شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ۱۷:۰۲
در پی نزدیک شدن شاخص بورس به یک میلیون واحد:

دلایل افت شاخص بورس در آبان 99+پیش بینی جدید

در پی نزدیک شدن شاخص بورس به یک میلیون واحد:
شاخص بورس در آبان با کاهش همراه بوده است ، علت این کاهش چیست؟ برای پاسخ با ما همراه باشید.

به گزارش تیتربرتر؛ در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 259میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 852میلیارد تومان در بیش از یک‌میلیون و 56هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس  با رشد 17هزار و 648واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 305هزار و 332واحد قرار گرفت.

بررسی افت بورس در آبان 99

بررسی افت بورس در آبان 99
بررسی افت بورس در آبان 99

 

شاخص بورس در حالی در ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۹ از مرز ۲ میلیون واحد گذشت که این شاخص در حدود نیم قرنی که از فعالیت بازار سرمایه در ایران می گذرد (از پانزدهم بهمن سال ۱۳۴۶ تا واپسین روزهای اسفندماه ۱۳۸۹) با همه فراز و نشیب هایش فقط به ۵۱۲ هزار واحد رسیده بود. این روند رو به رشد که البته آزادسازی سهام عدالت در سال جاری ، تبلیغات حاکمیت و کارشناسان بورسی، روند تحریم های ظالمانه آمریکا و هجوم ویروس کرونا که باعث شده بود انبوه مردم برای حفظ ارزش پس اندازهای خود از گزند تورم به این بازار پناه آورند شرایطی را رقم زد که به عنوان مثال تعداد کدهای بورسی صادره در امسال حدود ۴ برابر کدهای بورسی صادر شده در تاریخ بورس باشد.

ظاهرا  هم مردم و هم مسئولینی که با جذب شدن سرمایه ها به بازاربورس مانع ایجاد تورم های غیرقابل کنترل در بازارهایی مانند سکه و ارز شده بودند از این روند راضی بودند. اما ماه عسل بورسی چندان طول نکشید چرا که با شروع مردادماه بازارسرمایه به تدریج روی دیگر خودش را به سرمایه گذارانی که اغلب تازه وارد و بی تجربه در این عرصه بودند ، نشان داد. روزهای قرمز بورس یکی پس از دیگری از راه رسید ، شاخص به کانال یک میلیون و سیصد هزار واحد عقب نشینی کرد و این بار رفتارهای هیجانی در تشکیل صف های فروش شکل گرفت.

اگر از ابتدای سال تا الان را نگاه کنیم بازار سرمایه از شاخص۵۵۰ هزارواحد شروع کرده و تا بیش از۲ میلیون واحد پیش رفته است و بعد دچار اصلاح شده و تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عقب نشینی کرده است. واقعیت این است که علت آن یکسری تغییرات در سیاستهای کلان صحنه اقتصادکشور بود که در سه ماهه دوم امسال به وجود آمده است. مثلا در سه ماهه نخست امسال سیاست کلی کاهش نرخ بهره بود و برای همین سرمایه گذاری در بازارهای مختلف تشویق شد اما در سه ماهه دوم نرخ بهره تقریبا دو برابر شد بعد در مقطعی آزادسازی سهام عدالت انجام شد؛  یک مقداری سیاست های انقباضی اعتباری نیز رخ داد که باعث شد عرضه و تقاضا به هم بخورد.بعد از این البته در حوزه های مختلف تلاش شد که سهام عدالت، وضعیت اعتباری و مسائلی از این دست ساماندهی شود اما همچنان ۴ تا عامل و ضعیت بازار را تحت فشار قرار داده است . اولین عامل نرخ بهره است که هیچ سنخیتی با وضعیت اقتصادی و شرایط کرونایی ندارد و باید کاهش پیدا کند.

متاسفانه همان طور که آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی هم در آخرین پست خود تاکید داشت؛ در عرضه کل در اقتصاد دچار مشکل هستیم و افزایش نرخ بهره حتی تا همین سطح کنونی هم در حال ایجاد بحرانهای عرضه ای در کشور هست یعنی الان برای تولید کننده به صرفه است که تولید نکند سرمایه در گردشش را در بانک بگذارد و بدون نگرانی از دغدغه های مالیات ، تامین اجتماعی و دردسرهای تولید ، بهره بانکی بگیرد. در واقع ما مزد کار نکردن را بیشتر از کار کردن در اقتصادمان قرار داده ایم و این روحیه سرمایه گذاری را در اقتصاد از بین می برد.

مشکل دوم  وجود نداشتن رگولاتوری (کنترل و هدایت بر پایه قاعده، اصل، روش یا قانون) در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است . یکی از بحرانهایی که باعث ریختن شاخص بورس شده بحث صندوق دارا دوم و سهام پالایشگاهی ها بود که متاسفانه دولت تا کنون تن به شفاف سازی روابط اقتصادی وزارت نفت و پالایشگاه ها نداده است و وجود نداشتن یک رگولاتوری باعث تنش های شدیدی بین پالایشگاه ها و وزارت نفت در حوزه تعیین قیمت نفت و فرآورده ها شده است.

مسئله بعد بحث قیمت گذاریهای دستوری است.مثلا بحث قیمت گذاری دستوری در حوزه صنعت خودرو منجربه زیان دهی سنگین این شرکتها شده است. ایران خودرو در ۶ ماه نخست امسال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان شناسایی کرده که ناشی ازاین قیمت گذاری دستوری است . بحث قیمت گذاری فولاد هم پیش آمده بود که خوشبختانه با اعتراض شدید فعالین بازار منتفی شد . باید در نظر داشته باشیم که بحث قیمت گذاری از مسائلی است که در حوزه سیاست اقتصادی ما مسئله ساز شده است.

شاخص بورس در 10 آبان 99

جدیدترین پیش بینی بورس برای دو هفته پایانی آبان 99
جدیدترین پیش بینی بورس برای دو هفته پایانی آبان 99

 

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پارس الکتریک و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

مطالب مرتبط:

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 637میلیون ورقه به‌ارزش 2هزار و 685میلیارد تومان در 620هزار و 992نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 142واحد رشد کرد و در ارتفاع 16هزار و 267واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، سرمایه‌گذاری سپهر صادرات و ذوب‌آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های بانک دی، پالایش نفت لاوان و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

آخرین وضعیت بورس کالا

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران پیش از این در مورد برنامه‌های بورس کالا برای سال ۹۹ گفته بود،تلاش می شود برای محصولات دارای مزیت برتری مانند زیره و زعفران ، ارزش افزوده ایجاد شود و ابزار مالی کالاهای کشاورزی تکمیل و بازار نقد به شکل گواهی سپرده و سپس بازار قراردادهای آتی راه اندازی شد. 

سلطانی نژاد ضمن تاکید بر اینکه تلاش می شود تا در صورت حذف بحث قیمت‌گذاری دستوری، انواع محصولات کشاورزی را در حوزه بازار فیزیکی به رینگ بورس کالا بازگردانده شود ، خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل در بازار محصولات کشاورزی مانند گندم و شکر ، کنترل قیمت توسط دولت است که مانع از تعیین قیمت کالاها و مبادله در بورس کالا و براساس عرضه و تقاضا می‌شود.

وی افزود: کالایی می‌تواند در بورس عرضه شود که شامل قیمت‌گذاری دستوری نباشد. تجربه هم ثابت کرده هر چند ممکن است مردم از کالاهای مشمول قیمت گذاری دستوری ، انتفاع داشته باشند، اما در بلندمدت آثار مثبتی نخواهد داشت و تولید به سمت بی انگیزگی و نابودی کشانده می شود.

سلطانی نژاد درباره برنامه های سال ۹۹ در بورس کالا توضیح داد: قرار است برای برخی از محصولات مانند طلای آب شده (شمش) گواهی سپرده و بازاری مستمر برای برخی از محصولات مانند کشمش، خرما و برنج و همچنین معامله محصولات کشاوری پرحجم و پربازیگر راه اندازی شود.

جدیدترین پیش بینی بورس برای دو هفته پایانی آبان 99

به گفته کارشناسان بازار سهام انتخابات آمریکا را پیش‌خور کرده است و با در نظر گرفتن بدترین سناریوهای موجود بعد از انتخابات آمریکا باز هم تاثیر چندانی بر بازار سهام ندارد.

80 درصد کارشناسان روند بازار سهام را بعد از انتخابات آمریکا صعودی پیش‌بینی کردند و به نظر می‌رسد پیروزی بایدن یا ترامپ برای بازار سهام چندان اهمیتی نداشته باشد و در هرصورت بازار سهام بعد از تمام شدن جو هیجانی و تمایلات منفی حاصل از ریسک انتخابات آمریکا روندی صعودی خواهد گرفت.

از نگاه برخی از کارشناسان، سهم‌های بازار سهام با دلار زیر 20 هزار تومان معامله می‌شود و حتی در صورت انتخاب شدن بایدن و محتمل بودن ریزش قیمت دلار باز هم بازار سهام در میان مدت و طولانی مدت مستعد رشد خواهد بود و از طرفی نیز با پیروزی ترامپ و تثبیت قیمت دلار در کانال 30 هزار تومان، سهم‌های بازار سهام که تا به الان به دلیل مطمئن نبودن به قیمت دلار و انتظار ریزش داشتن رشد نداشتند باز هم مستعد سیر صعودی هستند.

امروز نیز با شروع معاملات بازار سهام روند بازار صعودی بود و تقاضا در اکثر نمادها بیشتر شد و کلیت بورس نیز روندی مثبت داشت.

گزارش از علی اکبر رضایی

آنچه دیگران میخوانند: