یکشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۲۳

کنکور 99 برگزار می شود یا نه؟

کنکور 99 برگزار می شود یا نه؟
در چند ماه اخیر اخبار زیادی از برگزاری یا عدم برگزاری کنکور مخابره شده، اما آیا کنکور 99 بالاخره برگزار می شود یا خیر؟ برای پاسخ با ما همراه باشید.

به گزارش تیتربرتر؛ محمدرضا احمدی سنگری همکاری سه جانبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و امضاء پروتکل نحوه برگزاری کنکور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات واصله کنکور 99 قرار شد با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

کنکور 99 برگزار می شود یا نه؟

کنکور 99 برگزار می شود یا نه؟
کنکور 99 برگزار می شود یا نه؟

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در مواجهه با موضوع برگزاری و یا لغو کنکور سراسری امسال نظریه‌ها و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد عنوان کرد: اگر نظر شخصی مرا را بخواهید به عقیده بنده با توجه به نگرانی‌های جوانان و خانواده‌های آنان بهتر است ستاد ملی مبارزه با کرونا تجدیدنظری در این زمینه داشته باشد.

احمدی سنگری تماس‌های مکرر داوطلبان برای اطمینان از زمان برگزاری کنکور سراسری 99 و فشارهای روحی و روانی که به خاطر همین موضوع به آنان وارد می‌شود را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: دیدگاه حقوقی بنده این است که شاید بهتر باشد زمینه لازم برای برگزاری کنکور با تمام ضوابط و دستورالعمل‌ها فراهم شود.

وی جلسه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات و بحث و بررسی بر روی چگونگی برگزاری کنکور را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: نظر اعضاء کمیسیون این است که نباید امر آموزش در کشور تعطیل شود از طرفی امکان دارد چالش شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه پیدا کند بنابراین باید تدبیری اساسی در این زمینه اندیشیده شود. 

نماینده مردم رشت در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تعویق زمان برگزاری کنکور بر روی داوطلبان آثار منفی روحی خواهد داشت یا خیر افزود: برخی از داوطلبان با ما تماس می‌گیرند و خواستار به تعویق افتادن کنکور 99 هستند از طرفی برخی هم معتقدند در یکسال گذشته زحمت زیادی کشیده‌اند و باید کنکور برگزار شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزاری کنکور سراسری امسال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مدنظر ستاد ملی کرونا و تجمیع دیدگاه‌های مختلف در این زمینه را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به آن‌که روزهای آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد بنابراین در مورد برگزاری کنکور امسال باید همچنان منتظر شرایط باشیم. 

احمدی سنگری با بیان اینکه احتمال دارد خود ستاد ملی مبارزه با کرونا در صورت وخیم شدن شرایط شهرهای مختلف کشور و شیوع گسترده کرونا کنکور 99 را به تعویق بیندازد اظهار داشت: به هر حال تا این لحظه که بنده سخن می‌گویم قرار شده کنکور امسال با رعایت کامل ضوابط و نکات بهداشتی در کشور برگزار شود.

طرح لغو کنکور سراسری به کجا رسید؟

طرح لغو کنکور سراسری به کجا رسید؟
طرح لغو کنکور سراسری به کجا رسید؟

 

«امانقلیچ شادمهر» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره ارائه طرح دو فوریتی برای لغو کنکور سراسری سال ۹۹ گفت: امروز یکشنبه ۱۲ مرداد ماه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کمیسیون آموزش خواهند آمد و در مورد طرح دو فوریتی لغو کنکور سراسری بحث و گفتگو خواهد شد. من فکر نمی‌کنم این طرح تا زمان کنکور برسد و عملا  می‌توان گفت، اجرایی شدن طرح دو فوریتی لغو کنکور ۹۹ احتمالا منتفی است.

وی ادامه داد: شائبه‌هایی در کنکور دکتری مطرح شده که برخی پروتکل‌ها در آزمون دکتری لحاظ نشده بود، که این باعث شد، آزمون دکتری سال ۹۹ یک مقدار حاشیه داشته باشد.

شادمهر با تاکید بر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری یا عدم برگزاری کنکور تصمیم می‌گیرد، گفت: باید به اتفاق کمیسیون  آموزش و تحقیقات مجلس شواری اسلامی یک تصمیم جامع در این مورد بگیریم، اما در اصل ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیرنده این موضوع است و قطعا در مجلس بررسی خواهد شد. بیشتر همکاران ما تاکیدشان بر ملزم بودن پروتکل‌های بهداشتی و رعایت آنها در حین آزمون است. بعضا تعویق کنکور هم مطرح شده، اما لغو آزمون امکانپذیر نیست. 

بیشتربخوانید: احتمال تعویق دوباره کنکور کارشناسی ۹۹

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ارزیابی از وضعیت برگزاری آزمون دکترای سال ۹۹ و آزمون تیزهوشان ۹۹ که هفته گذشته برگزار شد، گفت: من از نحوه برگزاری این آزمون‌ها رضایت نداشتم، در برخی موارد دیده شده که در این مراکز تب سنج نبوده یا برخی افراد از ماسک استفاده نکرده بودند. همچنین مواردی بود که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده و فضای آزمون اتاق‌های کوچک و با فاصله کم بوده است. 

شادمهر در خصوص احتمال برگزاری کنکور سراسری در فضای باز گفت: این طرح خوبی است و در برخی کشورها برای آزمون‌های ورودی از این طرح استفاده کردند. اگر بتوان در مجلس درباره آن بحث کرد، طرح خوبی خواهد شد.

وی در واکنش به خرید و فروش سوالات کنکور سراسری سال ۹۹ در فضای مجازی گفت: صددرصد این کار غیرمجاز است و اصلا انجام آن درست نیست. پیش بینی‌هایی برای پیگیری این کار انجام شده و قرار است سرشاخه‌های آنها شناسایی شود و این موضوع در حال بررسی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این سوالاتی که توسط سودجویان در فضای مجازی به عنوان سوالات کنکور فروخته می‌شود در واقع سوالات کنکور نیست، بلکه سوال‌های پرتکرار یا مشابه است که به نام سوالات کنکور برای فریب داوطلبان به آنها می‌دهند. مدرسان با تجربه می‌توانند تشخیص بدهند؛ سوالاتی که توسط کلاهبرداران به فروش می‌رسد، اصلا سوال کنکور سراسری ۹۹ نیست.

نظر رئیس مجلس درباره برگزاری کنکور 99

رییس مجلس گفت: در پایان لازم است اشاره کنم که نگران رعایت نشدن پروتکل های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم. متاسفانه به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تاسف آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است. این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی های والدین در خصوص سلامت فرزندان خود بوده اند.

بنظر می رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک بمدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. سلامت دانش آموزان عزیز ما، خط قرمز مجلس است و کمیسیون های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولین ذی‌ربط پیگیری کنند.

تاریخ و ساعت برگزاری کنکور سراسری 99

زمان برگزاری آزمون برای هریک از گروه های آزمایشی کنکور سراسری ( تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان ) در روز های چهارشنبه ، پنج شنبه ، جمعه و شنبه خواهد بود که زمان دقیق آن در کارت ورود به جلسه داوطلبان درج خواهد شد .

علی رغم اطلاع رسانی قبلی سازمان سنجش و تاکید بر برگزاری کنکور 99 در روزهای ابتدایی مرداد ، طبق آخرین اطلاعیه سازمان سنجش و همچنین براساس جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مقرر شد که تاریخ برگزاری کنکور سراسری 99 مجددا به تعویق افتاده و در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 30 و 31 مرداد ماه 99 برگزار گردد .

زمان برگزاری گروه های آزمایشی مختلف کنکور سراسری 99
نام رشته زمان دقیق برگزاری آزمون 
ریاضی صبح پنج شنبه 30 مرداد
انسانی صبح پنج شنبه 30 مرداد
تجربی صبح جمعه 31 مرداد
هنر صبح چهارشنبه 29 مرداد
زبان صبح شنبه اول شهریور

 

گردآورنده: غلامرضا افراسیابی