چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹

تاثیر پیروزی جو بایدن بر روابط آمریکا با ایران

تاثیر پیروزی جو بایدن بر روابط آمریکا با ایران
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر یکی از مهمترین رویدادهای سال 2020 به شمار می آید که به طور قطع پیروز این میدان بر روابط ایران تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش تیتربرتر؛ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طبق برنامه ریزی ها سه‌ شنبه سوم نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با سیزدهم آبان ۱۳۹۹ برگزار می شود اما کرونا، سرنوشت سیاسی آمریکا را برهم زده است.

انتخابات آمریکا یکی از مهمترین رویدادهای سال 2020 به شمار می آید.  انتخاب چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا توجه بخش چشمگیری از افکار عمومی و محافل سیاسی را به خود اختصاص داده است.

سال 2016، ترامپ با راه‌اندازی یک کمپین سیاسی علیه هیلاری کلینتون توانست در ایالت‌های خاکستری مانند کارولینای شمالی و فلوریدا پیروز شود. علاوه بر این، تبلیغات ترامپ در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان که به «دیوار آبی» شهرت یافته بودند هم جواب داد و او توانست در انتخابات 2016 به پیروزی برسد. اما این بار مسائل انتخابات و نامزدها متفاوت هستند و مشخص نیست که ترامپ باز هم بتواند همان کار را انجام دهد. 

ترامپ و بایدن رقبای انتخاباتی

ترامپ و بایدن رقبای انتخاباتی
ترامپ و بایدن رقبای انتخاباتی

دولت دونالد ترامپ علاوه بر کرونا و تاثیرات مخرب اقتصادی که به دنبال داشته است با بحران جدی  ناآرامی‌ها و اعتراضات نژادپرستی دست و پنجه نرم می کند و این اتفاقات آینده سیاسی وی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 را تحت شعاع قرار داده است.

این رهبر شکست‌خورده آمریکا در آرزوی به وقوع پیوستن چندین حادثه است تا بتواند در انتخابات ماه نوامبر سال جاری میلادی (13 آبان 99) مجددا برگزیده شود. اما هر اقدامی که انجام می دهد بر علیه وی است و زمینه های ناکامی وی را بیشتر فراهم می کند.

با توجه به نتایج نظرسنجی های معتبر آمریکا که جو بایدن را پیشتاز انتخابات می دانند اما دونالد ترامپ در ادعاهایی خود را پیشتاز انتخابات در نظرسنجی ها معرفی کرد.

آیا جو بایدن پیروز انتخابات آمریکا می شود؟

آیا جو بایدن پیروز انتخابات آمریکا می شود؟
آیا جو بایدن پیروز انتخابات آمریکا می شود؟

نشریه اکونومیست آمریکا با تحلیل داده‌های اقتصادی، جمعیتی و نظرسنجی‌ها به پیش‌بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور پرداخته و یک پیروزی قاطع را برای جو بایدن هم در بخش آرای مردمی و هم در بخش آرای الکترال پیش‌بینی کرده است.

به گزارش ایسنا، پایگاه مجله اکونومیست در بخش پیش‌بینی خود در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی آمریکا عنوان کرده هم اکنون الگو‌های حاصل از تحلیل این مجله نشان می‌دهند که جو بایدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری مفروض حزب دموکرات به احتمال خیلی زیاد دونالد ترامپ را در بخش آرای الکترال شکست می‌دهد.

بر طبق پیش بینی این نشریه شانس پیروزی جو بایدن در بخش الکترال کالج ۹۱ درصد است در حالی که شانس پیروزی دونالد ترامپ در این بخش تنها هشت درصد است.

همچنین طبق تحلیل این نشریه، شانس اینکه جو بایدن در این بخش اکثر آرا را کسب کند ۹۹ درصد و شانس ترامپ برای کسب اکثر آرای این بخش تنها یک درصد است.

در ادامه اکونومیست نوشته که پیش‌بینی تعداد آرای الکترال کسب شده از سوی جو بایدن بین ۲۴۹ تا ۴۱۵ رای (میانگین ۳۴۷) است در حالی که این پیش بینی برای دونالد ترامپ بین ۱۲۳ تا ۲۸۹ رای (میانگین ۱۹۱) است.

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک نامزد باید برای پیروزی در بخش آرای الکترال ۲۷۰ رای کسب کند.

همچنین اکونومیست بر اساس تحلیل هایش از داده‌های مراجع مختلف و نظرسنجی‌های گوناگون تا تاریخ دوم اوت پیش‌بینی کرده که جو بایدن در بخش آرای مردم هم دونالد ترامپ را شکست می‌دهد. طبق این پیش بینی با تحلیل رقابت تنها بین نامزد‌های دموکرات و جمهوریخواه، بایدن می‌تواند حدود ۵۴ درصد از آرای مردمی را به خود اختصاص دهد و ترامپ ۴۶ درصد این آرا را کسب می‌کند.

تاثیر پیروزی بایدن بر تغییر روابط آمریکا با ایران

تاثیر پیروزی بایدن بر تغییر روابط آمریکا با ایران
تاثیر پیروزی بایدن بر تغییر روابط آمریکا با ایران

عده ای معتقدند پیروزی بایدن تغییری جدی در روابط ایران ایجاد خواهد کرد و حتی ممکن است آمریکا به برجام برگردد و امکان دارد گفت و گوهای میان ایران و امریکا از سر گرفته شود.. در این زمینه سعدالله زارعی تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و منطقه در گفت و گویی با فارس به بررسی آخرین تحولات امریکا و تأثیر احتمالی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر تحریم‌ها علیه ایران پرداخت.

تجربه نشان داده است که هیچ وقت امریکاهایی در موضع تحریم های ایران، به عقب بر نمی گردند. از دوره ریگان تا سایر روسای جمهور شاهد این مسئله بوده ایم. حتی خود بایدن گفته است اگر روی کار بیاییم به این معنی نیست که به ایران اجازه دهیم از مواهب برجام استفاده کند،‌ بلکه می خواهیم اعمال فشار کنیم تا ایران به برجام پایبند شود.

متاسفانه در کشورمان با طایفه ای طرف هستیم که اساسا باور ندارند که جایی غیر از غرب می تواند الگو و جلودار تمدن‌سازی، تولید فکر و برنامه ریزی و نظم شود. لذا تحت هر شرایطی چشم امیدشان به غرب است. واقعا عده ای معتقدند غیر از راهی که غرب در مسیر علم و تکنولوژی طی کرده است راه دیگری وجود ندارد. اینها برای اینکه خودشان را دل خوش کنند می گویند صبر کنید انتخابات برگزار شود و امریکایی ها منطقی می شوند.

در حالی که مردم ایران فراموش نکرده اند که اوباما که با شعار تغییر بالا آمده بود،‌ اما همین اوباما مقابل دوربین های تلویزیونی گفت اگر زورم می رسید تمام پیچ و مهره های نیروگاه های هسته ای ایران را باز می کردم.

ما باید روی پای خودمان بایستیم و دشمنان خودمان را بشناسیم. در زمانی که امریکایی ها 4 بحران دارند کرونا،‌ اعتراضات، سست شدن موقعیت ترامپ و مشکلات امریکا در مسائل بین الملل را همزمان دارد،‌ مجلس امریکا دست از دشمنی با ایران برنداشته و در حال تصویب یک تحریم تازه علیه کشورمان هستند.

تاثیر پیروزی بایدن بر نفت ایران

تاثیر پیروزی بایدن بر نفت ایران
تاثیر پیروزی بایدن بر نفت ایران

تحلیلگر وال استریت می گوید اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود احتمالاً دوباره آمریکا را بر سر میز مذاکره در مورد قرارداد اتمی ایران بازمی‌گرداند و شاهد ورود میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار خواهیم بود.

بنابر گزارش بیزینس اینسایدر، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا می‌تواند خبر بدی برای قیمت نفت باشد. به نظر می‌رسد جو بایدن موضع آرامتری در برابر ایران داشته باشد و با برداشتن تحریم ها، راه را برای بازگشت میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازارها باز کند.

هلیما کرافت، از تحلیلگران برجسته وال استریت می گوید:« یکی از مسائلی که در 2021 در مورد نفت اهمیت بالایی دارد این است که چه کسی وارد کاخ سفید می شود؟»

 وی اضافه کرد:« اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود احتمالاً دوباره آمریکا را بر سر میز مذاکره در مورد قرارداد اتمی ایران بازمی‌گرداند و شاهد ورود میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار خواهیم بود. این مسئله برای پیش بینی شرایط نفت در 2021 اهمیت زیادی دارد».

 قرارداد اتمی ایران در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2015 بین ایران، آمریکا، انگلستان، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بسته شده بود. طبق این قرارداد، تحریم های ایران در ازای محدود کردن فعالیت های اتمی آن برداشته می شد. دونالد ترامپ در 2018 از این قرارداد خارج شد.

به گفته کرافت، اگر بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد، برخوردش با ایران به اندازه ترامپ خصمانه نخواهد بود و احتمال آغاز دوباره مذاکره بر سر قرارداد اتمی ایران بالاست.

 کرافت اشاره کرد:« مدتی طول میکشد تا ایران بتواند بشکه های نفت خود را وارد بازار کند ولی اگر انتظار داریم قیمت نفت در سال آینده میلادی به 50 تا 60 دلار در هر بشکه برسد، ورود حتی یک تا دو میلیون از بشکه های نفت ایران جلوی این افزایش قیمت را خواهد گرفت».

 قیمت نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در حال حاضر بین 40 تا 45 دلار در هر بشکه است.

 طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران 13 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و ظرفیت تولید آن بیش از سه میلیون بشکه در روز است یعنی معادل 4 درصد کل تولید نفت جهان.

گردآورنده: زینب منصوری