سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ۲۲:۳۸

جزئیات فناوری VDSL و تفاوت های آن با اینترنت ADSL

جزئیات فناوری VDSL و تفاوت های آن با اینترنت ADSL
برخی از کارشناسان عقیده دارند که فناوری VDSL در سالهای آینده جایگزین اینترنت ADSL خواهد شد.

به گزارش تیتربرتر: خط مشترک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا (Very-high-bit-rate Digital Subscriber Line) که به اختصار VDSL نام گذاری می‌شود نمونه دیگری از فناوری اتصال به اینترنت است که به تازگی در کشورمان راه اندازی شده است.

اینترنت VDSL چیست؟

اینترنت VDSL چیست؟
اینترنت VDSL چیست؟

VDSL نمونه دیگری از فناوری اتصال به اینترنت است که از همان خط مشترک دیجیتال مشابه با ADSL برای نقل و انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند، اما فناوری آن در مقایسه با ADSL جدیدتر است. VDSL به شیوه موثرتری از خط مشترک استفاده می‌کند و تجربه بهتری در استفاده از اینترنت را در اختیار کاربر می‌گذارد. اتصال به کاربر از طریق یک واسط نوری نزدیک به مکان کاربر فراهم می‌شود. این واسط نیز با استفاده از کابل‌های فیبر نوری به شرکت خدمات دهنده اینترنت متصل می‌شود. VDSL نیز یک نسخه پیشرفته‌تر به نام VDSL2 دارد که برای کاربرانی که در محدوده 1 تا 2 کیلومتری از سویچ‌های VDSL قرار دارند مناسب است.

شباهت VDSL و ADSL

شباهت VDSL و ADSL
شباهت VDSL و ADSL

1-خطوط DSL

این روزها بسیاری از کاربران اینترنت ثابت در ایران، از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند. این فناوری در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت‌های پورت در مراکز مخابراتی، افزایش تعداد مشترکین و ضعف‌های زیرساختی، مشکلاتی را برای کاربران ADSL ایجاد کرده است. اینترنت VDSL شکل جدیدتری از ADSL است که از همان خطوط DSL برای انتقال داده‌ها از مرکز مخابراتی تا منزل مشتری استفاده می‌کند و به رغم اینکه اعلام می شود سرعت نهایی آن برای کاربران بیشتر خواهد بود ولی پیش بینی می شود مشکلات اشاره شده موجود در سرویس ADSL را داشته باشد.

2-سرعت اینترنت

سرعت اینترنت ADSL با افزایش فاصله مشترک از مراکز مخابراتی کاهش می یابد. و تمام فناوری های مشابه از جمله VDSL هم از این قاعده مستثنی نیستند و دقیقا از همان نمودار پیروی می کنند. تنها با این تفاوت که فناوری VDSL در فاصله های کوتاه و ایده آل سرعت بالاتری دارد که به نظر می رسد تمام تبلیغات اشاره شده درباره این فناوری مربوط به همین فاصله باشد و این سوال پیش می آید که آیا تمام مشترکین اینترنت در فاصله 400 متری مراکز مخابراتی ساکن هستند که بتوانند سرعتی متفاوت با ADSL تجربه کنند؟

تفاوت بین VDSL و ADSL

تفاوت بین VDSL و ADSL
تفاوت بین VDSL و ADSL

تفاوت اصلی بین این دو نوع اتصال اینترنتی در سرعت آنها است. VDSL نسبت به ADSL سرعت بسیار بیشتری را ارائه می‌کند. در VDSL سرعت دانلود تا 70 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابیت در ثانیه می‌رسد، در حالی که سرعت دانلود در ADSL تا حداکثر  24 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود خیلی کمتر از این مقدار است.

  • با VDSL شما تجربه به مراتب بهتری در استفاده از اپلیکیشن‌هایی که به پهنای باند زیادی احتیاج دارند خواهید داشت. به عنوان نمونه اپلیکیشن‌های کنفرانس ویدیویی روان‌تر و بدون قطع و وصل شدن اجرا می‌شوند.
  • استفاده از ADSL گسترده‌تر و قابل دسترس‌تر از VDSL است و اغلب عرضه کنندگان خدمات اینترنت در سراسر جهان این خدمات را ارائه می‌کنند.
  • اختلاف قیمت چندانی بین راه اندازی این دو سرویس وجود ندارد، اما به دلیل جدیدتر بودن سرویس VDSL و همچنین سرعت بیشتر آن و همینطور کمتر بودن تعداد خدمات دهندگان آن، برخی از خدمات دهندگان مبالغ بیشتری را از مشترکان دریافت می‌کنند.
  • قدرت سیگنال هر دو فناوری ADSL و VDSL با بیشر شدن فاصله بین استفاده کننده و ایستگاه سویچینگ کاهش پیدا می‌کند، اما سرعت کاهش قدرت سیگنال در VDSL از ADSL بیشتر است.

مطالب مرتبط:

مودم ADSL و VDSL چه تفاوتی باهم دارند؟

مودم ADSL و VDSL چه تفاوتی باهم دارند؟
مودم ADSL و VDSL چه تفاوتی باهم دارند؟

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL به نوع مودمی که استفاده می‌کنید نیز بستگی دارد. شما نمی‌توانید با همان مودم قدیمی خود که از ADSL و +ADSL2 پشتیبانی می‌کند، از تمام پتانسیل VDSL نیز بهره‌مند شوید. طبق قیمت کنونی، حداقل باید 900 هزار تومان برای خرید یک مودم معمولی با قابلیت پشتیبانی از VDSL هزینه کنید و این مقدار برای خرید مودم‌های بهتر و پیشرفته‌تر قطعا بیشتر می‌شود.

البته اگر تمایل دارید هزینه بیشتری برای خرید مودم نپردازید، می‌توانید با همان مودم قدیمی هم، بخشی از سرعت بالای VDSL را تجربه کنید. اینطور که به نظر می‌رسد، با مودم غیر VDSL می‌توان تا ۲۰ مگابیت سرعت را تجربه کرد که البته همین هم بیشتر از ۱۶ مگابیت بر ثانیه‌ای است که در ADSL ارائه می‌شود.

بنابراین باید گفت تبدیل ADSL به VDSL در بدترین حالت، هزینه مودم را روی دست شما می‌گذارد. برخلاف انتظارات، به نظر می‌رسد قرار نیست تعرفه‌های این سرویس گران‌تر از ADSL باشد و این نکته بسیار خوبی است اما باید دید سرویس‌دهنده‌های متفاوت چه سیاستی را در قبال حجم و قیمت مربوط به آن ارائه می‌دهند. فعلا این سرویس در استان قم و تهران در دسترس کاربران قرار گرفته و باید دید به مرور زمان و در شهرهایی که کاربران از سرعت بالایی برخوردار نیستند و در عین حال فاصله زیادی هم با مخابرات دارند، وزیر اطلاعات چه تدابیری می‌اندیشد.

مشکلات اینترنت VDSL

مشکلات اینترنت VDSL
مشکلات اینترنت VDSL

با توجه به مقدمه اشاره شده در خصوص معرفی VDSL و شباهت ها و تفاوت های زیاد آن با اینترنت ADSL می توان محدودیت ها ومعایب اصلی آن را در 4 مورد خلاصه کرد که در ادامه به آنها می پردازیم:

1-نقش فاصله در سرعت

همانطور که اشاره شد فاصله محل کاربران تا نقطه ارتباطی شرکت ارائه‌دهنده VDSL نقش مهمی در کیفیت و سرعت اینترنت ارائه شده به مشترکین دارد. این سوئیچ ارتباط بین مرکز مخابراتی و مشترکین فناوری VDSL را برقرار می‌کند. اگر فاصله کاربر تا این سوئیچ بیش از 400 متر باشد، سرعت دریافتی آن کاربر نیز سرعت قابل قبولی نخواهد بود.

2-نویز در اینترنت VDSL

گاهی میزان نویز در خطوط سیمی آنقدر زیاد می‌شود که عملا ارائه سرویس در مناطقی که زیرساخت سیمی ضعیف است، امکان‌پذیر نخواهد بود. با توجه به شرایط زیرساختی ذکر شده نیز می‌توان انتظار داشت که طیف وسیعی از کاربران اینترنت در ایران، از امکان دریافت کیفیت و سرعت مطلوبی از VDSL محروم بمانند.

3-تاثیر سیم‌کشی بر سرعت

بررسی سرویس‌های ارائه شده VDSL در تهران نشان می‌دهد که تاکنون ارائه VDSL صرفا برای مجتمع‌ها و ساختمان‌های با تعداد واحد بالا و عمر ساخت پایین امکان‌پذیر شده است. این موضوع یکی دیگر از مشکلات کنونی VDSL است. بنابراین بسیاری از بافت‌های نسبتا قدیمی شهرها عملا از دریافت سرویس محروم می‌شوند.

هزینه بالای مودم ADSL

تمامی مشترکینی که قصد تهیه سرویس VDSL را دارند، باید مودم ویژه VDSL نیز تهیه کنند. وگرنه عملا از دریافت سرعت  مناسب با توجه به قیمت سرویس محروم می‌شوند. حداقل هزینه تهیه مودم VDSL در حال حاضر بیش از دو برابر مودم‌های ADSL است. همچنین در صورت نیاز به تقویت زیرساخت و سیم‌کشی ساختمان، هزینه‌های دیگری نیز بر مشترکین تحمیل خواهد شد. در حقیقت اگر هزینه تهیه مودم مخصوص این فناوری کاهش نیابد، عملا استفاده از فناوری VDSL توجیه اقتصادی ندارد.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: