دوشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۵۸

هنگام تماس با فرد آلوده به کرونا چه کنیم؟

هنگام تماس با فرد آلوده به کرونا چه کنیم؟
در شرایط شیوع کرونا جالب بدانید که در صورت تماس با فرد مبتلا به کرونا چه اقدامی باید انجام دهید.

گزارش تیتربرتر؛ مرگ بیماران ناشی از ویروس کرونا به موضوعی بسیار مهم تبدیل شده است. این افزایش در واقع زنگ خطر کرونا را برای جامعه علوم‌پزشکی به صدا درآورده است. 

در حال حاضر یکی از چالش های پیش روی مبتلایان کرونا وجود جمع کثیری از ناتقلان بدون علامت است که گاهی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم تردد می کنند اما در این میان برخی از افراد نیز هستند که به کرونا مبتلا شدند و بی توجه به نکات بهداشتی در بین افراد حضور می یابند بنابراین لازم بدانید که در مواجه با افراد مبتلا به کرونا چه اقدامی انجام دهیم.

نخستین اقدام در تماس با فرد مبتلا به کرونا چیست؟

نخستین اقدام در تماس با فرد مبتلا به کرونا چیست؟
نخستین اقدام در تماس با فرد مبتلا به کرونا چیست؟

 اگر از جمله افرادی هستید که به تازگی در تماس با فرد آلوده به کروناویروس بوده‌اید، انجام تست تشخیصی اولین اقدام توصیه شده نیست.

«لیسا لی» از کارشناسان سلامت عمومی که پیش از این در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا فعالیت داشته در اظهاراتی گفت: اگر در معرض کروناویروس قرار گرفته‌اید به قرنطینه بروید و به سرعت خود را از دیگران دور کنید و دوره قرنطینه را برای ۱۴ روز ادامه دهید.

به طور میانگین، حدود چهار تا پنج روز زمان می برد تا شخصی که با بیمار آلوده به کروناویروس در تماس بوده علائمی بیماری را در خود مشاهده کند. با این حال دوره نهفتگی ویروس می تواند از دو تا ۱۴ روز ادامه پیدا کند و به همین دلیل است که توصیه می شود دوره قرنطینه صرف نظر از نتیجه تست و وضعیت سلامت فرد، باید دو هفته کامل ادامه داشته باشد.

وی گفت: این ایده که پس از قرار گرفتن در معرض کروناویروس منتظر جواب مثبت آزمایش باشیم خوب نیست. هنوز هیچ واکسن تایید شده ای برای مقابله با این ویروس وجود ندارد و هیچ درمانی وجود ندارد که برای همه افراد اثرگذار باشد. بنابراین حتی اگر در دوره قرنطینه علائمی از بیماری را نداشته باشید درصورتیکه مراقبت نکنید می توانید دیگران را در معرض خطر عفونت یا حتی مرگ قرار دهید.

کروناویروس می تواند به راحتی در افراد بدون علامت که هیچ نشانه ای از بیماری ندارند، گسترش یابد. طبق برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا، ناقلان خاموشِ بیماری حدود ۴۰ درصد از تمامی موارد کروناویروس را تشکیل می دهند. بنابراین ضروری است افراد به هنگام تماس با فرد آلوده در خانه بمانند حتی اگر احساس کسالت نداشته باشند.

پنج تا هفت روز پس از تماس با بیمار مبتلا به کووید ۱۹ به انجام تست اقدام کنید. درصورتیکه اولین تست منفی بود خوب است مجدد و حدود ۱۲ روز بعد به انجام تست اقدام شود.

اغلب، یک روز قبل از بروز علائم زمانی است که افراد عفونت خود را به دیگران منتقل می کنند. بنابراین از هرگونه ارتباط اجتماعی اجتناب کنید، اگر مجبور هستید در خانه در کنار دیگر اعضای خانواده باشید از ماسک استفاده کنید و اگر در حین قرنطینه مجبور هستید در فضای مشترک با دیگران باشید سکوت کنید. در خانه فاصله خود با دیگران را حفظ کنید.

به گزارش ساینس الرت، به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا اگر نتیجه تست مثبت بود سعی شود بیمار در یک اتاق جداگانه مستقر شود و از سرویس بهداشتی جداگانه از دیگران استفاده کند. اگر نمی توانید در یک اتاق جداگانه بمانید از جریان مطلوب هوا اطمینان حاصل کنید.

دلیل افزایش آمار ابتلای زنان خانه دار به کرونا

دلیل افزایش آمار ابتلای زنان خانه دار به کرونا
دلیل افزایش آمار ابتلای زنان خانه دار به کرونا

دکتر مرادزاده مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک در گفتگو با ایسنا گفت: افزایش آمار ابتلای زنان خانه‌دار به کرونا و مرگ آن‌ها در اثر این بیماری، نشان می‌دهد اتفاقاتی در خانه‌ها در حال رخدادن است که زمینه ابتلای این قشر به این بیماری را بالا می‌برد.

وی در خصوص افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در بین زنان خانه دار اظهار کرد: متاسفانه در استان مرکزی شاهد افزایش آمار شیوع ویروس در بین زنان خانه‌دار هستیم. اعضای خانواده هر روز از خانه خارج شده و با لباس و دست و صورت آلوده به خانه باز می‌گردند و مادر خانواده در این شرایط در معرض مجموعه‌ای از عوامل آلوده قرار می‌گیرد، در واقع قرار گرفتن زنان خانه‌دار در چنین شرایطی یکی از موضوعات مهم در درگیری این قشر با کروناست.

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک با تاکید بر اینکه اتفاقاتی درون خانه‌ها در حال رخدادن است، گفت: فرزند خانواده یا دیگر اعضا که ممکن است ناقل بدون علامت ویروس باشند، پس از بازگشت با لباس آلوده وارد منزل شده و ماسک خود را بر می‌دارند، اینجاست که مادر خانواده مستقیما با ویروس در ارتباط قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه عموما زنان خانه‌دار دارای اضافه وزن و BMI بالا (به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا) هستند، یا سنی بیش از ۴۰ تا ۴۵ سال دارند، درگیر بیماری می‌شوند.

وی گفت: اخیرا میزان حمله ثانویه در بین خانواده‌ها ارزیابی شده و به آمار بالایی دست یافتیم، به طوری که از آمار و موارد ابتلا ۴۰ درصد مبتلایان داخل خانواده بوده اند و ۵۰ درصد از این ۴۰ درصد را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند. در واقع همین زنان خانه‌دار به دلیل چاقی، فشار خون، بیماری قلبی و ... بیشتر مستعد میرایی ناشی از کرونا هستند.

مطالب مرتبط:

علائم و عوارض کرونا در فصل سرد سال

دکترمرادزاده در خصوص غالب بودن برخی علائم و عوارض ناشی از کرونا در فصل سرد سال اظهار کرد: هنوز به صورت کامل وارد فصل سرد سال نشده‌ایم و نمی‌توان به صورت دقیق علائم غالب را بیان کرد، اما در اردیبهشت ماه طی گزارشی تغییر ژنتیکی ویروس اعلام شد که مسلما با تغییر ژنتیکی، علائم بیماری نیز دچار تغییر می‌شود و دستگاه گوارش نیز درگیر شد.

وی تاکید کرد: به عنوان یک متخصص هنوز برایم روشن نشده است که زمستان یا تابستان و تغییر فصل باعث تغییر در تظاهرات بالینی ویروس شده است یا خیر، به همین دلیل برای قضاوت در خصوص تغییر رفتار ویروس در زمستان و فصل سرد سال باید کمی زمان بگذرد. در حال حاضر علاوه بر درگیری‌های ریوی درگیری‌های گوارشی هم وجود دارد و گاهی در برخی از بیماران این دو درگیری همزمان رخ می‌دهد.

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک گفت: ثبت و رجیستری کووید ۱۹ در حال انجام است و با تکمیل مطالعات می‌توان در خصوص این ویروس در چهار ماهه نخست شیوع، نظرات دقیق‌تری را اعلام کرد.

 زمان احتمالی واکسیناسیون ضدکرونا

 زمان احتمالی واکسیناسیون ضدکرونا
 زمان احتمالی واکسیناسیون ضدکرونا

شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، «آنتونی فائوچی» رئیس بخش آلرژی و بیماریهای عفونی و مسئول مقابله با کرونا در آمریکا، روز چهارشنبه، در مصاحبه با این رسانه آمریکایی گفت: چند واکسن معرفی شده در مراحل پایانی آزمایش هستند که تا دو ماه آینده می‌توان با بررسی‌های نهایی آنها را تایید یا رد کرد و پس از ثبت واکسن کرونا احتمالا تا دو ماه آینده از میان واکسن‌های تحت آزمایش، احتمال انجام واکسیناسیون با واکسن تاییدشده تا بهار سال آینده فراهم خواهد شد.

فائوچی درباره ثبت واکسن مورد تایید افزود: البته شرط دستیابی به چنین واکسنی این است که همه شرکت‌هایی که بر روی واکسن‌های یادشده تحقیق می‌کنند برای تایید یک واکسن استاندارد به نظر واحد برسند تا تولید چند صد میلیون دُز از آن برای آوریل ۲۰۲۱ (فروردین اردیبهشت)  امکان‌پذیر شود.

متخصص کاخ سفید همچنین درباره وضعیت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، پس از ابتلا به کووید ۱۹ گفت: من و همکارانم در موسسه ملی بهداشت اِن آی اِچ  (NIH) پس از بررسی همه آزمایش‌های کووید ۱۹ ترامپ به علاوه آخرین آزمایش وی که در همین موسسه انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که وی دیگر ناقل بیماری نیست.

ترامپ که پیش از این در دوم اکتبر (۱۱ مهر) از مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونای خود خبر داده بود، یک هفته پس از آن اعلام کرد که دیگر ناقل این ویروس نیست.  

فائوچی پیش‌تر درباره شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا هشدار داده بود که اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند تا سال آینده ۳۰۰-۴۰۰ هزار نفر در این کشور در اثر این بیماری، جان خود را از دست خواهند داد.

نتایج مطالعات دانشگاه واشنگتن در ماه اوت (شهریور) نیز نشان داد که احتمال دارد تا ماه دسامبر آینده (آذرماه) ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری در آمریکا فوت کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو