شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ۱۹:۳۱

پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم آبان 99

پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم آبان 99
جدیدترین پیش بینی قیمت خودرو در هفته پایانی آبان 99 را بررسی کرده ایم.

به گزارش تیتربرتر؛ کاشناسان معتقدند محدود شدن نوسان قیمت دلار در بازار سبب شده است قیمت خودرو نیز نوسان کمتری را تجربه کند البته این نوسان همواره رو به بالا بود و در ماه های گذشته کمتر اتفاق می ‌افتاد که قیمت خودرو دستخوش کاهش شود. آخرین گزارش ها حاکی از آن است که افزایش قیمت ها در نبود مشتریان در بازار رخ می دهد و همین امر نشان از کشش بالای خرید خودرو توسط سرمایه گذاران و نه مصرف کنندگان داراست. طرح‌ های قرعه‌ کشی از سوی دو خودرو ساز با هدف ایجاد شرایطی برای مشتریان واقعی خودرو در حال اجراست.

پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم آبان 99

پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم آبان 99
پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم آبان 99

 

یک کارشناس بازار خودرو درباره آینده قیمت خودرو تا پاییز گفت: انتخابات آمریکا بر روند تمام بازارها از جمله ارز تاثیر گذاشته است. هر چند با پیروزی هر یک از کاندیداهای انتخابات آمریکا اتفاقی در بازار ارز و خودرو نخواهد افتاد،‌اما ممکن است به دلیل جو روانی، قیمت دلار تغییر کند.

به گفته بابک صدرایی قیمت خودرو کاملا وابسته به قیمت دلار است. به همین دلیل هر تغییر کاهشی یا افزایش در قیمت دلار، اثر خود را بر قیمت خودرو می‌گذارد. اگر در پاییز، قیمت دلار ثابت بماند، قیمت خودرو هم بدون تغبیر خواهد ماند و روند خرید و فروش خودرو راکد می‌شود. اما چنانچه قیمت ارز تا پایان پاییز افزایش یابد، قیمت خودرو هم نوسان خواهد داشت.

اما به گفته صدرایی، بخشی از افزایش قیمت خودرو به نرخ ارز باز می‌گردد و بخشی به سیاست‌های فروش خودرو در داخل کشور مربوط می‌شود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، متاسفانه با شیوه‌های جدید در طرح ثبت نام خودرو دلالی در بازار خودرو رونق گرفته است. برای برچیدن چنین فضایی خودروسازان باید امکاناتی را برای عموم مردم در طرح فروش خودروهای کارخانه‌ای فراهم کنند.

او با اشاره به وضعیت خودروهای چینی اظهار کرد: قیمت خودروهای چینی به قیمت دلار ارتباط دارد. چنانچه قیمت دلار تا پایان پاییز روند افزایشی داشته باشد قیمت تمام خودروها اعم از داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر چنانچه قیمت دلار کنترل شود قیمت خودروها در بازار نیز کنترل خواهد شد.

قیمت خودرو آیا کاهش می یابد؟

روز چهارشنبه با کاهش هزار و 100 تومانی دلار و رسیدن آن به کانال 27 هزار و 700 تومان قیمت خودروهای داخلی مجدد بین پنج تا 10 میلیون تومان ارزان شد اما آنچه فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند ممکن است قیمت خودروهای داخلی و خارجی در آستانه  انتخابات آمریکا مجدد ارزان شود. آیا خبر «کاهش مجدد قیمت خودرو در هفته دوم آبان» واقعیت دارد؟

در همین حال یک کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با کاهش هزار و 100 تومانی قیمت دلار قیمت خودروهای داخلی بین پنج تا 10 میلیون تومان ارزان شد. پیش‌بینی می‌شود چنانچه کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد قیمت خودروهای داخلی مجدد بین پنج تا 10 میلیون تومان ارزان خواهد شد. معتقدیم اگر بایدن پیروز انتخابات باشد، قیمت خودرو هفته آینده مجدد ارزان می‌شود.

فیروز نادری افزود: در شرایط فعلی فروشنده خودرو کمتر از خریدار است. حتی واسطه‌گری هم در بازار خودرو ضعیف شده است. یعنی خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی راکد است.

خودروهای ایرانی چقدر ارزان شدند؟

او به کاهش قیمت خودرو طی شش روز گذشته اشاره و اظهار کرد: قیمت پراید از هفته گذشته تاکنون حدود پنج میلیون تومان ارزان شد و با قیمت 120 میلیون تومان خرید و فروش شده است. قیمت پژو 206 تیپ دو با 10 میلیون تومان کاهش با قیمت 233 میلیون تومان معامله شد. همچنین پرشیا و پژو 405 نیز با قیمت‌های 243 و 217 میلیون تومان داد و ستد شده است.

مطالب مرتبط:

دلایل افزایش قیمت خودرو در ماه گذشته

دلایل افزایش قیمت خودرو در ماه گذشته
دلایل افزایش قیمت خودرو در ماه گذشته

 

با این حال روند افزایش قیمت خودرو در ماه‎ های اخیر شتاب بالایی گرفته است به طوری که پراید، خودروی شاخص بازار حالا جای پایش را در کانال ۹۰ میلیون تومانی تثبیت کرده است. به نظر می رسد کنترل قیمت خودرو در بازار نیازمند اقدامات اساسی تری از سوی ناظران بازار و مسئولین ذیربط می باشد.

قیمت خودرو در بازار در شرایطی با نوسان نرخ ارز بالا و پائین می‌شود که بررسی‌ها حاکی از قفل شدن بازار و عدم معامله خودرو است. در این خصوص سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه طی دو ماه گذشته همکاران ما معامله‌ای در بازار خودرو انجام نداده‌اند، گفت: تعداد معاملات در بازار به نقطه صفر رسیده به طوری که با قیمت‌های بالای فعلی، خریداری برای خودرو وجود ندارد و در عین حال، فروشندگان نیز دست نگه داشته‌اند و قیمت‌ها بر روی کاغذ بالا و پائین می‌شود.

وی ادامه داد: رکود کامل بر بازار خودرو کامل است، این رکود از اواخر شهریورماه آغاز شده و فعلاً معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود. به همین دلیل قیمت خودرو به صورت واقعی مشخص نمی‌شود و فقط عده‌ای پیگیر پرسیدن قیمت خودرو‌ها برای ارزیابی دارایی خود هستند. در نتیجه زنگ‌خور مغازه‌ها زیاد است، اما وقتی یک خودرو در فضای مجازی آگهی می‌شود، هیچ معامله‌ای برای آن صورت نمی‌گیرد.

مؤتمنی ادامه داد: با قیمت‌های فعلی هیچ‌کس جرأت خرید خودرو ندارد و بعید می‌دانم در یک ماه گذشته حتی یک معامله خودرو در بازار انجام شده باشد.

آیا امکان ریزش قیمت خودرو وجود دارد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو پیش‌بینی کرد همانطور که قیمت خودرو به طور نجومی بالا رفته، دچار ریزش خواهد شد، زیرا در حال حاضر قیمت‌ها واقعی نیست و متقاضی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد.

به گفته وی، قیمت پراید تا یک ماه پیش در بازار حدود ۹۸ میلیون تومان بود که حالا بالاتر از این رقم رفته، در حالی که این قیمت‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا خودرو یک کالای مصرفی است و نباید به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

موتمنی همچنین با اشاره به عرضه خودرو توسط خودروسازان و خرید و فروش قولنامه‌ای خودرو‌هایی که سند آن‌ها در رهن شرکت خودروساز است، گفت: این اقدامات از نظر حقوقی اشتباه است و نباید انجام شود، اما در مورد خودرو‌هایی که سند آن‌ها یک سال در رهن شرکت خودروساز است بیشتر شاهد انجام معاملات قولنامه‌ای در بازار هستیم.

وی با اشاره به هزینه بالای نمایشگاه‌داران خودرو، گفت: افرادی که نمایشگاه اجاره کرده‌اند برای پرداخت هزینه‌های خود طی ماه‌های آینده با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد، زیرا درآمدی در بازار ندارند.

تاثیر بالا و پایین دلار بر قیمت خودرو

مصطفی احمدی، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار گفت: قیمت خودرو به طور لحظه‌ای با نوسان نرخ ارز بالا و پائین می‌شود، ولی فروشی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه همه چیز به ثبات نرخ ارز بستگی دارد، گفت: اگر نرخ ارز ثبات نداشته باشد نمی‌توانیم بگوییم که بازار خودرو یا بازار‌های دیگر کنترل می‌شوند.

وی گفت: با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز در بازار بالا رفت، ولی طی یک هفته‌ای که شاهد کاهش نرخ ارز بودیم قیمت خودرو در بازار ریزش کرد و دوباره با رشد نرخ ارز، خودرو نیز گران شد.

احمدی همچنین با اشاره به تأثیر فضای مجازی در قیمت سازی بازار خودرو، گفت: در سال ۹۶ خودروی آزرا با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما وقتی یک سایت اعلام کرد که این خودرو ۹۵۰ میلیون تومان می‌ارزد، قیمتش در بازار بالا رفت.

گزارش از علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: