یکشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ۰۰:۲۴

ماجرای کشف داروی MAB98 ضد کرونا توسط پروفسور مصطفایی

ماجرای کشف داروی MAB98 ضد کرونا توسط پروفسور مصطفایی
در ادامه به بررسی ماجرای کشف دارو MAB98 ضد کرونا توسط پرفسور مصطفایی میپردازیم.

به گزارش تیتربرتر: درحالی که بسیاری از محققان و پزشکان جهان درحال تلاش برای کشف دارو یا واکسنی برای بیماری کرونا هستند، پروفسور علی مصطفایی پزشک با تجربه کرمانشاهی دارویی  با نام MAB98 برای درمان کرونا کشف کرده است.

صحبت های پروفسور مصطفایی درمورد داروی MAB98

صحبت های پرفسور مصطفایی درمورد داروی MAB98
صحبت های پروفسور مصطفایی درمورد داروی MAB98

صحبت های دکتر مصطفایی درمورد داروی MAB98 : این دارو در مرحله نهایی تایید قرار گرفته و توانسته است در مراحل اولیه و نمونه های بررسی شده، توفیق کسب کند.

نکته مثبت این دارو گیاهی بودن آن است و تاکنون هیچ عارضه ای جانبی در  بیماران بهمراه نداشته است.

استفاده از این دارو در مراحل اولیه بیماری موجب بهبود ۱۰۰ درصدی بیماران می شود ، اما در مراحل پیشرفته بیماری کووید نیز کاربرد دارد.

گفتنی است، پس از تولید اولیه دارو که توسط دکتر علی مصطفایی عضو بازنشسته این دانشگاه پدیدآمده است ، مجددا مراحل تحقیقاتی لازم توسط سازمان غذا و داروی کشور انجام خواهد گرفت.

واکنش ها به ساخت داروی MAB98 توسط پزشک کرمانشاهی

واکنش ها به ساخت داروی MAB98 توسط پزشک کرمانشاهی
واکنش ها به ساخت داروی MAB98 توسط پزشک کرمانشاهی

دکتر قباد محمدی

دکتر قباد محمدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌،‌درمانی کرمانشاه گفت: خبری در یک خبرگزاری  و به دنبال آن در فضاهای مجازی و رسانه ها منتشر گردیده و در آن به نقل از اینجانب برای داروی MAB98 از عنوان داروی قطعی کرونا استفاده شده که چنین موضوعی صحت ندارد.

وی افزود: دارویی که دکتر مصطفایی بر روی آن کار کرده و آزمایش های بالینی را نیز انجام داده است، در درمان بیماری کرونا کمک کننده و موثر بوده ولی درمان قطعی کرونا محسوب نمی شود.

دکتر قباد محمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه خبرگزاری مذکور به نقل از اینجانب از عنوان داروی قطعی استفاده کرده است که چنین چیزی از طرف بنده عنوان نشده است.

وی افزود: برای صدور مجوز این دارو،  مدارک لازم به سازمان غذا و دارو ارسال شده و احتمالا ظرف دو هفته آینده مجوز آن صادر شود

محمدی ادامه داد: همچنین برای داروهای گیاهی دیگر نیز که کمک کننده در درمان بیماری هستند از جمله سه داروی دیگر در سازمان غدا و دارو مجوز صادر شده است و  این دارو نیز در نوبت طرح در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو است.

مطالب مرتبط:

دکتر مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

دکتر مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درخصوص این موضوع گفت: تولید این دارو و تایید آن از سوی مراجع مربوطه افتخاری بزرگ را نه تنها برای پدیدآورنده آن، بلکه برای دانشگاه علوم پزشکی، استان کرمانشاه و کشور جمهوری اسلامی رقم می زند .

واحدهای مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تمام اقدامات لازم را برای اخذ تاییدیه نهایی دارو انجام خواهند داد و پیگیری های لازم برای تسریع این فرایند در مراجع کشوری به طور پیوسته در حال اجرا است.

چنانچه این دارو بتواند موافقت های نهایی را از سازمان های مربوطه دریافت نماید در اسرع وقت و بصورت گسترده برای درمان بیماری کووید-۱۹ بکار خواهد.

دکتر کیانوش جهانپور

دکتر کیانوش جهانپور در گفتگو با ایسنا در واکنش به ادعای کشف داروی قطعی درمان کرونا در دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه، گفت: هیچ کس در هیچ کجای دنیا تاکنون داروی قطعی برای درمان کووید۱۹ نساخته است.

وی افزود: درباره دارو‌های سنتی مطالعاتی صورت گرفته است و بعضا بر اساس نتایج این مطالعات مجوز‌هایی گرفتند که به تدریج وارد بازار خواهند شد اما، تنها به عنوان درمان کمکی کرونا از آن‌ها استفاده خواهد شد و کاربرد درمان قطعی بیماری را ندارند.

وی با اکید بر اینکه برای درمان کرونا نه در طب سنتی و نه در طب رایج تاکنون دارویی ساخته نشده است، اظهار کرد: هیچ مطالعه‌ای درمان قطعی و اثربخشی قطعی هیچ درمانی را برای کرونا چه در طب رایج و چه در طب سنتی نشان نمی‌دهد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در طب مدرن هم درمان‌هایی بر اساس دارو‌های گیاهی که ممکن است بخشی از آن‌ها هم مخصوص طب سنتی نباشد استفاده می‌شود که تحت عنوان هربال مدیسین شناخته می‌شود، اما در هر حال هر آنچه تحت عنوان گیاهان دارویی، فرآورده‌های طب سنتی و... ساخته شود صرفا به عنوان درمان‌های کمکی در کنار درمان‌های موجود برای کرونا استفاده می‌شود تا اثربخشی این درمان‌ها را افزایش دهد.

وی افزود: کسی که با ادبیات علمی آشنا باشد می‌داند انتخاب واژه‌های «درمان قطعی»، «درمان صد درصد» و... هیچکدام بار علمی ندارد.

جهانپور در خاتمه یاداور شد: اظهارات درمورد ساخت داروی قطعی کرونا از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری و بررسی‌های بیشتر است.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: