سه شنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ ۰۱:۱۳

عرضه اولیه اپال بخریم یا نه؟

عرضه اولیه اپال بخریم یا نه؟
روز چهارشنبه 6 اسفند عرضه اولیه اپال در حالی انجام می‌شود که هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۷۰۰ سهم در بازه قیمتی ۱۴۰۰ تا ۱۴۸۰ تومانی ثبت سفارش انجام دهد.

به گزارش تیتربرتر؛ عرضه اولیه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس زیرمجموعه وپارس  با نماد اپال در راه است.

جزئیات عرضه اولیه اپال

جزئیات عرضه اولیه اپال
جزئیات عرضه اولیه اپال

 

روز چهارشنبه مورخ ۹۹/۱۲/۰۶ تعداد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۷ درصد از سهام "شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس" در نماد "اپال" به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

در این عرضه اولیه هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۴۰۰ سهم در بازه قیمتی ۱۲۰۰ تا ۱,۲۵۰ تومان خریداری کند.

حداکثر نقدینگی برای شرکت در این عرضه اولیه ۵۰۰ هزار تومان است.

لازم به ذکر است این عرضه اولیه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب خواهد کرد.

از این میان 2 میلیارد و 160 میلیون سهم به عموم عرضه خواهد شد. در این عرضه اولیه سهم هر کد بورسی حداکثر 700 سهم است و بازه قیمتی آن 1400 تا 1480 تومان در نظر گرفته شده است که حداکثر پول بلوکه شده برای ثبت سفارش یک میلیون و 36 هزار تومان خواهد بود. اما با توجه به مشارکت بالای 4.5 میلیون نفری در عرضه اولیه وکبهمن، پیش‌بینی می‌شود به هر کد بورسی حداکثر 480 سهم تخصیص داده شود که معادل 710 هزار تومان است. البته در صورت مشارکت ۴ میلیون نفری همانند بوعلی به هر نفر 540 سهم می‌رسد که حدود 800 هزار تومان خواهد شد.

معرفی شرکت اپال کانی پارس

شرکت اپال کانی پارس (سهامی خاص) به عنوان هلدینگ معدنی شرکت سرمایه گذاری پارسیان و غول معنی شرق کشور، هفته آینده وارد بورس خواهد شد.

بشرکت اپال کانی پارس (سهامی خاص) در تاریخ 25 آبان ماه 85 طی شماره ثبت 284879 با هدف انجام فعالیت های تاثیر گذار در صنعت معدن کشور در زمینه صنایع معدنی و استخراج معادن تاسیس شد .

این شرکت هر چند در ابتدای دهه 90 یک شرکت ورشکسته به حساب می آمد، اما اکنون به یک غول معدنی تبدیل شده و از فعالیت های انجام شده در این سال‌ها که نتایج آن در سال 96 و 97 قابل مشاهده و بهره برداری است می توان به طراحی و استخراج معدن و بهره برداری و تولید سنگ آهن به میزان درصد قابل توجهی از  استخراج کل کشور اشاره کرد.

سه شرکت پارس فولاد سبزوار، اپال فولاد شرق پارسیان و صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، شرکت‌های زیرمجموعه اپال کانی پارس هستند.
پیش از این شرکت های بزرگی نظیر چادرملو و فولاد مبارکه خواهان سهام این شرکت بودند، اما در نهایت نتوانستند به توافق برسند.

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس از زیرمجموعه های غیر مستقیم بانک پارسیان با پذیرش و درج نماد در صف عرضه اولیه و ورود به بازار سهام قرار گرفت.

این شرکت با سرمایه دو هزار میلیارد تومانی و نماد "اُپال" و با پلاک 575 در فهرست نرخ‌های بازار دوم معاملات بورس و در بخش استخراج کانه­ های فلزی، گروه و طبقه استخراج کانه‌های فلزی آهنی درج شده تا با عرضه اولیه 2.6 میلیارد سهم معادل 13 درصد در جمع شرکت های بورسی قرار گیرد.

براساس این گزارش، اپال کانی پارس سال 85 تاسیس شده و شرکت سرمایه گذاری پارسیان ، مالک 99.9 درصدی آن است . این شرکت سهامدار دو  شرکت اپال پارسیان سنگان (با تولید 5 میلیون تن گندله ) و فولاد  سبزوار است.

همچنین "اپال" دارای سال مالی دوازده ماهه منتهی به دی بوده و در آخرین  عملکرد و مربوط به سال مالی گذشته برای هر سهم 547 ریال سود محقق کرده است.

برپایه این گزارش، در ترکیب هیات مدیره "اپال" هم محمدمسعود سمیعی نژاد با سوابقی چون سرپرست اسبق ایمیدرو ، معاون وزیر صنعت ، مدیرعامل فولاد مبارکه به عنوان رئیس هیات مدیره و سعید سوادکوهی با سابقه مدیرعاملی شرکت های توسعه پالایش پارسیان تدبیر ، پلی پروپیلین جم ، تعاوی خاص ایران خودرو و... به عنوان مدیرعامل حضور دارند.

مطالب مرتبط:

اهداف شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس

استخراج با کیفیت سنگ آهن از معادن کشور به میزان حداقل 30 درصد از استخراج کل کشور و تولید سایر فلزات از طریق مشارکت و سرمایه گذاری در شرکتهای تابعه و یا سایر شرکتهای فعال در صنعت معدن با نرخ بازدهی حداقل 20 درصد، مشارکت در سرمایه گذاری عظیم در تولید پنج میلیون تن کنسانتره و گندله در محدوده معدن بزرگ سنگ آهن سنگان، مشارکت در تولید آهن اسفنجی و فولاد یک میلیون تنی سبزوار، سرمایه گذاری پر بازده در فرآوری مواد معدنی و صنایع معدنی آهن و فولاد و ایجاد ارزش افزوده حداقل 25 درصد برای دارایی ها و سرمایه گذاری های شرکت از طریق فعالیت در زمینه های بالا، اهداف اصلی فعالیت های این غول معدنی است.

شرکت سرمایه گذاری پارسیان در سال 1383به عنوان بازوی توسعه کشور به منظور توسعه طرح های صنعتی در حوزه ها و شرکت های زیرمجموعه تأسیس شد.از سال 1392 و با هدف نقش آفرینی در راستای اقتصاد مقاومتی، سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی به عنوان صنعتی پرمزیت و اشتغال زا به فعالیت اصلی و محوری در شرکت سرمایه گذاری پارسیان تبدیل شد.

ایجاد زنجیره استخراج تا تولید محصول در حوزه صنایع فولادی از اهداف اصلی این شرکت می باشد که هم اکنون با سرعت و قوت دنبال می شود.

سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس

سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس
سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس

 

سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس
سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس

 

ارزش فروش محصولات 74 شرکت زنجیره معدن و صنایع معدنی در بورس ایران،‌ طی ماه شهریور 1399 با جهش 95درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل (98) همراه شد. همچنین فروش این تعداد شرکت در نیمه نخست امسال، رشد بیش از 50درصدی را تجربه کرد.

سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس
سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس

 

سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس
سود سالیانه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در بورس

 

ارزش فروش تولیدات شرکت های این حوزه در شهریور ماه از 26.3هزار میلیارد تومان عبور کرد. مجموع ارزش فروش این 74 شرکت طی شش ماه نخست سال جاری نیز به رقم بیش از 120هزار میلیارد تومان رسید. در این میان ایرالکو با 77درصد، ملی مس با رشد 62درصدی، فولاد کاوه کیش با رشد 65درصد، گل گهر با افزایش 59درصد،‌ فولاد کاوه جنوب با افزایش58درصد،‌ فولاد خوزستان با رشد 41درصد و چادرملو با 38درصد به عنوان پیشتازان رشد در شرکت های بزرگ بوده اند. طی این مدت برخی شرکت های خصوصی نیز رشد های سه رقمی را در فروش تجربه کردند.

بیشترین ها در فروش

طی شش ماه ابتدای سال 99، بیشترین سهم فروش (27.3هزار میلیارد تومان) ابتدا به فولاد مبارکه اختصاص داشت. پس از آن ملی مس با 16هزار میلیارد، فولاد خوزستان با 11هزار میلیارد و گل گهر با 10هزار میلیارد تومان سرآمدان فروش در نیمه ابتدای 99 بودند.

ارزش فروش فولاد مبارکه در شهریور نیز به 5500 میلیارد،‌ ملی مس به 4200 میلیارد،‌ گل گهر 2100 میلیارد، فولاد خوزستان 1800میلیارد و ذوب آهن 1500 میلیارد تومان فروش داشتند و به عنوان 5 شرکت بزرگ در فروش معرفی شده اند.

در مجموع 35 درصد کل فروش شرکت های تولیدی بورس تهران مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی بوده که مرتبط با رشد تولیدات این شرکت ها و تقویت بازار و البته رشد دلار است.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی