پنج شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۷:۳۱
پیش بینی درباره آینده بورس

اکنون سرمایه گذاری در بورس عاقلانه است؟

پیش بینی درباره آینده بورس
سرمایه گذاری امن یکی از دغدغه های عموم جامعه است؛ در این میان با توجه به التهاب و نوسانات بازارهای مالی پرسش‌های فراوانی برای ورود به انواع سرمایه‌ها اعم از بورس می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ تازه‌واردان بورسی در حالی که فکرش را هم نمی‌کردند شاخص کل بعد از فتح قله ۲ میلیون واحد این‌چنین به زیرکشیده شود، آن روی بازار را پس از ۱۹ مردادماه تجربه کردند. این شرایط سبب شد تا ترس حرف اول را بزند و هیچ تحلیل و خبری نیز نتواند مسیر بازار را تغییر دهد. شرایطی نامتعادل که سبب شد تا تازه‌واردها فرار را بر قرار ترجیح دهند و درصدد نقد کردن سهام خود برآیند. این در حالی است که کارشناسان خبره بورس بر این باورند که با توجه به گزارش‌های خوب منتشر شده درخصوص تولید و فروش شرکت‌ها، از نظر بنیادی بازار سهام در شرایط مطلوبی به سر می‌برد.

در این میان سودای کسب سود کم‌ریسک‌تر در بازارهای رقیب همچون دلار، سکه و مسکن که در دو ماه اخیر خلاف مسیر سهام حرکت کردند، گوش بازار را پر کرده است. در این اوضاع و احوال کارشناسان بازار سهام با اصرار بر پایان التهابات، سهامداران را به سهامداری و ماندن در این بازار ترغیب می‌کنند. اما وضعیت معاملات به کجا خواهد کشید؟ 

با توجه به این مسئله که روند شاخص بورس تا اواسط مرداد ماه ۹۹ مثبت بود و به دو میلیون و ۸۰ واحدی نیز رسید، اما از اواخر مرداد ماه ۹۹ بود که حال بازار به دلیل کل کل‌های بین دو وزارتخانه مبنی بر حضور صندوق‌های پالایش یکم در بازار بر هم ریخت.

این آشفتگی بازار پای خیلی از مسئولان را به منظور سر و سامان دادن به میان کشید تا برای جلوگیری از ادامه روند اصلاحات بر بدنه بازار سرمایه هایی تزریق ‌شود، اما همچنان با وجود گذشت تقریبا شش ماه از سال ۹۹ تغییر چشمگیری را در بازار مشاهده نمی‌کنیم حال بیشتر سهامداران در بازار سرمایه امیدشان به شش ماهه دوم سال است.

چراغ سبز بورس به نیمه دوم سال

چراغ سبز بورس به نیمه دوم سال
چراغ سبز بورس به نیمه دوم سال

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد شش ماهه دوم بازار سرمایه بهتر از شش ماهه اول خواهد بود یا خیر؟ اظهار کرد: در نیمه دوم سال از آنجایی که با بحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مواجه هستیم می توان گفت که بازار بعد از نتیجه گرفتن روی این مسئله قطعا فرصت رشد خواهد داشت به گونه ای که ما زمستان خوبی را برای بازار به نسبت سال های گذشته پیش بینی می کنیم.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که باید ببینیم این ابهامات سیاسی به وجود آمده در بازار تا چه زمانی به طول می انجامد؟ با توجه به شرایطی که طی یک ماه اخیر در بازار به وجود آمد، نقدینگی تا حدودی از بازار سرمایه خارج و به بازار های موازی سرریز شد حال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا حجم نقدینگی بازهم روانه بازار سرمایه می شود یا خیر.

مطالب مرتبط:

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مسائل سیاسی تاثیرات موقتی اما پررنگی را از خود به جا می گذارند و به طور عملی نمی توان گفت که این انتخابات تاثیر چشمگیری بر بازار سرمایه می گذارد، به علت آنکه اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی به دلیل تحریم های صورت گرفته ارتباط چندانی ندارد.

دارابی اظهار کرد: انتخابات از لحاظ معاملات سیاسی برای معامله گران مهم است ولی از لحاظ اقتصادی تاثیری ندارد و بازار یه سرعت خودش را با این شرایط وقف می دهد.

کدام سهم ها در نیمه دوم سال رشد می کنند؟

کدام سهم ها در نیمه دوم سال رشد می کنند؟
کدام سهم ها در نیمه دوم سال رشد می کنند؟

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه در شش ماهه دوم سال به نسبت شش ماه اول، اظهار کرد: از آنجایی که در۶ ماه نخست سال با توجه به تبلیغاتی که از بازار سرمایه صورت گرفت مبالغ زیادی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در این بازار سرمایه گذاری شد، توانست جایگاه خوبی را برای خودش بدست آورد.

او افزود: ۶ ماهه دوم را باید دید که بحث ویروس کرونا و انتخابات به کجا می رسد این دو فاکتور هم اکنون تعیین کننده این است که کدام گروه در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ موفق می شوند، احتمالا با توجه به افزایش قیمت های جهانی امیدوار هستیم که گزارش نیمه دوم سال بازار سرمایه بهتر باشد اما این امر الزاما تضمین نمی کند که بورس با سود مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در ۶ ماهه دوم سال انتظار بر این است که گزارش های خوبی از گروه های فلزات، پتروشیمی و خودرویی به دستمان برسد به علت آنکه دلار نیما با رشد خوبی مواجه شده است.

دلبری تصریح کرد: بازار نیاز به حمایت های دستوری و قیمتی ندارد به علت آنکه اگر دولت در عوض این حمایت ها سهام صنایع کوچک در بازار سرمایه را تقویت کند، یا رانت ها را در بورس کالا از بین برد تصمیم بهتری به منظور سود دهی بازار سرمایه خواهد بود.

در بورس سرمایه گذاریم کنیم یا نه؟

در بورس سرمایه گذاریم کنیم یا نه؟
در بورس سرمایه گذاریم کنیم یا نه؟

مهدی حسینی تحلیل گر بازار سهام معتقد است: وضعیت بازار سرمایه وارد فاز پیچیده‌ای شده است. عوامل متعددی وجود دارد که پیش‌بینی بازار سهام را در 6 ماه دوم سال سخت می‌کند. البته این شرایط مختص بورس تهران نیست. تغییر و تحولات بین‌المللی، وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو نه تنها در بازار سرمایه حتی در بازارهای موازی دیگر نیز امکان برنامه‌ریزی وجود ندارد.

اتفاقات اخیر در بورس این سیگنال را به بازار می‌دهد که تا یک ماه آینده نوسانات بازار ادامه داشته باشد. حتی در صورتی که اگر شرایط به همین منوال پیش رود از اوایل هفته بازار ملتهبی در انتظار سهامداران خواهد بود. اعلام خبر تحریم بانک‌های ایرانی خود عاملی است که این روزها مورد توجه بورس‌بازان قرار خواهد گرفت. اگرچه بانک‌های ایرانی از قبل نیز به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بودند، اما اعلام این خبر در این مقطع پیامد منفی بر رشد سهام دارد. 50‌درصد سهامداران ایرانی از دانش و تجربه سهامداری برخوردار نیستند، از این رو اعلام این اخبار باعث ترس سهامداران شده و آنها را به سمت رفتارهای هیجانی سوق می‌دهد.

از این رو به نظر می‌رسد، احتمالا سهام بانکی‌ها با نوسانات بسیاری مواجه شوند. وضعیت گروه فلزات هم به همین صورت است. با توجه به اینکه نوسانات این صنایع تاثیر مستقیمی بر نوسان شاخص کل دارد احتمالا شاخص با نوسانات چشمگیری مواجه می‌شود که با توجه به شرایط پیش رو ریزش شاخص دور از ذهن نیست. اگرچه سقوط شاخص باعث رعب و وحشت سهامداران می‌شود اما اگر این فرود، آرام انجام شود بعد از مدتی شاخص به مدار صعودی برمی‌گردد و پای سهامداران بیشتری به بورس باز می‌شود.

در این میان حرف و حدیث‌هایی نیز که در مورد نرخ بهره بانکی وجود دارد التهابات بازار را بیشتر می‌کند. در این شرایط صنایعی که با ارز و دلار سر و کار ندارند وضعیت بهتری در بازار سهام خواهند داشت و صنایع دارویی، غذایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه‌های کم‌ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. صنایعی که برای فروش مجبور به دریافت ارز هستند احتمالا بعد از نوسانات قیمت ارز، سهام‌شان با افت‌وخیز‌هایی همراه خواهد بود و سرمایه‌گذاری در این صنایع برای سهامدارانی که به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند گزینه منطقی نیست. در مجموع می‌توان گفت واقعیت این است که شرایط بازار تا حدودی هیجانی شده است. سهم‌های بزرگ در هفته‌های اخیر با اصلاح مواجه بوده و برخی از سهم‌های کوچک‌تر نیز بین ۴۰ تا 70 درصد اصلاح داشته‌اند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند؛