جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۰۹

بیوگرافی کامل کتایون خوانساری همسر دوم استاد شجریان

بیوگرافی کامل کتایون خوانساری همسر دوم استاد شجریان
در ادامه با بیوگرافی کتایون خوانساری، همسر دوم استاد شجریان آشنا خواهیم شد.

تیتربرتر: استاد شجریان در سال 1341 با فرخنده گل افشان ازدواج کرد اما درسالهای 70 و 71 از او جدا شد و کمتر از یک سال بعد با کتایون خوانساری در سال 1371 با محمدرضا شجریان ازدواج کرد.

بیوگرافی کتایون خوانساری همسر دوم شجریان

بیوگرافی کتایون خوانساری همسر دوم شجریان
بیوگرافی کتایون خوانساری همسر دوم شجریان

کتایون خوانساری در سال 1344 خورشیدی در تهران به دنیا امد. پدر او بنیانگذار هنر گرافیک در ایران بود؛ از دوران جوانی در حزب پان ایرانیست فعالیت داشت، از طرفداران دکتر مصدق بود، او از روزنامه نگاران قدیم ایران و مدیر هنری نشریه ی زن روز و کلا مرد بسیار روشنفکری بود. مادربزرگ کتایون خوانساری خانم اشرف کاشانی از اولین زنان بازیگر تئاتر ایران بود که آثار زیادی از او به جا مانده است. مادر او زمانی که پانزده سال داشت نقش اول فیلم ضربت به کارگردانی ساموئل خا چکیان را بازی کرد و جایزه بهترین بازیگر نقش زن را در فستیوال مسکوبه دست اورد او پس از ازدواج کار بازیگری را رها کرد. کتایون خوانساری در خانواده ای که قدر هنر و هنرمند را میدانند بزرگ شده است.

در تهران به مدرسه سهیل می رفته ودر نوجوانی به همراه پدر و مادر و تنها خواهرش (گیتا) به پاریس رفته است و پس از گرفتن دیپلم زبان فرانسه را در دانشگاه سوربن خواند. در سن نوزده سالگی با یک آقای ایتالیایی ازدواج کرد و از او یک دختر به نام استفانی دارد که اکنون با پدرش در پاریس زندگی می کند. کتایون در پاریس به کار طراحی جواهر مشغول بوده و یک مزون جواهرات فانتزی را اداره می کند.

علایق کتایون خوانساری

خوانساری علاقه زیادی به نقاشی دارد و توضیح می‌دهد: «نقاشی کردن خیلی جذابیت دارد؛ وقتی شروع می‌کنید و رنگ را می‌ریزید دیگر بلند شدن از پای کار سخت است، وقتی شروع می‌کنم قادر نیستم یک لحظه از تابلو دور شوم».

دوباره نقاشی کردن کتایون به تشویق خواهرش انجام شد و در این مدت با مشاوره‌‌های «شیلان قاضی» در ایران به نقاشی می‌پردازد. او عقیده دارد که باید به‌شدت کار کند و تلاش بیشتری در فعالیت‌‌های هنری خود صرف کند. «وقفه‌ها به کارم لطمه زده است و باید بیشتر کار کنم تا این سال‌‌های از دست رفته را جبران کنم».

سن کتایون خوانساری

کتایون خوانساری در میهمانی با شکوه بزرگداشت آقای نصرت الله کریمی که 24 ساعت پس از ورود او به تهران بعد از سالها دوری از ایران ترتیب داده شده بود با استاد شجریان آشنا شد. او در بیست و شش سالگی با استاد شجریان ازدواج کرد.

روابط بین فرزندان استاد شجریان با همسر دومش

فرزندان استاد به دلیل خصوصیات کتایون خوانساری که یک دختر جوان بزرگ شده پاریس بود، او را به سختی پذیرفتند.

در واقع کتایون خوانساری و آقای شجریان جنگ بزرگی را نه تنها با خانواده بلکه با جامعه ی سنتی ایران آغاز کردند! و خوشبختانه هر دو در کنار هم و فقط با نیروی عشق به پیروزی رسیدند.

نظر کتایون خوانساری درمورد موسیقی سنتی

کتایون خوانساری در این مورد می‌گوید: "من اولین نوارهای موسیقی اصیل را بعد از آشنایی با ایشان گوش کردم چون در پاریس این نوارها را در اختیار نداشتم و اصولا با نام ایشان آشنا نبودم. حالا موسیقی سنتی با صدای ایشان برایم جایگاه خاصی دارد و سعی می کنم لااقل شنونده خوبی باشم و از آن لذت ببرم."

همچنین او با سازهای ایرانی آشنایی ندارد.

پسر استاد شجریان و کتایون خوانساری

پسر استاد شجریان و کتایون خوانساری
پسر استاد شجریان و کتایون خوانساری

رایانِ بیست ساله همچون پدرش، برادرش، خواهرانش و دو عمویش، صدای مناسبی برای اجرای موسیقی ایرانی دارد. حال باید دید اولین حضور حرفه‌ای رایان شجریان در عرصه عمومی چگونه خواهد بود و آیا همچون پدرش برای ارتقای سطح آواز ایرانی و احیای مجدد این هنر تلاش خواهد کرد؟

کتایون خوانساری (همسر دوم محمدرضا شجریان و مادر رایان) نیز سال‌ها قبل در مصاحبه‌ای درباره فرزندش گفته بود: رایان شجریان سال 1376 در ونکوور کانادا به دنیا آمده و قطعا از هنر محمدرضا شجریان بی‌نصیب نخواهد ماند. رایان نقاشی را خیلی دوست دارد. همیشه می‌گوید؛ «بوم» بده تا نقاشی کنم. خب، همه بچه‌ها نقاشی را دوست دارند، اما رایان خیلی شبیه به پدرش است. کاراکتر پدرش را دارد. بچه بسیار بااستعدادی است و شکوفایی او بستگی به این دارد که ما چقدر بتوانیم او را پرورش دهیم، اما اصلا دوست ندارم روی ابر‌های پدرش پرواز کند. می‌خواهم او فقط روی پای خودش بایستد. چون بچه‌هایی که پدر و مادر معروف دارند کمتر کار و تلاش می‌کنند. نمی‌خواهم رایان اینطور باشد. چون نام خانوادگی شجریان خیلی سنگین است، به همین خاطر باید خیلی تلاش کند.

رایان همچنین مانند پدرش و برادرش عاشق فوتبال است و برای دیدن برخی بازهای حساس تیم ملی به استادیوم می‌رود. این نشان می‌دهد که علایق مشترکی میان آنها وجود دارد. حال باید منتظر ماند و دید آیا خاندان شجریان دوباره می‌تواند قله‌ای را که محمدرضا شجریان در آواز بر آن گام نهاده، یک‌مرتبه دیگر فتح کند؟

مطالب مرتبط:

شهرناز جمشیدی همسر اول استاد شجریان است؟

شهرناز جمشیدی همسر اول استاد شجریان است؟
شهرناز جمشیدی همسر اول استاد شجریان است؟

شخصی به نام «شهرناز جمشیدی» هویت واقعی نداشته و ساخته و پرداخته دست شایعه پردازان می باشد و متاسفانه مانند بسیاری از شایعات شبکه‌های اجتماعی، چند سال پیش نامه ای به عنوان همسر اول استاد شجریان منتشر کرد که انتشار گسترده این مطلب نیز ناشی از عدم تحقیق و راستی آزمایی مطالب دریافتی در شبکه های اجتماعی توسط کاربران می باشد.

همسر اول محمد رضا شجریان کیست؟

همسر اول محمد رضا شجریان کیست؟
همسر اول محمد رضا شجریان کیست؟

شجریان برای اولین بار با فرخنده گل افشان ازدواج کرد و صاحب ۴ فرزند به نام های راحله ، افسانه ، مژگان و همایون شد. شجریان در سال ۷۱ از این خانم جدا شد و یک سال بعد با خانم کتایون خوانساری ازدواج کرد.

فرخنده گل افشان متولد خرداد ۱۳۱۷در تهران می باشد. او در ابتدا معلم بود و پس از ازدواج با محمدرضا شجریان به کارهای هنری مانند گل سازی روی آورد.

فرخنده گل افشان و شجریان هر دو معلم دبستان در شهر قوچان بودند که فارغ از اختلاف سنی با یکدیگر آشنا شدند و به زودی ازدواج کردند. (فرخنده گل افشان ۲ سال از محمدرضا شجریان بزرگتر است.)

آنها در سال ۱۳۴۱ با یکدیگر ازدواج کردند.ثمره ازدواج این زوج ۴ فرزند می باشد که به ترتیب : راحله متولد ۲ مهر ۱۳۴۲ ، افسانه متولد ۲۸ اردیبهشت ۱۳۴۴، مژگان متولد ۲۷ اردیبهشت ۱۳۴۸ و همایون متولد ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ می باشند .

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: