دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ ۱۷:۲۹
در پی ریزش دوباره بورس:

چرا شاخص بورس رشد نمی کند؟

در پی ریزش دوباره بورس:
کارشناسان به علت ریزش دوباره بورس در هفته دوم شهریور پرداختند.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی، نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: به دلیل ریزش‌های اخیر بازار سرمایه، فردا قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس را برای پاسخگویی به مجلس احضار کردیم، امیدوارم ایشان پاسخ‌های قانع کننده‌ای به نمایندگان بدهند. مردم فعلا به سرمایه‌گذاری‌هایی که تا الان در بورس انجام می‌دادند، ادامه ندهند.

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکید کرد: مردم فعلا به سرمایه‌گذاری‌هایی که تا الان در بورس انجام می‌دادند، ادامه ندهند.

راهکار افت بورس چیست؟

راهکار افت بورس چیست؟
راهکار افت بورس چیست؟

 

فرزین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت اُفت شاخص کل بورس گفت: مسئله ای که این روز ذهن بیشتر سرمایه گذاران را درگیر خود کرده، مربوط به نوسانات بازار است. اُفت این روزهای شاخص کل بورس طبیعی است زیرا بازدهی بازار سرمایه در چهار ماه نخست سال  به نسبت چند سال گذشته  بی سابقه بوده است پس سرمایه گذاران تازه وارد نباید در گیر حواشی حاضر در بازار شوند.

او افزود: قطع به یقین می توان گفت که این اصلاحات تا زمانی که ارزش ذاتی و ارزش روز سهام برابر نشدند ادامه خواهد داشت و نتیجه مثبت این اتفاق عدم خروج نقدینگی از بازار است زیرا  با کاهش قیمت ها تعداد کمتری از سهامداران رغبت پیدا می کنند که سهام خود بفروشند. به شرط جلوگیری از اصلاح قیمت ها، به زودی تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد البته نمی توان توقع داشت که ظرف یک هفته آینده این اتقاق رخ دهد و کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند بازار ظرف تا یک ماه به حالت عادی خود باز می گردد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر عرضه صندوق پالایش یکم در اُفت شاخص کل بورس بیان کرد : ارزش این صندوق به نسبت حجم معاملاتی که در بازار سرمایه انجام می شود ، کوچک است در نتیجه نمی توان گفت که بازار بعد از اتمام پذیره نویسی  روند نزولی خود را ادامه می دهد.

آقا بزرگی تصریح کرد : این اصلاحات بازار سرمایه  سبب نمی شود که شاخص زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برود و طی یک ماه آینده  بورس به روند چند ماه قبل خود باز  می‌گردد پس سرمایه گذاران نباید در گیر هیجانات بازار شوند.

علت اصلی ریزش دوباره بورس در هفته دوم شهریور 99

علت اصلی ریزش دوباره بورس در هفته دوم شهریور 99
علت اصلی ریزش دوباره بورس در هفته دوم شهریور 99

 

حمید اسدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلیل ریزش بازار بیان کرد: روز شنبه بازار سهام جمع شد و طبق تحلیل‌های بنیادین روز یکشنبه بازار باید مثبت می‌شد اما بازار یکشنبه نیز مثبت نشد و دوباره صف‌های فروش شکل گرفت.

وی افزود: پس از اینکه بازاز روز یکشنبه مثبت نشد ریزش امروز بازار هم دور از انتظار نبود و اکثر سهامداران به خاطر بی‌اعتمادی نسبت به بورس در حال خروج از بازار هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی نسبت به بازار سهام باعث خروج پول از این بازار شده و حمایت‌ها کارساز نیست، با این رویدادها آینده بازار سهام زیاد روشن نیست همچنین احتمال دارد شاخص کل بازار سهام تا یک میلیون و 400 هزار واحد هم ریزش داشته باشد.

 بورس تا چه زمانی ضرر می دهد؟

امروز با وجود حمایت‌های دو روز اخیر از بازار سهام، شاخص کل حدود ۲٫۵ درصد ریزش کرد و ۸۸ درصد سهم‌های بازار ریزش داشتند، همچنین دو نماد شستا و خودرو نیز افشای اطلاعات گروه الف داشتند. اما بورس فردا چه می‌شود؟

سهیلا صالحی، کارشناس بازار سرمایه گفت: حجم و ارزش معاملات بازار به شدت پایین آمده است برای همین در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار داشت که روند بورس صعودی شود. اما بازار در میان‌مدت صعودی خواهد شد.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در روزهای آینده

پیش بینی بورس در روزهای آینده
پیش بینی بورس در روزهای آینده

 

به گفته وی برخی نمادهای بزرگ مانند شستا و خودرو افشای اطلاعات الف داشتند و فردا با دامنه نوسان 10 درصد بازگشایی می‌شوند. همین مساله باعث می‌شود افرادی که خواستار خروج از بازارند، راحت‌تر بتوانند از بازار خارج شوند و همین، بازار را در کوتاه‌مدت منفی می‌کند.

وی افزود: نمادهای شستا و خودرو به شدت روی بازار تاثیر می‌گذارند. برای همین دامنه نوسان 10 درصدی برای این سهم‌ها اتفاق مثبتی می‌تواند باشد و بازار را متعادل می‌کند. با وجود افت قیمت شدید در این سهم‌ها هنوز هم عرضه‌کننده دارند، عرضه‌کنندگانی که به هر قیمتی که شده قصد خروج از بازار را دارند، پس اگر جو فروش از روی این سهام‌ها برداشته شود به کل بازار کمک خواهد کرد.

وی در ادامه در رابطه با دلایل افت بازار گفت: سناریوی احتمالی برای افت بازار سهام این است که ریزش بازار پس از اما و اگرهای وزیر اقتصاد در رابطه با عرضه صندوق پالایشی ایجاد شد و نظر من این است که افت بازار دستوری بود تا کسی برای خرید صندوق پالایشی اقدام نکند، زیرا سهم‌های شرکت‌های حاضر در این صندوق برای وزارت اقتصاد به شدت اهمیت دارد.

وی در رابطه با آینده بازار سهام گفت: بازار در درازمدت تمام این ضررها را جبران خواهد کرد. زیرا عوامل بنیادین مانند قیمت دلار و شرایط اقتصاد کلان اهرمی برای پیشرفت بازار خواهند شد و اگر کسی صبور باشد و در سهم‌های بنیادین سرمایه‌گذاری کند قطعا ضرر نخواهد کرد.

وی در رابطه با حمایت از بازار گفت: فعلا برنامه‌ یا خبری برای حمایت وجود ندارد اما پیش‌بینی من این است که فعلا منتظر هستند تا فردا نتیجه دامنه نوسان 10 درصدی در سهم‌های خودرو و شستا مشخص شود.

او افزود: تا زمانی که صف‌های فروش تخله نشوند انتشار گزارش‌های 6 ماهه نیز نمی‌تواند به بازار کمکی کند زیرا بازار بدون دید بنیادین جلو می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی ایجاد شده در مردم به خاطر روند نزولی بازار سهام و روند صعودی بازارهای موازی است و تا خروج سرمایه از بازار سهام نیز ادامه دارد.

آموزش بورس

انواع روش‌های سرمایه گذاری در بورس

  • سرمایه گذاری مستقیم در بورس:

منظور از روش مستقیم این است که سرمایه گذار با افتتاح حساب نزد کارگزاری ها به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهم کند. در سرمایه گذاری مستقیم شما با مراجعه به صورت تلفنی و یا از طریق اینترنت می‌توانید ضمن رصد بازار اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های حاضر در بورس کنید. برای این روش حرفه‌ای بودن در بازار سرمایه و شناخت کافی از سازوکار بورس و ابزارهای معامله‌گری ضروری است. افراد غیرحرفه‌ای نباید در سرمایه گذاری مستقیم سرمایه گذاری کنند چون، ریسک و چالش‌های حضور در بورس را افزایش می‌دهد.

  • سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس:

سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس به این معنا است که به جای اینکه خودمان مستقیماً به خرید و فروش سهام بپردازیم، بازار را رصد کنیم و همه چیز را مورد بررسی مداوم قرار بدهیم، به افراد آگاه و متخصصی مراجعه می کنیم. این افراد متخصص به ما کمک می‌کنند، سرمایه خود را در حوزه های مختلف سرمایه گذاری به کار بگیریم. انجام سرمایه گذاری با واسطه در بورس به کسانی که زمان و وقت کافی برای یادگیری اصول سرمایه گذاری و روش‌های سرمایه گذاری در بورس ندارند، در رسیدن به سود و درآمدی مطلوب کمک شایانی می‌کند. در این صورت با اتکا به افراد ماهر در بورس، ریسک سرمایه گذاری هم کاهش می‌یابد. سرمایه گذاری غیرمستقیم هم انواعی دارد:

  • سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری
  • سبد گردانی اختصاصی در بورس (سرمایه گذاری در بورس از طریق سبد گردان‌ها)

معرفی سایت شرکت مدیریت فناوری اطلاعات و کدال

در سایت شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس به آدرس tsetmc اطلاعات تابلوی نمادهای معاملاتی سهام تمامی شرکت ها لیست شده است، لذا برای بررسی اطلاعات مربوط به تابلو همچون قیمت، تعداد معاملات، ارزش بازاری شرکت، تعداد سهام، شناوری سهام، سهامداران حقوقی عمده و… می‌توان به این سایت مراجعه کرد. برای دریافت اطلاعات مربوط به عملیات شرکت ها همچون مقادیر و نرخ های فروش، سود ناخالص، عملیاتی و خالص و… می‌توان به سایت کدال مراجعه کرد.

گزارش از علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: