جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۲۷

بررسی تاثیر ریزش بورس بر ارز و گرانی ارز بر بورس

بررسی تاثیر ریزش بورس بر ارز و گرانی ارز بر بورس
در ادامه به بررسی تاثیر ریزش بورس بر ارز و گرانی ارز بر بورس می پردازیم.

تیتربرتر: بررسی ها نشان می‌دهد که با گرانی دلار، شاخص بورس با تاخیر کوتاه مدت شروع به رشد می‌کند البته به عقیده برخی کارشناسان انتظار می‌رود نرخ ارز در یکی، دو روز آینده تحت تاثیر وضعیت فعلی بازار سرمایه و سیگنال‌های جهانی از جمله اظهارات ترامپ و احتمال لغو تحریم تسلیحاتی ایران کاهش پیدا کند.

تاثیر بورس بر قیمت ارز

تاثیر بورس بر قیمت ارز
تاثیر بورس بر قیمت ارز

برخی کارشناسان معتقدند سیگنال‌های مثبتی که از داخل ایران و جهان به گوش می‌‍رسد ممکن است به زودی ورق را در بازار ارز برگرداند.

اخیرا خبر گشایش اقتصادی از سوی رئیس دولت توانست کمی بازار ارز را متاثر کند. اما پس از این که مشخص شد این خبر تامین مالی از طریق فروش اوراق نفتی است، معامله‌گران احساس کردند گشایش اقتصادی سریعی در کار نخواهد بود. بنابراین به یکباره انتظاراتشان تغییر کرد و همان‌طور که قیمت عمدتا تحت یک فضای هیجانی افت کرده بود، یکدفعه در مسیر افزایشی قرار گرفت.

در پی همین اخبار امروز رئیس کل بانک‌مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی از طرح فروش اوراق نفتی نوشته است. او در این یادداشت به کنترل انتظارات تورمی و کم هزینه‌تر بودن این اوراق نسبت به اوراق قرضه و البته سود بیشترش برای مردم اشاره کرده است.

در کنار این‌ در بازار سرمایه شاخص کل روز گذشته، سه‌شنبه ۲۱ مرداد، به زیر ۲ میلیون واحد عقب‌نشینی کرد و ارزش معاملات بورس ۴۵ درصد کم شد. در واقع ارزش معاملات در این روز به کمترین میزان معاملات از ابتدای تابستان رسید.

از سوی دیگر از خارج ایران هم این روزها اخباری شنیده‌ می‌شود که به نظر به زوی بازار ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

درحالی که نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران به تازگی مدعی شده بود رئیس‌جمهور این کشور دنبال توافق جدید با ایران است، رئیس جمهوری آمریکا هم اعلام کرد در صورتی که در انتخابات آینده ریاست جمهوری پیروز شود، ایران ظرف یک ماه حاضر به توافق جدید با واشنگتن می‌شود.

همچنین شماری از دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تلاش‌های آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران در سازمان ملل ناکام خواهد ماند. ضمن این که اروپایی‌ها هم نتوانسته‌اند نظر مثبت چین و روسیه را در این زمینه جلب کنند.

اما سیل اخبار و سیگنال‌ها از سراسر ایران و جهان به بازار ارز چقدر می‌تواند وضعیت را متاثر کند؟

قیمت ارز کاهش می یاید

مرتضی عزتی، کارشناس امور بانکی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تاثیر ریزش بازار سرمایه بر بازار ارز، عنوان می‌کند: سرریز بازارهای مالی به هم منتقل می‌شود. وقتی بورس افت دارد انتظار می‌رود روی سایر بازارها هم اثر بگذارد اگرچه این تاثیر کمتر از بورس باشد اما انتظار این است که سایر بازارهای مالی از جمله ارز و طلا یا حتی بخش‌های دیگر اقتصاد هم افت داشته باشند.

به گفته او، چون بازارهای مالی در کوتاه‌مدت خیلی سریع از هم اثر می‌گیرند، بنابراین باید منتظر باشیم که در یکی دو روز اخیر بلافاصله اثری روی هم بگذارند و قیمت‌ها در سایر بازارها از جمله ارز کاهش پیدا کند.

او با بیان این که همه تاثیرات در بازار ارز از جانب بورس نیست، ادمه می‌دهد: امروز در دنیا اخباری می‌شنویم که در ایران روی ارز و طلا اثر گذارخواهد بود. طلا به علت بهبود وضعیت با کشف واکسن کرونا رو به بهبود می‌رود. در داخل نیز برخی سیاست‌های اعلام شده روی بازار ارز اثرخواهد گذاشت. روی هم رفته در کنار اثر سرریز بازارها انتظار این است که کاهش قیمتی داشته باشیم.

البته آنطور که عزتی می‌گوید بخشی از ریزش بورس هم به علت پیش‌بینی‌های مربوط به کاهش سایر بازارها بوده است، چرا که انتظار این بوده که بازارهایی مثل ارز و طلا کاهش داشته باشند و همین هم سرعت کاهش در بورس را بالاتر برده است.

بهترین راه برای سرمایه گذاری بازار بورس است

نوشته‌های برخی مخاطبان برای تجارت‌نیوز حاکی از آن است که وضعیت بورس باعث شده عده‌ای از سرمایه‌داران تصمیم بگیرند سرمایه خود را از بورس خارج کرده و درسایر بازارها از جمله ارز سرمایه‌گذاری کنند. اما عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است این نگاه که مردم با خروج از بازار سرمایه روانه بازار ارز می‎شوند، نگاهی اشتباه است.

وی با مقایسه این دو بازار عنوان می‌کند: ارز همواره پرریسک و خطرناک است و بسیاری اتفاقات می‌تواند برای آن بیفتد. به خصوص این که نقد است و نگهداری‌اش برای مردم دردسر دارد. ضمنا در میان‌مدت بازدهی بورس بیشتر از سایر بازارها خواهد بود. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران، الان و هنوز بهترین سرمایه‌گذاری برای کسانی که قادرند در بورس فعالیت کنند، سرمایه‌گذاری در بورس است.

عزتی باور دارد که روند کاهش ارز به زودی آغاز خواهد شد، چرا که سرعت تاثیرگذاری بازارهای مالی بر هم در اقتصاد ایران زیاد است. به گفته این کارشناس احتمالا نهایتا تا چند روز آینده قیمت ارز به پایین‌ترین حد خود برسد مگر این که خبر خوب یا بد جدیدی این روند را تغییر دهد. اما اگر این اتفاق نیفتد ریزش بورس در دو،سه روز اخیر یعنی نهایتا تا شنبه و یک‌شنبه در بازارهای مختلف تخلیه می‌شود.

در پایان نیز او به طرح اوراق نفتی و تاثیر آن اشاره می‌کند و می‌گوید: اخبار و ایجاد انتظارات بوسیله این طرح بیشتر از خودش اثرگذار است. اما در نهایت اگر دولت بتواند با این طرح کسری خود را پوشش دهد در بلند مدت می‌تواند به طور کلی در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله بازار ارز اثرگذار باشد.

مطالب مرتبط: منتظر سقوط آزاد بورس باشیم؟

مطالب مرتبط: پیش بینی قیمت دلار در پایان مرداد 99

تاثیر دلار بر بازار بورس

تاثیر دلار بر بازار بورس
تاثیر دلار بر بازار بورس

در روز‌های اخیر نوسانات نرخ ارز تاثیر مهمی در بازار سرمایه گذاشته است. دلار به‌عنوان یکی از محرک‌های اصلی رشد بازار سرمایه مطرح بوده. بعد از رکوردشکنی‌های دلار این سوال طرح شد که تا کجا افزایش نرخ دلار می‌تواند بر رشد قیمت سهام موثر باشد. بعد از روند نزولی نرخ ارز در روز‌های اخیر باز هم این پرسش مطرح می‌شود که دلار چگونه و با چه ضریبی بر بازار موثر خواهد بود.

نرخ بهره عامل اثرگذار دیگری بر بازار سهام است که سیاست‌گذاری درخصوص آن بر نوسانات بازار به‌طور مستقیم اثر گذار است. در پژوهش اخیر دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف با همکاری تحلیلگر امید با نویسندگی امیررضا اخوان،‌ نیما محمدزاده و آی‌سا ایمانی ودیگر نویسندگان منتشر شده نشان می‌دهد به ازای یک درصد تغییر در قیمت دلار،شاخص کل ۰/۵۴ درصد رشد داشته است. بخش دیگری از این پژوهش به بررسی تاثیر نرخ بهره بر نوسانات سهام پرداخته است. بر این اساس به ازای یک‌واحد (درصد) تغییر نرخ بهره، شاخص کل ۶/۵ درصد رشد داشته است.

این پژوهش با عنوان تاثیر متغیرهای کلان اقتصاد بر بورس ایران برخی از عوامل اقتصادی اثرگذار بر قیمت سهام را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش با طرح دیدگاه‌های متفاوت نسبت به نرخ بهره آمده است: ‌دیدگاه سنتی می‌گوید وقتی نرخ بهره بالاتر باشد، قرض گرفتن پول گران‌تر است و حاشیه سود شرکت را کاهش می‌دهد. با سود کمتر، قیمت سهام کاهش می‌یابد. در مقابل هنگام رکود اقتصادی، کاهش نرخ بهره که موجب ارزان‌تر شدن پول برای استقراض می‌شود؛ اغلب قیمت سهام افزایش می‌یابد.» اما بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد رابطه بین نرخ بهره و قیمت سهام خطی نیست. در واقع رابطه نرخ بهره واقعی و قیمت سهام تا پیش از یک سطح آستانه برای نرخ بهره واقعی، مطابق دیدگاه شیلر مثبت بوده و پس از عبور از سطح آستانه یاد شده مطابق نظریه سنتی رابطه معکوس بین نرخ بهره واقعی و قیمت سهام برقرار است.

تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازار سهام

نویسندگان مقاله معتقدند افزایش نرخ بهره، مستقیم بر بازار سهام تاثیر نمی‌گذارد. تنها تاثیر مستقیم این است که وام گرفتن پول از بانک مرکزی برای بانک‌ها گران‌تر است. اما افزایش نرخ تاثیر موج‌دار دارد.

این مقاله به منظور تشریح این اثرگذاری موج‌دار فرآیند‌ها در زمان افزایش نرخ بهره را بسط می‌دهد:‌ «از آنجا که وام گرفتن هزینه بیشتری برای آنها دارد، موسسات مالی معمولا نرخی را که مشتریانی با آن وام می‌گیرند، افزایش می‌دهند. اشخاص تحت تاثیر افزایش نرخ بهره وام‌ها و کارت‌های اعتباری، به ویژه نرخ بهره‌های متغیر قرار می‌گیرند. همچنین، مردم هنوز مجبور به پرداخت قبض‌ها و مالیات هستند و وقتی این صورت‌حساب گران‌تر می‌شود، خانوارها از درآمد قابل تقسیم کمتری برخوردار می‌شوند. پس این به این معناست که مردم پول کمتری دارند که می‌توانند درمورد نحوه خرج کردن آن تصمیم‌گیری کنند که این به نوبه خود بر درآمد و سود کسب و کارها تاثیر‌گذار است.

اما کسب‌و‌کارها به‌صورت مستقیم تحت تاثیر افزایش نرخ بهره قرار می‌گیرند، چون آنها هم برای اداره و گسترش فعالیت‌هایشان از بانک‌ها وام می‌گیرند. وقتی بانک‌ها وام گرفتن را گران‌تر می‌کنند، کمپانی‌ها به اندازه قبل وام نمی‌گیرند و باید نرخ بهره بیشتری هم برای قرض‌هایشان بپردازند. هزینه‌های اقتصادی کمتر می‌تواند رشد یک شرکت را کند کند- ممکن است برنامه‌های توسعه یا سرمایه‌گذاری‌های جدید را کاهش دهد، یا حتی باعث افزایش تعلیل شود. ممکن است کاهش درآمد نیز وجود داشته باشد، که معمولا برای یک شرکت دولتی/ عمومی تاثیر منفی بر قیمت سهام آن دارد.»

تاثیر ریزش بورس بر ارز و گرانی ارز بر بورس
تاثیر ریزش بورس بر ارز و گرانی ارز بر بورس

تاثیرات کاهش نرخ بهره چیست؟

نویسندگان این پژوهش تاثیر کاهش نرخ بهره را از دو منظر سرمایه‌گذاران و کسب‌وکار‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند. در این مقاله درباره نرخ بهره آمده: «کاهش نرخ بهره مزیتی برای وام شخصی و شرکت‌ها است که به نوبه خود منجر به سود بیشتر و اقتصاد مقاومتی می‌شود. مصرف‌کنندگان هزینه بیشتری را با نرخ بهره پایین‌تر خرج می‌کنند. مشاغل از توانایی تامین مالی فعالیت‌ها، تملک و گسترش با نرخ بهره ارزان‌تر برخوردار خواهند شد و از این طریق پتانسیل درآمدهای آینده خود را افزایش می‌دهند که به نوبه خود منجر به افزایش قیمت سهام می‌شود.»

این مقاله بار دیگر با رجوع به منظر فردی آورده اگر فردی بخواهد بین سرمایه‌گذاری در بانک و بازار سهام تصمیم‌گیری کند، معیار مورد توجه وی مقایسه بازدهی خواهد بود. طبیعتا سرمایه‌گذاران زمانی به سمت بورس گرایش پیدا خواهند کرد که بین بازدهی بازار سهام و بازدهی بانک تفاوت معناداری وجود داشته باشد، ضمن آنکه ریسک بازار سهام (صرف ریسک) نیز همواره مدنظر قرار دارد. در این شرایط اگر نرخ بهره سپرده توسط بانک‌ها افزایش یابد، کفه تصمیم به نفع سرمایه‌گذاری در بازار پول سنگین می‌شود و افراد کمتری انگیزه حضور در بازار سرمایه را خواهند داشت. در نقطه مقابل، اگر نرخ سود سپرده‌ها در مسیر کاهش قرار گیرد، فرصتی مغتنم خواهد بود تا سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون تجربه شود. نویسندگان مقاله با تاکید بر وجود ارتباطی تئوریک میان نرخ سود و ارزش دارایی‌های مالی می‌گویند:‌ کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی منجر به افزایش جذابیت دارایی‌های مالی در بورس می‌شود و این امر منجر به بالا رفتن جذابیت بازار سرمایه می‌شود.

تاثیر نرخ بهره بر نوسانات سهام

به عقیده شیلر، «تغییرات در قیمت سهام باعث تغییر در انتظارات سرمایه‌گذار درباره‌ ارزش آینده متغیرهای اقتصاد می‌شود. تغییر در نرخ بهره می‌تواند روی قیمت سهام از دو راه تاثیر بگذارد: اثر اول، افزایش در نرخ بهره می‌تواند انتظار سرمایه‌گذار را برای ادامه افزایش نرخ بهره برانگیزد. اثر دوم، افزایش در نرخ بهره به هزینه سرمایه شرکت و سرمایه‌گذاران فشار وارد می‌کند. نهایتا تاثیر خالص نرخ بهره‌روی شاخص قیمت سهام به وسیله تاثیر غالب تعیین می‌شود.»

نویسندگان پژوهش با استناد به نگاه شیلر می‌نویسند: «وقتی بانک‌های مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهند اثر اول بر اثر دوم غالب می‌شود؛ یک نتیجه این سیاست این است که نگهداری اوراق با درآمد ثابت منجر به زیان سرمایه شود. وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاران انتظار ادامه افزایش نرخ بهره را دارند، بنابراین سرمایه‌گذاران ممکن است سرمایه خود را در بازارهای سرمایه بیشتر از سرمایه‌گذاری در درآمد ثابت اوراق بهادار حفظ کنند. در این مرحله اثر اول قوی‌تر از اثر دوم است. بعد از گذشت نرخ بهره از یک آستانه معین سرمایه‌گذاران کمتر و کمتری به ادامه افزایش نرخ بهره معتقدند و نرخ بهره بالا برخلاف اثر هزینه‌های سرمایه بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران است و نرخ بهره بالا منجر به کاهش سود شرکت‌ها می‌شود. قیمت سهام ارتباط معکوس با نرخ بهره دارند وقتی اثر دوم بر اثر اول چیره است.»

به عبارت دیگر در شرایط تورمی سود اسمی شرکت‌ها به‌طور متوسط افزایش می‌یابد، از طرفی قیمت دارایی‌ها و نهاده‌های تولیدی شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند (ثروت شرکت‌ها افزایش می‌یابد) در نتیجه سهام نیز که نماینده بخشی از دارایی‌های شرکت است افزایش ارزش می‌یابد که این منجر به افزایش قیمت سهام می‌شود. از طرف دیگر بانک مرکزی در شرایط تورمی نرخ بهره را افزیش می‌دهد، شرکت‌ها نیز برای جذب پس‌اندازها مجبورند بازدهی بالاتری بدهند. بازدهی بالاتر، تقاضا برای خرید برگه اوراق بهادار را بالا می‌برد و منجر به افزایش قیمت سهام می‌شود. در نتیجه رابطه بین قیمت سهام و نرخ بهره مثبت می‌شود. بعد از عبور از حد آستانه، با افزایش مداوم نرخ بهره ریسک وام‌های بانکی افزایش می‌یابد و به هزینه‌های سرمایه بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران فشار می‌آورد و با توجه به اینکه قیمت سهام از نظر تئوریک ارزش فعلی سود شرکت‌ها است شروع به کاهش می‌کند و لذا رابطه بین قیمت سهام و نرخ بهره معکوس خواهد شد.

چگونگی تاثیر نرخ دلار بر بازار سهام

نویسندگان پژوهش با تقسیم شرکت‌های موجود در بازار سرمایه به دو دسته دلار و ریال‌محور به بررسی‌ مکانیزم اثرگذاری دلار بر بازار‌ها پرداخته‌اند. این مقاله نشان داده است که تاثیر افزایش قیمت دلار با یک فاصله کوتاه تاریخی بر بازار سهام اثرگذار خواهد بود. در این گزارش آمده:‌ برای یک شرکت دلارمحور افزایش قیمت دلار با افزایش سود خالص همراه است. این یعنی سود به ازای هر سهم (EPS) آن نیز افزایش می‌یابد! افزایش سود شرکت و ثبات قیمت سهام شرکت، باعث کاهش مقدار p/ e می‌شود و مقدار p/ e در میان مدت ثابت می‌ماند، پس برای اینکه p/ e به مقدار تعادلی میان مدت خود نزدیک شود باید قیمت سهام شرکت افزایش یابد، پس می‌توان گفت افزایش سودآوری به شرط ثابت ماندن مقدار تعادلیp/ eباعث افزایش قیمت می‌شود. کم بودن مقدار p/ e باعث افزایش تقاضا برای سهم و طبیعتا افزایش قیمت سهم می‌شود. در ادامه آمده است با این نحوه تحلیل ممکن است با خود فکر کنید که اگر شرکت ریال محور بود، این اتفاقات برعکس رخ می‌داد و باعث کاهش قیمت سهام آن شرکت می‌شد؛ درصورتی p/ e تنها پارامتر تعیین‌کننده قیمت سهم نیست. یکی از موارد دیگری که روی قیمت سهام تاثیر می‌گذارد، قیمت ماشین‌آلات و انباشت سرمایه‌ای‌ است که در آن شرکت وجود دارد. (ارزش جایگزینی) با افزایش قیمت دلار قیمت این سرمایه ‌نیز افزایش می‌یابد و با کاهش قیمت به خاطر کاهش سود مقابله می‌کند و معمولا باعث افزایش قیمت سهام می‌‌‌شود.

این پژوهش با بررسی تطبیقی افزایش نرخ ارز و شاخص کل بورس در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نشان می‌دهد پس از افزایش قیمت دلار، شاخص بورس با تاخیر دو ماهه شروع به رشد می‌کند و علت این رشد اولا افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی و ثانیا افزایش ارزش جایگزینی صنایع است. همچنین نویسندگان این پژوهش مدعی هستند ارزش دلاری بازار در گذر زمان نسبتا ثابت بوده ولی دارای نوسانات مقطعی بوده است. بنابراین با افزایش قیمت دلار شاخص بورس نیز افزایش یافته است. البته این رشد شاخص بورس رشد اسمی ­است و رشد حقیقی آن کمتر است و وابسته به پارامترهای اقتصاد کلان از جمله تولید ناخالص داخلی و نسبت p/ e است.

رابطه نرخ بهره واقعی و قیمت سهام

رابطه نرخ بهره واقعی و قیمت سهام تا پیش از یک سطح آستانه برای نرخ بهره واقعی، مطابق دیدگاه شیلر مثبت بوده و پس از عبور از سطح آستانه یاد شده مطابق نظریه سنتی رابطه معکوس بین نرخ بهره واقعی و قیمت سهام برقرار است. بر اساس آورده‌های این تحقیق به ازای یک‌واحد(درصد) تغییر نرخ بهره، شاخص کل ۶/۵ درصد رشد داشته است. البته نویسندگان به نکته مهمی اشاره کرده‌اند:‌ «با توجه به داده‌های نرخ بهره اسمی از سال٩٠ تا ٩٨ که توسط بانک مرکزی منتشر شده، از سال ٩٠ تا ٩٨ نرخ بهره به‌طور میانگین افزایش یافته است اما اگر نرخ تورم این دوره ١٠ ساله را در کنار نرخ بهره اسمی قرار دهیم، می‌بینیم که نرخ بهره حقیقی در این بازه زمانی روند نزولی داشته است. به‌عنوان مثال در سال ٩٨ با اینکه نرخ بهره حدود ٢٠ درصد بوده است،اما در کنار تورم شدید آن سال می‌بینیم که در عمل نرخ بهره حقیقی عددی منفی بوده و افراد با سرمایه‌گذاری پول خود در بانک یا اوراق قرضه نه تنها سودی کسب نمی‌کردند بلکه بخشی از ارزش پول خود را نیز از دست می‌دادند. به همین خاطر نمی‌توان از مثبت بودن ضریب (نرخ بهره) در رگراسیون نتیجه گرفت که افزایش نرخ بهره موجب رشد شاخص می‌شود.»

از سوی دیگر یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد به ازای یک درصد تغییر در قیمت دلار، شاخص کل ۰/۵۴ درصد رشد داشته است. به تعبیری با افزایش نرخ دلار و به نوعی با افزایش تورم، به‌علت اینکه نرخ‌های فروش شرکت‌ها افزایش می‌یابد و از طرفی دیگر به‌علت تورم و افزایش نرخ دلار، ارزش جایگزینی شرکت‌ها زیاد می‌شود، پس سهام این شرکت‌ها با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و قیمت‌شان زیاد می‌شود. البته رشد بازار سرمایه نسبت به رشد دلار در سالیان گذشته با تاخیری همراه بوده و از علل این تاخیر خروج موقت سرمایه از بورس و رفتن به سمت دلار و سایر ارزهاست.

گردآورنده:فرحان مرادی