سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۰:۵۵

درمان کرونا با اکسی توسین و فلفل سیاه

درمان کرونا با اکسی توسین و فلفل سیاه
در تحقیقات اخیر دانشمندان مشخص شده است که هورمون اکسی توسین و فلفل سیاه می تواند در درمان کرونا موثر باشد.

به گزارش تیتربرتر: آخرین نتایج از تحقیقات پزشکان نشان می دهد  که هورمون اُکسی توسین موسوم به هورمون عشق می تواند در درمان ویروس کرونا موثر باشد همچنین طی اکتشافات دانشمندان هندی مشخص شد که فلفل سیاه نیز می تواند به درمان کرونا کمک کند.

تاثیر اکسی توسین در درمان کرونا

تاثیر اکسی توسین در درمان کرونا
تاثیر اکسی توسین در درمان کرونا

به گزارش تیتربرتر به نقل از برنا؛ یکی از جدی‌ترین عوارض عفونت ناشی از کروناویروس جدید، «توفان سیتوکینی» است که در آن، بدن به بافت‌های خودش حمله می‌کند.

در حال حاضر هیچ روش درمانی تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای کووید ۱۹ وجود ندارد.

پزشکان هورمون‌های جنسی زنانه را برای درمان کووید-۱۹ امتحان می‌کنند

تحقیق قبلی نشان داده بود که هورمون اُکسی توسین موجب کاهش التهاب می‌شود.

«علی امامی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تولدو اوهایو، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم هورمون اُکسی توسین دارای پتانسیل درمان توفان سیتوکینی در بیماران کووید ۱۹ است.»

با این حال محققان تاکید دارند ایمنی و کارآیی تزریق اُکسی توسین درون وریدی در بیماران بستری شده در بیمارستان باید مورد بررسی قرار گیرد.

اکسی توسین چیست؟

اکسی‌توسین (به انگلیسی: Oxytocin) هورمونی نوروهیپوفیزیال و اولیگوپپتیدی است که در پستانداران وجود دارد. اکسی‌توسین به صورت طبیعی در هیپوتالاموس تولید و در هیپوفیز پسین ذخیره می‌شود و نقش اساسی در ارتباط عاشقانه، تولیدمثل جنسی و اتفاقات قبل و بعد از زایمان دارد. مطالعات هم‌چنین نشان داده‌است که اکسی‌توسین در بسیاری از رفتارها از جمله اوج لذت جنسی، شناخت اجتماعی، جفت‌پیوندی، اضطراب و رفتارهای والدینانه دخیل است. هنری هلت دیل برای اولین بار اکسی‎توسین را در سال ۱۹۰۶ شناسایی کرد و ساختار مولکولی آن در سال ۱۹۵۲ مشخص شد.

این ماده به صورت دارو هم در دسترس است. نام‌های تجارتی آن اکسی‌تیپ، پیتوسین و سینتوسینون است که به صورت آمپول ۵ واحد در سی سی (یک سی سی) و آمپول ۱۰ واحد در سی سی وجود دارد، و به عنوان محرک انقباضات رحمی، محرک ترشح شیر و متوقف‌کننده خونریزی بعد از زایمان استفاده می‌شود. رده فارماکولوژیکش هورمون اگزوژن است.

این دارو در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. هیپوتالاموس اکسی توسین را در بدن انسان می‌سازد و ترشح آن به عهده‌ی هیپوفیز پسین است.

عملکرد اکسی توسین

مکانیسم اثر اکسی توسین شامل دو مورد است:

اثر اکسی توسیک: این دارو باعث افزایش نفوذپذیری میوفیبریل‌های رحم به سدیم می‌شود و به‌طور غیرمستقیم باعث تحریک انقباض عضلات صاف رحم می‌گردد.
اثر محرک شیر: به وسیلهٔ انقباض سلول‌های میواپی تلیال اطراف آلوئول‌های پستان، این دارو شیر را، از آلوئول‌ها به مجاری بزرگتر هدایت می‌کند.
فارماکولوژی کاتزونگ: اکسی توسین یکی از هورمون‌های هیپوفیز خلفی است، که شکل دارویی آن به صورت وریدی جهت القاء یا تقویت زایمان به کار می‌رود. همچنین به صورت افشانه جهت تحریک تراوش شیر استفاده می‌گردد، زیرا می‌تواند موجب انقباض عضلات صاف موجود در سلول‌های میواپیتلیال غدد پستانی شود.

تحریک گیرنده‌های اوکسی توسین باعث افزایش اینوزیتول تری فسفات (IP۳) و نهایتاً انقباض عضله رحم و سلول‌های میواپی‌تلیالی آلوئول‌های پستان می‌شود.

مطالب مرتبط:

درمان کرونا با فلفل سیاه

درمان کرونا با فلفل سیاه
درمان کرونا با فلفل سیاه

به گزارش تیتربرتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان هندی به تازگی به این نتیجه رسیدند که ماده موجود در فلفل سیاه قادر است تا عملکرد بخش‌هایی از ویروس «SARS-CoV-۲» (ویروس عامل کرونا) که مسئول تولید مثل (تکثیر) و نفوذ در بدن انسان هست را متوقف کند.

این نتیجه از سوی دانشمندانی که برهم کنش مولکول « پیپرین » (که عامل طعم و بوی فلفل سیاه محسوب می‌شود) را که با دو هدف از ویروس در رایانه شبیه سازی کرده بودند، صورت گرفت.

به نوشته پایگاه خبری آر.تی روسیه، فلفل سیاه به خودی خود دست کم سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد؛ اما برای افرادی که از مشکلات دستگاه گوارشی رنج می‌برند، خطرناک است. در چنین مواردی، مکمل‌های غذایی که حاوی پیپرین (Piperine) باشد، راه چاره خواهد بود و عوارض جانبی این ادویه را کاهش خواهد داد.

از زمان آغاز همه گیری کرونا، دانشمندان کشور‌های مختلف در حال بررسی خواص ضد ویروسی گروه متنوعی از مرکبات هستند. در همین ارتباط، کارشناسان گروه فیزیک «انستیتو فناوری هند» به این نتیجه رسیدند که یکی از ترکیبات موجود فلفل سیاه، قادر به جلوگیری از فعالیت ویروس کروناست.

پروتئین «S» در سطح ویروس «SARS-Cove-۲» به شکل خار وجود دارد. این خار‌ها تاجی را شکل می‌دهد که محققان هنگام بررسی عامل ناقل کرونا زیر میکروسکوپ، آن را بررسی می‌کنند. پروتئین S به کرونا اجازه می‌دهد تا به هنگام ورود به سلول، به گیرنده سلول متصل شود. این چنگال اغلب «کلید» نامیده می‌شود که در یک قفل در سطح سلول قرار می‌گیرد؛ جایی که قفل آنزیمی به نام «ACE۲» که در بیشتر بافت‌های بدن یافت می‌شود، وجود دارد.

همچنین آنزیم خاصی که «پروتئاز اصلی» شناخته می‌شود، مسئول تکثیر ویروس است؛ در نتیجه، مسدود کردن این دو هدف ویروسی، یعنی پروتئین S و «پروتئاز اصلی» از تکثیر و تولید ویروس و نیز ورود آن به بدن انسان جلوگیری می‌کند.

محققان هندی به شبیه سازی کنش ۳۰ نوع ادویه با ویروس کرونا در دستگاه رایانه اقدام کردند که در این پژوهش در خصوص ماده پیپرین موجود در فلفل به این نتیجه رسیدند.

کارشناسان روسیه گفته اند این فرضیه احتمال دارد درست باشد؛ هر چند باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: