع داخلی مانند صنایع شوینده، روانکار و برخی از شرکت‌های داروساز و رشد نرخ فصلی خودرو در بازار اعلام شد. با توجه به شرایط حاکم اقتصاد جهانی و آماری که چینی‌ها از اقتصاد خود منتشر کردند و تزریق منابعی که آمریکا در اقتصاد خود انجام داد، قیمت کامودیتی‌ها در روند مطلوبی قرار گرفت. در آخر نیز تثبیت نرخ ارز در بخش حواله نیز دیگر موضوع با اهمیتی است که منجر به بهبود فضای داخلی شد.

در صورتی که بازار به‌صورت پرشتاب با افزایش همراه شود احتمالا این روند در کمتر از یک هفته با شکست همراه می شود. اما در صورتی که بازار ابتدا اقدام به کف‌سازی و با در نظر گرفتن هدف بالاتر با آرامش اقدام به افزایش کند روند با ثبات‌تر و به دور از رفتار هیجانی خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذاران نباید در انتظار حرکت شارپ از سوی بازار سهام باشند، موضوع اصلی اکنون کف‌سازی محکم شاخص و ایجاد بازدهی‌های متفاوت در نمادهای مختلف با توجه به پتانسیل‌های موجود است.

بر این اساس ارقامی که طی هفته‌های اخیر تجربه شد در واقع کفی بود که بازار در تلاش حفظ آن است و روند بازار قاعدتا در روزهای پیش‌رو متعادل و مثبت ارزیابی می‌شود.

پیش‌بینی ۱۵ روز صعود بورس از دیدگاه تکنیکالی

پیش‌بینی ۱۵ روز صعود برای بورس از دیدگاه تکنیکالی
پیش‌بینی ۱۵ روز صعود برای بورس از دیدگاه تکنیکالی

علی پروین، تحلیلگر بازار سرمایه در این باره نوشت: شاخص کل بورس تهران از نظر تکنیکالی با توجه به اینکه واگرایی مثبت در سطح حمایتی یک میلیون و ۱۶۰ تا یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی را تجربه کرد و عملا خیلی از سهم‌های بازار با سطوح پر اهمیت حمایتی خود برخورد کرده‌اند، در حال حاضر با فرض چنین تحلیلی امکان اینکه شاخص‌های سهامی در ارقامی کمتر از این محدوده نوسان کنند در این موج وجود نخواهد داشت. برای اینکه اندیکاتورها وارد استراحت یا نوسان دیگری شوند در شرایط فعلی موج صعود اجتناب‌ناپذیر است. بازار سهام به دلیل اینکه شدیدا در محدوده اشباع فروش قرار داشت، روند حرکتی شاخص‌ها تغییر پیدا کرد و اکنون فاز صعودی حداقل کوتاه‌مدت را در بازار تجربه خواهیم کرد.

اکثر نمادهای بورسی از دیدگاه تکنیکالی به سطوح بسیار مهم حمایتی از جمله خطوط روند یا به کف‌های کانال برخورد کرده بودند. از همین رو روند مثبت فعلی بر پایه این استراتژی تحلیلی توجیه‌پذیر خواهد بود. با توجه به اینکه شاخص‌های سهامی مدتی در روند نزولی قرار داشتند در فضای معاملاتی بازار سهام شاهد خروج نقدینگی از بورس و فرابورس بودیم. بنابراین تمامی اندیکاتورها و شرایط چارتی در کف‌های قیمتی لحاظ می‌شدند.

اکنون نیز به دلیل اینکه قیمت سهام شرکت‌ها در محدوده ارزندگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، بازار سهام با مقداری افزایش تقاضا وارد فاز صعودی شد و بسیاری از حقوقی‌ها و معامله‌گران بازار با رفع ریسک و اعلام نتایج انتخابات آمریکا در حال بازگشت به جریان معاملاتی بورس و فرابورس هستند.

مطالب مرتبط:

هر چند در شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰هزار واحدی با سهم‌هایی روبه‌رو بودیم که قیمت‌های نجومی داشتند، اما ورود نقدینگی با چنین قیمت‌هایی در بازار تناسب نداشت. با توجه به اینکه خیلی از نمادها تقریبا در حال حاضر به یک‌سوم قیمتی رسیده‌اند، پول‌هایی که در حساب مشتریان کارگزاری‌ها وجود دارند در صورتی که در شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی توانایی خرید یک سهم را داشتند اکنون می‌توانند معادل ۲ یا ۳ سهم را خریداری کنند.

از دیدگاه تکنیکالی یک نوسان صعودی به مدت ۱۵ روز کاری را می‌توان در بازار سهام شاهد بود و شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی می‌تواند افزایش پیدا کند.

در بازار سهام به دلیل موضوعاتی پیرامون تورم افزایش نرخ نیز وجود دارد و تا پایان سال احتمالا شاخص تا سقف یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی پیشروی کند. این در حالی است که تا پایان سال ۱۴۰۰ نماگر بازار سهام می‌تواند تا رقم ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحدی افزایش پیدا کند. با این حال دورنمای اقتصادی با مشخص شدن بودجه به‌صورت شفاف قابل ارزیابی خواهد بود.

سقف مقاومتی بازار بورس تا پایان سال چقدر است؟

سقف مقاومتی بازار بورس تا پایان سال چقدر است؟
سقف مقاومتی بازار بورس تا پایان سال چقدر است؟

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص آینده بازار و وضعیت پیش رو در هفته آتی گفت: من فکر می کردم روند بازگشت بازار آغاز شده است و اگر حقوقی‌ها فردا نیز در اول وقت صف‌های فروش را بگیرند بازار به حالت مثبت برمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سیگنالی برای خروج از بحران می‌بینید؟ گفت: من پیش‌بینی کرده بودم که از چهارشنبه بازار مثبت می‌شود و این اتفاق در حال رخ دادن است. البته این رشد به صورت شتابان نیست اما با شیب ملایم،شاخص مثبت خواهد شد.

صفاری با اشاره به اینکه پیروزی قطعی بایدن در اتخابات امریکا اعلام شد، گفت: همین اتفاق البته ریسک بازار را کم می‌کند. به هر حال احتمال این که به برجام برگردیم بالاست و احتمال می‌رود دشمنیآمریکا که با فشار حداکثری همراه بود، تمام شود و کشورهایی که منابع ما را محدود کرده بودند، این منابع را آزاد کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که سقف مقاومتی بازار بورس را چقدر پیش بینی می‌کنید؟ گفت:لازم است باید سهم‌های بسته هر چه سریع‌تر باز شوند و بعد از آن روند بازار مثبت خواهد بود. در صورتی که شوک سیاسی اتفاق نیفتد تا آخر سال، شاخص به ۲ میلیون و پانصد هزار واحد خواهد رسید.

 گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند: