جمعه, ۱۱ تیر ۱۴۰۰ ۰۰:۰۸

مضرات اصلی کرفس برای بدن+طرز تهیه دمنوش کرفس

مضرات اصلی کرفس برای بدن+طرز تهیه دمنوش کرفس
کرفس برای چه کسانی مضر است؟ در ادامه به پاسخ این سوال پرداخته ایم.

تیتربرتر؛ کرفس از معدود گیاهانی است که می‌توان آن را هم‌زمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کرد و باعث دشواری در گوارش نمی‌گردد. برای نمونه با آب انگور و سیب (برای مبارزه با روماتیسم)، با زنجبیل (برای مبارزه با میگرن و سردرد) و با لیموترش (برای مبارزه با سرماخوردگی و قند بالای خون).

کَرَفْس Apium graveolens) گیاهی است که در آشپزی کاربرد داردو ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد.

مضرات اصلی کرفس برای بدن+طرز تهیه دمنوش کرفس
مضرات اصلی کرفس برای بدن

 

کرفس دارای مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم می‌باشد که برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی نظیر (Vertigo) مفید می‌باشند. کرفس همچنین دارای مقدار زیادی ویتامینهای ک؛ و سی است که آنتی‌اکسیدان بوده، موجب کاهش تورم یاخته‌های بدن، سم‌زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌های سرطانی می‌گردند.

محل رشد کرفس در ایران

در ایران در حال حاضر، کرفس کوهی در مناطقی از استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و لرستان می روید. اما مهم‌ترین محل رویش این گیاه در ایران، روستاهای شهرستان فریدونشهر از توابع استان اصفهان است.

کرفس به عنوان یک گیاه مفید دارای طبع گرم و خشک است.  طبق نظر متخصصان از جمله فواید کرفس می‌توان به رهایی از مشکلات گوارشی، یبوست، ناراحتی‌های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز و روماتیسم اشاره کرد.

کرفس چه ویتامین هایی دارد؟

کرفس چه ویتامین هایی دارد؟
کرفس چه ویتامین هایی دارد؟

 

برگ کرفس دارای مقدار زیادی ویتامین A (بتاکاروتون) بوده و ساقه آن نیز منبع ویتامین‌های B ۱، B ۲، B ۶، ویتامین C و پتاسیم است. همچنین کرفس دارای هشت ترکیب ضد سرطانی بوده و از رشد تومور‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

با وجود فواید زیادی که کرفس دارد، اما مصرف بسیار آن زمینه ساز بیماری‌های خطرناک خواهد بود؛ چرا که دریافت بیش از اندازه آن نقش بسیاری در از بین رفتن عناصر ۲ ظرفیتی مانند کلسیم، منگنز و منیزیم و ... دارد.

گیاه کرفس علفی به ارتفاع ۲۰ الی ۶۰ سانتی متر با ساقه‌ای منشعب دارد و برگ‌های ضخیم و گل‌های کوچک داشته و رنگ آن سفید مایل به سبز است. این گیاه در بیشتر مناطق ایران مانند سیستان، بندرعباس و خوی رشد می‌کند.

طبق یافته‌های محققان استفاده حداقل دو تا سه لیوان آب کرفس در هفته باعث داشتن اندامی زیبا و شادابی پوست می‌شود، همچنین کرفس نقش زیادی در کاهش وزن یا لاغری دارد. مصرف این گیاه در دوران شیر دهی مانعی نداشته و باعث افزایش شیر مادر خواهد شد.

چه کسانی نباید کرفس مصرف کنند؟

چه کسانی نباید کرفس مصرف کنند؟
چه کسانی نباید کرفس مصرف کنند؟

 

  • افراد مبتلا به صرع و دچار اسهال از خوردن کرفس پرهیز کنند.
  •  طبق تحقیقات انجام شده مصرف تخم کرفس و کرفس برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
  • کرفس ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت و همچنین علائمی مانند جوش، ورم لب‌ها و تنگی نفس شود.

مطالب مرتبط:

فواید درمانی کرفس

  • نوشیدن شبانه کرفس موجب از بین رفتن جوش‌های بدن و صورت می‌شود.
  • کرفس دارای موادی است که باعث روشن شدن طبیعی پوست می‌شوند.
  • کرفس گیاه کم کالری بوده و می‌تواند برای کاهش اشتها و چربی سوزی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای لاغری بهترین زمان استفاده از این سبزی صبح و ناشتا است.
  • طبق نظر دانشمندان کرفس خواص ضد میکروبی بالایی دارد و به عنوان دیورتیک طبیعی شناخته شده است که کمک زیادی به دفع آب اضافی بدن می‌کند و باعث از بین رفتن ورم پا می‌شود.

روش تهیه دمنوش کرفس و چای سبز 

روش تهیه دمنوش کرفس و چای سبز 
روش تهیه دمنوش کرفس و چای سبز 

 

دمنوش کرفس و چای سبز یک دمنوش چربی سوز قوی است و داروی موثری برای لاغری محسوب می شود که برای تهیه آن لازم است تا ۲ قاشق چای خوری چای سبز  را به همراه نصف قاشق چای خوری پودر برگ کرفس مخلوط کرده و ترکیب آن دو را در یک لیوان آب جوش بریزید، لیوان را دور از حرارت نگه داشته و بعد از ۵ دقیقه بنوشید، به منظور طعم دار شدن دمنوش کرفس و چای سبز، از اندکی زعفران و زیره‌ سبز هم استفاده کنید.

دانشمندان بر این عقیده اند که کرفس بهترین ماده غذایی برای برطرف کردن عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا از طریق ضدعفونی مجاری ادراری است، همچنین وجود روغن‌های فرار در کرفس علاوه بر ایجاد عطر خوشایند این گیاه، باعث گشاد شدن مجاری کلیه می‌شوند و دفع اسید اوریک را تسهیل می‌کند. تجربه نشان داده است که کرفس و غذا‌های حاوی آن بوی بد دهان را از بین می‌برد.

که احتمالاً به دلیل ترکیب موادی که در معده تولید می‌شوند با مواد معطر کرفس است.

لاغری مطمئن با کرفس

کرفس به دلیل مقدار زیاد منیزیم آثار مهمی در چربی سوزی دارد؛ و سیستم اعصاب رو قوی میکند، فشار خون را پایین می‌آورد و بهترین چیز برای میان وعده وقتی احساس گرسنگی میکنیم.

متخصصان تغذیه در خصوص این مساله توافق نظر دارند که مصرف کرفس به صورت روزانه باعث افزایش متابولیسم می‌شود و سوخت وساز به بهترین حد ممکن می‌گردد. افزایش متابولیسم به این معنی است که بدن شما کالری بیشتری می‌سوزاند و در نتیجه با افزایش مصرف انرژی از ذخایر چربی استفاده شده و کاهش وزن تسهیل می‌گردد.

نوشیدن آب کرفس منجر به کاهش اشتها و کاهش ویار به مواد بدون ارزش غذایی و پرکالری می‌شود؛ در نتیجه توصیه می‌شود آب کرفس قبل از صرف غذای اصلی مصرف شود تا تأثیرات خود را بهتر بگذارد. کرفس دارای خصوصیات یک دیورتیک خوب است.

دیورتیک بودن به این معنی است که باعث تخلیه بهتر و سریع‌تر آب از بدن می شود؛ این اثر باعث تسریع سوخت و ساز و در نتیجه مصرف توده چربی بدن خواهد بود.

کرفس خام دارای مقادیر بالای کلسیم به فرم قابل استفاده برای بدن است و این کلسیم ارگانیک قادر است سیستم هورمونی بدن را تحریک کند مثلاً با افزایش ترشح هورمون‌هایی نظیر تیروکسین باعث افزایش شکسته و مصرف شدن چربی‌های ذخیره شده در سلول‌ها می‌شود.

ثابت شده است که کرفس و آب آن دارای موادی هستند که روند سوخت و ساز چربی‌های بدن را تسهیل می‌کنند کرفس بر اشتهای فرد در رابطه با مواد شیرین اثر می‌گذارد.

کرفس باعث می‌شود تمایل فرد به مصرف خوراکی‌های شیرین و شیرینی جات کاهش پیدا کند پس انرژی کمتری به شخص می‌رسد و از طرفی تحمل رژیم غذایی برای شخص آسان می‌شود.

سرعت کاهش وزن در افرادی که حداقل یک بار در روز یک ساقه متوسط کرفس به عنوان میان وعده می‌خورند، بیشتر از افرادی است که اصلاً کرفس مصرف نمی‌کنند.

با دارا بودن تنها ۳۰ تا ۴۰ کیلوکالری در هر فنجان، آب کرفس یک نوشیدنی انرژی زا و کمک کننده بزرگی در تامین یک رژیم غذایی سالم است. دلیل این میزان کم کالری در کرفس، محتوای بالای آب آن است. تقریباً ۹۵ درصد کرفس از آب تشکیل شده است. تمام قسمت‌های کرفس خوراکی است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی