دوشنبه, ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ ۰۲:۱۷

ماجرای تجاوز رضا رفیع به کیانوش سنجری

ماجرای تجاوز رضا رفیع به کیانوش سنجری
کیانوش سنجری، رضا رفیع را به قصد تجاوز جنسی در دوران نوجوانی اش متهم کرد.

تیتربرتر: به دنبال موج افشاگری‌ در شبکه های اجتماعی درباره «‌تجاوز‌ جنسی» کیوان امام وردی، دانش‌آموخته رشته باستان شناسی دانشگاه تهران و فعال حوزه گردشگری به چندین زن جوان، مهدی سنجری باف ملقب به کیانوش سنجری (زاده ۲۰ شهریور ۱۳۶۱ در تهران) دست به افشاگری علیه رضا رفیع زد.

ماجرای تجاوز رضا رفیع به کیانوش سنجری

ماجرای تجاوز رضا رفیع به کیانوش سنجری
ماجرای تجاوز رضا رفیع به کیانوش سنجری

کیانوش سنجری مجری سابق یکی از شبکه های معاند خارج از کشور به نام صدای آمریکا که چند سالی است دوباره به ایران بازگشته، دست به افشاگری علیه رضا رفیع زد و این مجری طنز پرداز را به قصد تجاوز جنسی در سالهای دور متهم کرد.کیانوش سنجری درمورد ماجرای تجاوز رضا رفیع به او در توئیترش نوشت:

‏تجربه من از ‎#تجاوز:

سال اول هنرستان، توی راه مدرسه بودم که این مرد، رضا رفیع، که بعدها او را مجری برنامه های مختلف تلویزیون جمهوری اسلامی، از جمله برنامه «منبع موثق» شبکه چهار یافتم، سر راهم سبز شد و گفت که خوش چهره هستی و به درد تلویزیون می خوری ، کتابی درباره سینما به من داد و خواست که آن را بخوانم و برای تست تلویزیونی، به آدرسی که به من داد مراجعه کنم. همراه همکلاسی ام به آن آدرس مراجعه کردیم. آپارتمان بود. خانه اش بود! مرا به اتاقی تاریک برد و گفت دراز بکش تا از تو تست بدنی بگیرم.‏
تعجب کردم و پرسیدم این تست برای چیست؟ عرق کرده بود و چرت و پرت تحویلم داد. دیری نپایید که فحش اش دادیم و از خانه اش زدیم بیرون. هنوز در حسرت این هستم که چرا چهار تا مشت پای چشمش نکوبیدم!

آری، ‎#تجاوز تنها تجربه ای زنانه نیست
‎#سکوت_نکنیم

واکنش های به ماجرای تجاوز رضا رفیع به کیانوش سنجری

واکنش های به ماجرای تجاوز رضا رفیع به کیانوش سنجری
واکنش های به ماجرای تجاوز رضا رفیع به کیانوش سنجری

پس از این توئیت کیانوش سنجری چندین کاربر دیگر ماجراهای مشابه با ادعاهای سنجری را ریتوئیت کردند حتی تعدادی از کاربران با انتشار اسکرین شات از چت های رضا رفیع در اینستاگرام به شایعات پیرامون او بیشتر دامن زدند .البته تاکنون رضا رفیع واکنشی به این جریانات نشان نداده است و باید دید در چند روز آینده رفیع پاسخ اتهامات کیانوش سنجری را می دهد یا با سکوت از کنار آن می گذرد.البته این اتهامات میتواند ضربه جبران ناپذیری به حرفه و محبوبیت این مجری سرشناس وارد سازد.

مطالب مرتبط:

کیانوش سنجری کیست؟

کیانوش سنجری کیست؟
کیانوش سنجری کیست؟

مهدی سنجری باف ملقب به کیانوش سنجری (زاده ۲۰ شهریور ۱۳۶۱ در تهران) سابقه 9 بار بازداشت به دلیل «اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به استناد «عضویت در گروه دانشجویی غیرقانونی و سکولار»، شرکت در تجمعات اعتراضی، مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور، «سیاه‌نمایی شرایط زندان‌ها در وبلاگ» را در کارنامه خویش دارد.

سنجری چند سال پس از مهاجرت به آمریکا چند مدتی را نیز با بخش فارسی شبکه صدای آمریکا همکاری کرد. وی پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۹۵ مجدداً دستگیر شد و به ۵ سال حبس تعزیری و ۶ سال حبس تعلیقی، و همچنین ۲ سال ممنوع‌الخروجی محکوم شد.

رضا رفیع کیست؟

رضا رفیع کیست؟
رضا رفیع کیست؟

رضا رفیع (زادهٔ ۶ مرداد ۱۳۴۷ در تربت حیدریه) نویسنده، طنزپرداز، روزنامه‌نگار و مجری ایرانی است. تحصیلات او کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است. اگر چه رفیع سال‌ها در مطبوعات فعالیت مستمر داشته اما حضور او به عنوان سردبیر و مجری در برنامهٔ قندپهلو باعث محبوبیت و شهرت بیش از پیش او شد. وی برادر جلال رفیع (جلال رفیعی زاده) و محمد جواد رفیعی زاده‌است.

محمدرضا رفیع زاده معروف به رضا رفیع در ششمین روز مرداد سال ۱۳۴۷ هجری خورشیدی در ۱۴۰ کیلومتری جنوب مشهد در تربت حیدریه به دنیا آمد. پدرش، محمود رفیع زاده (رفیعی)، کارمند فرهنگی آموزش و پرورش و برادرش جلال رفیع نویسنده، طنزپرداز و مشاور فرهنگی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور در زمان خاتمی است.

رفیع دوران ابتدایی را در دبستان بیهقی، راهنمایی را در مدرسه علی تمدن و دبیرستان را نیز در قدیمی‌ترین دبیرستان شهر، دبیرستان رازی تربت گذراند. دوران دبیرستانش را خود «دوران انحرافات ادبی» اش می‌نامد و می‌گوید: «در همان ایام دبیرستان، طنزهایی می‌نوشتم با عنوان ثابت «نشنو از نی» که روزانه در تابلو مدرسه نصب العین می‌شد تا مایهٔ عبرت سایرین گردد.»

او اولین سروده‌های جدی اش را برای شاعر فصلی از عاشقانه‌ها، سهیل محمودی، صاحب صفحات شعر خلوت انس در مجله جوانان ارسال کرد. او آن‌ها را چاپ کرد، اما در نامه‌ای بلند بالا به تربت برایش نوشت: «بیش از شعر جدی، قدر قلم طنزت را بدان!»

پیش از ورود به دانشگاه، همکاری طنز خود را با نشریات تهران آغاز کرد و در مجله جوانان امروز، در کنار محمد پورثانی و عباس خوش عمل مشغول به فعالیت شد. او از سال ۱۳۷۲ ساکن تهران شد و دو سال بعد نیز همزمان با نوشتن مطالب طنز و جدی، تحصیلات دانشگاهی خود در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی را پی گرفت.

رضا رفیع، در سال ۷۶ مجله‌ای به نام «ماهنامه دنیای طنز» را از شماره صفر به راه انداخت که سردبیری آن را نیز خود بر عهده داشت. از سال ۷۹ نیز تا آخرین شماره هفته نامه سیاسی گل آقا در آبانماه ۸۱، سمت سردبیری و مسئولیت تحریریه آن به نام او رقم خورد. سمتی که پیش از آن بزرگانی چون مصطفی فرجیان و هوشنگ معمارزاده عهده‌دار آن بودند.

او در کنار ادامه دادن مقطع کارشناسی ارشد، از سال ۸۱ عضو ثابت تحریریهٔ روزنامه اطلاعات شد که ابتدای امر مدتی در سرویس مقالات و سپس دبیر سرویس گزارش و پس از آن نیز مسئولیت انتشار ضمیمه «ادب و هنر» روزنامه بر دوشش گذاشته شد که تا امروز به صورت هفتگی منتشر می‌شود. همچنین از سال ۱۳۸۳ تا کنون ستون روزانهٔ طنز «بزن در رو» در روزنامه جام جم را می‌نویسد که مخاطبان خاص خود را دارد و تا به حال با وجود تغییر مدیریت‌ها، هیچ‌گاه متوقف نشده‌است.

رفیع در عرصهٔ طنز و طنازی، با هر دو وجه نظم و نثر پیش رفته و البته در حوزهٔ طنز منثور - آن هم از نوع ژورنالیستی اش - بیشتر قلم زده‌است. جوهره و رویکرد اصلی و اساسی طنزهای او، سیاسی، ادبی و فرهنگی است. او دبیر و داور چندین جشنواره کشوری بوده‌است. در سومین جشنواره طنز مکتوب، داور بخش نثر بود.

او از سال ۱۳۸۴ مسئولیت «خانه طنز» باشگاه نویسندگان و هنرمندان، وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را بر عهده داشته و دارد که در حال حاضر به «امور ادبی» معاونت هنری سازمان تغییر نام داده‌است.

همچنین دبیر و مجری محفلی ادبی با عنوان شب شعر شکرخند در تهران است که از تیرماه ۸۵ به صورت ماهانه (اولین شنبه هر ماه) برگزار می‌شود.

نویسنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: