جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۱۱

بررسی تاثیر نزول بورس بر افزایش قیمت دلار

بررسی تاثیر نزول بورس بر افزایش قیمت دلار
ارتباط نزول بورس با بالا رفتن قیمت دلار چیست؟ برای پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

به گزارش تیتربرتر؛ برای دومین هفته متوالی شاخص بورس بالا رفت و رشد 21 هزار واحدی را ثبت کرد.براساس آمارهای سازمان بورس و اوراق بهادار از روند معاملات، شاخص کل که در هفته گذشته با رشد 2.4 درصدی روی سطح یک میلیون و 540 هزار واحدی قرار گرفت، در این هفته نیز با رشد 1.3 درصدی روی سطح یک میلیون و 561 هزار واحدی ایستاد.این شاخص در طول هفته به سقف یک میلیون و 600 هزار واحدی برخورد کرد اما دوباره برگشت و نتوانست از آن عبور کند.

مهم ترین تاثیر بورس بر دلار

مهم ترین تاثیر بورس بر دلار
مهم ترین تاثیر بورس بر دلار

 

در نیمه اول سال جاری که شاهد رشد شتابان بورس بودیم و سرمایه‌گذاران خرد هم به این بازار اقبال کردند، برخی کارشناسان اقتصادی معتقد بودند رشد بورس، حبابی است و سوددهی بورس سبب تأثیرگذاری بر انتظارات سودآوری سایر بازارهای دارایی مثل ارز و طلا خواهد شد.

بر مبنای همین نظریه، تعدادی از کارشناسان اقتصادی در نامه‌نگاری‌ها و هشدارهایی به دولت خواستار جلوگیری از رشد بورس شدند زیرا آن را حبابی می‌دانستند و معتقد بودند سوددهی بالای بورس عامل اصلی گرانی ارز و طلا و سایر بازارهای سوداگرانه ازجمله خودرو است.

نهایتاً ترمز بورس از سوی دولت از اواسط مردادماه کشیده شد که نمی‌توان تأثیر این هشدارها را در تغییر روند بورس و نحوه حمایت‌های دولت، نادیده گرفت.

اما برخلاف نظرات این کارشناسان، نزول شاخص بورس نتوانست عامل آرامش سایر بازارها شود بلکه اوضاع را به شدت بدتر کرد.

با پایین آمدن شاخص کل بورس، به‌تدریج مردم عادی و سهامداران بزرگ، بخش‌هایی از سهام خود را با سود کمتر یا حتی ضرر فروختند و طبیعی بود که اولین بازارهایی هم که این پول‌ها راهی آن شد، بازارهای ارز و طلا بود زیرا سرمایه‌گذاری در آنها نسبت به بازارهای مسکن و خودرو نیازمند پول کمتری است. بر این اساس با به هم ریختن وضعیت بورس، رشد نرخ دلار و قیمت سکه با سرعت بیشتری شروع شد.

مطابق آمارها طی ۳۵ روز کاری از زمان شروع نزول بورس تاکنون (۲۰ مرداد به بعد)، قیمت دلار در بازار آزاد ۴۲ درصد بالاتر رفته است. این در حالی است که در ۳۵ روز کاری قبل از شروع نزول بورس، قیمت دلار در بازار آزاد فقط ۸ درصد رشد کرده بود. این در حالی است که در آن مقطع، شاخص کل بورس ۵۴ درصد رشد کرده بود.

مهم ترین تاثیر بورس بر دلار
مهم ترین تاثیر بورس بر دلار

 

دوم تیرماه قیمت دلار در بازار آزاد ۱۸۸۷۰ تومان بود. از دوم تیر تا ۲۰ مرداد شاخص کل بورس ۵۴ درصد رشد کرد، در حالی که قیمت دلار فقط ۸ درصد افزایش یافت و به ۲۰۴۳۵ تومان رسید؛ اما از ۲۰ مرداد به بعد که شاخص کل بورس، نزولی شد و تاکنون ادامه داشته، قیمت دلار در بازار آزاد به شدت بالا رفت و حتی به مرز ۲۹ هزار تومان هم در سامانه سنای بانک مرکزی رسید و رشد ۴۲ درصدی از خود به جای گذاشت.

مهم ترین تاثیر بورس بر دلار
مهم ترین تاثیر بورس بر دلار

 

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که با نزول بورس، عده‌ای از سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام خود کرده و بخش زیادی از آن را راهی بازار ارز کرده‌اند.

گرانی شدید ارز طی دو ماه اخیر، آثار سوئی بر همه بازارها گذاشته و زندگی و معیشت مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

مهم ترین تاثیر بورس بر دلار
مهم ترین تاثیر بورس بر دلار

 

همین وضعیت با شدت کمتری در بازار طلا نیز حکمفرما بود. در بازار خودرو هم وضعیت بازار ارز را شاهد بودیم به طوری که با نزول بورس، بخشی از پول‌های افرادی که سهام خود را فروختند راهی بازار خودرو شد و قیمت خودرو را به سقف چسباند.

این آمارها بیانگر آن است که بورس، پارکینگ مناسب‌تری برای نقدینگی سرگردان است و اگر نزول بورس رخ نمی‌داد، اکنون شاهد قفل شدن معیشت مردم به علت تحمیل دلار ۲۹ هزار تومانی بر اقتصاد کشور نبودیم.

مهم ترین تاثیر بورس بر دلار
مهم ترین تاثیر بورس بر دلار

 

به نظر می‌رسد هشدارهایی که عده‌ای از کارشناسان در ماه‌های اخیر درباره رشد بورس می‌دادند و آن را عامل گرانی ارز معرفی می‌کردند، در جهت حمایت از بانک مرکزی بود تا این نهاد دولتی از فشار انتقادات مردم، خلاص شود؛ اما اکنون آن عده از کارشناسان آیا پاسخگوی سقوط بورس و صعود دلار هستند؟ آنها این بار کدام عامل اقتصادی را مقصر معرفی می‌کنند تا بانک مرکزی را تبرئه کنند؟

آیا نزول بورس در شهریور دلار را گران کرد؟

آیا نزول بورس در شهریور دلار را گران کرد؟
آیا نزول بورس در شهریور دلار را گران کرد؟

 

مدتی است بورس یک روز جلو میرود و روزی دیگر عقب می‌نشیند، این وضعیت را بسیاری وضعیت دو گام به پس و یک گام به پیش می‌نامند و بررسی‌ها نشان از آن دارد تا پایان شهریورماه این وضعیت باقی بماند.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، گفت: بورس در حال شناخت کف باثباتی هست و فشار طبیعی در حول و حوش یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد طبیعی است. به طور طبیعی دو روز مثبت و دو روز منفی یا سه روز مثبت و دو روز منفی یک الگوی فعلا شناخته شده است و بازار فعلا در حال تکرار این الگو هست. به نظر می‌رسد تا رسیدن اخبار قوی که بتواند یک ترند جدید را در بازار ایجاد بکند، شرایط در همین فضا باقی بماند.

وی در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه آیا حقوقی‌ها مسئولیت خود را درست ایفا می‌کنند؟ گفت: عبارت حقوقی تعریف بسیار وسیعی دارد. بزرگان بازار کارشان را درست انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد مجموعه هماهنگ‌های انجام شده نیز درست است.

این کارشناس با اشاره به اینکه صندوق‌های بزرگ خریدهای گسترده‌ای را از دو هفته پیش آغاز کردند، تاکید کرد: تلاش می‌کنند شرایط بازار را از مازاد عرضه خارج کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت تحولات بیرون بازار به ویژه افزایش قیمت دلار به صورتی است که از باقی بازارها جلو افتاده که عملا ریزش‌های اخیر بازار سهام، به ارزندگی بیش از پیش این بازار منجر شده است.

مطالب مرتبط:

وی در توضیح این مطلب، افزود: در این شرایط که بازارها رد حال رشد هستند، قیمت سهام نزدیک ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است این بدان معنی است که ارزندگی بازار را افزایش یافته است. به نظر من اگر ریزش هم در بازار داشته باشیم هیجانی است و از منطق اقتصادی پیروی نمی‌کند.

دارابی گفت: بازار ۵ ماه پیاپی مثبت بود اما حالا حتی یک ماه هم نیست که شاخص وضعیت منفی را تجربه کرده است. سال گذشته نیز در محدوده زمانی شهریورماه تا مهر بازار حول و حوش ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. همین رشد و ریزش نشان می‌دهد باید کارنامه بازار را در دراز مدت بررسی کنیم. حمایت نباید لزوما به معنای مثبت شدن بازار باشد. نقدشوندگی سهام، فاکتور مهم‌تری هست. یعنی این که اگر کسی قصد فروش دارد خریداری روبه‌رویش وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: مطمئنا ما احتیاج به تغییر و تحولاتی از بحث آموزش گرفته تا بحث دسته‌بندی و طبقه‌بندی مشتری‌ها داریم. در این چند هفته مشخص شد هیجان زدگی و عدم آموزش کافی در میان حقیقی‌های تازه وارد بیشتر به چشم می‌خورد. پس باید کارهای بیشتری انجام داد و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: در چند هفته آینده بازار در فاز نوسانی بماند اما دامنه این نوسان هر روز کمتر خواهد شد. این بدان دلیل است که بازار دارد در حال شناسایی یک کف موقتی است. من فکر می‌کنم اگر دو سه روز شاخص منفی شود، دو سه روز بعد نیز مثبت خواهد بود. اما نوسان در محدوده یک میلیون و ۴۵۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما بورساز چه زمانی وارد روند رشد خواهد شد؟ گفت: منتظر هستیم ابهامی که در بازار هست رفع شود. یکی مسئله پالایشگاه‌ها و نحوه قیمت‌گذاری خوراک آن‌هاست و درحال‌حاضر باعث توقف نمادهایشان شده است.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: