چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ۰۲:۳۹

سیر تا پیاز ماجرای اصالت ایرانی جو بایدن

سیر تا پیاز ماجرای اصالت ایرانی جو بایدن
در ادامه بررسی خواهیم کرد که آیا جو بایدن اصالتا ایرانی است یا خیر؟

به گزارش تیتربرترامروز در چندین خبرگزاری معروف خبری با تیتر(جو بایدن اصالتا ایرانی است) قرار گرفت، که باعث ابراز تعجب همگان شد .در این مطلب منبع خبر را شخصی به اسم دکتر «اندی واسهول» از موسسه تحقیقات تاریخی دانشگاه معتبر «ام. آی. تی» آمریکا اعلام کرده بودند. اما آیا ماجرای اصالت ایرانی جو بایدن حقیقت دارد یا خیر؟

آیا بایدن ایرانی است یا خیر؟

آیا بایدن ایرانی است یا خیر؟
آیا بایدن ایرانی است یا خیر؟

مطلبی که در چندین سایت مطرح ایرانی درمورد ایرانی بودن جو بایدن منتشر شده است به شرح زیر است:

شخصی به اسم دکتر «اندی واسهول» از موسسه تحقیقات تاریخی دانشگاه معتبر «ام. آی. تی» آمریکا، اعلام کرده که طبق تحقیقاتش، «جوبایدن» اصالتا کرد و از غرب ایران بوده است! به عبارت دیگر، اصل و نسبش به خاندان بایدان در منطقه پیرانشهر کردستان می‌رسد که در دوران قاجاریه جلای وطن کرده و طی چند نسل سر از آمریکا درآورده است.

ابوبکر خان بایدان کیست؟

به این ترتیب که، جد بزرگش در واقع «ابوبکر خان بایدان» که از خوانین معروف منطقه «پیرانشهر» بوده (و به همین خاطر هم اسمش «بایدن» بوده)، که در دوران «ناصرالدین شاه قاجار» بدلیل فشار بر اهل سنت از این شهر فرار کرده و به مرز عثمانی می‌رود و بعد، در «حلبچه» به عنوان تاجر تنباکو فعالیت کرده و سپس به «بیروت» می‌رود.

ظاهرا، ابوبکر خان بایدان» همانجا فوت می‌کند و پسرش، «علی ابوبکر بایدان» به خاطر مشکلات ابتدا به فرانسه و از آنجا به دعوت یکی از بازرگانان فرانسوی به آمریکا رفته و خانواده اش را به آنجا مهاجرت می‌دهد.

بنا بر تحقیقات این محقق، خاندان بایدان بدلیل موفقیت در تجارت تنباکو در منطقه پنسیلوانیا ساکن شده و ان‌ها که قبل از جنگ جهانی دوم وارد امریکا شده بودند بتدریج سرشناس شده و بدلیل برخورداری از اخلاق و منش آریایی مانند جوانمردی و کمک به نیازمندان از محبوبیت بالایی برخوردار می‌شوند، ولی بدلایلی این خاندان تکه پاره شده و فرزندان آن‌ها هرکدام مسیر جداگانه‌ای در پیش می‌گیرند و پدربزرگ جوبایدن بدلیل تقاضای خانواده همسرش خود را در کلیسای ارتدکس بعنوان پیرو آن کلیسا ثبت می‌کند و به این گونه فرزندانشان و از جمله پدر «جو»، امریکائی ارتدوکس شده و بالطبع فرزندان آن‌ها نیز آمریکایی مسیحی شده اند.

به گزارش این خبرگزاری، جو بایدن که از تاثیر افشای این پیشینه بدلیل جو ضدایرانی موجوددر مطبوعات آمریکا اطلاع داشته اند از حدود ده سال پیش و دوران ریاست جمهور بوش پسر، بطور کامل آن را پنهان کرده و صرفا اعضای ارشد حزب دمکرات و باراک اوباما و جان کری در سال‌های اخیر از آن اطلاع داشته اند.

مطالب مرتبط:

بیوگرافی واقعی جو بایدن

بیوگرافی واقعی جو بایدن
بیوگرافی واقعی جو بایدن

بدون شک مطلب کذب بالا برای هر خواننده ای خنده دار و شاید طنزگونه است در ادامه بیوگرافی اصلی جو بایدن را میخوانیم:

جو بایدن در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۲ در بیمارستان سنت مری در شهر اسکرانتون در ایالت پنسیلوانیا زاده شد. مادر او کاترین فینگن بایدن و پدرش جوزف رابینت بایدن نام داشت. بایدن بزرگ‌ترین فرزند این خانواده کاتولیک بود و بعد از او والدینش صاحب سه فرزند دیگر شامل یک خواهر و دو برادر برای جوزف شدند. مادرش ریشه‌ای ایرلندی داشت و والدین پدرش انگلیسی، فرانسوی و ایرلندی‌تبار بودند. ویلیام بایدن، پدر پدر پدر پدربزرگ پدری جو، از اهالی ساسکس انگلیس بود که به ایالات متحده مهاجرت کرده بود. پدر پدربزرگ مادری‌اش، ادوارد فرانسیس بلویت، فرزند یک مهاجر ایرلندی، از ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۰ عضو مجلس سنای ایالات متحده به عنوان سناتور ایالت پنسیلوانیا بود.

پدر بایدن فرد ثروتمندی بود اما در زمان تولد پسرش دچار مشکلات مالی متعددی شده بود. برای سال‌ها، خانواده آن‌ها مجبور بود با پدربزرگ و مادربزرگ مادری بایدن در یک خانه زندگی کند. زمانی که اسکرانتون در دهه ۵۰ دچار بحران مالی شد، پدر جو از پیدا کردن کار مناسب محروم ماند. در ۱۹۵۳، زمانی که بایدن ۱۰ سال داشت خانواده او به آپارتمانی در کلیمونتِ دلاور نقل مکان کرد و چند سال بعد ساکن خانه‌ای در ویلمینگتون در همان ایالت شد. بعدها پدر او به یک فروشنده موفق ماشین دست دوم تبدیل شد و از این راه خرج زندگی خانواده که به طبقه متوسط تعلق داشت را تأمین کرد.

بایدن در مدرسه دانش‌آموز ضعیفی بود، و کلاس سوم را یک بار تجدید شد و دوباره گذراند. در دبیرستان عضو تیم فوتبال آمریکایی بود و در پست‌های هافبک و واید رسیور بازی می‌کرد کودکی و دوران کالج او با دوره محبوبیت افرادی چون مارتین لوتر کینگ و جان اف. کندی همزمان بود. بایدن وارد دانشگاه دلاویر شد و از این دانشگاه دو مدرک در زمینه تاریخ و علوم سیاسی دریافت کرد. او در نهایت به دانشگاه سیراکیوز رفته و از آنجا با مدرک حقوق فارغ‌التحصیل شد. او در بین ۸۵ دانشجوی کلاسش در رتبه ۷۶ام قرار گرفت. بایدن اولین نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری از سال ۱۹۸۴ است که مدرکی از یکی از دانشگاه‌های آیوی لیگ ندارد.

اثرات منفی نوشیدن الکل در خانواده‌های بایدن و فینگن و در محله او باعث شد بایدن از کسانی شود که الکل نمی‌نوشند. 

او در سال ۱۹۶۹ وکیل شد و در سال ۱۹۷۰ به عضویت در شورای شهرستان نیوکاسل انتخاب شد. بایدن اولین‌بار در سال ۱۹۷۲ به عنوان سناتور ایالات متحده از دلاور انتخاب و در نتیجه ششمین سناتور جوان تاریخ آمریکا شد. او شش‌بار دیگر به این سمت انتخاب شد و در زمان رسیدن به معاونت رئیس‌جمهور در سال ۲۰۰۹ چهارمین سناتور ارشد در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

بایدن در مقام سناتور به مدت طولانی عضو و رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا بود. او با جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ مخالفت کرد ولی از مداخله آمریکا و ناتو در جنگ بوسنی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵، گسترش ناتو در دهه ۱۹۹۰ و بمباران صربستان در سال ۱۹۹۹ در جریان جنگ کوزوو دفاع کرد. او در دفاع از اجازه‌نامه جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ سخنرانی کرد و به آن رای موافق داد اما با افزایش سربازان آمریکایی در سال ۲۰۰۷ مخالفت کرد. بایدن همچنین از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ ریاست کمیته قضایی سنای ایالات متحده آمریکا را برعهده داشت و با مسائلی چون سیاست مواد مخدر، پیشگیری از جرم و آزادی‌های مدنی و همچنین نامزدی‌های بحث‌برانگیز رابرت بورک و کلارنس توماس به قضاوت دیوان عالی ایالات متحده آمریکا درگیر بود. او رهبری تلاش‌ها برای تصویب لوایح کنترل جرم و اجرای قانون و خشونت علیه زنان را بر عهده داشت.

بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، به عنوان جفت انتخاباتی اوباما در مقابل جان مک‌کین و سارا پیلین شرکت کرد و به اولین کاتولیک رومی که به مقام معاونت رئیس‌جمهور آمریکا می‌رسد تبدیل شد. جو در مقام معاون رئیس‌جمهور بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها با هدف مقابله با رکود بزرگ مالی نظارت کرده و به تدوین سیاست آمریکا در خصوص خروج نیروهای آمریکا از عراق در سال ۲۰۱۱ یاری رساند. مذاکرات او با جمهوری‌خواهان کنگره به دولت اوباما کمک کرد قوانینی نظیر لایحه تخفیف مالیاتی، اجازه مجدد بیمه بیکاری و ایجاد کار ۲۰۱۰ را تصویب کند که یک بن‌بست مالیاتی را حل کرد، لایحه کنترل بودجه ۲۰۱۱ که بحران سقف بدهی آمریکا را حل کرد و لایحه تخفیف مالیاتی مالیات دهنده آمریکایی ۲۰۱۲ که به پرتگاه مالی پیش رو پرداخت. اوباما و بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا مجدداً انتخاب شدند.

بایدن در اکتبر ۲۰۱۵ پس از ماه‌ها گمانه زنی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نامزد نمی‌شود. در ژانویه ۲۰۱۷ اوباما نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری را به‌طور ممتاز به بایدن داد. او پس از گذراندن دوره معاونت ریاست جمهوری به هیئت علمی دانشگاه پنسیلوانیا پیوست و به عنوان «استاد کرسی بنجامین فرانکلین در اعمال ریاست جمهوری» معرفی شد.بایدن در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ آغاز سومین کمپین خود را برای کسب ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد و در ژوئن ۲۰۲۰ به نامزد مقدر حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل شد.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: