سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۴۶

زمان دقیق دربی جام حذفی 99

زمان دقیق دربی جام حذفی 99
تیم های مرحله نیمه نهایی جام حذفی فوتبال حریفان خود را شناختند.

به گزارش تیتربرتر؛ مراسم قرعه کشی نیمه نهایی جام حذفی انجام شد و چهار تیم پرسپولیس،  استقلال، تراکتور و نفت مسجدسلیمان حریف خود در بازی ماقبل فینال را خواهند شناختند. در این بین اما یک احتمال در اذهان فوتبالی ها وجود دارد که در صورت وقوع مسابقه ای جذاب را در بازی پایانی جام حذفی به وجود می‌آورد و آن هم شهرآورد پایتخت است.

تاریخچه جام حذفی در ایران

جام حذفی فوتبال ایران نام مسابقات حذفی فوتبال در ایران است. این جام در بزرگداشت و یادبود آزادسازی خرمشهر با عنوان "یادواره آزادسازی خرمشهر" برگزار می‌شود. به همین مناسبت نیز در سالیان اخیر بازی پایانی (فینال) این مسابقات در ورزشگاه نفت و گاز اروندان شهر خرمشهر برگزار می‌شد.

هم‌اکنون فدراسیون فوتبال ایران این جام را به صورت تک‌حذفی و تک بازی برگزار می‌کند و یکی از سهمیه‌های اصلی ایران در لیگ قهرمانان آسیا به قهرمان جام حذفی تعلق می‌گیرد . قهرمان جام حذفی نماینده اصلی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا است و تنها با برگزاری شش مسابقه هر تیمی می‌تواند مستقیماً به آسیا صعود کند. از سال ۱۳۵۵ تاکنون ۳۲ دوره از مسابقات جام حذفی برگزار شده‌است و ۱۳ تیم قهرمانی در این جام را تجربه کرده‌اند.

تاریخچه دربی در جام حذفی

پرسپولیس و استقلال تاکنون 92 بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که حتی مسابقات دوستانه اش هم حساسیت و اهمیت بسیار زیادی داشته، حال چه رسد به یک مسابقه نظیر جام حذفی که راهی جز پیروزی در آن وجود ندارد و در پایان بازی قطعا نیمی از ورزشگاه با سرخوردگی راهی خانه خواهد شد. پس این احتمال حتی اگر تئوری توطئه بگوید که وقوع آن ممکن نیست هم از ذهن کسی نخواهد رفت و بسیاری امیدوار به آن خواهند بود.

تیم آبی و سرخ شهر تهران تا حالا سه بار در جام حذفی مقابل هم قرار گرفته اند که آخرین آن در 18 آذر سال 1390 رقم خورد؛ جایی که شاگردان پرویز مظلومی با سه گل تیم حمید استیلی را شکست دادند تا استقلالی ها بی توجه به تساوی در بازی قبلی عدد 4 را بالا ببرند و لقب «سوبله چوبله» را به پرویز مظلومی بدهند. پیش از آن البته پرسپولیسی ها بودند که در تابستان 1378 بردی شیرین را در فینال جام حذفی با گل های مهدی هاشمی نسب و افشین پیروانی تجربه کردند.

اولین بازی تاریخ پرسپولیس و استقلال در جام حذفی سال 1367 بود که پس از تساوی در وقت های قانونی، سرخ ها 4-2 در ضربات پنالتی برنده بازی شدند و به نیمه نهایی صعود کردند. هرچند که در آخر به فینال نرفتند و این شاهین اهواز بود که برای نخستین بار جام را بالای سر برد.

مطالب مرتبط: پیش بینی دربی جام حذفی 99

زمان دربی پایتخت در جام حذفی 99

زمان دربی پایتخت در جام حذفی 99
زمان دربی پایتخت در جام حذفی 99

 

 قرعه‌کشی رقابت‌های جام حذفی انجام شد و بر این اساس باید استقلال و پرسپولیس دربی حساس پایتخت را در نیمه نهایی برگزار نمایند.

تراکتور و نفت مسجدسلیمان نیز دیگر تیم‌های برگزارکننده نیمه نهایی جام حذفی خواهندبود.

این رقابت‌ها چهارم یا پنجم شهریورماه برگزار خواهدشد و فینال نیز در ورزشگاه پارس شیراز خواهدبود.

مطالب مرتبط: فرار رو به جلو پرسپولیس از ترس باخت در دربی جام حذفی

دربی 93 در جام حذفی 99

تقابل پرسپولیس با استقلال حالا اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. کری های هواداری در هفته ها و ماه های اخیر به اوج خود رسیده و شاید از چارچوب همیشگی نیز خارج شده باشد و حالا یک بازی دربی می‌تواند تب کری خوانی ها را بیشتر هم کند. استقلالی ها اعتقاد دارند که 8 قهرمانی پرسپولیس در سال های اخیر به شکلی ناعادلانه رقم خورده و از آن سو پرسپولیسی ها با اشاره به دیدارهای اخیر تیم استقلال، علیه داوری ها انتقاداتی را دارند.

در این بین نمی‌توان از دوئل فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی هم به این سادگی ها گذشت. بعد از این که استراماچونی و کالدرون ایران را ترک کردند و مربیان ایرانی روی نیمکت سرخابی ها نشستند، فرهاد و یحیی با یکدیگر دیدار کردند که تقابلشان مسابقه ای پرگل، جذاب و هیجان انگیز بود که در پایان نتیجه ای نداشت و با حساب دو بر دو خاتمه یافت. حالا اما دیگر تساوی وجود ندارد و از بین مربیان ایرانی یکی باید برنده از زمین خارج شود.

اما در کنار تمام این جذابیت ها، غیبت تماشاگران روی سکو هیجان بازی را کم خواهد کرد و البته یک دربی به یاد ماندنی را در اذهان ثبت خواهد کرد. اولین و آخرین دربی بی تماشاگر به سال 1373 برمی‌گردد که پس از  دربی جنجالی و نیمه تمام، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت بازی را در بندرعباس برگزار کند که آن مسابقه با تساوی بدون گل خاتمه یافت. این در حالی است که البته شهرآورد بندرعباس قانونا باید بدون تماشاگر می‌شد اما گزارش ها حاکی از آن بود که عده ای از روی سکو بازی را دنبال می‌کردند.

شاید اگر قرعه کشی حتم به دربی تهران در نیمه نهایی بدهد، پرسپولیسی ها حسرت بیشتری از عدم حضور تماشاگران بخورند چرا که باتوجه به امتیاز میزبانی، می‌توانستند برای اولین بار وضعیت 90-10 را در ورزشگاه آزادی تجربه کنند. البته درباره تقسیم بندی سکو در بازی های جام حذفی پیش تر قوانینی وجود داشت که ورزشگاه باید نصف می‌شد اما در بازی سال گذشته پرسپولیس - سپاهان با قوانین 90-10 همیشگی سکوها تقسیم شدند و به نظر می‌رسد تصمیم سازمان لیگ در این زمینه تفاوتی با لیگ برتر ندارد. البته حالا باتوجه به شیوع ویروس کرونا خبری از تماشاگران نخواهد بود.

بیشتربخوانید: فیلم| ماجرای حمله میلاد زکی پور به افشین پیروانی!+ عکس

نکته جالب این که اگر در دربی در بازی نیمه نهایی نباشد اما استقلال و پرسپولیس حریف خود را شکست دهند و به فینال برسند، برای سومین بار بازی شهرآورد در جایی غیر از تهران (احتمالا پارس شیراز) خواهد بود.

واکنش افشین پیروانی به قرعه کشی جام حذفی 99

واکنش افشین پیروانی به قرعه کشی جام حذفی 99
واکنش افشین پیروانی به قرعه کشی جام حذفی 99

 

 افشین پیروانی پس از قرعه کشی مرحله نیمه نهایی جام حذفی فوتبال کشور و مشخص شدن تقابل پرسپولیس با استقلال تهران در این مرحله، گفت: جام حذفی است و هر قرعه ای احتمال داشت که رقم بخورد.

سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس افزود: قهرمان لیگ برتر هستیم و باید در جام حذفی هم از اسم خودمان دفاع کنیم. فرقی نمی کرد با چه تیمی بازی داریم.

وی در اظهارنظری جالب توجه گفت: امیدوارم اتفاقات چند هفته اخیر حداقل در بازی با ما رقم نخورد. به هر حال برای تیمی که قرار است قهرمان شود فرقی نمی کرد با چه تیمی بازی دارد.

واکنش مهدی قایدی به قرعه کشی جام حذفی 99

واکنش مهدی قایدی به قرعه کشی جام حذفی 99
واکنش مهدی قایدی به قرعه کشی جام حذفی 99

 

مهدی قایدی مهاجم استقلالی ها پس از قرعه کشی در جام حذفی و تقابل با پرسپولیس چنین واکنشی از خودش نشان داد.

گزارش از علی اکبر رضایی