شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ۱۷:۲۸

خطر کرونا آیا نسبت به پارسال کمتر شده است؟

خطر کرونا آیا نسبت به پارسال کمتر شده است؟
ویروس کرونا از ابتدا تاکنون دچار تغییرات زیادی شده است و خطر آن کاهش یافته است.

به گزارش تیتربرتر؛ دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در شهر چاپل هیل ایالات متحده آمریکا تأیید کرده اند که ویروس کرونا جهش یافته و این امر باعث می‌شود به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا کند، اما همین جهش باعث می‌شود که این پاتوژن در برابر واکسن آسیب پذیر باشد.

آیا خطرات کرونا نسبت به قبل کمتر شده است؟

آیا خطرات کرونا نسبت به قبل کمتر شده است؟
آیا خطرات کرونا نسبت به قبل کمتر شده است؟

 

محققان سویه D۶۱۴G ویروس کرونا را که از اروپا نشأت گرفته و در حال حاضر در سراسر جهان شیوع پیدا کرده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. اگرچه D۶۱۴G سریع‌تر تکثیر می‌شود و انتقال آن آسان‌تر است، اما نسبت به سویه اصلی چینی باعث ابتلا به شکل کم خطرتر کووید ـ ۱۹ می‌شود. علاوه بر این، معلوم شد این سویه حساسیت بیشتری نسبت به خنثی سازی با دارو‌های حاوی آنتی بادی دارد و بهتر درمان می‌شود.

D۶۱۴G با اتصال پروتئین S خود به گیرنده سلولی ACE۲ به طور موثرتری به سلول‌ها نفوذ می‌کند. این سویه ده برابر سریع‌تر از سویه اولیه ویروس کرونا تکثیر می‌شود، و به ویژه در سلول‌های اپی‌تلیال حفره بینی به طور فعال تکثیر می‌شود که انتقال آن را از شخص به شخص دیگر از طریق هوا تسهیل می‌کند. این جهش بر ساختار پروتئین S تأثیر می‌گذارد، که تماس با گیرنده سلولی را تسهیل می‌کند، اما همچنین اتصال پروتئین به آنتی بادی‌ها را آسان می‌کند.

جدیدترین تاثیرات کرونا بر ناباروری

جدیدترین تاثیرات کرونا بر ناباروری
جدیدترین تاثیرات کرونا بر ناباروری

 

بنابر پژوهش‌هایی که اخیرا از سوی محققین دانشگاه میامی میلر صورت گرفته، بیماری کووید-۱۹ می‌تواند تاثیراتی بالقوه روی باروری مردان و همینطور بیماری‌هایی که با مقاربت جنسی انتقال می‌یابند داشته باشد. محققان به بررسی بافت‌های به دست آمده از کالبدشکافی ۶ مردی پرداخته‌اند که به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و متوجه شدند که ویروس کماکان در بیضه‌های آنان یافت می‌شود.

به گزارش برنا؛ محققان کووید-۱۹ را درون بیضه‌های یک بیمار ۲۸ ساله یافتند که پیشتر به کرونا ویروس مبتلا و بدون نشان دادن هیچ علامتی، احیا شده بود. دکتر رانجیث راماسامی، دستیار پروفسور در دانشگاه میلر می‌گوید: «ما ضمنا متوجه حضور ویروس در بدن مردی شدیم که بافت‌برداری بیضه برای تشخیص ناباروری را پشت سر گذاشت اما پیشتر به کووید-۱۹ مبتلا شده بود».

«تست بیمار منفی بود و بعد از ابتلا به کووید-۱۹ نیز هیچ علامتی از خود نشان نداده بود، اما همچنان می‌شد حضور ویروس در بیضه‌ها را مشاهده کند. این یافته بسیار مهم و برجسته است و قطعا ارزش پژوهش‌های هرچه بیشتر را دارد.»

پس از این، محققان به طرح این پرسش پرداختند که چه مقدار از ویروس باید در بیضه وجود داشته باشد تا رد پای آن را بتوان در اسپرم یافت و سپس به بررسی انتقال آن از طریق مقاربت جنسی پرداخت. دکتر راماسامی می‌گوید: «من تقریبا مطمئنم که ۲۰ الی ۳۰ درصد از مردان [مبتلا به کووید-۱۹] در آینده شاهد اثراتی روی باروری خود خواهند بود». البته هنوز باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد تا واکنش بافت‌های بیضه به کووید-۱۹ کاملا درک شود، اما پژوهش کنونی یک گام به سمت شناخت هرچه بیشتر ویروس است.

تا آن زمان، دکتر راماسامی به تمام مردان (در هر سنی) پیشنهاد می‌کند که در صورت ابتلا به کووید-۱۹ و رنج بردن از درد بیضه، فورا به سراغ یک متخصص اورولوژی بروند. «درد بیضه همراه با علایم دیگر می‌تواند نشان‌دهنده ورود کووید-۱۹ به این بخش از بدن باشد و بنابراین مردان باید سطح تسترون خود را با تست خون و پارامترهای مربوط به اسپرم را با تست اسپرم بسنجند».

مطالب مرتبط:

علائم گوارشی کرونا چیست؟

علائم گوارشی کرونا چیست؟
علائم گوارشی کرونا چیست؟

 

ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی در پاسخ به این پرسش که «کرونا با چه علائمی مربوط به سیستم گوارش بروز می‌کند؟»، اظهار داشت:کرونا در روزهای اول که وارد شد، بیشتر علائم تنفسی داشت؛ یعنی فرد با تنگی نفس، سرفه، تب، بی حالی و ضعف عمومی همراه بود ‌اما اکنون بیماران با علائم گوناگون مراجعه می‌کنند؛ برای نمونه بیماری با علائم سکته مغزی، بیماری دیگر با علائم سکته قلبی یا فردی با خونریزی دستگاه گوارش و یکی هم با اسهال و استفراغ به پزشک مراجعه می‌کند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی اضافه کرد:‌ بنابراین هر بیماری که به پزشک مراجعه می‌کند پزشک باید به فکر ابتلای فرد به کرونا باشد؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و اکنون این یکی از مشکلاتی است که داریم.

علائم گوارشی کرونا چیست؟
علائم گوارشی کرونا چیست؟

 

خسرونیا  افزود: وقتی بیماری فرد دیر تشخیص داده می‌شود، این فرد با بیماری در جامعه حضور پیدا می‌کند و باعث آلودگی دیگران می‌شود. وقتی فرد دچار اسهال و استفراغ می‌شود، فکر نمی‌کند مبتلا به کرونا شده و با همین حالت به محل کار یا جای دیگر می‌رود و ایجاد آلودگی می‌کند؛‌ بنابراین باعث شیوع بیشتر بیماری می‌شود.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: