شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۷

چه کسانی می توانند 60 درصد سهام عدالت را بفروشند؟

چه کسانی می توانند 60 درصد سهام عدالت را بفروشند؟
عیدی دولت به دارندگان سهام عدالت فروش 60 درصد سهام عدالت بود اما چه کسانی می توانند 60 درصد سهام عدالت خود را بفروشند؟

به گزارش تیتربرتر: با اعلام رئیس سازمان خصوصی‌سازی در دومین مرحله از فروش سهام عدالت، سهام داران می توانند تا سقف 60 درصد از سهام خود را بفروش برسانند این درحالی است که مشکلات مرحله اول فروش 30 درصدی سهام عدالت هنوز بطور کامل حل نشده است.

فروش 60 درصد سهام عدالت

فروش 60 درصد سهام عدالت
فروش 60 درصد سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته دومین مرحله از آزادسازی سهام عدالت در روز عید غدیر انجام خواهد شد و مشمولان این سهام علاوه بر ۳۰ درصدی که اکنون می‌توانند به فروش برسانند قادر به فروش ۳۰ درصد دیگر خواهند بود. احتمالا این خبر همان عیدی دولت به دارندگان سهام عدالت باشد.

بدین ترتیب افرادی که روش مستقیم را در آزادسازی سهام‌ عدالت انتخاب کرده‌اند، پس از عید غدیر می‌توانند علاوه بر ۳۰ درصد قبلی، ۳۰ درصد دیگر و در مجموع ۶۰ درصد از سهام خود را به فروش برسانند.

چه کسانی می توانند 60 درصد سهام عدالت خود را بفروشند؟

چه کسانی می توانند 60 درصد سهام عدالت خود را بفروشند؟
چه کسانی می توانند 60 درصد سهام عدالت خود را بفروشند؟

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار کشور با اشاره به آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت گفت: این هفته 30 درصد بعدی سبد سهام عدالت قابل معامله است.

سید محمدجواد فرهانیان افزود: در دور گذشته به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها مردم به بانک ها و کارگزاری ها مراجعه می کردند و در این مرحله، مراجعه به بانک ها وجود دارد اما بانک ها از درگاه کارگزاری خود اقدام به فروش می کنند.

وی گفت: فروش سبد سهام عدالت محدودیت زمانی ندارد.

فرهانیان افزود: کسانی که روش مستقیم را برای دسترسی به سبد سهام خود انتخاب کرده و به کارگزاری های بازار سرمایه معرفی شده اند ممکن است به حساب برخی از آنها پول سهام واریز نشده باشد زیرا همه سفارش ها تکمیل نشد و ناهماهنگی بین بازار پول و سرمایه اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه اکنون این ناهماهنگی رفع شده است گفت: کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و سهامشان را نفروخته اند اما اکنون به فروش آن نیاز دارند می توانند در سامانه تغییر وضعیت دهند و سهام خود را بفروشند.

فرهانیان افزود: هفته آینده بانک ها زیرساخت هایشان برای قبول سهام عدالت به عنوان وثیقه کارت های اعتباری آماده می شود.

مطالب مرتبط: ماجرای صدور کارت اعتباری سهام عدالت چه شد؟

مشکلات فروش سهام عدالت

مشکلات فروش سهام عدالت
مشکلات فروش سهام عدالت

بیش از ۷۰ روز از آغاز فرایند فروش سهام عدالت می‌گذرد و طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از سهامداران نسبت به فروش سهام خود اقدام کرده‌اند، اما عملکرد کارگزاری‌ها و بانک در فروش سهام راضی‌کننده نبوده و موجب پشیمان شدن برخی از سهامداران شده است.

در بین متقاضیان فروش سهام عدالت، سهامدارانی هستند که بیش از دو ماه از زمان ثبت درخواست فروش سهامشان می‌گذرد اما هیچگونه وجهی تا به حال دریافت نکردند.

درخواست فروش برخی از سهامداران نیز ثبت نشده است و آنها مجبورند که مراحل فروش سهام را دوباره طی کنند، به خاطر مشکلاتی که در فروش ۳۰ درصد اول وجود دارد برخی از سهامداران خواستار این هستند که اول تکلیف فروش ۳۰ درصد اول مشخص سپس ۳۰ درصد دوم آزاد شود و در این خصوص نوشته‌اند:

«فعلا ۳۰درصد اولیه رو واریز به حسابهای قشر بدبخت و بیچاره کنن بعدا شروع کنن به فروش ۳۰ درصدهای دوم و سوم.»

«اول پیگیر اون سی درصد باشین بانکها و کارگزاریها رو بکشونید پای میز محاکمه ببینید با پول این ملت چکار کردن بعد سی درصد دوم رو آزاد کنید»

«الباقی ۳۰ درصد اولی بدید نمیخواد دوباره سایت باز کنید برای فروش ۳۰ درصد بعدی.»

«آقای روحانی خواهشن اول اون ۳۰درصدسهام عدالت بذار بیاد به حساب مردم بعد ما بقی رو آزاد کن من که از بس به بانک رفتم کفشهایم پاره شد آخه تو این حال بیماری کرونا هستیم چرا مردم اذیت میکنید»

«بابا شما ها همون ۳۰ درصدی رو که آزاد کردیم فروختیم بریزید اون ۷۰ درصد دیگش پیش کش ما گرفتاری داریم بخدا دانش آموزم پول یه لپ تاپ خریدن ندارم رسیدگی کنید»

مبلغ فروش 60 درصد سهام عدالت چقدر است؟

مبلغ فروش 60 درصد سهام عدالت چقدر است؟
مبلغ فروش 60 درصد سهام عدالت چقدر است؟

با توجه به آخرین عملکرد بازار بورس در این هفته، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۹٫۵ میلیون تومان رسیده که ۶۰ درصد آن معادل ۱۱٫۷ میلیون تومان می‌شود. کسانی هم که ارزش سبد سهام عدالت آنها بیش از یک میلیون تومان بود احتمالا پس از آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت با فروش ۶۰ درصد سهام آنها می‌توانند منتظر واریز حداقل ۲۴ میلیون تومان باشند. اما آیا این بار هم بانک‌ها و کارگزاری‌ها عملکردی خواهند داشت که گلایه‌های متعدد مردم را به همراه داشته باشد؟

گردآورنده:مهرداد شفیعی