سه شنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ ۰۷:۰۱

جزئیات پیش فروش ایران خودرو در شهریور 99+مقایسه دو محصول

جزئیات پیش فروش ایران خودرو در شهریور 99+مقایسه دو محصول
ایران خودرو جزئیات طرح پیش فروش جدید خود را اعلام کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ گروه خودروسازی ایران خودرو جزئیات طرح پیش فروش جدید محصولات این شرکت را  اعلام کرد.

شرایط پیش فروش ایران خودرو در شهریور 99

در این دوره از فروش همانند گذشته از قرعه کشی استفاده می شود. سایر محدودیت ها هم مطابق گذشته اعمال می شود.

سود مشارکت خرید محصولات ۹ تا ۱۱ درصد است. سود انصراف ۳ درصد کمتر از سود مشارکت است. سود مشارکت و سود انصراف بر اساس خودروهای مختلف در زمان ثبت نام بر روی سایت مشخص می شود.

جزئیات پیش فروش ایران خودرو
جزئیات پیش فروش ایران خودرو

 

در صورت تاخیر در تحویل خودرو از جانب شرکت، خسارت تاخیر به صورت روز شمار پرداخت خواهد شد.

زمان تحویل خودرو

همچنین زمان تحویل خودروها اردیبهشت تا تیر ۱۴۰۱ است.

زمان شروع پیش فروش

پیش بینی می شود زمان اجرای این طرح از فردا ۴ شهریورماه باشد.

مقایسه رانا با پژوپارس

مشخصات فنی Runna رانا

مشخصات فنی Runna رانا
مشخصات فنی Runna رانا

 

رانا یک خودرو ایرانی است که پس از سمند و تیبا سومین خودرو ملی به شمار می‌رود. رانا در واقع یک مدل تغییریافته و یا تضعیف شده از پژو 206 صندوق دار است که در سال 1388 معرفی شد. در حالی که قرار بود رانا از سال 1389 به بازار عرضه شود، رسیدن آن به دست مشتریان تا سال 1391 به طول انجامید.

همان طور که اشاره کردیم ایران خودرو برای طراحی رانا از پژو 206 صندوق دار استفاده کرده و در واقع باید بگوییم رانا همان 206 SD است که تغییراتی را تجربه کرده چراکه از نظر بدنه، پلتفرم و ویژگی‌های فنی این دو خودرو با یکدیگر مشترک هستند. درست است که ایران خودرو سعی کرد با ایجاد این تغییرات، یک مدل ارزان‌تر از 206 صندوق دار را وارد بازار کند اما دو نکته مهم در مورد آن وجود دارد آن هم اینکه قیمت رانا تفاوت زیادی با برادر خود نداشت و طراحی آن هم آنقدر بد نشد.

طراحی کابین رانا
طراحی کابین رانا

 

اما طراحی کابین رانا آنقدرها هم شبیه به پژو 206 نیست و جذابیت زیادی ندارد. طراحی داشبورد و فرمان به ساده‌ترین شکل صورت گرفته حتی متریال به کار رفته در کابین هم کیفیت پایینی دارند. برای مقایسه با پژو پارس باید بگوییم که درست است که کابین پارس قدیمی شده اما همچنان هم از خودرویی چون رانا بهتر است. در مورد تجهیزات رفاهی هم همان طور که اشاره کردیم هر دو خودرو در یک سطح قرار می‌گیرند و ویژگی خاصی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

ظاهر رانا
ظاهر رانا

 

رانا به همان موتور TU5 مجهز شده که در پژو 206 مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موتور 1.6 لیتری و 4 سیلندر است و می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدر به چرخ‌های جلو یک جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده و در مجموع رانا از نظر فنی کم شباهت به پژو 206 نیست.

مطالب مرتبط:

مشخصات فنی Peugeot PARS پژو پارس

مشخصات فنی Peugeot PARS پژو پارس
مشخصات فنی Peugeot PARS پژو پارس

 

پژو پارس یک خودرو ایرانی است که در سال 1380 وارد بازار شد و با استقبال خوبی از سوی خریداران ایرانی روبه‌رو شد. طراحی پژو پارس یا پرشیا بر اساس یکی از معروف‌ترین محصولات پژو یعنی 406 طراحی شده که موفقیت‌های بسیاری را تجربه کرد. شاید هم بتوان آن را یک نسخه به‌روزشده از 405 دانست که تغییراتی را در ظاهر تجربه کرده بود.

پژو پارس در سال‌های ابتدایی عرضه توانست نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کند و بسیاری از اقشار جامعه به خرید آن تمایل پیدا کردند. اما اکنون که چندین سال از عرضه آن می‌گذرد، گرد کهنگی بر چهره آن نشسته و دیگر آن جذابیت سابق را ندارد. اما پرشیا همچنان هم از بسیاری از محصولات ایرانی زیباتر است و تناسب بیشتری در طراحی بدنه آن دیده می‌شود.

طراحی کابین پژو پارس
طراحی کابین پژو پارس

 

طراحی کابین پژو پارس به ویژه در مدل‌های اولیه تفاوت زیادی با پژو 405 نداشت و به همین دلیل مورد انتقاد قرار می‌گرفت. در سال‌های گذشته ایران خودرو سعی کرده با ایجاد تغییراتی، بین این دو خودرو تمایز ایجاد کند اما باز هم این تغییر آنقدر زیاد نبود و همچنان با یک طراحی ساده در کابین روبه‌رو هستیم که البته متریال چندان باکیفیتی هم برای ساخت آن استفاده نشده. پژو پارس یک ویژگی مثبت دارد و آن هم فضای زیادی است که در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌گیرد و کیفیت سواری را بهبود می‌بخشد.

البته پژو پارس تجهیزات رفاهی زیادی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و از این جهت عملکرد متوسطی دارد. البته رقیب پارس در این مقایسه هم برتری در این زمینه ندارد و هر دو خودرو عملکرد تقریبا یکسانی دارند.

پژو پارس در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شود که ما در اینجا در مورد مدل معمولی صحبت می‌کنیم. این مدل به یک موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که می‌تواند 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این همان موتوری است که نخستین بار در پژو 405 و سپس در پارس و سمند مورد استفاده قرار گرفت. برای انتقال قدرت این موتور به چرخ‌های جلو یک جعبه دنده 5 سرعته دستی در نظر گرفته شده که چندان با موتور هماهنگ نیست و عملکرد چندان خوبی را ارائه نمی‌دهد.

ظاهر پژو پارس
ظاهر پژو پارس

 

یکی از مشکلات مدل‌های جدید پژو پارس مجهز به این موتور، مصرف سوخت بالایی است که گاهی بسیار آزاردهنده است و شما را مجبور به مراجعه زیاد به پمپ بنزین می‌کند و هزینه‌های جاری را افزایش می‌دهد. البته در مجموع کیفیت ساخت این خودرو هم چندان بالا نیست ولی در مقایسه با رانا عملکرد بهتری دارد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: