سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۴۱

سرنوشت نامعلوم کنکور 99

سرنوشت نامعلوم کنکور 99
بدون شک کنکور سراسری ایران یکی از مهم ترین آزمون های علمی در سطح آسیا و جهان است که حالا با شیوع کرونا سرنوشت نامعلومی پیدا کرده است و داوطلبانی که ماه ها و سالها برای این آزمون تلاش کرده اند،حالا شاهد نابودی رویای موفقیتشان در کنکور هستند.

به گزارش تیتربرتر: پس از تعویق اولیه کنکور حالا دوباره وزیر علوم پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر تعویق کنکور را به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرفت تا سرنوشت کنکور 99 همچنان در هاله ای از ابهام باشد اما این ابهامات در برگزاری کنکور بیشترین ضرر را به داوطلبانی می زند که تمام وقت و سرمایه ذهنی خود را برای این آزمون بکار گرفته اند و حالا با این کش مکش ها در برگزاری یا لغو کنکور ضربه روحی و فکری جبران ناپذیری به این دسته از داوطلبان وارد خواهد شد.

لغو دوباره کنکور 99

لغو دوباره کنکور 99
لغو دوباره کنکور 99

«منصور غلامی» شامگاه دوشنبه ، ضمن اشاره به خبر تعویق کنکور سراسری که دقایقی قبل توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، اظهار کرد: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وزیر بهداشت است و در این زمینه، تصمیمات مرتبط را به دلیل عضویت در ستاد ملی مقابله با کرونا باید مطرح کند.

وی با تأیید اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا باید زمان برگزاری کنکور را اعلام کند، افزود: اظهار نظر امشب وزیر بهداشت بر اساس پروتکل های جدید است که برای اجرای آن نیاز به زمان بیشتری داریم.

غلامی به دلایل تعویق آزمون سراسری اشاره کرد و گفت: افزایش فاصله گذاری اجتماعی از یک متر و ۶۰ سانت به ۲ متر، یکی از دلایل اصلی تعویق کنکور سراسری است و سازمان سنجش برای اعمال این فاصله گذاری نیازمند وقت بیشتری است.

وزیر علوم، دلیل دیگر تعویق کنکور سراسری را باز کردن دفترچه های سئوال کنکور ۹۹ در قرنطینه اعلام کرد و گفت: به دلیل افزایش حوزه های کنکور سراسری، دفترچه سؤالات باید در قرنطینه، باز و دوباره بر اساس حوزه های جدید بسته شود که سازمان سنجش در این فاصله، قادر به انجام چنین کاری نبود.

غلامی خاطرنشان کرد: سازمان سنجش برای این موضوع، حداقل وقتی را به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده است که ابتدا باید در این ستاد به تأیید برسد که فکر می کنم تا شنبه به طول انجامد.

کنکور سراسری ۹۹ تعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر داوطلب دارد و قرار بود این آزمون در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه در سه هزار حوزه امتحانی برگزار شود. دقایقی قبل وزیر بهداشت در حساب کاربری اینستاگرام خود اعلام کرد؛ پیشنهاد وزارت علوم، تعویق یک‌ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود.

مطالب مرتبط: کنکور 99 برگزار می شود یا نه؟

دلیل سختگیری وزارت بهداشت در برگزاری کنکور

دلیل سختگیری وزارت بهداشت در برگزاری کنکور
دلیل سختگیری وزارت بهداشت در برگزاری کنکور

 دکتر سعید نمکی گفت: پیرو مذاکراتی که در رابطه با برگزاری کنکور داشتیم قرار بود که ما کنکور را در تاریخ مقرر در آخر مردادماه برگزار کنیم اما امروز جلسه‌‌ای با حضور نمایندگان مجلس و رؤسای دو کمیسیون آموزش و بهداشت و درمان، وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش گذاشتیم. ما پروتکل‌‌های سختگیرانه‌‌ای که برای صیانت از مردم این سرزمین ابلاغ کردیم و  این  پروتکل‌‌ها مقداری سختگیرانه‌‌تر از شیوه‌‌نامه‌‌های ابلاغی برای آزمون‌‌های دکترا و ارشد بود.

وی افزود: در این جلسه اعلام شد که برای برگزاری یک کنکور امن، ضروری است زمان بیشتری داشته باشیم یا سطح پروتکل‌‌ها را از لحاظ سختگیری به آزمون‌‌های دکتری و ارشد برگردانیم که ما اصرار داشتیم که نمی‌‌توانیم سطح سختگیری این پروتکل‌‌ها را کاهش دهیم و علتش این است که برای افرادی که در کنکور سراسری شرکت می‌‌کنند به دلیل سن پایین و عدم آگاهی از رعایت پروتکل‌‌ها در حد داوطلبین ارشد و دکترا، سختگیری الزامی است و باید فاصله‌‌گذاری را بیشتر کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسئولین حاضر در جلسه گفتند در این زمان کوتاه، امکان انجام این کار برایشان وجود ندارد و پیشنهاد کردند که کنکور در اواخر شهریورماه برگزار شود، تصمیم جلسه بر این شد که اگر نمی‌‌توانند پروتکل‌‌ها را رعایت کنند این زمان به عزیزان داده شود و قرار شد این مسئله تعویق کنکور در ستاد ملی کرونا مطرح و بررسی و در صورت تصویب، ابلاغ شود.

دلیل موافقت با تعویق کنکور ٩٩

دلیل موافقت با تعویق کنکور ٩٩
دلیل موافقت با تعویق کنکور ٩٩

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور: تصمیم گیری درخصوص تعویق یک ماهه برگزاری کنکور برعهده ستاد مقابله با کرونا گذاشته شد.

طی چند روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش بسته بندی سوالات کنکور  را تمام کرده بود و در مرحله  ارسال آن به استان‌ها و شهرهای محل برگزاری کنکور  براساس پروتکل های کارشناسی ارشد بود.

اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی‌ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند، که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود.

در صورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دو متری بین داوطلبان باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال می شد و در آنجا بر اساس فاصله گذاری جدید پلمب سوالات باز می شد و دفترچه‌ها مجددا مرتب می شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می یافت.

در این شرایط سازمان سنجش نمی تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه ای به استحضار دکتر غلامی وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو رفتن سوالات را تضمین نمی‌کنم.

گردآورنده: فرحان مرادی