شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۱۴
دلایل برگزاری انتخابات زودهنگام عراق

جزییاتی از انتخابات مجلس عراق در سال 2021

دلایل برگزاری انتخابات زودهنگام عراق
انتخابات پارلمانی در حالی که سال گذشته برگزار شد به دلیل اعتراضات مردمی بیش از موعد منحل خواهد شد و در سال آینده شاهد برگزاری انتخابات مجلس عراق خواهیم بود.

به گزارش تیتربرتر,؛ آخرین انتخابات پارلمانی عراق اردیبهشت ۹۸ برگزار شد که با انتقادهای گسترده‌ای در خصوص تخلف و تقلب‌های انتخاباتی مواجه شد و در عین حال کمترین حضور مردمی از ابتدای سقوط رژیم صدام تا به آن روز، در انتخابات عراق اتفاق افتاد.

این انتخابات به دلیل اعتراضاتی که وجود داشت، در نهایت منجر به اعتراض‌های گسترده خیابانی اول اکتبر گذشته (نهم مهرماه ۹۸) شد که حاصل آن استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» بوده است.

معترضان همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند، درخواستی که مورد موافقت جناح‌های سیاسی و پارلمانی عراق قرار گرفت.

جریان‌های سیاسی موجود در پارلمان عراق اردیبهشت گذشته الکاظمی را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کردند تا فضا را برای انتخابات زودهنگام در این کشور فراهم کرده و اعتماد عمومی دوباره به روند سیاسی بازگردد.

در این میان «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق امروز (شنبه 11 مرداد) الحلبوسی در توییتی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان با حضور «برهم صالح» رئیس جمهوری و « مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر برای بحث و بررسی درباره زمان برگزاری انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان عراق شد.

انتشار این توییت به دنبال آن صورت گرفت که جمعه شب الکاظمی زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام کرد.

گفتنی است؛ انتخابات مجلس عراق باید 22 مه 2022 برگزار شود اما به دلیل ناآرامی ها یک سال زودتر برگزار می شود.

اعلام زمان برگزاری انتخابات مجلس عراق

اعلام زمان برگزاری انتخابات مجلس عراق
اعلام زمان برگزاری انتخابات مجلس عراق

براساس گزارش پایگاه خبری بغداد تودی، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امشب در سخنانی، عید سعید قربان را به ملت عراق تبریک گفت.

الکاظمی در خصوص حضور نظامیان تروریست آمریکا گفت به طرف آمریکایی گفتیم که عراق نیازی به حضور نظامی کشورتان ندارد و در مقابل، ما سعی می کنیم بر دو حوزه اقتصاد و اموزش تمرکز کنیم.‎

وی به تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام اشاره کرد و گفت : ششم ژوئن 2021 (نیمه خرداد )۱۴۰۰ زمان برگزاری انتخابات زودهنگام است.

الکاظمی گفت ما عراق را از هرج و مرج نزاعات و سلاح افسارگسیخته خارج خواهیم کرد.

الکاظمی در ادامه افزود: اختلافاتی در داخل عراق و خارج از مرزهای آن وجود دارد که به شدت امنیت کشور را به خطر می اندازد.

وی تصریح کرد: سعی می کنیم تا به زودی برنامه اصلاحاتی خود در راستای بهبود اوضاع اقتصادی و صنعتی کشور را به منظور احیاء هر چه سریع تر اقتصاد عراق ارائه کنیم. بدون شک مشکلات بدون بازگشت دوباره تمامیت ارضی و حاکمیت عراق حل نخواهد شد.‎

نخست وزیر عراق اظهار داشت : دست به اصلاحات اداری کارامدی زده ایم و با تمامی راه حل های زودگذر و فصلی مخالفت کردیم علاوه براین، تمامی مجوزهای اقتصادی و سرمایه گذاری تعلق یافته به تاجران و همچنین علت پروژه های تعطیل شده را به دقت بررسی کردیم.

وی افزود : (طی سال های گذشته) با معضلات امنیتی و همچنین تلاش هایی برای به بن بست کشاندن عراق در عرصه بین المللی و منطقه ای روبرو شدیم و تمایل داریم هرچه زودتر مرحله نخست از سلسله گفتگوهای استراتژیک با ایالات متحده آمریکا را به نتیجه برسانیم.

الکاظمی گفت با تمام توان مان در تلاش هستیم تا مجرمان و مقصران حاضر در تظاهرات اخیر در عراق را به دست دادگاه و قانون بسپاریم و حق و حقوق قربانیان را بازستانیم. در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

وی در پایان از حمایت خود و دولت عراق از تمامی احزاب رقیب در انتخابات خبر داد.

جزییات انتخابات پارلمان عراق

جزییات انتخابات پارلمان عراق
جزییات انتخابات پارلمان عراق

15 خرداد سال 1400 شاهد برگزاری انتخابات مجلس عراق به صورت زودهنگام خواهیم بود. بر این اساس شاهد برگزاری سومین انتخابات در عراق از زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ و پنجمین انتخابات از زمان سقوط نظام صدام در سال ۲۰۰۳ برای انتخاب اعضای پارلمان عراق خواهیم بود.

نظام انتخاباتی عراق مبتنی بر نظام انتخاباتی «سانت لیگو» است که در حال حاضر در کشورهایی مانند نیوزیلند، سوئد، نروژ و بوسنی مورد استفاده قرار می گیرد.

نظام انتخاباتی سانت لیگو در ۱۹۱۰ برای صیانت از آراء مردم در انتخاب فهرست های انتخاباتی وضع شد و برای اولین بار در دو کشور نروژ و سوئد در ۱۹۵۱ عملا به اجرا گذاشته شد. این نظام انتخاباتی براساس تقسیم آراء فهرست انتخاباتی بر ضریب های ثابت - که ارقام فردی شامل ۱، ۳، ۵، ۷، ۹، ۱۱ و ... هستند - محاسبه می شود. در برخی کشورها برای صیانت از آراء فهرست انتخاباتی کوچک در برابر فهرست های بزرگ انتخاباتی که شانس بیشتری برای جمع آوری آراء دارند، ضریب رقم اول را به جای عدد ۱، عدد ۱.۴ در نظر گرفته اند تا شانس رسیدن فهرست های کوچک به کرسی های پارلمانی افزایش یابد.

اقلیت ها در پارلمان ۸ کرسی دارند که ۵ کرسی متعلق به مسیحیان و مندائیین، ایزیدی ها و الشبک هر کدام یک کرسی دارند. در دهم ژانویه ۲۰۱۸ دادگاه فدرال عراق تصمیم گرفت که کرسی های پارلمانی ایزدی ها بر اساس نفوس و طبق احکام ماده ۴۹ قانون اساسی که هر صد هزار نفر یک کرسی در نظر گرفته شود، در نظر بگیرد.

کرسی ها ۱۸ استان عراق به ترتیب عبارتند از بغداد ۷۱ کرسی، نینوا ۳۴ کرسی، بصره ۲۵ کرسی، ذیقار ۱۹ کرسی، سلیمانیه ۱۸ کرسی، بابل ۱۷، اربیل ۱۶ و الانبار ۱۵ کرسی، دیالی ۱۴ کرسی، کرکوک ۱۳، نجف، دهوک و صلاح الدین هر کدام ۱۲ کرسی، الدیوانیه، کربلا و واسط هر کدام ۱۱ کرسی، میسان ۱۰ کرسسی و المثنی ۷ کرسی خواهد بود. رای گیری الکترونیکی و شمارش آراء نیز الکترونیکی خواهد بود.

وظایف پارلمان عراق

وظایف پارلمان عراق
وظایف پارلمان عراق

پارلمان عراق به عنوان قوه مقننه وظیفه قانونگذاری و نظارت بر کار قوه مجریه را برعهده دارد. از دیگر وظایف تعریف شده پارلمان عراق طبق قانون اساسی این کشور، تأیید معاهده‌ها و توافقنامه‌های بین المللی، رأی اعتماد به نامزدهای معرفی شده دولت و انتخاب رئیس جمهوری است که، نخست وزیر را از ائتلاف اکثریت مجلس تعیین می کند.

در نخستین مرحله پس از انتخابات، پارلمان «شورای ریاست جمهوری» را با تعیین ۳ نفر برای انجام وظایف ریاست جمهوری، تشکیل می‌دهد. تعداد اعضای پارلمان بر اساس یک نفر برای هر صد هزار نفر از جمعیت مشخص می شود. این نمایندگان با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. جمعیت عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی طبق سرشماری وزارت برنامه ریزی این کشور، ۳۷میلیون ۱۳۹ هزار و ۵۱۹  نفر اعلام شد.

طی ۱۵ روز پس از اعلام و تأیید نتایج انتخابات پارلمانی، با فرمان رئیس جمهور نمایندگان منتخب به ریاست بزرگترین نماینده از نظر سِنی تشکیل جلسه می دهند. در این جلسه رئیس، معاون اول، نایب رئیس، و معاون دوم تعیین می شوند. مدت دوره هر مجلس ۴ سال طبق تقویم است که با نخستین جلسه آغاز می شود. دور بعدی انتخابات پارلمانی هم ۴۵ روز قبل از پایان دور انتخاباتی قبلی برگزار می‌شود.

گرداورنده: زینب منصوری