یکشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۳۵

ضربه سنگین کرونا به شرکت مزدا

ضربه سنگین کرونا به شرکت مزدا
به دلیل شیوع ویروس کرونا شرکت مزدا طی سال 2020 ضرر بی سابقه ای را متحمل خواهد شد.

تیتر برتر:به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا وضعیت فروش محصولات شرکت مزدا بصورت شدیدی کاهش یافته است. همین موضوع سبب زیان سنگین این شرکت در سال 2020 شده است، بطوری که پیش بینی ضرر و زیان سالانه این شرکت، 40 میلیارد ین تخمین شده است.

ضربه کرونا به شرکت مزدا

ضربه کرونا به شرکت مزدا
ضربه کرونا به شرکت مزدا

پیش بینی زیان عملیاتی سالانه مزدا روز جمعه اعلام شد. کاهش تقاضای خودروهای این خودروساز ژاپنی به دلیل شیوع کرونا همچنان ادامه دارد.

مقام پنجم خودروسازی ژاپن پیش بینی کرده که تا مه مارس 2021 یعنی سال مالی 2020، رقم زیان این شرکت به 40 میلیارد ین (معادل 383.5 میلیون دلار) دلار خواهد رسید. البته مزدا تنها نیست و شرکت های فورد و نیسان هم انتظار دارند که سال مالی 2020 با زیان دهی به پایان برسد چون شیوع ویروس همچنان به فعالیت های تولیدی لطمه وارد کرده و مشتریان را از نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش دور نگه می دارد.

البته باید به این نکته توجه داشت که آمار فروش خودروهای کراس اور CX-5‌ و سدان مزدا3 حتی پیش از آغاز شیوع کرونا روند کاهشی داشته و در دو سال گذشته به دلیل عدم ارائه مدل های جدید حاشیه سود آنها در دو بازار اصلی یعنی چین و آمریکا در شیب تندی قرار گرفته بود.

در سال مالی 2020 که در مارس سال 2021 به پایان می رسد، پیش بینی می شود که فروش جهانی مزدا نسبت به سال مالی گذشته 8 درصد کاهش داشته باشد و این خودروساز به رقم 1.3 میلیون دستگاه برسد. این رقم پایین ترین رقم فروش در 7 سال گذشته است که موجب زیان عملیاتی هم خواهد شد. امسال احتمال دارد که مزدا سود بین سهامداران تقسیم نکند.

حتی قبل از آن که مزدا پیش بینی کاهش تقاضا و زیان احتمالی را منتشر کند، ارزش سهام این شرکت 7 درصد کاهش یافته بود. چون 19 تحلیل گر در نظرسنجی Refinitiv احتمال زیان 40 میلیارد دلاری را در گزارش مزدا پیش بینی کرده بودند.

مزدا برای فصل اول سال 2020 حدود 46.3 میلیارد ین زیان عملیاتی گزارش کرد که ضعیف ترین عملکرد مزدا در 11 سال گذشته بوده است و بین ماه ای آوریل تا ژوئن هم 31 درصد کاهش فروش را به ثبت رسانده است.

تعداد فروش از آوریل تا ژوئن امسال به رقم 244,000 دستگاه سقوط کرده که بیشتر به خاطر کاهش تقاضا در وطن (ژاپن) و اروپا بوده و در آمریکا که بزرگترین بازار مزدا به حساب می آید 19 درصد کاهش فروش ثبت شده است.

فقط چین نقطه درخشان عملکرد مزدا است که در این فصل 13 درصد رشد فروش داشته و در این کشور اوضاع در حال بازگشت به وضع عادی است.

مطالب مرتبط: نیسان کرونا را دور زد

معرفی و تاریخچه مزدا

معرفی و تاریخچه مزدا
معرفی و تاریخچه مزدا

مزدا شرکت خودروسازی ژاپنی است، که در سال ۱۹۲۰ توسط جوجیرو ماتسودا تأسیس شد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهرستان آکای، هیروشیما، ژاپن قرار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید نمود. هم‌اکنون (۲۰۱۸) شرکت مزدا در جایگاه پانزدهم از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان قرار دارد.

مزدا به عنوان تولیدکننده ابزار و ماشین آلات در سال ۱۹۲۰ پایه‌گذاری شد و از سال ۱۹۳۱ به تولید خودرو نیز پرداخت. این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگ‌افزار نمود. اولین اتومبیل دارای چهار چرخ این شرکت با نام مزدا۳۶۰ در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شد.

ارتباط شرکت مزدا با اهورا مزدا

ارتباط شرکت مزدا با اهورا مزدا
ارتباط شرکت مزدا با اهورا مزدا

جوجیرو ماتسودا بنیانگذار شرکت خودروسازی مزدا با الهام از اهورامزدا و با توجه به تشابه اسمی نام خانوادگی اش با کلمه مزدا، این نام را بر اولین محصول خود گذاشته است. بر پایه اظهارنظر وب‌گاه مزدا دلیل نام‌گذاری این شرکت این طور بیان شده‌است: «نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای اولین تمدن‌های غرب آسیا در ایران است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم. به عنوان منشأ هر دو تمدن شرقی و غربی و همین‌طور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرو. این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد.

موفقیت مزدا در کنار کنیچی یاماموتو

موفقیت مزدا در کنار کنیچی یاماموتو
موفقیت مزدا در کنار کنیچی یاماموتو

در مسیر موفقیت شرکت خودروسازی مزدا و تاریخچه مزدا افراد زیادی موثر بودند که از جمله آنها موسس این شرکت بود ولی نباید نقش افرادی همچون کنیچی یاماموتو را نادیده بگیریم. کنیچی یاماموتو را که پدر موتورهای دوار مزدا می‌نامند توانست با ابداع این نوع از موتورها نقش بسزایی در ارتقا سطح کیفیت محصولات مزدا داشته باشد.

یاماموتو که توانست به ریاست مزدا برسد و در زمان مدیریتش تولیدات این شرکت را افزایش دهد و از نظر کیفی نیز ارتقا خوبی در آنها ایجاد کند، در 95 سالگی از دنیا رفت. جالب است بدانید که این مهندس نخبه ابتدا در شرکت مادر مزدا دو سال کارگری کرد و در حین کارگری توانست موتور اختصاصی برای خودرو تولید کند. او پس از نشان دادن استعداد بی‌نظیرش در خودروسازی وارد طراحی مزدا شد و تونست نمونه‌های خوبی از موتورهای موردنیاز این شرکت را ارائه دهد.

شرکت مزدا در زمان مدیریت یاماموتو توانست در مسابقات لمانز در 1991 حائز مقام اول شده و به همین دلیل یک موج بزرگ رسانه‌ای در دنیا ایجاد شد که مردم دنیا بیش از پیش به کیفیت محصولات شرکت مزدا پی بردند. جالب است بدانید که مزدا 787B توانست بدون پیستون در این مسابقات به قهرمانی برسد و یک انقلاب بزرگ در این مسابقات ایجاد نماید.

همچنین با انقلابی که یاماموتو در مزدا ایجاد کرد، با وجود عدم تولید موتورهای دوار در حال حاضر، یک تیم تحقیقاتی بزرگ در زمینه ادامه تولید این نوع از خودروها در حال فعالیت هستند که شاید منجر به نتایج جالبی شود که بازهم مزدا را به تیتر اول رسانه‌های دنیا تبدیل نماید.

شرکت مزدا در حال حاضر بیش از نیم قرن فعالیت خود را مدیون افرادی همچون یاماموتو و ماتسودا است که توانستند با هدایت درست این شرکت در مسیر خودروسازی، این برند را به یک برند آشنا در سطح برندهای آمریکایی و اروپایی تبدیل نماید.

گردآورنده:مهرداد شفیعی