دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹

جزییات اختصاص اینترنت رایگان همراه اول به خبرنگاران

جزییات اختصاص اینترنت رایگان همراه اول به خبرنگاران
گویا حواشی و رقابت برای اختصاص اینترنت رایگان یکساله به خبرنگاران پایانی ندارد و حالا بعد از رایتل با 120 گیگابایت هدیه نوبت به همراه اول رسیده تا بسته اینترنت 200 گیگابایتی خود را ارائه دهد.

به گزارش تیتربرتر؛ اختصاص اینترنت هدیه رایگان یکساله به خبرنگاران امسال برای دومین سالی متوالی در حال اجرا است.

در این راستا رئیس جمهور در آستانه فرارسیدن روز خبرنگار از دستور خود به وزیر ارتباطات برای تأمین اینترنت رایگان یک ساله اهالی رسانه خبر داد.

حسن روحانی که  در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت سخن می‌گفت در پایان با اشاره به فرارسیدن روز خبرنگار اظهار کرد: به وزیر ارتباطات نیز دستور می‌دهم که امسال مانند سال گذشته برای خبرنگاران در روز هفدهم مرداد که روز خبرنگاران است، هدیه‌ای همانند پارسال در نظر بگیرند و اینترنت مجانی را در اختیارشان قرار دهند.

بر این اساس یکسال خدمات اینترنتی رایگان برای خبرنگاران، به‌عنوان هدیه دولت در روز خبرنگار باشد.

حواشی اینترنت رایگان خبرنگاران

حواشی اینترنت رایگان خبرنگاران
حواشی اینترنت رایگان خبرنگاران

در این راستا خبرنگاران برای دریافت هدیه خود باید منتظر پیامکی از جانب وزارت ارتباطات باشند؛ در این پیامک کد اعتباری برای آنها ارسال می‌شود که با استفاده از این کد باید وارد سامانه رایتل شده و فرآیند ثبت‌نام را در آنجا پیگیری کنند.

تفاوت این هدیه با سال گذشته در این است که امسال خبرنگاران اینترنت رایگان خود را باید فقط از اپراتور "رایتل" دریافت کنند و دیگر اینترنت به هر سیمکارتی که برایشان فعال است ارائه می‌شود؛ همین موضوع برای برخی از خبرنگاران دردسر ساز شده است.

در هنگام ورود به سامانه رایتل برای دریافت هدیه خبرنگاری دو گزینه پیش‌بینی شده است؛ یک نوع دریافت هدیه برای خبرنگارانی است که سیمکارت فعال رایتل دارند و نوع دیگر برای خبرنگارانی که فاقد سیمکارت رایتل هستند.

خبرنگارانی که سیمکارت رایتل دارند می‌توانند با وارد کردن کد پیامک شده، اینترنت رایگان خود را دریافت کنند اما آنهایی که فاقد سیمکارت رایتل هستند باید وارد فرآیند دریافت سیمکارت شوند و برای دریافت سیمکارت تازه خود ثبت‌نام کنند که بنابر اعلام سایت رایتل ممکن است فرآیند دریافت سیمکارت و تحویل آن توسط پست بیش از 5 روز کاری طول بکشد.

این درحالی است که بسیاری از خبرنگاران از دو سیمکارت برای امور شخصی و کاری خود استفاده می‌کنند و حالا برای استفاده از اینترنت هم باید یک سیمکارت دیگر به مجموعه سیمکارتهای خود اضافه کنند.

بعد از اینکه اینترنت هدیه خبرنگاران که رئیس جمهور قولش را داده بود با حواشی زیادی روبه رو شد، وزارت ارتباطات اعلام کرد به دلیل اینکه اپراتورهای دیگر فاقد بسته اینترنت یکساله بودند هدیه خبرنگاران از طریق اژراتور رایتل اعطا شد.

این شیوه اعطای هدیه با اعتراض بسیاری از خبرنگاران همراه بود که چرا برای دریافت هدیه خود مجبور به دریافت یک سیمکارت تازه هستیم و امکان راه اندازی یک سیمکارت تازه برای خبرنگاران وجود نداشت.

جزییات هدیه اینترنت همراه اول به خبرنگاران

جزییات هدیه اینترنت همراه اول به خبرنگاران
جزییات هدیه اینترنت همراه اول به خبرنگاران

 

حالا اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران ضمن تبریک روز خبرنگار اعلام کرده‌است:

هر چند با تصمیم مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توفیق تقدیم هدیه روز خبرنگار صرفاً نصیب یکی از اپراتورهای تلفن همراه شد؛ اما همراه اول در نظر دارد به مناسبت روز خبرنگار و بیست و ششمین سالروز عرضه اولین سیم کارت در ایران توسط این اپراتور، همچون سال گذشته یک هدیه ویژه اینترنتی مطابق با لیست قبلی مورد تأیید معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصحاب رسانه هدیه دهد.

شرکت ارتباطات سیار ایران، امسال نیز برای تکریم قشر زحمتکش و کوشای خبرنگار، بسته اینترنت ویژه یک ساله با حجم 200 گیگابایت در نظر گرفته است. بسته مذکور برای کلیه شماره های خبرنگارانی که سال گذشته بسته اینترنتی را دریافت کرده اند، حداکثر ظرف مدت 72 ساعت آتی فعال می‌شود. 

همراه اول پیشاپیش از کلیه خبرنگارانی که دسترسی به شماره ایشان برای این اپراتور مقدور نبوده عذرخواهی کرده است.

همراه اول به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور با واگذاری بیش از 92 میلیون سیم‌کارت در کشور، بالاترین سهم بازار را در اختیار دارد و سرویس‌های آن در تمامی شهرها و روستاهای کشور با 96.9 درصد پوشش جمعیتی برقرار است.

جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از آن است که همراه اول با در اختیار داشتن بیش از 35.6 میلیون مشترک نسل 3 و 4، بیشترین تعداد مشترکان اینترنت پهن باند سیار را در بین اپراتورهای تلفن همراه کشور در اختیار دارد.

این اقدام همراه اول شاید واکنشی به سخنان «سید جمال هادیان طبایی زواره»، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات بود که درباره استفاده از اپراتور رایتل گفته بود: «همراه اول و ایرانسل بسته‌های سالانه را حذف کرده‌اند، فقط رایتل بسته سالانه ارائه می‌کند، به همین دلیل است که امسال اپراتور رایتل، اهدای هدیه روز خبرنگار را بر عهده گرفته است.»

استقبال خبرنگاران از هدیه اینترنت رایگان

پس از گذشت ۱۶ساعت از اعلام هدیه روز خبرنگار، بیش از ۵هزار نفر از طریق سایت رایتل آن را دریافت کردند.

بنابر گزارش روابط عمومی رایتل، در ساعات ابتدایی روز شنبه 19 مرداد ماه پیامک اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اعلام جزئیات دریافت 120 گیگابایت اینترنت روز خبرنگاران برای اصحاب رسانه ارسال شد.

در بازه زمانی 16 ساعت پس از ارسال این پیامک (تا ساعت 14 روز 19 مرداد ماه) 5 هزار خبرنگار از طریق لینک رایتل هدیه خود را دریافت کردند. همچنین تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا آن دسته از خبرنگارانی که موفق به فعالسازی هدیه خود نشده اند از طریق تماس با خط 200  با سیم‌کارت رایتل و از سایر خطوط با 0920200000 نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

گفتنی است عمده مشکل مطرح شده از سوی افرادی که موفق به ثبت نام نشده اند مربوط به عدم دریافت پیامک و یا ثبت شماره رایتل مغایر با شماره اعلامی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بر اساس این گزارش، با دستور رئیس جمهور و پیگیری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امسال رایتل موظف به تامین 120 گیگابایت اینترنت هدیه روز خبرنگار شده است.

گردآورنده: مریم توکلی