پنج شنبه, ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۱۲

برگزاری مراسمات ماه محرم با وجود شیوع کرونا

برگزاری مراسمات ماه محرم با وجود شیوع کرونا
با وجود جولان ویروس کرونا در ایران، دولت درصدد تدارک دستورالعمل های برگزاری مراسمات ماه محرم می باشد.

به گزارش تیتربرتر: درحالی که امروز آمار کشته شدگان کرونا در ایران به 226 نفر رسید اما اصرار بر برگزاری مراسم ماه محرم وجود دارد و با اعلام وزیر کشور دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم بزودی ابلاغ می‌شود.

ابلاغ دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم

ابلاغ دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم
ابلاغ دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور عصر چهارشنبه در حاشیه بیست و هشتمین جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور و با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار و شهردار تهران، معاونان وزارت بهداشت و معاونان و نمایندگان سایر دستگاهها و سازمان های عضو کمیته برگزار شد، با اشاره به اینکه در این جلسه کمیته، دستورکارهای متنوعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: نخستین دستور کار، بررسی نحوه برگزاری مراسم ماه محرم بود که این موضوع در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب شده و مقرر بود کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی بر اساس نظرات بخش های مختلف اجرایی و همچنین بهداشتی و درمانی دستورالعملی آماده کنند. 

وی افزود: این دستورالعمل، تهیه شده است که در جلسه امروز مطرح شد. برخی دوستان نظراتی داشتند که مقرر شد این نظرات، ظرف دو روز آینده اعمال شود تا پس از آن، دستورالعمل مورد نظر را ابلاغ کنیم.

وزیر کشور از همه مردم ایران، مبلغان، مداحان، هیأت ها، خطبا، هیأت امنای مساجد و حسینیه ها خواست تا با رعایت دستورالعملها در ماه محرم، جلوه ای از نظم، انضباط، تعهد، مسؤولیت پذیری و اعتقادات و باورها را به نمایش بگذارند. 

رحمانی فضلی همچنین خاطرنشان کرد: رعایت این دستورالعمل ها قطعی بوده و ضمانت های اجرایی لازم، پیش بینی شده است اما ما همواره بالاترین ضمانت های اجرایی را مردم عزیز می دانیم؛ چرا که تمامی کارهایی که صورت می گیرد و دستورالعمل ها برای صیانت و حفاظت از جان مردم است. بنابر این تقاضا و تمنا داریم که همه دست اندرکاران این موضوع، بایستی با وزارت بهداشت و درمان نهایت همکاری را داشته باشند و این دستورالعمل ها بدرستی رعایت شود. 

وزیر کشور با اشاره به نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی جدید و فعالیت مدارس، گفت: وزارت آموزش و پرورش در جلسه امروز طرحی را ارائه کرد که بر اساس آن، سه سناریو برای شرایط سفید که شرایط عادی تلقی می شود، زرد و قرمز طراحی شده است که در این جلسه مقرر شد، وزارت آموزش و پرورش مبنای کار را بر بدترین سناریو قرار دهد. با این حال در مناطقی که وضع سفید یا زرد دارند، بر مبنای متناسب عمل خواهد شد. 

وی اضافه کرد: مقرر شد بسترها و زیرساختهای ارتباطاتی و الکترونیکی برای استفاده از فضای مجازی تقویت شود. 

رحمانی فضلی افزود: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، کمبود تبلت و موبایل هوشمند برای دانش آموزان در بخش هایی از کشور و یا برای افرادی است که توان و وسع مالی ندارند، است که مقرر شد اقداماتی در این زمینه صورت گیرد. همچنین برای تأمین ماسک نیز مقرر شد اقداماتی صورت گیرد.

وزیر کشور تصریح کرد: در نهایت، تصمیم بر این شد که وزارت آموزش و پرورش با قوت و با در نظر گرفتن همه ظرفیتها و تجربه ای که در این چند ماه داشتند، و همچنین بهره گیری از تجربه جهانی، بخوبی عمل کند تا در حوزه آموزش و پرورش دچار ضعف نشویم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه بررسی شیوع بیماری در شهر تهران یکی از موضوعات مهم مورد بحث جلسه امروز بود، گفت: گزارش هایی از سوی ستاد مقابله با کرونای تهران و وزارت بهداشت و درمان ارائه شد که بر این اساس، روند بیماری را کماکان در شهر تهران نگران کننده می‌دانند. 

وی با اشاره به اینکه تهران، مرکز همه امور و فعالیتها، کالاها و خدمات است، تأکید کرد: بر همین اساس، اهمیت و ارزش تهران از منظر تأثیرگذاری‌ در تسری و شیوع بیماری، بسیار بالاست. 

وزیر کشور اشاره کرد: برنامه هایی در همین راستا در جلسه امروز مطرح شد که در صورت تصویب در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اجرا خواهد شد و باید شرایط را در تهران تا حدودی سختگیرانه تر کنیم و خواهش داریم مردم نیز مراعات لازم را انجام دهند.

وی همچنین تصریح کرد: الحمدلله بر اساس گزارشهای ارائه شده، در حوزه رعایت شرایط بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله اجتماعی آمارها در کشور بسیار بهبود یافته است اما کماکان نیز باید از کمترین احتمال بی توجهی جلوگیری کنیم. 

وزیر کشور در پایان گفت: طرحی نیز از سوی بسیج در خصوص مدیریت هوشمند در حوزه های مختلف بهداشتی و درمانی ارائه شده بود که با توجه به کمبود وقت، مقرر شد در جلسه بعدی کمیته مطرح و بررسی شود تا بتوانیم هوشمندانه تر و با استفاده از وسایل و روشهای دقیق تر شرایط را کنترل کنیم.

نظر روحانی در مورد برگزاری مراسم ماه محرم

نظر روحانی در مورد برگزاری مراسم ماه محرم
نظر روحانی در مورد برگزاری مراسم ماه محرم

علیرضا معزی چهارشنبه شب در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ‏رییس‌جمهوری به بهانه‌ی نزدیک شدن به ماه محرّم، از ⁧حق الناس⁩ گفت؛ اینکه خادمان و بانیان مراسم اهل بیت می‌بایست بیش از همه دغدغه‌مند «واجب شرعی» باشند که همان حفظ جان و سلامت شهروندان است. امروز ⁧روحانی⁩ از لزوم تعیین مجازات هم گفت؛ مجازات کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

مطالب مرتبط: عزاداری ماه محرم امسال برگزار می شود یا خیر؟

خطرات برگزاری مراسم ماه محرم 99

خطرات برگزاری مراسم ماه محرم 99
خطرات برگزاری مراسم ماه محرم 99

محمدرضا جلائی پور درمورد خطرات برگزاری مراسم ماه محرم نوشت:

بر اساس نظرسنجی ایسپا (در سال ۹۷) ۸۵ درصد ایرانیان در مراسم دههٔ اول محرم شرکت کرده‌اند (و اکثرشان چند بار). به تعبیر دیگر در شرایط عادی حدود  ۶۸ میلیون ایرانی در اجتماعات عزاداری محرم شرکت می‌کنند که قابل قیاس با هیچ مناسک جمعی دیگری در ایران نیست. اگر برگزاری اجتماعات محرم ممنوع نباشد و اگر دست بالا را بگیریم و فرض کنیم نیمی از این ۶۸ میلیون ایرانی امسال خودشان به خاطر پرهیز از ابتلا به کرونا در مراسم محرم شرکت نکنند، باز ۳۴ میلیون نفر شرکت‌کننده خواهیم داشت. افزون بر این، میلیون‌ها ایرانی هر سال برای شرکت در مراسم محرم در زادگاهشان به شهرها و روستاهای مادری‌شان سفر می‌کنند و در ابعادی وسیع امکان انتقال ویروس به مناطق کم‌خطرتر وجود دارد. ۳۷ هزار روستای ایران هر کدام میزبان چند مراسم عزاداری و ۱۳۰۰ شهر ایران هر کدام شاهد ده‌ها و بعضا صدها دسته و مجلس خانگی و اجتماعات عزاداری محرم‌اند که از جمله در فضای مسقف و با تراکم جمعیت برگزار می‌شود. آن‌هم در شرایطی که تقریبا همهٔ استان‌های کشور شهرستان قرمز دارند و منحنی ابتلا و مرگ کرونا در قلهٔ ماه‌های پیش است. در این شرایط حتی اگر محافظه‌کارانه فرض کنیم تنها ۲ درصد از این ۳۴ میلیون شرکت‌کننده در این ده‌ها هزار اجتماعات عزاداری ناقل و مبتلا شوند، ۶۸۰ هزار ناقل و مبتلای جدید به کرونا خواهیم داشت. و باز اگر محافظه‌کارانه فرض کنیم این ۶۸۰ هزار ناقل هیچ ایرانی دیگری را مبتلا نکنند و از هر ۲۵۰ نفرشان تنها یک‌ نفر بمیرد، ۲۷۲۰ مرگ ناشی از ابتلا در این اجتماعات خواهیم داشت.

 روشن است که حتی اگر برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونا جریمه و زندان هم داشته باشد، باز حتما هزاران مراسم محرم، علی‌رغم ممنوع بودنش، برگزار می‌شود، اما تعداد این اجتماعات و میزان شرکت‌کنندگان در آن در صورت ممنوعیت برگزاری بسیار محدودتر خواهد بود. در صورت ممنوع نبودن برگزاری اجتماعات محرم احتمالا بیش ۲۷۲۰ عزادار حسینی جانشان را از دست خواهند داد. ۲۷۲۰ جان عزیز. حتی کسری از این تعداد هم رقمی است که برای ممنوع کردن اجتماعات محرم توسط هر تصمیم‌گیرِ مسئولی که برای وجوب حفظ جان انسان‌ها ارزش قائل است کافی است. هیچ نهادی هم امکان ضمانت رعایت پروتکل بهداشتی در ده‌ها هزار اجتماع محرم در سراسر کشور را ندارد. چند هفته بعد از دههٔ اول محرم، افزایش آمار ابتلا و مرگ کرونا در ایران نتیجهٔ تصمیم غیرمسئولانه برای آزاد کردن برگزاری این اجتماعات را نشان خواهد داد و اخبار ابتلاهای جمعی در پاره‌ای از اجتماعات عزاداری موجب انتقادات به حق از مسئولان خواهد شد. 

اما در صورت ممنوع کردن برگزاری اجتماعات (مشابه ممنوعیت اجتماعات رمضانی و حج واجب در شرایط اضطراری کرونا) تعداد اجتماعات حضوری‌ای که برگزار خواهد شد به میزان قابل توجهی کمتر خواهد شد و از ابتلای ده‌ها هزار و مرگ صدها انسان پیشگیری می‌شود. اعضای ستاد ملی مدیریت کرونا در قبال تصمیمی با چنین نتایج روشن و فاجعه‌باری مسئولند و ضروری‌است برای همراه کردن مخالفان، مراجع تقلید و نهادهای تعیین‌کننده در این تصمیم در روزهای پیش رو فعال‌تر باشند.

گردآورنده:فرحان مرادی