چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۲۹

بنزین تک نرخی می شود؟

بنزین تک نرخی می شود؟
طرح اصلاح سهمیه بندی بنزین در حالی در مجلس آغاز شده است که وزیر نفت از احتمال تک نرخی شدن بنزین خبر داده است.

به گزارش تیتربرتر؛ اصلاح سهمیه‌بندی بنزین طرحی است که این روزها در کمیسیون انرژی مجلس در حال پیگیری است. در این رابطه

مالک شریعتی نماینده تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم از تدوین طرحی در مجلس برای تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین خبر داد. بر این اساس این طرح که در نوبت اعلام وصول قرار دارد سهمیه بنزین به جای خودرو‌ها به تعداد افراد خانواده داده می‌شود.

در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته و پیش بینی شده تا سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند فراهم شود.

شریعتی در این باره می‌گوید: البته این موضوع نیز پیش بینی شده که دولت بنزین افرادی که خودرو ندارند را در انتهای ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آن‌ها بتوانند کالا خریداری کنند.

براساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقیمانده از طریق سامانه های بانکی، قابل واگذاری به دیگران خواهد بود یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش باز می گردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ خواهد شد تا بتواند کالای ایرانی خرید نماید که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود.

اظهارات وزیر نفت درباره بنزین تک نرخی

اظهارات وزیر نفت درباره بنزین تک نرخی
اظهارات وزیر نفت درباره بنزین تک نرخی

وزیر نفت با اشاره به اینکه در خصوص تغییر سهمیه‌بندی بنزین در دولت بحث نشده است،‌ گفت:‌ هنوز مشخص نیست چه چیزی در مجلس به تصویب می‌رسد با این حال مقدار بنزین سهمیه‌ای تغییر نخواهد کرد اما در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز می‌شود.

بیژن زنگنه امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تغییر سهمیه‌بندی بنزین در دولت بحث نشده و بستگی دارد چه چیزی تصویب شود،‌ ادامه داد: در طرح مجلس پیشنهاد اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد در ماه مطرح شده که به معنای ۰.۷ لیتر در روز است.

وی افزود:‌ در این صورت میزان بنزین سهمیه‌ای در روز عددی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود که با میزان فعلی برابر است. در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز می‌شود.

وزیر نفت در مورد فروش نفت در بورس گفت که هنوز چیزی قطعی نشده و در صورت تصمیم نهایی، ‌رئیس‌جمهوری آن را اعلام خواهد کرد.

زنگنه با اشاره به صندوق ETF پالایشی و با رد اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد در این زمینه،‌ تاکید کرد: تعجب می‌کنم با یک ناپختگی مسوولی در سازمان خصوصی‌سازی اسباب نگرانی مردم فراهم شد.

وی گفت:‌ ابتدا اعلام شد سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق ETF پالایشی عرضه شود و بعد از آن اعلام شد که اینکار لازم نیست و سهام پالایشگاه‌ها که در اختیار دولت است به صورت بلوکی عرضه می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: یک شنبه شب در دولت هم چیزی مطرح نشد و دیروز که گفتند صندوق ETF پالایشی تشکیل شود به سرعت دستور انجام آن را دادم.

تأثیر بنزین تک نرخی بر درآمد دولت

اگر بنزین تک‌نرخی شود و با یک قیمت مثلاً 2000 تومان عرضه شود، درآمد دولت نسبت به شرایط فعلی که بنزین سهمیه‌ای را 1500 تومان و بنزین آزاد را 3000 تومان می‌فروشد، چندان تغییری نمی‌کند. اگر فرض را بگذاریم که روزانه 80 میلیون لیتر بنزین 2000 تومانی در کشور مصرف شود، درآمد دولت از محل افزایش قیمت بنزین (مابه‌التفاوت بنزین هزار تومانی سابق و نرخ 2000 تومان) سالانه حدود 29 هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین درآمد دولت کاسته نمی‌شود و یارانه معیشتی باید در همین سطح فعلی باقی بماند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه (دی ماه 98) درخصوص درخواست نمایندگان مبنی بر کاهش قیمت بنزین در بودجه 99 عنوان کرد: از آنجا که این موضوع تاکنون رسما به دولت اعلام نشده است، در حال حاضر درباره آن نظری نداشته و باید اجزای آن به دقت بررسی شود. مصرف روزانه بنزین به 98 میلیون لیتر در روز رسیده بود که با اصلاح قیمت آن 20 میلیون لیتر کاهش یافت.

وی تصریح کرد: در صورتی که طرح نمایندگان درباره کاهش قیمت بنزین بتواند مصرف بنزین را کاهش دهد و مردم از آن راضی باشند، دولت مخالفتی با آن ندارد، زیرا منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اما در حال حاضر هیچ نظری درباره آن نداریم، زیرا تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

مزایای بنزین تک‌ نرخی

مزایای بنزین تک‌ نرخی
مزایای بنزین تک‌ نرخی

علی مزیکی، عضو هیأت علمی مؤسسه عالی مدیریت و برنامه‌ریزی، در خصوص تک‌نرخی شدن بنزین به خبرنگار ایران گفت: چند نرخی بودن برای هیچ کالایی مزیت نیست و در هیچ اقتصادی از آن استقبال نمی‌شود.

وی افزود: مثلاً در مورد بنزین دو نرخی مردم خود را موظف می‌دانند سهمیه دریافتی را استفاده کنند حتی اگر نیازی به آن نداشته باشند، بنابراین به نظر می‌رسد بنزین تک نرخی موجب کاهش مصرف نیز خواهد شد.

مزیکی با بیان اینکه با افزایش قیمت بنزین نرخ آن هنوز نسبت به نرخ جهانی کمتر است، گفت: در شرایط فعلی بهتر است دولت نرخ بنزین را بتدریج افزایش دهد.

به گفته وی، دولت می‌تواند در نقاط مختلف کشور نرخ متفاوتی برای بنزین تعیین کند، مثلاً در مناطق مرزی که قاچاق بنزین وجود دارد بهتر است نرخ‌ها بالاتر باشد.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت بنزین تنها راه حل مؤثر برای کاهش مصرف نیست، بلکه عوامل دیگر مانند گرفتن عوارض از خودرو‌های فرسوده یا خودرو‌های با مصرف بالا راه حل‌های دیگر کاهش مصرف است.

عضو هیأت علمی مؤسسه عالی مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به قیمت بالای بنزین جهانی گفت: در کشور ما مردم فقط پول بنزین را پرداخت می‌کنند و پولی بابت آلوده کردن هوا از آنان گرفته نمی‌شود.

وی همچنین گسترش و نوسازی حمل و نقل عمومی را راهکار دیگر در کاهش مصرف بنزین نام برد و گفت: سیستم حمل و نقل عمومی در تهران تا حدودی گسترش یافته اما در بسیاری از شهرها مردم مجبورند برای رفت و آمدهای روزانه فقط از خودروهای شخصی استفاده کنند و چاره‌ای جز مصرف بنزین ندارند و در این مناطق گزینه حمل و نقل عمومی برای مردم وجود ندارد.

مزیکی گفت: افزایش قیمت بنزین برای کسانی که چاره‌ای جز استفاده از خودرو شخصی ندارند باعث افزایش هزینه خانوار می‌شود بنابراین دولت موظف است همزمان با افزایش قیمت بنزین زمینه گسترش حمل و نقل عمومی را نیز فراهم کند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو