دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
در پی تاخیر در پرداخت حق مسکن کارگران:

مبلغ نهایی حق مسکن کارگران چقدر است؟+ زمان دریافت

در پی تاخیر در پرداخت حق مسکن کارگران:
رقم نهایی افزایش حق مسکن کارگران بالاخره مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تایید این خبر گفت: با تصویب کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع برای طرح و تصمیم گیری نهایی به  هیات دولت ارجاع شد که با توجه به اهمیت موضوع، طی جلسات آینده در هیات دولت تصویب خواهد شد.

رقم دقیق افزایش حق مسکن کارگران چقدر است؟

رقم دقیق افزایش حق مسکن کارگران چقدر است؟
رقم دقیق افزایش حق مسکن کارگران چقدر است؟

 

بر این اساس حق مسکن کارگران که در نشست هفدهم خرداد شورای عالی کار پیشنهاد افزایش  ۲۰۰ هزار تومانی آن به تصویب رسیده بود تنها یک‌گام تا تصویب نهایی در دولت فاصله دارد.

پیش از این معاون روابط کار وزارت کار  از جلسه نهایی و تصمیم گیری کمیسیون اقتصادی دولت در بیستم مرداد خبر داده بود.

به گزارش ایسنا مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران در حال حاضر ۱۰۰ هزار تومان است که در صورت تصویب در جلسه بعد هیات وزیران به ۳۰۰ هزار تومان افزایش می یاید.

زمان دریافت حق مسکن 200 هزاری کارگران

 حاتم سلطانی که مهمان این هفته برنامه «کارگر ایرانی» بود، در ابتدا درباره مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: شغل سخت و زیان‌آور شغلی است که تغییرات روحی و جسمی در کارگر به وجود بیاورد. اشتغال در این مشاغل علاوه بر اینکه مزایایی مثل بازنشستگی زودهنگام دارد، با این الزام قانونی برای کارفرمایان نیز همراه است که آنها باید سالانه اقدام به آزمایش کارگران کنند و سلامت و توانایی آنها برای ادامه کار را بسنجند.

او ادامه داد: در مواردی کارفرمایان از زیر بار پرداخت حق بیمه اضافه برای کارهای سخت و زیان‌آور شانه خالی می‌کنند. در چنین مواردی کارگر باید به ادارات کار شکایت کند و کمیته تخصصی برای ارزیابی ادعای او تشکیل می‌شود.

این فعال کارگری با انتقاد از طولانی شدن موارد رسیدگی به شکایاتی درباره مشاغل سخت و زیان‌آور و همچنین از کارافتادگی، عنوان کرد: از این نظر ما از تامین اجتماعی گله‌مند هستیم، چون جریان رسیدگی به ویژه درباره از کارافتادگی کند و به ضرر کارگران است. باید عنوان کرد که کارافتادگی به دو نوع کارافتادگی جزئی و کلی تقسیم می‌شود. کارافتادگی جزئی آن نوع کارافتادگی است که کارگر به دلیل آسیب شغلی بخشی از درآمدش را از دست می‌دهد.

او ادامه داد: اگر آسیب به کارگر به گونه‌ای باشد که فرد درآمدش به یک سوم کاهش یابد، او دچار کارافتادگی کلی شده و برابر قانون باید مورد حمایت قرار گیرد.

سلطانی در جواب سوال مخاطبی درباره بیمه بیکاری کرونا گفت: بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که حق سه درصدی بیمه بیکاری آنها پرداخت شده باشد. برابر قانون هر کارگری که در شغلی با ماهیت دائمی کار می‌کند باید بیمه شود و کارفرما حق سه درصدی بیمه بیکاری را هم باید بپردازد. در صورتی که این اتفاق نیفتاده باشد او می‌تواند شکایت کند و حقش را بگیرد.

او خطاب به کارگران بیان کرد: کارگران در هر مرحله‌ای می‌توانند حقوق تضییع شده خود را مطالبه کنند. مشکلی که هست این است که کارگران از ترس اخراج شکایت نمی‌کنند، اما آنها باید بدانند که اخراج از کار ساده نیست و می‌توانند پیگیری حقوقی داشته باشند.

حق مسکن کارگران موضوعی بود که از طرف چند نفر از مخاطبان برنامه کارگر ایرانی مطرح شد. سلطانی در این باره گفت: حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی به تصویب رسیده و امیدواریم با حقوق مرداد اعمال شود.

همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوعی بود که مورد سوال قرار گرفت. او در این باره با بیان اینکه همسان‌سازی تصویب شده، عنوان کرد: مشکلی که پیش آمده و امیدواریم رفع شود درباره همسان‌سازی حقوق کارگرانی است که با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند. به نظر می‌رسد قرار است ۲۰ سال سابقه آنها در این امر مورد توجه قرار گیرد، حال آنکه باید ۳۰سال را مدنظر قرار داد.

سلطانی همچنین در جواب سوال مخاطبی با ۵۴ سال سن و ۱۵ سال سابقه حق بیمه گفت: از آنجا که ایشان خانم هستند در ۵۴ سالگی به شرط اینکه از آخرین پرداختی بیمه‌شان دو سال نگذشته باشد، بازنشسته می‌شوند.

نحوه محاسبه حق مسکن کارگران

نحوه محاسبه حق مسکن کارگران
نحوه محاسبه حق مسکن کارگران

 

در قانون کار مبنای محاسبه سنوات و سایر مزایای قانون کار مانند اضافه کاری و شب کاری و نوبت کاری و … به صراحت مزد کارگر به مفهوم مطلق آن است.

مزد موضوع مواد ۳۴ و ۳۵ و ۳۶ قانون کار تمام اقلام مندرج در مواد ۳۵ و ۳۶ قانون کار را در بر می گیرد ولی خود یکی از اقلام ماده۳۴ قانون کار است و نمی تواند تمام اقلام مندرج در ماده ۳۴ قانون کار را شامل شود.

بنابراین حق مسکن، بن کارگری، عائله مندی، سودسالانه و … که در ماده ۳۴ قانون کار عنوان شده اند به غیر مزد و حقوق در مبنای محاسبه سنوات و سایر مزایای تبعی مزد قرار نمی گیرند.

حقوق نهایی کارگران در سال 99

با توجه به افزایش حقوق کارگران  از ابتدای تیرماه99، تمام کارفرمایان مکلف هستند که این افزایش را از ابتدای تیر ماه هم در حقوق و مزایای کارگران و هم در لیست بیمه منظور کنند.

افزایش حق مسکن کارگران نیز از ابتدای تیر ماه قطعی بوده و اگر مصوبه دولت ماه بعد هم ابلاغ شود، کارفرمایان باید مابه‌التفاوت تیرماه را پرداخت کنند.

اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تبع بخشنامه ۴۸۶۹۲ مورخ ۹۹/۳/۳۱ (ابلاغ مصوبه شورای عالی کار در اجرای بند‌های ۷ و ۸ بخشنامه مزد سال ۹۹ در خصوص اعمال حقوق و دستمزد مصوب از اول تیرماه سال ۹۹)، جدول محاسبه مزد سنوات از اول تیرماه سال ۹۹ را محاسبه و منتشر کرد.

میزان حداقل حقوق و مزایای کارگران مشمول قانون از اول تیرماه سال 99

حداقل دستمزد ۶۳۶.۸۰۹

حداقل حقوق ماهیانه (۳۱ روز) ۱۹/۷۴۱/۰۷۹

بن کارگری ۴/۰۰۰/۰۰۰

حق مسکن ۳/۰۰۰/۰۰۰

حق اولاد ۱/۹۱۰/۴۲۷

پایه سنوات ۳۳/۳۳۳

سایر سطوح مزدی از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۹ به میزان روزانه ۱۵ درصد به اضافه روزانه ۵۵۳۳۸ ریال آخرین مزد سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا می‌کند.

بیشتربخوانید: نحوه دریافت وام کرونا برای مشاغل فاقد بیمه!

سوالات مهم درباره کمک هزینه های مسکن کارگران

سوالات مهم درباره کمک هزینه های مسکن کارگران
سوالات مهم درباره کمک هزینه های مسکن کارگران

 

۱- میزان حق مسکن کارگران در حال حاضر چقدر میباشد؟

هیات وزیران در جلسه مورخ 1395/8/26 بنا به پیشنهاد شورای عالی کار و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده (2) اصلاحی قانون طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری مصوب 1370  تصویب نمود که : "کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای مهرماه سال 1395 مبلغ چهارصد هزار  (400.000) ریال تعیین می گردد."

۲- آیا در نیمه اول سال که ماهها 31 روزه هستند باید به کارگران از بابت کمک   هزینه های مسکن، خواروبار و عائله مندی 31 روزه پرداخت گردد یا 30 روز؟

از آنجا که در مقررات مربوط به کمک هزینه های مسکن، خواروبار و عائله مندی، پرداخت این کمک ها بصورت ماهانه قید گردیده است و ماه نیز از نظر احتساب موارد قانونی مستنداً به ماده 443 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، 30 روز می باشد لذا مزایای یاد شده در کلیه ماههای سال اعم از 31 روزه، 30 روزه و 29 روزه در قالب تعریف شده در ماده قانونی مرقوم یعنی 30 روزه پرداخت خواهد شد. بدیهی است کارگاههائی که این کمک هزینه ها را در شش ماه اول سال 31 روزه پرداخت می کنند این رویه جزء شرایط کار کارگران محسوب و کماکان معتبر خواهد بود.

۳-در یک واحد کارگری، کارگران بیش از میزان تعیین شده قانونی کمک هزینه مسکن دریافت می دارند در صورت افزایش کمک هزینه مسکن توسط دولت آیا کارگران می‌توانند مدعی افزایش کمک هزینه مسکن خود به نسبت افزایش مصوبه دولت باشند؟

چنانچه در کارگاهی کارگران قبل از مصوبه دولت کمک هزینه مسکن بیش از مبلغ مصوب دریافت می داشته اند این پرداخت ها به همین میزان به قوت خود باقی بوده و ادعای افزایش آن در اجرای تصویبنامه هیأت وزیران مورد نخواهد داشت مگر با توافق کارفرما که مخالفتی نیز با مصوبه پیدا نمی کند.

۴-سازمان تأمین اجتماعی در ایام بیماری کارگران طبق مقررات بابت کمک هزینه‌های مسکن و خواروبار به آنان غرامت می پردازد آیا کارفرما مکلف به تأدیه مابه‌التفاوت پرداختی از بابت کمک هزینه های مزبور به کارگران می باشد؟

دستورالعمل شماره 12503/ ن مورخ 17/7/1360 معاونت نظارت بر روابط کار و نیز بخشنامه شماره 437 فنی سازمان تامین اجتماعی در مورد تکلیف کارفرمایان به پرداخت مابه‌التفاوت کمک هزینه های مسکن و خواروبار به موجب رای شماره 364 مورخ 19/10/1378 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است به این لحاظ الزام کارفرمایان به پرداخت مابه التفاوت یاد شده منتفی خواهد بود.

۵-زن و شوهری در یک کارگاه شاغل هستند آیا هر دو مشمول استفاده از کمک هزینه های مسکن و خواروبار قرار می گیرند؟

کلیه حقوق و مزایای پیش بینی شده در قانون کار و مقررات تبعی به اعتبار کار کارگر به وی پرداخت می شود به این جهت به زن و شوهری که هر دو مشمول قانون کار باشند حتی در صورت شاغل بودن در یک کارگاه مشمول کلیه امتیازات پیش بینی شده در قانون کار و مقررات مرتبط به آن منجمله کمک هزینه های مسکن و خواروبار قرار می گیرند.

۶-آیا کارفرمایان نسبت به پرداخت کمک هزینه خواربار به کارگران که طبق تصویبنامه سال 57 هیأت وزیران برای کارگران مجرد و متأهل به ترتیب 400 و 800 ریال بوده است تکلیف دارند؟

با توجه به اینکه بر اساس مقررات مربوط به کمک هزینه خواروبار، این کمک هزینه تنها به کارگرانی قابل پرداخت بوده که حقوق ماهانه شان کمتر از 45000 ریال بوده باشد با افزایش سطح مزد کارگران و تجاوز حداقل قانونی مزد از مبلغ مزبور، کارفرمایان قانوناً تکلیفی به پرداخت کمک هزینه خواربار نخواهند داشت مگر اینکه این کمک هزینه بعد از رسیدن حقوق کارگران به سقف مذکور قطع نشده و ادامه یافته باشد و یا در این زمینه کارگاه برای این پرداخت دارای عرف و روال باشد که طبیعتاً رویه مورد عمل برای طرفین لازم الرعایه خواهد بود.

۷-آیا اشخاصی که مشمول قانون کار نیستند نیز می توانند از بن کارگری استفاده نمایند و آیا بیمه بودن نیز شرط برخورداری از بن می باشد؟

در مقررات مربوط به برقراری بن کارگری شرط استفاده از آن مشمول قانون کار بودن می باشد لذا این حق به غیر مشمولین قانون کار شمول پیدا نمی کند ضمناً برخورداری از بن صرفاً منوط به داشتن رابطه کارگری و کارفرمائی موضوع قانون کار بوده و استفاده از بن کارگری ارتباطی با بیمه بودن و یا نبودن کارگر ندارد البته در واریز وجوه مربوط به بن کارگران به اتحادیه امکان و تحویل بن و سایر ضوابط اجرائی ارائه لیست بیمه قید گردیده است.

گزارش از علی اکبر رضایی