شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۵۰

فیلم و تصویر| جزییات حمله موشکی ارمنستان به دو شهر آذربایجان

فیلم و تصویر| جزییات حمله موشکی ارمنستان به دو شهر آذربایجان
مقام‌های جمهوری آذربایجان اعلام کردند که در حملات موشکی به گنجه، دومین شهر بزرگ این کشور شماری کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش تیتربرتر؛ جنگ بین آذربایجان و ارمنستان در حال تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی است و ارمنستان حمله موشکی به مردم شهرهای آذربایجان را آغاز کرده است.

جنگ مجدد جمهوری آذربایجان و ارمنستان،در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی از 27 سپتامبر (5 مهر) در گرفت. این منطقه در تابستان 2014، در آوریل سال 2016 و همینطور در جولای گذشته نیز شاهد درگیری بین دو طرف بود.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی کشورها خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل "حق تعیین سرنوشت" خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در این منطقه شده است.

روسیه به عنوان یکی از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از دو دهه پیش برای حل مساله قره باغ تلاش می کند، اما تاکنون این تلاش های بی نتیجه مانده است. برای آخرین باز نیز پوتین برای توافق آتش بس در قره باغ اقدام کرد بنابر نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای بعد از نشست سه‌جانبه روز جمعه در مسکو، گفت بر اساس توافق طرفین، آتش‌بس در قره‌باغ از نیمه‌شب دهم اکتبر آغاز شده است.

تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان
تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان

بر اساس این توافق، از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) آغاز آتش‌بس در قره‌باغ برقرار شد اما این توافق چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و دوباره جنگ این دو کشور آغاز شد.

حالا وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بامداد شنبه طی گزارشی درباره حملات موشکی نیروهای ارمنستان به شهرهای گنجه و مینگچویر خبر داد.

جزییات حمله موشکی به دو شهر آذرباریجان

جزییات حمله موشکی به دو شهر آذرباریجان
جزییات حمله موشکی به دو شهر آذرباریجان

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: شهر‌های " گنجه " و " مینگچویر " در این کشور مورد حملات موشکی قرار گرفتند.

حکمت حاجی اف دستیار رییس جمهوری اذربایجان لحظاتی پیش در صفحه تویتری خود نوشت: شهر‌های "گنجه " و "مینگچویر " مورد حملات موشکی قرار گرفتند.

وی افزود: در حال حاضر میزان خسارات وارده به ساکنان این شهر‌ها بررسی می‌شود.

در این حال خبرگزاری "آپا " جمهوری اذربایجان به نقل از خبرنگار محلی خود گزارش داد: بر اثر حملات موشکی تنی چند از ساکنان شهر گنجه مجروح شدند.

تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان
تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان

" گنجه " واقع در ۳۶۸ کیلومتری غرب باکو دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود و بر اثر حمله موشکی چند روز پیش نیرو‌های ارمنستان به این شهر ۱۰ نفر از ساکنان غیر نظامی جان باخته و ۳۵ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

تصاویر حمله‌ی راکتی ارمنستان به شهر گنجه جمهوری آذربایجان

{flvremote}https://as5.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/2180f6f6362c775ea8eba64d33b1fb8026085114-360p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6ImFkMzdiY2YzODY2MThlODIxZWRjNDI4YjM4NmU1YjllIiwiZXhwIjoxNjAyOTU5MDEwLCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.etrZ-7UpWS5stYMomBVGDW38ZDKmcBbo1KeteIss9_U|https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/26085114-3490-b__646685629.jpg{/flvremote}

 

"مینگچویر " یکی از مراکز صنعتی بزرگ جمهوری اذربایجان در غرب این کشور بوده و بزرگترین نیروگاه برق آبی در منطقه قفقاز جنوبی در این شهر فعال است.

وزارت حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد که بر اثر حمله موشکی بامداد امروز نیروهای ارمنستان به شهر گنجه (دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان) ۱۲ نفر کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

شهر گنجه واقع در ۳۶۸ کیلومتری غرب باکو دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان به شمار می رود و براثر حمله موشکی چند روز پیش نیروهای ارمنستان به این شهر ۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی جان باخته و ۳۵ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، یکدیگر را به هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

با میانجیگری روسیه، دو کشور توافق آتش‌بس امضا کردند اما این توافق در عمل به اجرا در نیامده و درگیری‌ها شدیدتر شده‌اند.

سازمان ملل متحد از هر دو طرف خواسته است تا از حمله به مناطق و زیرساخت‌های غیرنظامی خودداری کنند.

آخرین وضعیت شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان

آخرین وضعیت شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان
آخرین وضعیت شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان

بنابر گزارش وزارت حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان ، درحال حاضر عملیات امدادی برای بیرون آوردن از زیر آوار ساکنان ساختمانهای تخریب شده در شهر گنجه ادامه دارد.

حکمت حاجی اف دستیار رییس جمهوری آذربایجان نیز در صفحه توییتری خود نوشت: شهر گنجه با سامانه موشکی عملیاتی و تاکتیکی البروس (SCUD ) از خاک ارمنستان مورد حمله قرار گرفته است.

وی همچنین اعلام کرد که پدافند هوایی جمهوری آذربایجان حمله موشکی به شهر مینگچویر را خنثی کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان انجام این حمله را انکار کرده و جمهوری آذربایجان را به ادامه بمباران مناطق مسکونی در قره باغ، از جمله شهر استپاناکرت (پایتخت) متهم کرده است.

این درحالی است که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش درباره حمله نیروهای این کشور به زیرساخت های نظامی و واحدهای غیرنظامی در خاک ارمنستان را تکذیب کرد.

تکذیب حمله به گنجه از سوی ارمنستان

تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان
تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان

مقامات ارمنستانی حمله به گنجه از داخل خاک این کشور را تکذیب کردند.

براساس نوشته الجزیره، وزارت دفاع ارمنستان حمله به شهر گنجه در جمهوری آذربایجان از داخل خاک ارمنستان را تکذیب کرد و افزود این حمله از منطقه قره باغ انجام شده است.

واکنش سفارت ایران به حمله موشکی به شهر گنجه

واکنش سفارت ایران به حمله موشکی به شهر گنجه
تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان

سفارت ایران در جمهوری آذربایجان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای، حمله موشکی به شهر گنجه و کشته و زخمی شدن جمعی از غیرنظامیان را محکوم کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه، حمله موشکی نیمه شب گذشته به  شهر گنجه به عنوان دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان و کشته و زخمی شدن جمعی از مردم غیرنظامی این شهر را بشدت محکوم کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان این حادثه، تأکید کرده که حمله به شهرها و مردم بی گناه، خلاف موازین حقوقی و  هنجارهای شناخته شده بین المللی و در زمره جنایت جنگی است که هرچه سریع‌تر باید متوقف شود.

مجازات در انتظار عاملان بمباران گنجه

تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان
تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان

بنابر گزارش اسپوتنیک، ساعات اولیه امروز مقام های جمهوری آذربایجان اعلام کردند شهرهای گنجه و مینگه‌چویر در بحبوحه تنش ها در منطقه قره باغ هدف حمله راکتی قرار گرفته اند. براساس گزارش ها، جسد ۱۳ تن تاکنون از زیر آوارها بیرون کشیده شده است. وزارت دفاع ارمنستان هم تاکید دارد که این حملات از جانب آنها به اراضی جمهوری آذربایجان صورت نگرفته است.

رئیس جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) حملات موشکی به دومین شهر بزرگ کشورش را معادل "جرایم جنگی" دانست و گفت مسوولان این حادثه در میدان نبرد پاسخ خودشان را می گیرند.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در سخنرانی امروز خود گفت: این جنایت جنگی است، جنایت علیه بشریت. اگر جامعه جهانی نخواهد آنها را مجازات کند، ما عاملان را مجازات خواهیم کرد. ما آنها را در میدان نبرد مجازات می کنیم و پاسخ می دهیم.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین گفت، نیروهای مسلح کشورش شهر "فضولی" در قره باغ را به کنترل خود درآورده اند. او همچنین گفت، ارتش جمهوری آذربایجان شماری از روستاها در این منطقه را "آزاد" کرده اند.  

رویارویی مرگبار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ از اواخر سپتامبر اوج گرفته است. به رغم آتش بسی که با میانجیگری روسیه حاصل شد، تبادل آتش و خصومت ها ادامه دارد.

آذربایجان: اصابت عمدی گلوله به خاک ایران

آذربایجان: اصابت عمدی گلوله به خاک ایران
آذربایجان: اصابت عمدی گلوله به خاک ایران

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اصابت گلوله به خاک ایران را عمدی و کار ارمنستان دانست. ارمنستان تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده است.

هم اکنون جنگ شدیدی میان ارتش جمهوری آذربایجان از یک سو و نیروهای جمهوری خودخوانده قره باغ/ آرتساخ و ارتش ارمنستان از سوی دیگر در جریان است. این جنگ در مرزهای شمالی ایران باعث شده بارهای گلوله های موشک به روستاهای مرزی ایران اصابت کرد. در چند مورد این اتفاقات، باعث زخمی شدن یک ایرانی و تخریب چند خانه شده است.

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به نقل از کانال تلگرامی سفارت این کشور در تهران به این شرح است:

درگیری های مسلحانه در اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان هم مرز با جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. ارتش آذربایجان با انجام اقدامات ضد حمله، با از بین بردن نیروهای مسلح ارمنستان اشغالگر، سرزمینهای خود را آزاد می کند. یگان های مسلح پراکنده ارمنستان در حال عقب نشینی از مناطقی که درگیری در حال انجام است با هدف تخریبگری به شلیک موشک به اراضی کشور دوست و برادر ایران ادامه می دهند. علیرغم تمام تلاش های ارتش آذربایجان برای دفع حمله دشمن، موشک ها در اثر شلیک های هدفمند، گاهگاهی به خاک ایران اصابت می کنند.

این اقدام دشمن حیله گر ما را آزرده خاطر می سازد و ما در ناراحتی مردم برادر ایران سهیم می شویم.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست و برادر تاریخی، همواره تجاوز ارمنستان برعلیه آذربایجان را محکوم کرده و از آزادی مناطق اشغالی آذربایجان، اجرای قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است.

تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان
تصویری از شهر گنجه بعد از حمله موشکی ارمنستان

امروز نیز ما همبستگی مردم برادر ایران را احساس می کنیم و از حمایت رسمی اعلام شده از طرف دولت ایران، قدردانی می نماییم.

دولت ایران مشارکت خود در برقراری صلح در منطقه دریغ نمی کند و از تأمین ثبات و امنیت طرفداری می نماید.

مردم آذربایجان دوست و دشمن خود را به خوبی می شناسند. در این دوره سرنوشت ساز تاریخ استقلال آذربایجان، رویه عادلانه همه کشورها و مردمی را که از مردم و کشور ما حمایت می کرده و در کنار آنان بوده اند را فراموش نخواهد کرد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: