چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۲۷

دلایل سقوط آزاد طلا در بازارهای جهانی

دلایل سقوط آزاد طلا در بازارهای جهانی
خبر ساخت واکسن ویروس کرونا توسط روسیه و همچنین بالا گرفتن تنش های چین و امریکا توانست قیمت جهانی طلا را کاهش دهد.

تیتربرتر: امروز به دلایل مختلف از جمله بالا گرفتن تنش ها میان چین و آمریکا و ساخت واکسن ویروس کرونا توسط روسیه قیمت جهانی طلا کاهش یافت و بسیاری از کارشناسان بر این عقیده ی اند که این کاهش قیمت در بازار طلا ادامه دار خواهد بود.

واکسن کرونا طلا را ذوب کرد

واکسن کرونا طلا را ذوب کرد
واکسن کرونا طلا را ذوب کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات بازار آمریکا تا سطح 1940 دلار سقوط کرد که در مقایسه با قیمت دیروز 83 دلار کاهش نشان می دهد و از  رقم شده دیروز 4 درصد فاصله گرفته است.

این ریزش قیمت پس از اعلام  خبری مبنی بر تأیید واکسن Covid-۱۹ در روسیه، اتفاق افتاد زیرا با اعلام این خبر امیدواری ها به کنترل شیوع کرونا بالا رفت و سرمایه گذاران در بازار فروشنده شدند.

خبر ساخت واکسن روسی و اثر آن بر بیماری را ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد.او به خبرنگاران گفت:"تب دخترش که به کرونا مبتلا شده با یک واکسن ساخت محققان روسی کمتر شده است.به گفته رییس جمهور روسیه دمای بدن دخترش پس از دریافت این واکسن نسبت به روز قبل یک درجه کاهش یافته است، این خبر بازار طلا را به سرعت ریزشی کرد.

با وجود خوش بینی بازار ها به اثر گذاری واکسن روسی، کارشناسان بهداشت جهانی هشدار می دهند که این واکسن  هنوز آزمایش های کامل "مرحله سه" را طی نکرده  و برای طی این مرحله چند ماه وقت لازم است. 

نگاهی به نمودارهای روزانه طلا و نقره امروز نیز نشان می دهد که نزول قیمت ها در روند عادی اصلاح بازار است و به گفته جیم ویکوف آنچه برای آینده طلا مهم است عملکرد قیمت روزهای باقی مانده از این هفته است.او این عملکرد را برای بازار طلا بسیار مهم توصیف می کند.

علاوه بر اخبار واکسن، گزارش هایی از فروکش آمار مبتلایان به کوید 19 و  توافق احتمالی بین کنگره و دونالد ترامپ بر سر بسته­ های جدید کمک های مالی نیز در کاهش و ثبات نسبی بازار طلا موثر عنوان شده است .

مطالب مرتبط: آیا طلا ارزانتر می شود؟/تاثیرپذیری طلا از قیمت دلار

 تنش میان چین و امریکا

 تنش میان چین و امریکا
 تنش میان چین و امریکا

تا ساعت ۱۴:۴۸ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۲.۰۹ درصد یا ۴۲.۳۶ دلار سقوط کرد و به ۱۹۸۴.۸۹ دلار رسید اما ریزش طلا در اینجا متوقف نشد و این فلز گران بها از ظهر امروز تاکنون کاهش ۴۰ دلاری را تجربه کرده است و هر اونس از آن به قیمت 1.941 دلار رسیده است.

کارشناسان بر این عقیده اند که بالا گرفتن تنش های چین و امریکا و تحریم چند شخصیت آمریکایی توسط پکن دلیل اصلی ریزش قیمت طلا در برابر ارزشمند شدن دلار است.

قیمت طلا از روز گذشته تاکنون کاهش ۷۰ دلاری یا ۴ درصدی را تجربه کرده است و کارشناسان بر این عقیده اند که شدت گرفتن بیشتر تنش ها قیمت این فلز گران بها را بیشتر کاهش می دهد و برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که خروج سرمایه گذاران از بازار طلا آنها را به سمت بازار نقره هدایت می کند.

تشدید تنش های چین و امریکا تنها دلیل سقوط تاریخی قیمت طلا نیست و با تحلیل بازارهای مالی ریزش طلا درست زمانی اتفاق افتاد که روسیه اعلام کرد واکسن کووید ۱۹ را ساخته است و قیمت طلا بلافاصله بعد از این خبر ریزش ۵۱ دلاری را تجربه کرده که در تاریخ بازارهای جهانی بی سابقه بوده است. دلیل این اتفاق از نظر کارشناسان حجم بالای ذخایر طلای روسیه و تاثیرگذاری آن بر بازارهای جهانی است.

همچنان که طلا ریزش های اولیه در بازار را تجربه می کند سرمایه گذاران هر چه بیشتر سرمایه خود را از این بازار خارج می کنند به گونه ای که طبق گفته بلومبرگ تاکنون یکی از شرکت های بورسی در آمریکا که در این زمینه فعالیت می کند خروج ۳۸۲ میلیارد دلاری سرمایه را تجربه کرده است و هرچه سرمایه گذاران به سمت بازارهای موازی حرکت می کنند و سرمایه بیشتری از بازر طلا خارج می شود سقوط طلا شدت می گیرد.

جدول قیمت طلا

  طلا قیمت زنده تغییر
  هر انس طلا 1,916.8 (‎-0.39%‏)-7.56
  هر مثقال طلا در بازار تهران 44,500,000 (‎-1.44%‏)-650,000
  هر گرم طلای 18 عیار 10,272,820 (‎-1.44%‏)-150,050
  هر انس نقره 25.36 (0.00%)0

گردآورنده:فرحان مرادی