پنج شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ۰۰:۳۹

کدامیک از بیماران کرونایی باید بستری شوند؟

کدامیک از بیماران کرونایی باید بستری شوند؟
در ادامه بررسی خواهیم کرد که کدامیک از بیماران کرونایی نیاز به بستر شدن دارند.

به گزارش تیتربرتر: آمار کرونا در کشورمان روز به روز بالاتر می رود و بسیاری از هموطنانمان درگیر این بیماری مرموز شده اند و اما یکی از سوالاتی که ذهن اکثر بیماران کرونایی درگیر کرده است آن که کدامیک از بیماران کرونایی نیاز به بستر شدن دارند؟ در ادامه پاسخ این سوال را بررسی خواهیم کرد.

کدامیک از بیماران کرونایی نیاز به بستر شدن دارند؟

کدامیک از بیماران کرونایی نیاز به بستر شدن دارند؟
کدامیک از بیماران کرونایی نیاز به بستر شدن دارند؟

به گزارش تیتربرتر به نقل از مهر، امیرعباس واعظی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد علائم تنفسی در بیماران کرونا گفت: اگر تنفس فرد مبتلا به کرونا در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار و به صورت بالا و پایین رفتن قفسه سینه باشد، همچنین میزان اکسیژن خون بیمار کاهش یافته و زیر ۹۰ شود زنگ خطر است و باید فوری به مراکز درمانی مراجعه شود.

وی توضیح داد: برای تشخیص علامت خطر در بیماران کرونا باید بیمار در جایی آرام بنشیند و تعداد تنفس بیمار توسط فرد دیگری در یک دقیقه شمارش شود اگر تعداد تنفس بیشتر از ۲۴ تنفس در یک دقیقه بود، این یک علامت خطر است که بیمار وارد فاز شدید بیماری ریوی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: در صورت ضعف و بی‌حالی و مشکل در تنفس حتماً به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده تا اکسیژن خون از طریق سرانگشت بیمار بررسی شود.

واعظی بررسی روزانه اکسیژن خون را در افراد بیمار با مشکلات زمینه‌ای و مسن توصیه کرد.

افزایش خطر کرونا با بیماری‌های زمینه‌ای

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد بیماری‌های زمینه‌ای که بیماری کرونا آنها را تشدید می‌کند و در معرض خطرند، گفت: افرادی با بیماری قلبی پیشرفته مانند نارسایی قلبی، بیماری کلیه پیشرفته به ‌ویژه بیماران دیالیزی، بیماری زمینه‌ای کبدی پیشرفته مانند سیروز کبدی، افراد دیابتی نوع ۲ و افراد چاق و پرفشاری خون، افراد سیگاری و کسانی که مشکلات ریوی و تنفسی دارند و یا اسپری تنفسی استفاده می‌کنند از جمله بیماران زمینه‌ای در معرض خطرند.

وی افزود: اگر فردی با بیماری زمینه‌ای در ابتدا دچار علائم خفیف بیماری کوویدـ۱۹ می‌شود نباید فکر کند بیماری در حال خاموشی است و باید از انجام فعالیت‌های پراسترس جسمی و روحی که فشار زیادی به بیمار وارد می‌کند مانند ورزش‌های خیلی سنگین بپرهیزد.

خطرات تزریق کورتن

واعظی گفت: بیماران از مایعات به اندازه مناسب به صورت میانگین ۲ لیتر در روز استفاده کنند و تنوع در تغذیه و مصرف سبزیجات و میوه‌ها را افزایش دهند.

وی درباره مصرف داروهای کورتن توضیح داد: تزریق کورتن در بیماران بستری که نیاز به کمک تنفسی دارند خیلی کمک‌کننده است، اما در بیماران مبتلا به کرونا که در فاز اولیه و خفیف هستند استفاده از کورتن توصیه نمی‌شود به دلیل این‌که این دوره، دوره پراکندگی ویروس است و دیده شده در افرادی که کورتن مصرف می‌کنند احتمال پراکنده شدن ویروس بیشتر از افراد عادی بوده است.

مطالب مرتبط:

آشنایی با داروهای گیاهی کرونا 

آشنایی با داروهای گیاهی کرونا 
آشنایی با داروهای گیاهی کرونا 

به گزارش تیتربرتر به نقل از ایسنا بهره مندی از ظرفیت های علمی و ذخایر عظیم داروسازی سنتی که میراث چند هزار ساله نیاکان ماست امروز هم می تواند در مسیر علمی گره گشای مشکلات نوین جامعه بشری باشد.

 تاکنون تعداد زیادی دارو که ادعای کمک به درمان عوارض ناشی از بیماری کرونا و یا درمان قطعی این بیماری را داشته‌اند به سازمان غذا و دارو ارجاع شده است و آن دسته از فراورده های مذکور که دارای مستندات علمی، مکفی بوده اند، به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و درصورت گذراندن مراحل علمی و قانونی در نوبت صدور مجوز قرار می‌گیرند.

براین اساس طبق بررسی های صورت گرفته تاکنون چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی موفق به اخذ مجوز از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو را برای بهبود علائم بیماری کووید ١٩ شده اند و برای دو مورد آن مجوز موقت تولید به مدت ۶ ماه صادر شده است.

 اسپری دهانی PHR ۱۶۰ که حاوی شش اسانس گیاهی و با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی ارایه شده با مورد مصرف کمک به بهبود عوارض ریوی کووید ١٩ شامل تنگی نفس، سرفه، افزایش اکسیژن شریانی و شربت موکوزیفت حاوی عصاره آبی میوه دو گیاه و با توجه به مدارک کارآزمایی بالینی ارایه شده، با مورد مصرف بهبود علایم خستگی و بی اشتهایی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ موفق به اخذ مجوز تولید شده، اما هنوز توسط تولیدکنندگان تولید و به بازار عرضه نشده است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، همچنین دو داروی دیگر شامل فرآورده شربت تولید با نام اظهار شده استاپ سیویر (نام فرآورده تایید نهایی نشده است) و بر اساس کارآزمایی بالینی با مورد مصرف: کاهش دوران بستری و بهبود هایپوکسی مورد استفاده قرار می گیرد و فرآورده شربت با نام اظهار شده آنوال اس (نام فرآورده تایید نهایی نشده است) حاوی یک جزء گیاهی که بر اساس کارآزمایی بالینی با مورد مصرف: بهبود برخی علایم بیماری کرونا موثر است، موافقت اصولی کمیسیون قانونی را اخذ کرده اند.

 مسلما در صورت تکمیل مدارک علمی و قانونی داروهای گیاهی با ادعای درمان و کاهش عوارض بیماری کرونا در کمیسیون قانونی ساخت دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو مطرح و درصورت تایید نهایی و رعایت قوانین این سازمان مجوزهای لازم را صادر خواهد کرد.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: