پنج شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۴۸

محرم 99 دقیقا از چه روزی شروع می شود؟+نوحه

محرم 99 دقیقا از چه روزی شروع می شود؟+نوحه
ماه محرم در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه‌ جاودان کربلاست.

تیتربرتر؛ اولین روز ماه محرم ، پیش از اسلام عرب، جنگ در این ماه را حرام می‌دانست و ترک مخاصمه می‌کرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(۱) و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند.(۲) در توضیح این که چرا ماه‌های دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نامیده نمی‌شود می‌توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع می‌شد به آن محرم گفتند.

کارهایی که در محرم باید انجام دهیم؟

روز آغاز محرم 99
روز آغاز محرم 99

 

این ماه، یادآور دلاورمردی‌های یاران با وفای اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، فداکاری‌های زینب کبری(سلام الله علیها)، حضرت سجاد(علیه السلام)، و همه‌ اسرای کاروان امام حسین(علیه السلام)، است. این ماه، یادآور خطبه‌ها و شعارهای آگاهی‌بخش سالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(سلام الله علیها) و خطابه‌ غرّای زین العابدین(علیه السلام)، است.

این ماه، یادآور استقامت حبیب بن مظاهر و شهادت عون و جعفر است. آری این ماه، ماه پیروزی حق بر باطل است.

زمان دقیق آغاز محرم 99
زمان دقیق آغاز محرم 99

 

محرم فصل خلق حماسه ها است. حماسه های بی نظیر از فداکاری ها و رشادت ها، حماسه عاشورا بی نظیر است زیرا در هیچ مبارزه ای فرزند خرد سال به مبارزه دشمن نمی آید. هیچ سربازی نمی تواند مدعی باشد که مرگ در نظر او از عسل شیرین تر است( قاسم ابن حسن) هیچ انقلابی نمی توان یافت که سربازان رهبر بگوید:

بیشتربخوانید: آشنایی با سریال های محرم 99

ای کاش هزاران جان داشتیم تا در راه تو فدا می کردیم. کدام انقلاب و مبارزه را می توان یافت که سربازانش بسوی مرگ با رجزخوانی و شادمانی بروند در حالی که یقین دارند از این مبارزه جان سالم بدر نمی برند؟ کدام مبارزه تاریخی را می توان یادآور شد که زنان قهرمان آن بگویند ما در کربلا به جز خوبی و زیبایی ندیدیم و در برابر کاخ های پر ابهت حاکم فاسد بگوید: تو بیچاره شدی و ما سر بلند هستیم؟.

نوحه مرحوم کوثری  آه از آن ساعتی

{flvremote}https://as10.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/258e6e070006b59059d8b3f624fa49c78258070-480p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6Ijg5NDYzYThiMDUxNWVhMDExYzNmODIxYTlmZmE1MDcwIiwiZXhwIjoxNTk3MzU2MzE0LCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.rvHtWdXAkOXwPQ1fU3JPf3npWK_l0CrBOnzyB5oJHmU|https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/8258070-8669-b__907323686.jpg{/flvremote}

 

آری محرم ماه یک انقلاب الهی و یک مظلومیت محمدی(ص) و حماسه های علوی و یک تاریخ بی نظیر مبارزه حق وباطل است. نتیجه این که: پس محرم و عاشورا به ما احتیاج ندارد. ما و همه بشریت به عاشورا و تاریخ محرم و گریه های کربلا محتاج تریم.

زمان شروع اولین روز ماه محرم به تقویم شمسی

زمان شروع اولین روز ماه محرم به تقویم شمسی
زمان شروع اولین روز ماه محرم به تقویم شمسی

 

محرم در تقویم ایرانیان جزو ایام ویژه است. ایام عزاداری امام حسین (ع) بسیاری برنامه های مهمی مثل نذورات و عزاداری دارند. برای بسیاری مهم است تا بدانند شروع ایام محرم و عاشورا و تاسوعای حسینی چه روز و تاریخی است.

شروع محرم مصادف است با جمعه 31 مرداد ۱۳۹۹ هجری شمسی و [ اول محرم ۱۴۴۲ هجری قمری]
تاسوعای حسینی مصادف است با شنبه 8 شهریور ۱۳۹۹ هجری شمسی ۹ محرم ۱۴۴۲ قمری
عاشورای حسینی مصادف است با یک شنبه 9 شهریور ۱۳۹۹ هجری شمسی ۱۰ محرم ۱۴۴۲ قمری
زمان شروع اولین روز ماه محرم به تقویم شمسی
زمان شروع اولین روز ماه محرم به تقویم شمسی

 

ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر بوده‌است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی :المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفرگفته می‌شد. محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.

اولین روز ماه محرم کی میشه و چه روزی است دقیقا؟ امیدوارم در این مطلبی که خواندید تونسته باشیم شمارو به جوابتون برسونیم و مطالب آموزنده دیگری رو هم به شما اضافه شده باشه.

بیشتربخوانید: ممنوعیت های مراسم عزاداری محرم اعلام شد+جزییات

نظر رهبر انقلاب درباره برگزاری محرم در روزهای کرونایی

نظر رهبر انقلاب درباره برگزاری محرم در روزهای کرونایی
نظر رهبر انقلاب درباره برگزاری محرم 99

 

 حضرت آیت‌اللله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان سخنرانی امروز به مناسبت عید قربان نکات مهمی را درخصوص عزاداری‌های ماه محرم ایراد فرمودند.

ایشان بر همین اساس تاکید کردند:  عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

برای دانلود تقویم 99 با سایز 1500 پیکسل روی لینک زیر کلیک کنید:

لینک دانلود تقویم  99 سایز 1500 پیکسل

گردآورنده: علی اکبر رضایی